AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #21 Del Skrevet 14. november 2021 Jeg hadde 3 dager i Auschwitch og Birkenau. Bodde på et hotell midt i den lille byen. Brukte en dag på hvert at stedene som ligger bare 5 min med buss unna hverandre. Jeg er veldig historisk interessert så kunne veldig mye på forhånd om stedet. Birkenau er en enormt stor leir som man bare å gå rundt en gang inne i bruker mye tid på. Historiske steder like utenfor vet veldig få om, det var bare jeg som var ved det "lille hvite" huset som ligger på utsiden av leiren. Der ble alle de norske jødene gasset og drept. Hver brakke har sin historie, og noen av de en forferdelig historie. Gasskamrene i Birkenau er det bare ruiner igjen av. Men dumpingplassene for asken ligger helt oppe i dagen om man vet hva man skal se etter. Dette var for meg et historisk sted der industrialisert massemord ble gjennomført. Følte ikke noen energier overhodet. Man blir jo ærbødig og litt "trist" når man vet alle de millioner av mennesker som ble drept her. For tallet 1,2 mill stemmer bare ikke. Sannheten ligger nok nærmere 2,5 millioner mennesker. De fleste jøder. Dette ut i fra anslag kommandøren for leirene som selv ble hengt i Austchwitz, og Himler antydet. Nøyaktig antall får man aldri vite, fordi i 1944 og utover ble det ikke engang loggført alle de som ble ført rett i gasskamre og brent. Mange i store bål rett utenfor krematorium 5. Anonymkode: 07fa0...7b9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #22 Del Skrevet 14. november 2021 Jeg er verken klarsynt eller "klarfølt" (WTF), men følte da ekstremt ubehag da jeg besøkte Auschwitz/Birkenau. Klarte ikke gå inn i gasskammeret, og fikk mange følelsesmessige reaksjoner underveis. Tror nok det er mer normalt enn tegn på at man er klarsynt eller føler mer enn andre. Anonymkode: b8822...0d1 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 14. november 2021 #23 Del Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er verken klarsynt eller "klarfølt" (WTF), men følte da ekstremt ubehag da jeg besøkte Auschwitz/Birkenau. Klarte ikke gå inn i gasskammeret, og fikk mange følelsesmessige reaksjoner underveis. Tror nok det er mer normalt enn tegn på at man er klarsynt eller føler mer enn andre. Anonymkode: b8822...0d1 Det er akkurat det. Misforståelsen ligger nettopp i at en klarsynt klarer å skille bort 'skurr på linjen' og ser tydelig hva som er hva. Og DU er derfor mer klarsynt enn mange av dem som tror de er det fordi du har den evnen. Hvis de 'klarsynte' som f.eks har jobb på teletorg ikke har den evnen å skille klint fra hvete, så har de tåkesyn. En ekte klarsynt vil si 'cut the crap - dette er virkelighet, det andre er illusjon'. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaleidoskop Skrevet 14. november 2021 #24 Del Skrevet 14. november 2021 Jeg er ikke klarsynt. Men besøket på Auschwitz gjorde veldig inntrykk på meg. Kjente veldig på kroppen hva som hadde skjedd. Det er mange portretter der og personlige gjenstander, noe som gjør at man nesten "ser" de som var der. Phenom Penh var enda værre. Her begynte jeg å gråte. Som sagt ikke klarsynt. Men det er sterke historier i nyere tid. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #25 Del Skrevet 14. november 2021 Lawyam skrev (5 timer siden): Det fornuftigste som er sagt her. Det er også fullkomment normalt å få opp bilder i hodet sitt både ved å høre ord, gjenkjenne situasjoner og å høre om Auswitch. Det samme skjer hele døgnet hos hvert eneste menneske døgnet rundt. Når vi tenker, hører, ser, føler, leser dannes bilder og følelser. Vi er skapt slik, men vi tenker ikke over det. Du må ikke være så klarsynt for å føle noe heller og gjerne ta på deg en hodepine eller bli kvalmt. Det er bare du som har dannet deg er inntrykk. Føler du ingenting er det ikke et tegn på manglende klarsyn, men mangel på empati eller du er følelseskald. Gjerne at du skrur deg av, men det å skru seg av gjør også de som ikke er klarsynte, spesielt de som har opplevd mye vondt - de fortrenger tanker eller virkeligheten. Jeg har ingen tro på at veldig mange går igjen der - om spøkelser fins. Ærlig talt, vis litt respekt og voks opp. Etter de lidelsene de hadde og så rundt seg; jeg garanterer at de søkte seg bort mens de var live og etter sin død benyttet anledningen å komme seg bort ditfra. Det er ikke snakk om spøkelser som går igjen, men energier. Et rom, et sted, en bygning kan ha tung energi hvis det har skjedd noe vondt der, eller at den som har bodd der har hatt tunge perioder. Da kan det kjennes tungt å være der uten at det skyldes ånder. Jeg nevnte absolutt ingen ting om spøkelser. Du må heller lese det folk skriver skikkelig. Anonymkode: 4034c...ded Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #26 Del Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du skaper det selv. Du trenger ingenting av eksterne beskyttelser. Hva har du forsøkt? Anonymkode: 8f10c...2a0 Jeg har forsøkt å jorde meg, be om beskyttelse og å se for meg at jeg er inni en beskyttelsesboble. Men det har ikke virket mot veldig tunge energier. Anonymkode: 4034c...ded Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #27 Del Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja og det er en av de mest fredeligste plassene jeg har vært på (men uttaket gasskammer osv, noen rom klarte jeg ikke gå inn i.) Men selve området generelt er det en god energi. Det har vært mange der å rensa i årenes løp slik at de som døde der skulle få ferd ❤️ Anonymkode: fb658...8b1 Så godt å høre 😊 Anonymkode: 4034c...ded Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #28 Del Skrevet 14. november 2021 Jeg skrev en av de første postene, og vet ikke om en kan kalle det klarsynt… men jeg har flere opplevelser der jeg har sett ting andre ikke så. Feks flyttet jeg til en liten bygd jeg ikke visste noe om på forhånd. Ble kjent med noen der, og på veien til en venninne måtte jeg forbi ett hus. I det huset var det alltid en mann i vinduet, og jeg spurte en dag venninnen min om han mannen. Hun skjønte ikke mye fordi det ikke har bodd noen der på mange år. Noen dager senere fikk noen venner en idé om at vi skulle sjekke dette huset. Jeg var med opp, men når de jeg kjente fant ut at de ville gå inn i huset (ja, jeg vet det er ulovlig) hadde jeg begynt rope at de ikke måtte gå inn fordi x ble sinna. Det kan være tilfeldig altså, men min venninne spurte faren sin om hvem som hadde bodd i det huset i ettertid. Han fant fram bilder i en sånn bygdebok av denne mannen jeg pleide se, og navnet jeg ropte var navnet på denne mannen. Jeg hadde ikke sett den boka før, sånn at det er sagt. Anonymkode: 47062...88b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 14. november 2021 #29 Del Skrevet 14. november 2021 (endret) . Endret 4. oktober 2022 av Tvillingsjel 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #30 Del Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Det er ikke snakk om spøkelser som går igjen, men energier. Et rom, et sted, en bygning kan ha tung energi hvis det har skjedd noe vondt der, eller at den som har bodd der har hatt tunge perioder. Da kan det kjennes tungt å være der uten at det skyldes ånder. Jeg nevnte absolutt ingen ting om spøkelser. Du må heller lese det folk skriver skikkelig. Anonymkode: 4034c...ded Da må vi også huske på all den tunge og triste energien de besøkende "legger igjen" også. Anonymkode: 5ef9c...af7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #31 Del Skrevet 14. november 2021 Gjenferdet skrev (3 minutter siden): Jeg har verken vært i Auschwich eller Sachsenhausen, men vår klasse reiste på tur til Arkivet i Kristiansand. Det var det stedet jøder, og andre, ble sendt under 2.VK, før de ble sendt til Grini og så videre til Auschwich eller Sachsenhausen. Et forferdelig sted. Jeg er ikke klarsynt, men det er klart det vekket følelser å gå ned i torturkammeret og høre hva folk hadde opplevd der. Man trenger ikke å ha evner av den grunn. Det heter empati, ikke klarsynthet. Det er jeg enig i, man trenger ikke være klarsynt for at en føle noe på slike plasser. Jeg tror nok uansett spørsmålet var rettet mot dem som er klarsynte i utgangspunktet, og opplever ting i hverdagen. Og ikke akkurat bare i forbindelse med disse plassene. Anonymkode: 47062...88b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #32 Del Skrevet 14. november 2021 Jeg har hatt arbeidsplass i et bygg hvor kjelleren ble brukt av nazistene til tortur. Nå er det museum hvor man kan få omvisning osv. Selvsagt var det jævlig ekkelt å jobbe kveld og måtte sjekke at lyset var slukket 🤷♀️ Og klart man fikk angstfølelse osv av å være i et rom man visste at tortur hadde skjedd og gjenstander fortsatt var der. Kjente aldri på dette på eget kontor eller i de andre etasjene, tyskerne var jo der og. Men, det kom ei fra utlandet på besøk - hun visste ikke hva bygget var og historien. Hun og kollegaen snakker sammen, og idet de går inn i gangen (som fører til kontorene og den kjelleren) - så stopper hun plutselig helt opp og ser dårlig ut. Så spør hun « jeg ble plutselig så dårlig, har det skjedd noe grusomt her?». Og da ble hun jo fortalt historien. Anonymkode: 82a6d...e80 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #33 Del Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Da må vi også huske på all den tunge og triste energien de besøkende "legger igjen" også. Anonymkode: 5ef9c...af7 Det er helt riktig! Så altså tung energi samlet opp gjennom flere år. Anonymkode: 4034c...ded Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå