AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #1 Skrevet 13. november 2021 Jeg er lærer i ungdomsskolen og er på jakt etter ny jobb nærmere der jeg bor. Det utlyses en del stillinger i nærheten som lærer i voksenopplæring og det er jeg egentlig helt ukjent med, men det virker egentlig veldig interessant å jobbe med voksne. Jeg syntes også det er spesielt interessant å jobbe med folk fra ulike land og kulturer, som jeg kan se for meg det ofte er på voksenopplæring. Har noen erfaring med å jobbe i voksenopplæring? Hvordan er det i forhold til å jobbe i grunnskolen? Hvordan er arbeidsdagen? Hvor mange elever er det i en typisk klasse? Hvor mye og når på kvelden er det typisk kveldsundervisning? Jeg har forøvrig bakgrunn med ppu etter å ha studert engelsk, samfunnsfag og media, har jobbet 7 år som kontaktlærer på ungdomsskole og har to barn i barnehagealder. Å jobbe med ungdommer har jo mye sjarm, men jeg er også litt lei av evige møter med BUP, PPT og foreldre 🙈 Anonymkode: e3723...b06
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #2 Skrevet 14. november 2021 Dytter litt Anonymkode: e3723...b06
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #3 Skrevet 14. november 2021 Har jobbet på voksenopplæring, men ikke som lærer. Klassene varierte, noen fikk 1 til 1 undervisning, mens de største klassene var 25 stk. Klassene endret seg hele tiden, elever ble flyttet opp til vanskeligere nivå etterhvert som de var klar for det. Innvandrere som skal ha statsborgerskap må delta på ett fastsatt minstekrav av timer, og de får også ett maksimalt antall timer de kan delta på. Noen trenger kun femti timer samfunnskunnskap for å være klar til prøven, andre er ikke klar for prøven etter maksimale 200 timer, og må enten søke om ekstra timer eller betale selv. Ingen kveldsundervisning. Anonymkode: 8b8e5...e35 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #4 Skrevet 14. november 2021 Dette må da være drømmejobben for lærere? Du får undervise voksne veloppdragne elever som er motiverte. På barneskolenivå. Istedet for en gjeng bråkete bortskjemte drittunger hvor du appåtil må forholde deg til deres kravstore foreldre. Anonymkode: 8f733...c45
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #5 Skrevet 14. november 2021 Spørs nok veldig på hvilke grupper og nivå du jobber. Og hvordan opplæringen er organisert der du bor. Jeg kom også fra ungdomstrinnet og synes at det å jobbe med voksne mennesker med frontallappen på plass er ganske befriende. Det frigjør en del mental kapasitet til å fokusere på andre ting i jobben, eller mer målrettet: undervisningen. Samtidig så vil jeg si at det er mye som jeg opplever som mer krevende her enn da jeg jobbet på ungdomstrinnet. Nivået spriker ekstremt og jeg har blant hatt studenter som skal alfabetiseres i samme gruppe som studenter som er høyt begavet på sitt morsmål. I tillegg så er det ganske mange som har med seg mye ballast som må tas hensyn til, mange er umotiverte og vi bruker en del tid på oppfølging også utover det rent faglige. Et annet problem med voksenopplæring er at studentmassen kan variere stort fra år til år. Fra helt sprengt under flyktningskrisen til ganske få nå under korona. For min del har det betydd at jeg har måttet håndtere alt fra sprengfulle grupper der mange slutter underveis fordi de blir flyttet til at vi nå har måttet kutte ned ganske mange årsverk på min arbeidsplass. I fjor var det flere overtallige som ble flyttet over til grunnskolen igjen, mens neste år spås det å bli fullt kjør med mange midlertidige ansettelser. Jeg er heldig og har en tilleggsutdannelse som gjør meg ettertraktet og vanskelig å flytte på, men det er fortsatt vanskelig å bygge gode team med ansatte og samarbeide når det blir så mye utskiftning. Mange går lenge i midlertidige stillinger eller ufrivillig deltid. Anonymkode: 76716...ffa 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #6 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette må da være drømmejobben for lærere? Du får undervise voksne veloppdragne elever som er motiverte. På barneskolenivå. Istedet for en gjeng bråkete bortskjemte drittunger hvor du appåtil må forholde deg til deres kravstore foreldre. Anonymkode: 8f733...c45 De fleste er veloppdragne voksne ja, men samtidig er det folk med mye ulik bagasje, og ulike kulturer. Noen har aldri rørt en pc før, noen har aldri gått på skole, noen vet ikke hvordan forholde seg til ett undervisningsopplegg. Noen skjønner ikke at det er obligatorisk og lovpålagt delta i alle timene, mange har store problemer med å få timeplanen til å gå opp med tanke på barn/jobb ved siden av. Det å forklare dem hvordan ting foregår kan være utfordrende når det er store språklige vanskeligheter. Vi måtte også forholde oss til kravstore ektefeller, og istedet for kravstore foreldre var det mange kravstore barn. Vi hjalp også mange med andre praktiske ting utenom skole, som å søke busskort, lese igjennom CV og jobbsøknader, forklare og veilede i nav-systemet, bankutskrifter, forklare telefonregninger og hjelpe bestille internett. Men det er veldig givende, noen er så utrolig takknemlig, det er mye tårer, latter, glede og skuffelse. Jeg jobbet administrativt med prøvene, og måtte fortelle mange at de ikke besto, og ikke kunne søke statsborgerskap eller permanent opphold, noen tok det veldig hardt og gråt mye. Men jeg fortalte også mange at de hadde bestått, og da var det mye jubel, klemmer, og noen gråt av glede. Så det er mye følelser når man jobber i voksenopplæring. Anonymkode: 8b8e5...e35 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #7 Skrevet 14. november 2021 Tusen takk for svar! Fint å lese litt om utfordringene, det vil det jo bli uansett som lærer, men greit å bytte litt på type utfordringer Følger man skoleåret på voksenopplæring også? Anonymkode: e3723...b06
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #8 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): De fleste er veloppdragne voksne ja, men samtidig er det folk med mye ulik bagasje, og ulike kulturer. Noen har aldri rørt en pc før, noen har aldri gått på skole, noen vet ikke hvordan forholde seg til ett undervisningsopplegg. Noen skjønner ikke at det er obligatorisk og lovpålagt delta i alle timene, mange har store problemer med å få timeplanen til å gå opp med tanke på barn/jobb ved siden av. Det å forklare dem hvordan ting foregår kan være utfordrende når det er store språklige vanskeligheter. Vi måtte også forholde oss til kravstore ektefeller, og istedet for kravstore foreldre var det mange kravstore barn. Vi hjalp også mange med andre praktiske ting utenom skole, som å søke busskort, lese igjennom CV og jobbsøknader, forklare og veilede i nav-systemet, bankutskrifter, forklare telefonregninger og hjelpe bestille internett. Men det er veldig givende, noen er så utrolig takknemlig, det er mye tårer, latter, glede og skuffelse. Jeg jobbet administrativt med prøvene, og måtte fortelle mange at de ikke besto, og ikke kunne søke statsborgerskap eller permanent opphold, noen tok det veldig hardt og gråt mye. Men jeg fortalte også mange at de hadde bestått, og da var det mye jubel, klemmer, og noen gråt av glede. Så det er mye følelser når man jobber i voksenopplæring. Anonymkode: 8b8e5...e35 Og noen av dem har problemer med at læreren er kvinne... Anonymkode: c2cc9...dda
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #9 Skrevet 14. november 2021 Det er ofte enorm forskjell i kunnskapsnivå innad i klassen. Som det ble sagt over, noen kan knapt nok nok alfabetet. Andre kan langt mer enn læreren. Ja jeg tuller ikke. Mange er langt høyere utdannet enn læreren. Jeg vet om en som er utdannet lege i hjemlandet. Men manglet norsk på vgs nivå for å kunne gå videre med søknad om norsk autoriasjon. Tenk deg det. Å sitte å lære norsk til en lege. Han tok det rimelig kjapt for å si det sånn. Andre lurer man på hvordan i alle dager havnet i en vgs klasse. De burde ha helt elementær lese- og skriveundervisning. Ikke sitte i en vgs-klasse. Så spennet i elever er stort. De fleste er ivrige og motiverte. Mange norske tidligere drop-outs også som er veldig motiverte. JEg tror det er veldig givende jobb, så lenge man passer seg for kulturforskjellene. Anonymkode: 58b4c...8ff 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #10 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for svar! Fint å lese litt om utfordringene, det vil det jo bli uansett som lærer, men greit å bytte litt på type utfordringer Følger man skoleåret på voksenopplæring også? Anonymkode: e3723...b06 Vi fulgte skoleåret, med sommer og juleferie, men ellers er det litt varierende. I høst/vinterferie var det ikke ordinær undervisning, men mer intensivkurs. Da hadde vi oppsamling for de som manglet timer. Prøvene i norsk er nasjonalt bestemt på datoer og skjer tre ganger i året, samfunnskunnskap kunne vi bestemme dato på selv. Men siden elevene slutter og starter ved behov, så følger du ikke en klasse igjennom skoleåret. Anonymkode: 8b8e5...e35 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #11 Skrevet 14. november 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: Vi fulgte skoleåret, med sommer og juleferie, men ellers er det litt varierende. I høst/vinterferie var det ikke ordinær undervisning, men mer intensivkurs. Da hadde vi oppsamling for de som manglet timer. Prøvene i norsk er nasjonalt bestemt på datoer og skjer tre ganger i året, samfunnskunnskap kunne vi bestemme dato på selv. Men siden elevene slutter og starter ved behov, så følger du ikke en klasse igjennom skoleåret. Anonymkode: 8b8e5...e35 Takk for svar! Anonymkode: e3723...b06
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå