Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere, jeg har blitt så veldig kjedelig i mat vegen til barnet mitt. Hvertfall når det kommer til lunsjen. Har dere noen mattips?

Nå varierer det mellom grøt, grønnsaker, frukt eller bananpannekaker. 😅

Til middagen er jeg litt bedre, men lager liksom de fire samme rettene der og med forskjellig tilbehør(torsk, kyllingfilet, kjøttdeig, vegetar), så tar gjerne tips der også. Så får han alltid frukt dessert.

Sønnen min har også melkeproteinallergi, så det er ikke alt han kan spise heller, som gjør det for meg vanskeligere..

Anonymkode: 0f7e1...f14

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For vår med melkeproteinallergi var egg løsningen på alt! Egg inneholder alle næringstoffer barn trenger, bortsett fra C-vitamin. 

Så vi lagde brødpinner dyppet i egg og stekt (franske riddere? French toast?), eggerøre, omelett, kokt egg, eggemuffins osv. supplerer dette med paprika, blomkål eller noe annet med høyt vitamin C-nivå, så er det et komplett måltid ernæringsmessig. 

Barn med MPA kan nesten spise alt, du bare bytter ut fløte med havrefløte osv. Barn under 1 år skal ikke ha så mye melkeprodukter uansett, så dere står jo ganske likt der. 

Anonymkode: 135bf...552

Skrevet

Vi har en del burgul og gryterett, vår på 8 mnd elsker det, da er det gjerne burgul med bare "sausen" da som gjerne er masse kjøttkraft i og moste grønnsaker😊 

Hva med hummus? Eller mutabbal hvis han får mye luft i magen? (det er aubergine dipp, veldig sunt og godt, du kan dyppe brød oppi og gi til baby). 

Lunsjen er alltid vanskelig synes jeg, da blir det ofte bare middagsrester. 

Hvordan gjør du det med kjøttdeig egentlig? Vil gjerne gi mer kjøtt til min.. Tar du den i stavmikser eller gir du som den er? 

Anonymkode: 2c7d5...06d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For vår med melkeproteinallergi var egg løsningen på alt! Egg inneholder alle næringstoffer barn trenger, bortsett fra C-vitamin. 

Så vi lagde brødpinner dyppet i egg og stekt (franske riddere? French toast?), eggerøre, omelett, kokt egg, eggemuffins osv. supplerer dette med paprika, blomkål eller noe annet med høyt vitamin C-nivå, så er det et komplett måltid ernæringsmessig. 

Barn med MPA kan nesten spise alt, du bare bytter ut fløte med havrefløte osv. Barn under 1 år skal ikke ha så mye melkeprodukter uansett, så dere står jo ganske likt der. 

Anonymkode: 135bf...552

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har en del burgul og gryterett, vår på 8 mnd elsker det, da er det gjerne burgul med bare "sausen" da som gjerne er masse kjøttkraft i og moste grønnsaker😊 

Hva med hummus? Eller mutabbal hvis han får mye luft i magen? (det er aubergine dipp, veldig sunt og godt, du kan dyppe brød oppi og gi til baby). 

Lunsjen er alltid vanskelig synes jeg, da blir det ofte bare middagsrester. 

Hvordan gjør du det med kjøttdeig egentlig? Vil gjerne gi mer kjøtt til min.. Tar du den i stavmikser eller gir du som den er? 

Anonymkode: 2c7d5...06d

Tusen takk for tips, dere to, der settes stor pris på! Han får egg i pannekake, men jeg har ikke en fang twnkt på å duppe det. Så takk!

Angående kjøttdeig så kommer det an på hva jeg lager til han. Er det bolognese, bruker jeg stavmikser, bruker jeg det som en selvstendig kjøttdel gir jeg den som den er. 

Anonymkode: 0f7e1...f14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...