AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #1 Skrevet 13. november 2021 Herlighet! Flere av ungdommene i klassen til barnet mitt syns det er så kleint. Hva skjedde med kosetime og ha med noe godt? Må virkelig foreldre dras med på ungdomskolen for å sosialisere i en så sårbar hormonell tid? Brettspill og buffet. Det er strammet inn her vi bor og allikevel gjennomføres sånn. Barnet mitt har sagt at det er ok å spille brettspill hjemme og være med oss, men at flere av vennene er veldig misfornøyd med at foreldrene skal være med der. Og da blir h*n og litt betenkelig. Kan de ikke bare få lov å kjøpe med seg noe godt å kose seg? Må alt bli sosialisering og press på oppmøte når ungdommene selv ikke vil? Forståelse for at ting forebygger. Men bør det ikke være greit at de står litt på egne ben? Vi hadde aldri noe sånt. Det sluttet på barneskolen. For å ikke snakke om all innsamlingen til alle barna samtidig no til klassekassene på 200kr hver. Ikke alle har råd til det. De må jo kjøpe gaver til lærerne jul og sommer. Hadde holdt på slutten av barneskolen og ungdomskolen? Ikke rart mange foreldre er stresset. Det er alltid noe! Gøy å følge opp. Men de må få lov å stå på egne ben etterhvert?? Anonymkode: 06f04...787 5
visp Skrevet 13. november 2021 #2 Skrevet 13. november 2021 Det beveger seg vel mot avslutninger etter hver bidige skoledag. 6
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #3 Skrevet 13. november 2021 Oppvokst på en skole hvor juleavslutning var årets høydepunkt! Foreldre, søsken og besteforeldre kom å så på sang, skuespill og annen underholdning fra hele skolen. Kafé med kaffe, kaker, rundstykker og loddsalg etterpå😊 Sommeravslutning var grilling for hele skolen + foreldre😊 Anonymkode: 8fb4e...3d3 9
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #4 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Oppvokst på en skole hvor juleavslutning var årets høydepunkt! Foreldre, søsken og besteforeldre kom å så på sang, skuespill og annen underholdning fra hele skolen. Kafé med kaffe, kaker, rundstykker og loddsalg etterpå😊 Sommeravslutning var grilling for hele skolen + foreldre😊 Anonymkode: 8fb4e...3d3 På ungdomskolen? Barneskolen ja det forstår jeg. Men det er jo aldri noe skuespill,show eller annet. Kanskje en sang eller to. Så skal foreldre mingle og pinlig 2timer for en del. Er greit på barneskolen men kanskje de kan få lov å bli hørt og få kosetime når de er så stor? Anonymkode: 06f04...787 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #5 Skrevet 13. november 2021 Tydeligvis noe feil med ungene på denne skolen når de skammer seg så mye over sine egne foreldre 🤨 Her er det hvert helt normalt med avslutning til jul og sommer. Elevene lager sketsj eller skuespill, brettspill og ellers mye sosialt. Sånn har det hvert siden jeg gikk på ungdomskole og er en flott tradisjon 🙂 Anonymkode: 504f6...1ff 7
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #6 Skrevet 13. november 2021 Nå må jeg spørre hvor i landet dere bor som har sånne avslutninger til jul? Sommeren er greit, men til jul har jeg ikke vært borte i. Anonymkode: f7984...539 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #7 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tydeligvis noe feil med ungene på denne skolen når de skammer seg så mye over sine egne foreldre 🤨 Her er det hvert helt normalt med avslutning til jul og sommer. Elevene lager sketsj eller skuespill, brettspill og ellers mye sosialt. Sånn har det hvert siden jeg gikk på ungdomskole og er en flott tradisjon 🙂 Anonymkode: 504f6...1ff Vi hadde aldri det. Og dette er noe nytt de er begynt med her. Ikke noe feil med barna, forstår de godt. Og de har ikke noe framføring av noe slag heller, før i tiden var det jo vesentlog å gjøre noe sånt så var det over etterpå. Men no er det bare for å sosialisere alle foreldrene. Ikke lett når det er store baseklasser og over 100 foreldre. Anonymkode: 06f04...787 4
Malursk Skrevet 13. november 2021 #8 Skrevet 13. november 2021 Ingen juleavslutning på ungdomsskolen her i alle fall. "Ungene" har kosetime/dag før jul, med grøt og godter, ser film og har spørrekonkurranser. Det ble slutt på at vi foreldre skulle være tilstede etter barneskolen heldigvis 😄 . 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #9 Skrevet 13. november 2021 Ingen avslutninger med foreldre her, kun 10. klasse til sommeren. Anonymkode: 12851...aa1 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #10 Skrevet 13. november 2021 Takk for svar. Aldri hørt noe om det rundt her heller. Er jo foreldre som er glad i sånt og organiserer det. Men de gode kosetimene som vi gledet oss til når vi var ungdom og som de vil ha får de ikke. For foreldre skal på død og live samles og sosialiseres. Anonymkode: 06f04...787 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #11 Skrevet 13. november 2021 Vi har ikke avslutninger som nevnt, men det hender vi foreldre organiserer litt sosiale ting som filmkveld (med foreldre), spillkveld (med foreldre), litt mammakvelder også. Mange foreldre har behov for å komme sammen og samkjøre litt, foreldremøter er ofte ikke nok. Har selv vært med og arrangert alle tre tingene på ungdomsskolen og det har vært bra oppmøte, skolens lokaler har blitt brukt til filmkveld og spillkveld. Anonymkode: 12851...aa1 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #12 Skrevet 14. november 2021 Hvis du ikke tåler 6 avslutninger fordelt på 3 år, så er du sær... Jeg synes det er fint å både møte kompisene til barna og deres foreldre. Særlig i en tid hvor rus og fest kan bli aktuelt. Da er det fint å alliere seg med andre foreldre Anonymkode: 0f48c...a56 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #13 Skrevet 14. november 2021 Jeg har 4 barn. En som er ferdig med ungdomsskolen, to som går på ungdomsskolen og en på barneskolen. Med unntak av avslutning i 10- klasse, har vi aldri hatt avslutninger hverken til sommeren eller jul etter 7 klasse. Helt greit for både oss foreldre og ungdommen. Anonymkode: 120bf...86a 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #14 Skrevet 14. november 2021 I den alderen er det jo ekstra viktig å ha god kontakt med de andre foreldrene, med festing, drikking og rusmidler. Anonymkode: eefb3...1d9 4
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #15 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis du ikke tåler 6 avslutninger fordelt på 3 år, så er du sær... Jeg synes det er fint å både møte kompisene til barna og deres foreldre. Særlig i en tid hvor rus og fest kan bli aktuelt. Da er det fint å alliere seg med andre foreldre Anonymkode: 0f48c...a56 Jeg tåler avslutningene. Men syns det er greit å la ungdommen bli hørt og. Hvorfor skal vi på liv å død alltid lage til noe? Kan de ikke bare få ha kosetime og ha det kjekt sammen? Det er det de vil. Hvorfor er det alltid en eller to foreldre som MÅ ha avslutning og sånne ting? Selv når de er så store? For å ha ett godt klassemiljø og forebyggende for rus osv ja , men så mye hjelper det desverre ikke! Skal vi arrangere det på vgs og? Holde de i hånden? Er det ikke bedre å ordne ting til for ungdommen? ha det gøyt sosialt uten at foreldre må henge på? Og hva med de som sliter med helse og sosial angst? Skal barnet måtte la være å gå eller gå alene som den eneste uten foreldre? Tenker noen på det? De bruker mye krefter før og etter på en sosial sammenkomst for å klare det. Det blir mye. Altfor mye arrangerte ting hele tiden. Og med flere barn er det så mye oppunder jul at flere jeg kjenner er helt ødelagt når selve julen kommer.. Som da blir lettere inntak av alkohol og fravær.. Anonymkode: 06f04...787 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #16 Skrevet 14. november 2021 Så mye snakk om alle med sosial angst, ta medisin eller gå i terapi, men ikke la det gå utover andre at du synes synd på deg selv. Det er velkjent at jo bedre foreldre kjenner hverandre og snakker sammen jo bedre blir klassemiljøer. Har på mange sammenkomster redet ut hvordan mange andre barn har det. Det har fått meg til å gjøre en større innsats, ikke bare for mine barns nærmeste, men også flere. Har barn på ungdomsskolen og sett hvor raskt ting går galt. På et halvt år har barn man så på ene barnets håndballag gå fra å være en i gjengen til å rave full rundt i gatene, drive hærverk og innbrudd og bli utvist fra skolen. Dessverre er foreldrene av typene som aldri har dukket opp på sosiale ting, vi foreldre på laget har kjørt gutten til alle treninger og kamper, men siden vi aldri når inn til foreldrene har vi andre ikke kunnet gjøre mye den siste tiden. Det handler ikke om å holde ungdommen i hånda, men vise ungdommen at vi er flere ungdom som bryr seg. Ungdommene trenger fortsatt voksne, og de trenger å se at vi foreldre prater sammen. Anonymkode: 12851...aa1 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #17 Skrevet 14. november 2021 Når jeg gikk på ungdomsskolen hadde vi ikke jule- og sommeravslutninger. Vi hadde kun formell avslutning i 10.klasse med utdeling av vitnemål og en rose. Da var det kaker og slikt etterpå. Tror ikke det er jule- og sommeravslutninger med foreldre på ungdomsskolen her nå heller. Er vel ganske vanlig at det opphører når man begynner på ungdomsskolen? Anonymkode: 1bcab...704 4
Ulrikke Skrevet 14. november 2021 #18 Skrevet 14. november 2021 Eneste avslutningen på ungdomsskolen her var nå da de var ferdige med 10.trinn. Ellers ingenting. 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #19 Skrevet 14. november 2021 Aldri hørt om Anonymkode: 35170...788 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #20 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Herlighet! Flere av ungdommene i klassen til barnet mitt syns det er så kleint. Hva skjedde med kosetime og ha med noe godt? Må virkelig foreldre dras med på ungdomskolen for å sosialisere i en så sårbar hormonell tid? Brettspill og buffet. Det er strammet inn her vi bor og allikevel gjennomføres sånn. Barnet mitt har sagt at det er ok å spille brettspill hjemme og være med oss, men at flere av vennene er veldig misfornøyd med at foreldrene skal være med der. Og da blir h*n og litt betenkelig. Kan de ikke bare få lov å kjøpe med seg noe godt å kose seg? Må alt bli sosialisering og press på oppmøte når ungdommene selv ikke vil? Forståelse for at ting forebygger. Men bør det ikke være greit at de står litt på egne ben? Vi hadde aldri noe sånt. Det sluttet på barneskolen. For å ikke snakke om all innsamlingen til alle barna samtidig no til klassekassene på 200kr hver. Ikke alle har råd til det. De må jo kjøpe gaver til lærerne jul og sommer. Hadde holdt på slutten av barneskolen og ungdomskolen? Ikke rart mange foreldre er stresset. Det er alltid noe! Gøy å følge opp. Men de må få lov å stå på egne ben etterhvert?? Anonymkode: 06f04...787 Vi som jobber som lærere trenger ikke disse gavene. Vi får lønn for jobben vår. Dette er noe dere foresatte har skapt. Anonymkode: cdcd3...dfa 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå