Gjest Jmcclane Skrevet 14. november 2021 #1 Del Skrevet 14. november 2021 (endret) Ble inspirert av en tråd jeg så i sted. Har ikke barn selv så er rett og slett litt nysgjerrig. Feires farsdag like ofte som morsdag. For meg virker farsdag som et relativt nytt fenomen de siste årene men har alltid hørt om morsdag. Kan huske at vi laget morsdagsgave på skolen men aldri farsdag. Så hvordan er det hos dere? Hvem blir det gjort mest stas på? mor eller far. Og hvorfor er det sånn? Endret 14. november 2021 av Jmcclane Skriveleif Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #2 Del Skrevet 14. november 2021 Begge er min erfaring siden barndom. Anonymkode: 4c792...0dc 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jmcclane Skrevet 14. november 2021 #3 Del Skrevet 14. november 2021 Her er et sitat hentet fra store nordke leksikon også😊 "Graden av feiring i Norge varierer sterkt fra familie til familie, men farsdagen har aldri blitt så populær som morsdagen, noe ikke minst forretningsstanden kan vitne om." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flusa Skrevet 14. november 2021 #4 Del Skrevet 14. november 2021 Her er det likeverd. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Setesdøl Skrevet 14. november 2021 #5 Del Skrevet 14. november 2021 Hos oss blir det bare gjort stas på mor 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elder Millennial Skrevet 14. november 2021 #6 Del Skrevet 14. november 2021 Jeg er vokst opp med å ikke feire noen av dagene, mens mannen er vandt med å feire begge likeverdig. Vi feirer nå begge deler siden han liker alt av feiringer😅 Ungene laget frokost og jeg ordnet med gave.☺️👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #7 Del Skrevet 14. november 2021 Jeg vokste opp på 70/80-tallet og vi feiret både morsdag og farsdag. Men husker at farsdagen ble feiret med mest stas for det var mamma som ordnet det. Når pappa skulle ordne til morsdag var det skrallt med både gave og kaker Anonymkode: 5ad30...7c6 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #8 Del Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg vokste opp på 70/80-tallet og vi feiret både morsdag og farsdag. Men husker at farsdagen ble feiret med mest stas for det var mamma som ordnet det. Når pappa skulle ordne til morsdag var det skrallt med både gave og kaker Anonymkode: 5ad30...7c6 Og derfor la min mor lite innsats i feiringen av farsdagen, for hun visste at min far ikke kunne gjengjelde det. Ingen gave, og bare kaker vi barna kunne bidra med. Mine foreldre var tidlig tydelige på at det var barna som skulle feire foreldrene, de skulle bare hjelpe til. Dermed fikk de etterhvert fine kaker begge to, mens kort og tegninger ble det slutt på når skolen sluttet å oppfordre til det. Ingen av de ville ha frokost på senga, siden min mor var familiens eneste morgenfugl og far helst ville være i fred til han hadde fått kaffen sin. I min familie er det ennå ikke blitt så mye feiring av slikt. Barnet vårt var for liten sist morsdag. Nå på farsdag har barnet vært syk, så det ble ikke laget kort i barnehagen, og i dag er jeg syk og klarer ikke gjøre stas på noen. Anonymkode: a1e2d...da7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #9 Del Skrevet 14. november 2021 Her blir det vanligvis gjort like mye (lite) ut av begge dagene. Vi gir en liten oppmerksomhet (type mamma-/pappakopp eller noe av tilsvarende verdi) og benytter anledningen til å kose oss med en liten marsipankake fra butikken eller vafler. Men ellers er det en vanlig dag. Bortsett fra i dag. Mannen har vært gjennom mye det siste året og kunne like gjerne ikke vært her lenger. Så i år gjør vi mer ut av det, da vi ønsker å vise litt ekstra at vi setter pris på ham og gi ham en oppmuntring. Anonymkode: 374c5...017 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #10 Del Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg vokste opp på 70/80-tallet og vi feiret både morsdag og farsdag. Men husker at farsdagen ble feiret med mest stas for det var mamma som ordnet det. Når pappa skulle ordne til morsdag var det skrallt med både gave og kaker Anonymkode: 5ad30...7c6 Sånn er det hos oss. Jeg har kjøpt flere gaver til meg selv fra barna mine, enn jeg har fått fra faren deres.. Likevel styrer jeg på hver farsdag, fordi jeg ser hvor glad han og barna blir Anonymkode: a697b...f97 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 123 eller noe Skrevet 14. november 2021 #11 Del Skrevet 14. november 2021 Mannen min hater pengedager, så jeg får bare ungen vår til å tegne litt skriblerier i alle farger, og klipper ut kunstverket i hjerteform. Han blir veldig glad for det siden det var gratis 🙂 Han sier alltid rett før mors og valentinsdag, som var samme dag i år, at det der er bare en tulledag og vil ikke feire det, likevel tropper han opp med bamse, blomster, sjokolade og kake, og lurte meg godt. Så jeg føler han gjør litt mer stas på meg, jeg prøver å gi tilbake, men han nekter meg å bruke penger på sånt tull sa han 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #12 Del Skrevet 14. november 2021 Jeg har aldri fått noe som helst om ikke barnehagen/skolen har latt barna tegne en tegning el. Mannen min gjør ingenting for å hjelpe barna med å feire morsdag. I år fikk mannen min en gave, men normalt så pleier jeg ikke å gjøre det. Synes det er dårlig gjort at han ikke bryr seg, så hvorfor skal jeg? Jada, jeg har gitt han i mange år før jeg sluttet med det. Så i år ble han overrasket og det er jo hyggelig. Anonymkode: b6b61...103 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #13 Del Skrevet 14. november 2021 Hos oss er det far som blir gjort mest stas på… rett og slett fordi mor er bedre på slike ting. Men far gjør sitt beste. Anonymkode: f243a...ca8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #14 Del Skrevet 14. november 2021 Er vel far som får mest staa Anonymkode: e3996...d0d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 14. november 2021 #15 Del Skrevet 14. november 2021 Da jeg var liten var det ikke like vanlig å feire mors og farsdag, i hvertfall ikke i omgangskretsen. Mannen min og jeg feirer heller ikke, og jeg aner ikke engang når disse merkedagene er. Jeg pleier å få blomster og gave 8 mars da, Kvinnedagen, den feires stort i mannens kultur. Ellers så holder vi feiringer til bursdager, jul , nyttår etc, men pleier ikke å gi gave tilhverandre. Vi er kanskje litt kjedelige, pleier heller å gjøre en aktiviet, eller reise. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #16 Del Skrevet 14. november 2021 Vi feirer begge, men ikke med dyre gaver osv. men far får vel litt mer stas siden jeg er flinkere å bake og organisere. Han hiver seg gjerne rundt i siste sekund og får ungene til å tegne😅 Anonymkode: ffde3...275 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #17 Del Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg vokste opp på 70/80-tallet og vi feiret både morsdag og farsdag. Men husker at farsdagen ble feiret med mest stas for det var mamma som ordnet det. Når pappa skulle ordne til morsdag var det skrallt med både gave og kaker Anonymkode: 5ad30...7c6 Samme her. Vokste opp på 80/90 tallet. Anonymkode: 2c57c...d2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #18 Del Skrevet 14. november 2021 Vokste opp på 80/90-tallet og vi feiret begge deler likeverdig. På den tiden lagde vi også alltid mors- og farsdagsgave i barnehagen og på skolen, men det er ikke lov lenger virker det som? Poden har i alle fall aldri kommet hjem med noe, og vi er på barnehage nr 3 (måtte gjøre en flytting mellom landsdelene. Forsøker ikke å gi ham en ustabil oppvekst 🙈) Anonymkode: d9105...f3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sphere Skrevet 14. november 2021 #19 Del Skrevet 14. november 2021 Det kan ikke sammenlignes engang. Morsdag er en stor greie, mens farsdag er en liten parentes. Stemmer godt med egne opplevelser og hva jeg har fått høre av andre også. På morsdagen feires mor for oppimot 50 millioner kroner. Far sitter kun igjen med smuler på sin store dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #20 Del Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Vokste opp på 80/90-tallet og vi feiret begge deler likeverdig. På den tiden lagde vi også alltid mors- og farsdagsgave i barnehagen og på skolen, men det er ikke lov lenger virker det som? Poden har i alle fall aldri kommet hjem med noe, og vi er på barnehage nr 3 (måtte gjøre en flytting mellom landsdelene. Forsøker ikke å gi ham en ustabil oppvekst 🙈) Anonymkode: d9105...f3d Jeg er glad for at det ikke gjøres noe ut av både i bhg og skole lenger. Det er en vanskelig dag for mange barn. De som har mistet en av foreldrene eller begge, de som ikke har en trygg mor eller far, de som er under barnevernet, de som har opplevd vonde ting fra en forelder. Selv mistet jeg moren min tidlig og hadde en vond klump i magen hver gang læreren sa "nå lager vi morsdagskort til mammaen våre!" og så så læreren på meg "og du kan jo kanskje lage til bestemor eller en tante?" det var bare en påminnelse om hva jeg ikke hadde... Anonymkode: e0099...7ef 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå