AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #1 Skrevet 13. november 2021 Er det sånn at de fleste melder forkjøpsrett så fort et interessant objekt kommer på markedet, eller er det mest etter budrunden når man ser hva boligen er solgt for at det er vanlig å melde inn forkjøp? (når fristen for å melde er samme dag budrunden har vært) Jeg har nettopp blitt OBOS medlem og lurer på om det er noen taktikk man pleier å følge Anonymkode: 1bb83...971
Fireflies Skrevet 13. november 2021 #2 Skrevet 13. november 2021 Det må ventes til budrunden er ferdig. Hvis en kjøper byr 2,5 millioner så må du kunne gi det for å kunne kjøpe.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #3 Skrevet 13. november 2021 det kommer an på om det er forhåndsavklaring eller ikke. Meld så snart du ser et aktuelt objekt annonseres Anonymkode: 7a9f0...825
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #4 Skrevet 13. november 2021 Fireflies skrev (11 minutter siden): Det må ventes til budrunden er ferdig. Hvis en kjøper byr 2,5 millioner så må du kunne gi det for å kunne kjøpe. Det må det ikke. Så lenge OBOS har annonsert at det kommer for salg, kan man legge inn forkjøp, og det skjer noen ganger flere måneder før salg. Når man melder forkjøp må man legge ved dokumentasjon på finansiering til prisantydning, etter budrunden må man dokumentere på nytt om første dokumentasjon ikke er tilstrekkelig. Etter at budrunden er slutt, ringer OBOS den som er øverst på lista, og så neste om den ikke vil ha osv. Det er bare å si nei, så det er absolutt ingen grunn til å vente. Anonymkode: 92031...94c 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #5 Skrevet 13. november 2021 Noen ganger er til og med fristen FØR budrunden. Da kan man åpenbart ikke vente til etter den, for da er det for seint. Anonymkode: 92031...94c 2
Fireflies Skrevet 13. november 2021 #6 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det må det ikke. Så lenge OBOS har annonsert at det kommer for salg, kan man legge inn forkjøp, og det skjer noen ganger flere måneder før salg. Når man melder forkjøp må man legge ved dokumentasjon på finansiering til prisantydning, etter budrunden må man dokumentere på nytt om første dokumentasjon ikke er tilstrekkelig. Etter at budrunden er slutt, ringer OBOS den som er øverst på lista, og så neste om den ikke vil ha osv. Det er bare å si nei, så det er absolutt ingen grunn til å vente. Anonymkode: 92031...94c Kan være jeg er litt usikker på detaljene nå, men du må vel uansett kunne matche budet en annen selger vil gi. Når jeg kjøpte før så måtte jeg vente i to uker før jeg fikk svar (hadde satt pris på å kunne vite etter noen dager om leiligheten ble min eller ikke, kjip ventetid).
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #7 Skrevet 13. november 2021 Det har i grunn ganske lite å si. Å melde forkjøp er ikke bindene, og du kan melde på flere boliger samtidig, så om du melder med en gang eller rett før fristen går ut. Noen boliger har forkjøpsfrist før budrunde, andre etter. Den eneste taktiske forskjellen på når man melder er at dette blir offentliggjort på nett, slik at andre interessenter med og uten forkjøpsrett kan se hvor høy den lengste ansienniteten er. Har du lang ansiennitet og melder forkjøp risikerer du at andre interessenter byr høyere for å skremme deg vekk fra å kapre boligen. Motsatt utfall er også mulig, hvis folk velger å ikke legge inn bud fordi de blir skremt vekk av forkjøpsretten så i praksis er det ganske vanskelig å spå hvilken vei det vil gå. Uansett så er fristen for å melde forkjøp kort, så jeg ville heller meldt så fort som mulig enn å vente. Anonymkode: 9cb58...3f0 1
Taluno Skrevet 13. november 2021 #8 Skrevet 13. november 2021 Fireflies skrev (1 time siden): Kan være jeg er litt usikker på detaljene nå, men du må vel uansett kunne matche budet en annen selger vil gi. Når jeg kjøpte før så måtte jeg vente i to uker før jeg fikk svar (hadde satt pris på å kunne vite etter noen dager om leiligheten ble min eller ikke, kjip ventetid). Nei, du må ikke matche pris for å melde forkjøp, du melder interesse først som er uforpliktende. Etter budrunde er over vil megler kontakte de som har meldt forkjøp, og avklare om noen vil bruke forkjøpsretten. Noen ganger er det frist før visning for å melde forkjøp, andre ganger er det etter budrunde. På min leilighet var det frist for å melde forkjøp før visning, og to som hadde meldt forkjøp, megler kontaktet begge etter jeg vant budrunden, og begge takket nei, så det var avklart en time etter budrunde var over. 2
Fireflies Skrevet 13. november 2021 #9 Skrevet 13. november 2021 Taluno skrev (12 minutter siden): Nei, du må ikke matche pris for å melde forkjøp, du melder interesse først som er uforpliktende. Etter budrunde er over vil megler kontakte de som har meldt forkjøp, og avklare om noen vil bruke forkjøpsretten. Noen ganger er det frist før visning for å melde forkjøp, andre ganger er det etter budrunde. På min leilighet var det frist for å melde forkjøp før visning, og to som hadde meldt forkjøp, megler kontaktet begge etter jeg vant budrunden, og begge takket nei, så det var avklart en time etter budrunde var over. Selger vil vel uansett få summen høyeste buder vil gi? Uavhenig om det er uteforstående eller en med forkjøpsrett som kjøper?
Taluno Skrevet 14. november 2021 #10 Skrevet 14. november 2021 Fireflies skrev (10 timer siden): Selger vil vel uansett få summen høyeste buder vil gi? Uavhenig om det er uteforstående eller en med forkjøpsrett som kjøper? Ja, om man skal benytte forkjøpsrett må man matche vinnende bud. Men man må ikke matche for å melde forkjøp, altså melde interesse. Melde forkjøp er jo mer en "skrive seg på en liste over at man er nysgjerrig, og kanskje muligens kunne tenkt seg kjøpe", litt samme som om man er på visning og skriver seg på en uforpliktende liste. Jeg synes det bør være frist for å melde forkjøp før budrunde, sånn at megler kan avklare det ganske øyeblikkelig etter budrunde. Det er jo ganske håpløst når man vinner en budrunde og må vente flere uker på svar om man faktisk får boligen... 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #11 Skrevet 14. november 2021 3 hours ago, Taluno said: Jeg synes det bør være frist for å melde forkjøp før budrunde, sånn at megler kan avklare det ganske øyeblikkelig etter budrunde. Det er jo ganske håpløst når man vinner en budrunde og må vente flere uker på svar om man faktisk får boligen... Min erfaring er at mange meglere liker forhåndsavklaring, som jo er veldig forståelig. Liker egentlig også det! Men da får som regel ikke de som har medlemskap i Obos osv. vite hvordan leiligheten faktisk ser ut eller prisantydning. De får vel stort sett bare vite adresse, etasje, kvadratmeter, antall rom, fellesgjeld, månedlige kostnader... ikke stort mer enn det. Jeg har selv meldt slik forkjøspinteresse på utallige leiligheten, men med engang den kommer ut på Finn, ser jeg at det ikke er noe for meg. Eller at den er for dyr. Anonymkode: ee042...a8f
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #12 Skrevet 14. november 2021 Du må melde innen fristen som er satt. Her jeg bor er det som regel i forkant av at leiligheten legges ut på markedet, så med mindre du følger aktivt med på boligbyggelaget sine nettsider så vil de fleste ikke få med seg hva som kommer ut. Har du da ikke meldt innen fristen så har det ingenting å si, har du meldt innen fristen kan du få tilbud om å tre inn i det budet selger har akseptert dersom du har lengst ansiennitet. Anonymkode: 71147...671
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #13 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Er det sånn at de fleste melder forkjøpsrett så fort et interessant objekt kommer på markedet, eller er det mest etter budrunden når man ser hva boligen er solgt for at det er vanlig å melde inn forkjøp? (når fristen for å melde er samme dag budrunden har vært) Jeg har nettopp blitt OBOS medlem og lurer på om det er noen taktikk man pleier å følge Anonymkode: 1bb83...971 Tok nåværende leilighet på forkjøpsrett. Fristen var 14 dager etter budaksept, jeg meldte inn ca 1 time før fristen gikk ut. Anonymkode: daaff...292
Taluno Skrevet 14. november 2021 #14 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Min erfaring er at mange meglere liker forhåndsavklaring, som jo er veldig forståelig. Liker egentlig også det! Men da får som regel ikke de som har medlemskap i Obos osv. vite hvordan leiligheten faktisk ser ut eller prisantydning. De får vel stort sett bare vite adresse, etasje, kvadratmeter, antall rom, fellesgjeld, månedlige kostnader... ikke stort mer enn det. Jeg har selv meldt slik forkjøspinteresse på utallige leiligheten, men med engang den kommer ut på Finn, ser jeg at det ikke er noe for meg. Eller at den er for dyr. Anonymkode: ee042...a8f Men om du melder interesse på en leilighet hvor det er lite info, så er det fortsatt uforpliktende, og du kan gå på visning som alle andre å få mer informasjon. Jeg følger selv med på hva som kommer ut på forkjøp, og vil melde interesse dersom det kommer objekter i områder jeg ønsker flytte til. I det finn-annonsen kommer ut, så vil jeg se om det er leilighet som kanskje kan passe meg, er den ikke av interesse så dropper jeg dra på visning, og når megler tar kontakt sier jeg at jeg ikke lengre er interessert. Er leiligheten av interesse så vil jeg dra på visning, og følge budrunde for å se om den ender innenfor mitt budsjett. Poenget er jo at ved forhåndsavklaring så må man melde interesse tidlig, og megler kan raskt finne ut om noen vil benytte forkjøp etter budrunde er ferdig. Er det ikke frist for å melde interesse før budrunden, så vil det kunne ta ukesvis fra noen vinner bud til det blir avklart hvem som faktisk får kjøpe boligen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå