lonelywhale Skrevet 14. november 2021 #1 Skrevet 14. november 2021 Å feire jul sammen med familien min er slitsomt. Vi er ikke en nær og kjærlig familie. Siden jeg var liten; har vi alle levd svært uavhengig av hverandre. Det er flere ting jeg gruer meg til og misliker ved julen. Én av de tingene jeg gruer meg til er middagen. Dette er fordi vi har ingenting å snakke om. I de andre årene har vi sittet for det meste i pinlig stillhet... Det blir enda tyngre atmosfære i år ettersom vi mistet to nære familiemedlemmer omkring julen i fjor. Mine spørsmål er: • Hva snakker dere voksne om under julemiddagen? (temaer, o.l.) • Har du noen tips for å lette stemningen? (jeg har allerede foreslått bakgrunnsmusikk og spill til ingen nytte...) OBS: jeg er klar over at dette er en bagatell sak for andre. 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #2 Skrevet 14. november 2021 Uff, dette må være vanskelig for deg! Jeg kan kjenne meg litt igjen, og syns det var lurt av deg å forberede litt samtaleemner man kan "dra i gang" på forhånd. Da har du noe å lene deg på når julemiddagen kommer. Jeg syns ikkedette høres ut som en bagatell i det hele tatt, ikke undervurder deg selv sånn. Håper du får mange gode tips. Jeg ville styrt unna samtaler om politikk og drittslenging av andre mennesker , for det skaper ofte dårlig stemning hos oss. Kan et samtaleemne være å snakke om de som dere har mister? Fine historier, hvem da var, ting de gjorde for å bidra til hyggelige juleminner? Hvis ikke kan jeg anbefale å lese "Piken med svovelstikkene" høyt rett etter middag. Fin historie som setter i gang takknemlighetskverna. Kanskje det kan starte en fin samtale etterpå? Anonymkode: aecab...8f8
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #3 Skrevet 14. november 2021 Du må ikke feire jul med familien din. Anonymkode: 36468...83d 5
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #4 Skrevet 14. november 2021 lonelywhale skrev (2 timer siden): Å feire jul sammen med familien min er slitsomt. Vi er ikke en nær og kjærlig familie. Siden jeg var liten; har vi alle levd svært uavhengig av hverandre. Det er flere ting jeg gruer meg til og misliker ved julen. Én av de tingene jeg gruer meg til er middagen. Dette er fordi vi har ingenting å snakke om. I de andre årene har vi sittet for det meste i pinlig stillhet... Det blir enda tyngre atmosfære i år ettersom vi mistet to nære familiemedlemmer omkring julen i fjor. Mine spørsmål er: • Hva snakker dere voksne om under julemiddagen? (temaer, o.l.) • Har du noen tips for å lette stemningen? (jeg har allerede foreslått bakgrunnsmusikk og spill til ingen nytte...) OBS: jeg er klar over at dette er en bagatell sak for andre. Spør de andre om deres liv. Er onkel Jon fryktelig opptatt av Arbeiderpartiet? Få ham til å snakke om det. Liker Berit å snakke om jobben sin? Spør masse om det. Osv. Så lenge noen andre babler i vei, trenger det ikke å være så interessant, men slipper pinlig taushet.. Og ellers vær veldig på tilbudssiden ang på- og avdekking, potetskrelling, rydding og vasking - da er du opptatt, og slipper unna mye Anonymkode: 411ba...50b 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #5 Skrevet 14. november 2021 lonelywhale skrev (2 timer siden): Å feire jul sammen med familien min er slitsomt. Vi er ikke en nær og kjærlig familie. Siden jeg var liten; har vi alle levd svært uavhengig av hverandre. Det er flere ting jeg gruer meg til og misliker ved julen. Én av de tingene jeg gruer meg til er middagen. Dette er fordi vi har ingenting å snakke om. I de andre årene har vi sittet for det meste i pinlig stillhet... Det blir enda tyngre atmosfære i år ettersom vi mistet to nære familiemedlemmer omkring julen i fjor. Mine spørsmål er: • Hva snakker dere voksne om under julemiddagen? (temaer, o.l.) • Har du noen tips for å lette stemningen? (jeg har allerede foreslått bakgrunnsmusikk og spill til ingen nytte...) OBS: jeg er klar over at dette er en bagatell sak for andre. Vi snakker om middagen 😂 Anonymkode: 20ed8...e23 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #6 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Uff, dette må være vanskelig for deg! Jeg kan kjenne meg litt igjen, og syns det var lurt av deg å forberede litt samtaleemner man kan "dra i gang" på forhånd. Da har du noe å lene deg på når julemiddagen kommer. Jeg syns ikkedette høres ut som en bagatell i det hele tatt, ikke undervurder deg selv sånn. Håper du får mange gode tips. Jeg ville styrt unna samtaler om politikk og drittslenging av andre mennesker , for det skaper ofte dårlig stemning hos oss. Kan et samtaleemne være å snakke om de som dere har mister? Fine historier, hvem da var, ting de gjorde for å bidra til hyggelige juleminner? Hvis ikke kan jeg anbefale å lese "Piken med svovelstikkene" høyt rett etter middag. Fin historie som setter i gang takknemlighetskverna. Kanskje det kan starte en fin samtale etterpå? Anonymkode: aecab...8f8 Dette er bare depressivt. Fokus på de som er borte kan man ha tidligere på dagen når en går på graven. Piken med svovelstikkene er jo super trist. snakk om Vær og vind. At det er ruskevær nok en jul. Om maten dere spiser, var det ekstra godt i dag? Om juletreet, var det ekstra fint. Eller kanskje litt stang ut? ikke alle samtaler trenger å være dype. Spesielt med familie. Da er det lov å bare være sammen Anonymkode: 20ed8...e23
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #7 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er bare depressivt. Fokus på de som er borte kan man ha tidligere på dagen når en går på graven. Piken med svovelstikkene er jo super trist. snakk om Vær og vind. At det er ruskevær nok en jul. Om maten dere spiser, var det ekstra godt i dag? Om juletreet, var det ekstra fint. Eller kanskje litt stang ut? ikke alle samtaler trenger å være dype. Spesielt med familie. Da er det lov å bare være sammen Anonymkode: 20ed8...e23 Du mener det er depressivt, jeg mener det er samtaler med mening. Vær og vind…… snork! Hvem sa det er depressivt å snakke om de man mangler? Når vi snakker om svigerfar ler vi ofte skikkelig godt, mye mer enn når vi snakker om vær og vind hvert fall! Anonymkode: aecab...8f8 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #8 Skrevet 14. november 2021 lonelywhale skrev (2 timer siden): Å feire jul sammen med familien min er slitsomt. Vi er ikke en nær og kjærlig familie. Siden jeg var liten; har vi alle levd svært uavhengig av hverandre. Det er flere ting jeg gruer meg til og misliker ved julen. Én av de tingene jeg gruer meg til er middagen. Dette er fordi vi har ingenting å snakke om. I de andre årene har vi sittet for det meste i pinlig stillhet... Det blir enda tyngre atmosfære i år ettersom vi mistet to nære familiemedlemmer omkring julen i fjor. Mine spørsmål er: • Hva snakker dere voksne om under julemiddagen? (temaer, o.l.) • Har du noen tips for å lette stemningen? (jeg har allerede foreslått bakgrunnsmusikk og spill til ingen nytte...) OBS: jeg er klar over at dette er en bagatell sak for andre. Å lette stemningen er kanskje ikke så lett. Hva med pakke lek? Jeg syns ikke nødvendigvis det er nødvendig å prate så mye hele tiden heller. I min familie så er der vanlig at vi kan se på tv sammen. Eller at folk sitter litt i hver sik sofa og surfer uten at det blir rart. I min samboer sin familie sitter vi rundt bordet og small talker når vi er på besøk. Jeg liker absolutt best slik det er i min familie. Mye mer laid back Anonymkode: 20ed8...e23
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #9 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du mener det er depressivt, jeg mener det er samtaler med mening. Vær og vind…… snork! Hvem sa det er depressivt å snakke om de man mangler? Når vi snakker om svigerfar ler vi ofte skikkelig godt, mye mer enn når vi snakker om vær og vind hvert fall! Anonymkode: aecab...8f8 På Vestlandet er samtaler om været noe av det det går mest i. Spesielt i julen. Ingenting som å prate om en tidligere julestorm da man ikke kunne lage svineribbe fordi strømmen var gått feks. Anonymkode: 20ed8...e23 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #10 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): På Vestlandet er samtaler om været noe av det det går mest i. Spesielt i julen. Ingenting som å prate om en tidligere julestorm da man ikke kunne lage svineribbe fordi strømmen var gått feks. Anonymkode: 20ed8...e23 Men da snakker man ikke om vær - man snakker om tidligere minner. Å snakke om vær og vind er å si "det blåser jaggu i dag, postkassene har flydd avgårde". Det du nevner er en samtale om familieminner og jul, noe som binder familien sammen. På samme måte som å snakke om tidligere familiemedlemmer Anonymkode: aecab...8f8 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #11 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men da snakker man ikke om vær - man snakker om tidligere minner. Å snakke om vær og vind er å si "det blåser jaggu i dag, postkassene har flydd avgårde". Det du nevner er en samtale om familieminner og jul, noe som binder familien sammen. På samme måte som å snakke om tidligere familiemedlemmer Anonymkode: aecab...8f8 Og så snakker en om været denne julen. Sammenlignet med andre juler. Og at det blåser veldig igjen og at det er surt å gå ut og så fortsetter noen med «ja sånn var det jammen meg i fjor og, husker dere da telefondekningen forsvant osv» det er masse å snakke om når det gjelder været. Alle har en mening og kan delta og det er ikke trist. Anonymkode: 20ed8...e23
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #12 Skrevet 14. november 2021 Les avisen gjennom desember og Merk deg saker som er enkle å snakke om. folks handlevaner, hvilke mat folk spiser osv. evt; hvorfor feirer vi jul? Hvor kommer tradisjonen med julenissen fra? i Australia har de tradisjon for…. X Spør alle om en ting som betyr mye for dem av tradisjoner forbered emner du kan dele. Jobb/skole, fritid etc Anonymkode: 35e9a...678
avent Skrevet 14. november 2021 #13 Skrevet 14. november 2021 Men må du feire jul med familien din da ? Om du har egen familie så feire med dem eller svigers, venner ? 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #14 Skrevet 14. november 2021 Jeg skjønner ikke?? Du greuer deg til å jul og å feire jul med familien? Må du det da? Anonymkode: 6daa6...663 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #15 Skrevet 14. november 2021 Vi snakker blant annet om -hva vi har gjort i det siste -om kino/konsert/forestilling/filmer/hva som helst vi har sett i det siste -hvordan det går på jobb/skole og generelt i hverdagen -snakker om maten og julen -planer for nærmeste tiden -noen vi har møtt på/nyheter om andre (som de andre også vet hvem er) osv -noen driver med oppussing av hus, og oppdaterer oss om det Det er ting jeg kom på nå. Vi er mange i julen og praten flyter veldig lett egentlig. Tenker ikke over hva vi prater om😅 Men jeg tenker at dersom man ikke trives med familien sin, og helst ikke ønsker å tilbringe julen med dem, så må det våre greit å ikke feire jul med dem. Anonymkode: 415c0...3a3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #16 Skrevet 14. november 2021 Så trist når familien ikke har noe å snakke om. Jeg aner egentlig ikke hva vår familie pleier å snakke om under julemiddagen. Men vi har et nært forhold og treffes mye, så det går av seg selv. Hva med å stille spørsmål om jobbene deres? Eller hobbyer og interesser? Ting som skjer i lokalsamfunnet? Hvilke planer de ellers har i julen? Anonymkode: 6b41f...45f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå