AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #1 Del Skrevet 13. november 2021 Jeg har vært vant til at referanser er noe man har med til jobbintervju og at man bare skriver "referanser oppgis ved forespørsel" når man søker på jobb. Jeg har i det siste søkt på mange utlyste stillinger i kommunen via webcruiter og ser at referanse-liste er en del av det man fyller ut. Jeg har bare hoppet over det og skrevet i søknaden at jeg oppgir referanse ved henvendelse, men burde jeg egentlig fylle ut referanse i søknaden? Jeg vil jo ha noen på nåværende arbeidsplass som referanse, men ville egentlig vente til det var snakk en konkret aktuell stilling før jeg fortalte at jeg ser etter ny jobb. Dessuten syntes jeg det er litt ubehagelig å oppgi andres navn og kontaktinformasjon til mange potensielle arbeidsgivere. Anonymkode: e26b5...6f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #2 Del Skrevet 13. november 2021 Jeg pleier ikke å gjøre det, men skriver at de kan fås ved forespørsel. Har fått meg ny jobb nylig og det gikk fint. Er ikke komfortabel med at referansene mine skal ringes uten at jeg vet det på forhånd. Anonymkode: b9d46...d15 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 13. november 2021 #3 Del Skrevet 13. november 2021 Jeg oppgir ikke referanser før tidligst etter første intervju. For det første ønsker jeg ikke nødvendigvis at nåværende arbeidsgiver skal vite det på den måten, for det andre forventer jeg at når de ringer referansene er det etter at de har fått ett inntrykk av meg, og for det tredje og siste så misbruker jeg ikke referanser med at hvem som helst kan ringe de når som helst. Når folk spør meg om jeg vil være referanse så sier jeg alltid at de får oppgi meg først etter intervju. Ikke før. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #4 Del Skrevet 13. november 2021 Bra det ikke bare er meg. Da er vi enige om at det bare er webcruiter som er dumme som skal ha en til å oppgi referanser i søknaden? 👍 Noen som har andre erfaringer? Ts Anonymkode: e26b5...6f0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #5 Del Skrevet 13. november 2021 Lurer på det samme for tiden... Vurderer å søke på en kommunal stilling der referanser skal oppgis. Jeg gjør ikke det. Er jeg en interessant kandidat, får de kalle meg inn til intervju først. Dropper de meg pga. det, så lever jeg greit med det😊 Anonymkode: fdbc2...097 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 13. november 2021 #6 Del Skrevet 13. november 2021 "Legg ved CV og minst 2 referanser. Søknader uten referanser fra nylig/siste nærmeste leder tas ikke med videre hvis det ikke kan skaffes." "De to siste referanser må oppgis." "2-3 referanser (navn, tilknytning til søker, epostadresse og telefonnummer) " "Legg ved CV og minst 2 referanser." "Det må oppgis to referanser av nyere dato i søknaden" "REFERANSER . Du må ha avtalt med to referanser, som sendes med søknaden." Jeg ser masse annonser som krever at man oppgir referanser i selve søknaden. Jeg skjønner ikke helt hvordan det skal foregå i praksis, ingen vil vel være referanseperson hvis man blir oppringt av 400 arbeidsgivere... Jeg skjønner heller ikke helt den "De to siste referanser må oppgis". Det virker som alle i Mo i Rana bruker den formuleringen. Leser de ikke korrektur? Setningen er dårlig skrevet og upresis. De siste jeg brukte som referanser er jo ikke nødvendigvis mine siste arbeidsgivere eller ledere... Noen bruker "det bes om at minst to referanser oppgis i søknad, fortrinnsvis dine siste ledere". Det er en langt bedre måte å skrive det på. Skjønner ikke at de slurver sånn når det er vanskelig å ansette folk. Litt rart også når de har 15 krav til personlige egenskaper, 8 punkter med kvalifikasjonskrav og "vi tilbyr" er tre punkter der to er "KLP pensjon" og "Tarifflønn"... Jeg forstår jo at det er praktisk for dem å ha referansene klare, slik at de kan ringe med en gang, og kanskje spare seg for et intervju, men det virker tungvint for søker. Ikke alle som vil ha referanser i søknaden bruker webcruiter, så det virker som om mange ber om dem i annonsen. Sånn fort etter å ha sett er inntrykket mitt at virksomheter som gir hvem som helst personalansvar (pizzasjappe, sykehjem, barnehager, transportbedrifter, håndverkere) er mer tilbøyelig til å stille slike krav. Ofte er det annonser med gjennomgående svakt språk. Noen bemanningsbyrå vil også ha referanser med en gang, men det er jo forståelig for de vil ofte ha deg til å starte i morgen. Unntaket er kommuner som Mo i Rana, der de har valgt å la en person med begrenset forståelse for norsk rettskrivning skrive en annonse som den enkelte leder redigerer litt. Mange kommuner har lignende ordninger, slik at alle annonsene er det samme våset kopiert med noen mindre endringer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #7 Del Skrevet 13. november 2021 16 minutter siden, ajarRun said: "Legg ved CV og minst 2 referanser. Søknader uten referanser fra nylig/siste nærmeste leder tas ikke med videre hvis det ikke kan skaffes." "De to siste referanser må oppgis." "2-3 referanser (navn, tilknytning til søker, epostadresse og telefonnummer) " "Legg ved CV og minst 2 referanser." "Det må oppgis to referanser av nyere dato i søknaden" "REFERANSER . Du må ha avtalt med to referanser, som sendes med søknaden." Jeg ser masse annonser som krever at man oppgir referanser i selve søknaden. Jeg skjønner ikke helt hvordan det skal foregå i praksis, ingen vil vel være referanseperson hvis man blir oppringt av 400 arbeidsgivere... Jeg skjønner heller ikke helt den "De to siste referanser må oppgis". Det virker som alle i Mo i Rana bruker den formuleringen. Leser de ikke korrektur? Setningen er dårlig skrevet og upresis. De siste jeg brukte som referanser er jo ikke nødvendigvis mine siste arbeidsgivere eller ledere... Noen bruker "det bes om at minst to referanser oppgis i søknad, fortrinnsvis dine siste ledere". Det er en langt bedre måte å skrive det på. Skjønner ikke at de slurver sånn når det er vanskelig å ansette folk. Litt rart også når de har 15 krav til personlige egenskaper, 8 punkter med kvalifikasjonskrav og "vi tilbyr" er tre punkter der to er "KLP pensjon" og "Tarifflønn"... Jeg forstår jo at det er praktisk for dem å ha referansene klare, slik at de kan ringe med en gang, og kanskje spare seg for et intervju, men det virker tungvint for søker. Ikke alle som vil ha referanser i søknaden bruker webcruiter, så det virker som om mange ber om dem i annonsen. Sånn fort etter å ha sett er inntrykket mitt at virksomheter som gir hvem som helst personalansvar (pizzasjappe, sykehjem, barnehager, transportbedrifter, håndverkere) er mer tilbøyelig til å stille slike krav. Ofte er det annonser med gjennomgående svakt språk. Noen bemanningsbyrå vil også ha referanser med en gang, men det er jo forståelig for de vil ofte ha deg til å starte i morgen. Unntaket er kommuner som Mo i Rana, der de har valgt å la en person med begrenset forståelse for norsk rettskrivning skrive en annonse som den enkelte leder redigerer litt. Mange kommuner har lignende ordninger, slik at alle annonsene er det samme våset kopiert med noen mindre endringer. Merkelig. "To siste referanser" - hva betyr det, at man må ha fra to ulike arbeidsgivere? Jeg har hatt den samme arbeidsgiver siden jeg var ferdigutdannet for 8 år siden, har ikke så stor interesse av å å spore opp en referanse for deltidsjobben jeg hadde som student... Jeg tror ikke jeg ville likt å være referanse for noen hvis de måtte skrive opp min kontaktinfo på alle søknader de skriver. Anonymkode: e26b5...6f0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #8 Del Skrevet 13. november 2021 ajarRun skrev (26 minutter siden): "Legg ved CV og minst 2 referanser. Søknader uten referanser fra nylig/siste nærmeste leder tas ikke med videre hvis det ikke kan skaffes." "De to siste referanser må oppgis." "2-3 referanser (navn, tilknytning til søker, epostadresse og telefonnummer) " "Legg ved CV og minst 2 referanser." "Det må oppgis to referanser av nyere dato i søknaden" "REFERANSER . Du må ha avtalt med to referanser, som sendes med søknaden." Jeg ser masse annonser som krever at man oppgir referanser i selve søknaden. Jeg skjønner ikke helt hvordan det skal foregå i praksis, ingen vil vel være referanseperson hvis man blir oppringt av 400 arbeidsgivere... Jeg skjønner heller ikke helt den "De to siste referanser må oppgis". Det virker som alle i Mo i Rana bruker den formuleringen. Leser de ikke korrektur? Setningen er dårlig skrevet og upresis. De siste jeg brukte som referanser er jo ikke nødvendigvis mine siste arbeidsgivere eller ledere... Noen bruker "det bes om at minst to referanser oppgis i søknad, fortrinnsvis dine siste ledere". Det er en langt bedre måte å skrive det på. Skjønner ikke at de slurver sånn når det er vanskelig å ansette folk. Litt rart også når de har 15 krav til personlige egenskaper, 8 punkter med kvalifikasjonskrav og "vi tilbyr" er tre punkter der to er "KLP pensjon" og "Tarifflønn"... Jeg forstår jo at det er praktisk for dem å ha referansene klare, slik at de kan ringe med en gang, og kanskje spare seg for et intervju, men det virker tungvint for søker. Ikke alle som vil ha referanser i søknaden bruker webcruiter, så det virker som om mange ber om dem i annonsen. Sånn fort etter å ha sett er inntrykket mitt at virksomheter som gir hvem som helst personalansvar (pizzasjappe, sykehjem, barnehager, transportbedrifter, håndverkere) er mer tilbøyelig til å stille slike krav. Ofte er det annonser med gjennomgående svakt språk. Noen bemanningsbyrå vil også ha referanser med en gang, men det er jo forståelig for de vil ofte ha deg til å starte i morgen. Unntaket er kommuner som Mo i Rana, der de har valgt å la en person med begrenset forståelse for norsk rettskrivning skrive en annonse som den enkelte leder redigerer litt. Mange kommuner har lignende ordninger, slik at alle annonsene er det samme våset kopiert med noen mindre endringer. Haha tenk de. Om man søker på flere jobber så blir sjefen min bomba av masse telefonsamtaler. Anonymkode: a5c8a...eb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #9 Del Skrevet 14. november 2021 Referanser er generelt sett en utdatert metode å vurdere kandidater på. En venninne fikk nettopp beskjed om å oppgi 10 referanser etter et intervju. 10 stk!! Da blir det 2 siste ledere, 3 kolleger, noen venninner, svigermor og katta til naboen.. hva skal man gjøre? Jeg oppgir ikke referanser før jeg er innstilt som nr 1 eller 2. De får ikke ringe dag og natt til mennesker som bruker av sin tid for å hjelpe meg å bytte jobb. Ikke er jeg interessert i at de skal vite at jeg søker på jobb etter jobb heller. Ring de når det er relevant, ellers takk. Heldigvis trengte jeg ikke referanser når jeg fikk ny jobb nå. Kunne endelig høste av godene ved nettverkingstullet jeg har drevet med alt for lenge. Anonymkode: 38c9f...4f9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 14. november 2021 #10 Del Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Merkelig. "To siste referanser" - hva betyr det, at man må ha fra to ulike arbeidsgivere? Jeg har hatt den samme arbeidsgiver siden jeg var ferdigutdannet for 8 år siden, har ikke så stor interesse av å å spore opp en referanse for deltidsjobben jeg hadde som student... Jeg tror ikke jeg ville likt å være referanse for noen hvis de måtte skrive opp min kontaktinfo på alle søknader de skriver. Anonymkode: e26b5...6f0 Språket er så dårlig at det er vanskelig å si. Jeg tenker en person går fra å være leder, medarbeider eller noe annet til referanse i det jeg bruker dem som referanse. Så de to siste blir de to forrige jeg brukte. Hvis de mener de to nyeste blir det også merkelig, fordi referanser kan jo være hvem som helst. Da kan det hende de to referansene er fra deltidsjobber, frivillige verv eller noe annet. Du kan ha flere referanser fra et arbeidsforhold, det kan være ledere eller medarbeidere. Men siden du trenger de to siste må du velge de to som ble ansatt sist? AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Haha tenk de. Om man søker på flere jobber så blir sjefen min bomba av masse telefonsamtaler. Anonymkode: a5c8a...eb6 Tenk å bli oppringt hundre ganger med samme spørsmål over en kort periode xD Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #11 Del Skrevet 14. november 2021 Legger alltid ved to relevante referanser, og spør de så klart før jeg søker. Hvis ikke blir ikke søknaden vurdert. Men det er stor forskjell på bransjene. Anonymkode: 2bef4...2a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #12 Del Skrevet 14. november 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Legger alltid ved to relevante referanser, og spør de så klart før jeg søker. Hvis ikke blir ikke søknaden vurdert. Men det er stor forskjell på bransjene. Anonymkode: 2bef4...2a0 Hva slags referanser legger du ved da? Og hvilken bransje er dette? Anonymkode: e26b5...6f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milky Skrevet 14. november 2021 #13 Del Skrevet 14. november 2021 Jeg skriver alltid at referanser oppgis ved forespørsel selvom det står at man «må» oppgi det 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missmcbeal Skrevet 14. november 2021 #14 Del Skrevet 14. november 2021 Nei jeg har sluttet med det og tatt det bort. Grunnen til dette er at jeg gjerne vil gjøre referansene oppmerksom på det før de blir oppringt. Alle har jo sagt før at de stiller som referanse, men det er likevel fint å spørre/gjøre dem oppmerksom på det om det er lenge siden sist. Har sendt en del søknader uten å komme til intervju, og man kan ikke drive å spørre referansene hver gang før man søker når man søker etter mange jobber. Snakket også med min forrige sjef om hva som var normalt, og nevnte dette med at webcruiter osv., har felt for referansene. Da sa han at man kunne la de stå tomme, og heller oppgi det på et senere tidspunkt. Sjefen min sa jeg gjerne måtte bruke han som referanse, men at han ønsket å vite hvilken jobb det var på forhånd sånn at man kunne være mest mulig forberedt når han fikk telefonen. Derfor mener jeg at dette er noe man bør vente med til senere i prosessen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #15 Del Skrevet 14. november 2021 16 hours ago, AnonymBruker said: Referanser er generelt sett en utdatert metode å vurdere kandidater på. En venninne fikk nettopp beskjed om å oppgi 10 referanser etter et intervju. 10 stk!! Da blir det 2 siste ledere, 3 kolleger, noen venninner, svigermor og katta til naboen.. hva skal man gjøre? Jeg oppgir ikke referanser før jeg er innstilt som nr 1 eller 2. De får ikke ringe dag og natt til mennesker som bruker av sin tid for å hjelpe meg å bytte jobb. Ikke er jeg interessert i at de skal vite at jeg søker på jobb etter jobb heller. Ring de når det er relevant, ellers takk. Heldigvis trengte jeg ikke referanser når jeg fikk ny jobb nå. Kunne endelig høste av godene ved nettverkingstullet jeg har drevet med alt for lenge. Anonymkode: 38c9f...4f9 Hehe, så tullete. 10 referanser, wtf. Inntil jeg byttet jobb for et par år siden hadde jeg kun hatt én arbeidsgiver i hele mitt yrkesaktive liv (22 år). Skulle det bety da at jeg ikke kvalifiserer til jobben, noe så teit. Lojalitet burde tross alt bety noe det og! Jeg hadde da avklart med gamlesjefen at jeg skulle bruke han som referanse, så slik sett kunne jeg oppgitt det på forhånd, men på generell basis ser jeg ikke poenget med referanser før jobbintervju. Anonymkode: 985a3...e9c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå