AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #1 Skrevet 13. november 2021 Hva har en med her? Min ble jo altfor kort, bare 3 linjer.. Anonymkode: f033b...f82
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #2 Skrevet 13. november 2021 Problemstillingen, hvordan du skal løse oppgaven. Litt av type av oppgave/fag så kan du ha en summering av svarer også. Tes er fint også om du skal finne ut av noe. vanskelig å gi råd når du ikke sier hvilket fag det er. Anonymkode: b9523...129
Den Sagnomsuste Skrevet 14. november 2021 #3 Skrevet 14. november 2021 Vær så snill å ikke omtale innledningen din som "forord", men innledning. Det er jo det det er, er det ikke? Forord er gjerne noe man finner i starten av bøker og i masteroppgaver. Forord inneholder da takksigelse til bidragsytere og veileder samt noen betraktninger om hvordan forfatteren har opplevd prosessen med å skrive boken/ oppgaven. En innledning er noe alle oppgaver må ha og den inneholder: 1. Presisering av problemstillingen. 2. Avgrensning av oppgaven (typ jeg vil i denne oppgaven fokusere på et undertema). Avgrensningen er nødvendig ettersom at man ofte forholder seg til en ordgrense og ikke kan tillate seg å skrive om absolutt alt. 3. Begrunnelse for avgrensningen (typ på bakgrunn av nedslag i feltet? Dagsrelevans? Omdiskutert? - alt dette kan være årsaker til at du ønsker å fokusere på nettopp det du har valgt å skrive om). 4. Ordforklaringer: dersom du bruker tvetydige fagbetegnelser eller bruker begreper på en særskilt måte i oppgaven din må det redegjøres for i innledningen. 5. Forklar hvordan du skal løse oppgaven. Her finner man typisk: jeg vil innlede oppgaven med en presentasjon av X og Y før jeg gjennomfører en sammenligning av de to med hensyn til likheter og ulikheter. Deretter runder jeg av oppgaven med en oppsummering og noen avsluttende betraktninger. I små oppgaver (aka under 2000 ord) kan man vurdere å sløyfe punkt 4. Alternativt kan man holde seg svært kortfattet. 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #4 Skrevet 14. november 2021 Den Sagnomsuste skrev (10 timer siden): Vær så snill å ikke omtale innledningen din som "forord", men innledning. Det er jo det det er, er det ikke? Forord er gjerne noe man finner i starten av bøker og i masteroppgaver. Forord inneholder da takksigelse til bidragsytere og veileder samt noen betraktninger om hvordan forfatteren har opplevd prosessen med å skrive boken/ oppgaven. En innledning er noe alle oppgaver må ha og den inneholder: 1. Presisering av problemstillingen. 2. Avgrensning av oppgaven (typ jeg vil i denne oppgaven fokusere på et undertema). Avgrensningen er nødvendig ettersom at man ofte forholder seg til en ordgrense og ikke kan tillate seg å skrive om absolutt alt. 3. Begrunnelse for avgrensningen (typ på bakgrunn av nedslag i feltet? Dagsrelevans? Omdiskutert? - alt dette kan være årsaker til at du ønsker å fokusere på nettopp det du har valgt å skrive om). 4. Ordforklaringer: dersom du bruker tvetydige fagbetegnelser eller bruker begreper på en særskilt måte i oppgaven din må det redegjøres for i innledningen. 5. Forklar hvordan du skal løse oppgaven. Her finner man typisk: jeg vil innlede oppgaven med en presentasjon av X og Y før jeg gjennomfører en sammenligning av de to med hensyn til likheter og ulikheter. Deretter runder jeg av oppgaven med en oppsummering og noen avsluttende betraktninger. I små oppgaver (aka under 2000 ord) kan man vurdere å sløyfe punkt 4. Alternativt kan man holde seg svært kortfattet. Vi skal ha både forord og innledning. Anonymkode: f033b...f82
Den Sagnomsuste Skrevet 14. november 2021 #5 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Vi skal ha både forord og innledning. Anonymkode: f033b...f82 På din "første" eksamensoppgave? 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #6 Skrevet 14. november 2021 barneskole,ungdomskole, vg? Anonymkode: 5f4fd...b9b
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #7 Skrevet 14. november 2021 Forord på en eksamensoppgave har jeg aldri hørt om, etter både 6 års studier og jobb med veiledning av andre studenter i akademisk skriving. Anonymkode: 252dd...76a 2
Den Sagnomsuste Skrevet 14. november 2021 #8 Skrevet 14. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Forord på en eksamensoppgave har jeg aldri hørt om, etter både 6 års studier og jobb med veiledning av andre studenter i akademisk skriving. Anonymkode: 252dd...76a Støtter denne. Har mastergrad og arbeider nå som stipendiat. Har også arbeidet på Skrivesenter i flere år under studietiden. Har aldri møtt på krav til forord ved eksamensoppgaver. Endret 14. november 2021 av Den Sagnomsuste 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå