Gå til innhold

Jeg er rasistisk, hvordan slutter jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det viser seg at jeg er rasistisk. Hvis jeg beveger meg utenfor og går forbi en gruppe med afrikanske eller mennesker fra midtøsten så er jeg alltid ekstra varsom. Grunnen er at disse ofte er mer høylytte eller fremstår som mer aggressive, og statistisk sett er jo sannsynligheten større for at jeg blir utsatt for kriminalitet større i møte med dem.

Uansett, problemet mitt er at jeg ikke lenger ønsker å tenke slik. Hvordan kan jeg slutte å være rasistisk? Setter stor pris på svar.

Anonymkode: b6a64...050

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke rasistisk, du er normal

• Liker 17
Skrevet

Store grupper menn generelt er jeg varsom rundt. 

Anonymkode: 83756...8f7

• Liker 16
Skrevet

Er dette virkelig hva rasisme er? 

Jeg vil selv være mer varsom dersom jeg går forbi en mann på gaten enn om jeg går forbi en kvinne, og enda mer varsom dersom mannen har utenlandsk opprinnelse. Hvorfor? Fordi det er en større sannsynlighet for at en mann vil påføre meg skade, og en enda større sannsynlighet dersom mannen er fra utlandet (for eksempel midtøsten hvor mange har et dårlig kvinnesyn).

Jeg er forsiktig og tar absolutt statistikkene i betraktning når det kommer til egen sikkerhet. Det betyr ikke at jeg tror alle menn er overgripere, eller at alle menn fra Midtøsten forakter kvinner - men jeg er varsom allikevel og anser dette som totalt problemfritt. Jeg tenker at alle mennesker er like mye verdt uavhengig av etnisitet, legning eller kjønn. Jeg behandler andre mennesker med respekt. Jeg har ikke fordommer. Det er lov å ta hensyn til statistikker. De er der ikke for ingen grunn. 

• Liker 14
Skrevet

Så bra at du er såpass reflektert at du gjenkjenner hvordan fordommer former ubevisste rasistiske syn og holdninger! 

Statistisk sett er det større sjanse for at du enten du er mann eller kvinne, blir voldtatt av en hvit norsk mann du kjenner, enn at du blir overfalt eller utsatt for noe kriminelt fra en mørkhudet. 

Du må omgås innvandrere mere og reprogrammere hjernen din så hjernen lærer seg at det du har lært er feil fordommer og ikke noe som er realiteten. Du kan se dokumentarer eller lese bøker om white privelege og antirasisme og engasjere deg i foreninger for multikulturelle tilbud :)

Du kan også spørre deg selv to ganger hver gang du blir skeptisk til noen, spør deg selv "er dette pga fordommer eller har personen som er ved meg nå gjort noe konkret som gir meg grunn til å tro akuratt hen skal skade meg?" 

Anonymkode: c74d9...e2a

• Liker 9
Skrevet
knulleGuden666 skrev (9 minutter siden):

Du er ikke rasistisk, du er normal

Hverdagsrasisme er internalisert så vi tror det er normalt ja men det er fortsatt rasisme når man ikke har annen logisk grunn enn fordommer mot hudfarge til å være redd for de. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hverdagsrasisme er internalisert så vi tror det er normalt ja men det er fortsatt rasisme når man ikke har annen logisk grunn enn fordommer mot hudfarge til å være redd for de. 

Lol 

Alt er rasisme nå om dagen så lenge man ikke gir fra seg alt man har og mer til til innvandrerne… omvendt rasisme har det blitt 

• Liker 13
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Så bra at du er såpass reflektert at du gjenkjenner hvordan fordommer former ubevisste rasistiske syn og holdninger! 

Statistisk sett er det større sjanse for at du enten du er mann eller kvinne, blir voldtatt av en hvit norsk mann du kjenner, enn at du blir overfalt eller utsatt for noe kriminelt fra en mørkhudet. 

Du må omgås innvandrere mere og reprogrammere hjernen din så hjernen lærer seg at det du har lært er feil fordommer og ikke noe som er realiteten. Du kan se dokumentarer eller lese bøker om white privelege og antirasisme og engasjere deg i foreninger for multikulturelle tilbud :)

Du kan også spørre deg selv to ganger hver gang du blir skeptisk til noen, spør deg selv "er dette pga fordommer eller har personen som er ved meg nå gjort noe konkret som gir meg grunn til å tro akuratt hen skal skade meg?" 

Herregud. Det er helt normalt å være skeptisk rundt innvandrere. Ser man et mønster så handler man deretter.

Anonymkode: 1c51c...f29

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Statistikk er en logisk grunn. Det er også en vesentlig forskjell på å være varsom når du går alene med en mann fra Midtøsten bak deg på kveldstid og på å for eksempel la være å svare den hyggelige kollegaen din fordi hun er av afrikansk opprinnelse. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men det stemmer jo ikke helt dersom man først ser en innvandrer, og det er der denne rasismen stammer fra. Hvis man ser noen uten å se hvordan de ser ut, så er jo sannsynligheten større for at det er en nordmann med onde intensjoner ja. Etter at man har fått bekreftet at det er en innvandrer, så er sannsynligheten plutselig mye større for kriminalitet og det er nettopp dette som skremmer meg litt. Jeg vil ikke lenger tenke slik.

Anonymkode: b6a64...050

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

I så fall er frykt basert på rase helt rasjonelt og begrunnet, problemet til TS er bare at hen tar tatt feil av hvilken rase som er farligst.

Det forutsetter selvsagt at statistikken din går ut fra samme antall mørke/fremmedkulturelle som hvite/norske. Hvis grunnen til at hvite er farligere bare er at det er flere av dem, er ikke slik statistikk nyttig for å vite hvem man bør være forsiktig med.

Anonymkode: 9bcbd...03d

• Liker 2
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

I så fall er frykt basert på rase helt rasjonelt og begrunnet, problemet til TS er bare at hen tar tatt feil av hvilken rase som er farligst.

Det forutsetter selvsagt at statistikken din går ut fra samme antall mørke/fremmedkulturelle som hvite/norske. Hvis grunnen til at hvite er farligere bare er at det er flere av dem, er ikke slik statistikk nyttig for å vite hvem man bør være forsiktig med.

Anonymkode: 9bcbd...03d

Ikke vestlige innvandrere er overrepressentert i SAMTLIGE kriminalsaker, så tviler litt der altså.

Anonymkode: 1c51c...f29

• Liker 5
Skrevet

Du bør få deg en venn med svart hud. Da slipper som regel rasismen. Om han er grei..

Anonymkode: 8a9c3...fd2

Skrevet

Bruker du ordet «sambo»?

Anonymkode: 20f18...226

Skrevet
Miranda Bailey skrev (15 timer siden):

Er dette virkelig hva rasisme er? 

Jeg vil selv være mer varsom dersom jeg går forbi en mann på gaten enn om jeg går forbi en kvinne, og enda mer varsom dersom mannen har utenlandsk opprinnelse. Hvorfor? Fordi det er en større sannsynlighet for at en mann vil påføre meg skade, og en enda større sannsynlighet dersom mannen er fra utlandet (for eksempel midtøsten hvor mange har et dårlig kvinnesyn).

Jeg er forsiktig og tar absolutt statistikkene i betraktning når det kommer til egen sikkerhet. Det betyr ikke at jeg tror alle menn er overgripere, eller at alle menn fra Midtøsten forakter kvinner - men jeg er varsom allikevel og anser dette som totalt problemfritt. Jeg tenker at alle mennesker er like mye verdt uavhengig av etnisitet, legning eller kjønn. Jeg behandler andre mennesker med respekt. Jeg har ikke fordommer. Det er lov å ta hensyn til statistikker. De er der ikke for ingen grunn. 

Er ingen damer voldelige?

Anonymkode: 71058...93e

Skrevet

Jeg har lest at det hjelper å utdanne seg selv, samt sjekke sitt privilegium.

Anonymkode: eeac1...e06

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er ingen damer voldelige?

Det er få damer som deltar i gjengvoldtekt, ja.

Anonymkode: 49d87...689

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er få damer som deltar i gjengvoldtekt, ja.

Fordi anmeldelser om vold fra kvinner mot menn ikke bare blir ledd av

Skrevet (endret)

Jeg gjør det samme som deg og føler meg rasist til en viss grad.. har ingenting å si for meg hvordan folk ser ut om de er gule eller lilla eller grønne i trynet. Er bare ryktet enkelte grupper har, som gjør meg ukomfortabel og ekstra varsom. Jeg har venner som er asiatere, afrikanere, muslimer, you name it. Har ikke noe imot dem. Men føler meg ukomfortabel når jeg går forbi menn fra midtøsten

Endret av Milky
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi anmeldelser om vold fra kvinner mot menn ikke bare blir ledd av

Lurer på om du mente det motsatte av det du skriver her. Men JA, voldtekter mot menn bør tas på alvor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...