Gå til innhold

Artikkel: mødre blir stresset av for mye ansvar hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte kvinneguiden måtte ha en diskusjon om denne: https://www.nrk.no/norge/modre-blir-stresset-av-for-mye-ansvar-hjemme-1.15716139

Så hva mener dere? Gjør mennene nok? Hva skjer om dere damer streiker en måned, blir det kjøpt inn julegaver og bakt til skoleavslutning? 

Selv er jeg alenemor til 2 og synes både baking, bursdagsgaver og vasking er kos. Det jeg skulle ønske jeg hadde var en far som orket å ta barna med på ski, følge til fotballkamp, kjøre hit og dit, være aktiv og finne på ting, da jeg mangler energi fordi jeg må gjøre alt sånt hus- og organiseringsarbeid og dessuten synes både fotball og ski er ganske kjedelig - spesielt når jeg tenker på alt husarbeidet som må gjøres. Hvis jeg derimot hadde en aktiv far kunne jeg Lett tatt storparten av det "tredje skiftet" i hjemmet. Men da far til barna ikke giddet det heller, men bare satte barna foran TV eller Ipad når han hadde dem (og av litt flere grunner) ble det skilsmisse. 

Anonymkode: f2f7b...136

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en hjelpsom mann, som gjør alt arbeid som har med hus/hage/garasje/bil å gjøre. Men «det tredje skiftet» er det nesten utelukkende jeg som tar og det sliter meg ut. Jeg legger meg kl.21:00 og står opp kl.05:00. Begynner kl.07:00 på jobb og er ferdig 14:30. Da henter jeg i barnehagen, drar hjem og begynner på middag,før jeg vasker/ser over regntøy og diverse som er kommet hjem fra fra barnehagen, smører matpakker og evt vasker klær samt legger frem barneklær til dagen etter. Det eneste min mann gjør er å levere i barnehagen og noen ganger legge barna om kvelden (vi bytter på dette). Han kommer fra jobb i 17-tiden og da er som regel all jobb i huset gjort. Middagen er ferdig og matpakker og klær til neste dag ligger klart. 

Vi har diskutert dette mye, men han skjønner ikke helt at daglige repeterende oppgaver som de jeg fjør, er noe annet enn å rydde i garasjen eller kjøre bort et lass til gjenvinningsstasjonen en gang i blant. Tror vi aldri kommer til å bli enige om dette. 

Anonymkode: b8075...a06

• Liker 28
Skrevet

Synes svaret til han mannen i artikkelen var det mest vemmelige! Snakk om å sette kjønn i bås 🤮

Anonymkode: eb7a7...ecf

• Liker 3
Skrevet

Menn lar være dette fordi de får sjansen. De driter i det. Klart det, hvem gidder å sørge for alt slitet som holder familien gående, når mor bare kan fikse det?

Det er ganske enkelt helt forbanna utrolig: Begge er i full jobb, men den ene parten forventer at den andre tar seg av alt innad i familien, fordi vedkommende selv skifter dekk på bilen to ganger i året og slår plenen om sommeren. Se på meg, så flink jeg er. Rene neandertalerene. 

At mødre i dag velger å skille seg, har jeg FULL forståelse for. 

Anonymkode: d25d3...3aa

• Liker 46
Skrevet

Jeg endte med å gå fra min mann. Før vi fikk barn, og etter første barnet, så bidro vel han ca 30%, jeg 70%. Og hvis jeg var syk en uke, så gjorde han det meste i huset da. Så følte det var ok. Men så fikk vi barn nummer 2, og da ble han barn nummer 3. Da gjorde han overhodet ikke en eneste ting i huset. Selv det å klippe plenen nektet han, og jeg er hyperallergisk mot gress, så da måtte jeg klippe plenen og gjøre alt annet. Så jeg gikk. Mye lettere å ta seg av 2 barn alene, enn 3 barn.

Og samvær endte med ca 4 helger i året, for det var så slitsomt å ta seg av barna. Han var jo helt ødelagt etter en helg. Men at jeg klarte det fint i 3 mnd, uten noe barnepass, nei det er jo ikke noe problem, jeg er jo mor.

Dette er nå 13 år siden, og jeg er fortsatt singel. Har vært i 2 forhold, men skjønte at de ville helst flytte sammen, og få hushjelp og stemor til deres barn. Og det ønsker ikke jeg, jeg har jo mer enn nok med hus og mine barn.

Anonymkode: 493ff...462

• Liker 40
Skrevet

Det som hadde skjedd om jeg ikke var på ballen og tatt ansvar er følgende: 

- Barnet hadde gått med klær på vranga

- Barnet hadde ikke hatt faste rutiner og forutsigbarhet

- Barnet hadde ikke blitt møtt emosjonelt

- Time hos tannlege og helsestasjon hadde blitt glemt

- Shopping til barnet hadde blitt feil da han fortsatt ikke vet hvilken str. hen bruker

- Jul og bursdager hadde såvidt blitt feiret

- Huset hadde vært uten julepynt og juletre

- Lekser hadde ikke blitt fulgt opp

- Vi hadde spist take-away til middag nesten alle dager

- Mannen hadde skaffet au-pair 

Men null problem for meg å ta ansvar for barn og hjem. Han som taper på det og ikke meg. ;) 

Anonymkode: 289e6...0f7

• Liker 20
Skrevet

Jeg kan ikke svare for alle kvinner, men her i huset gjør mannen overhodet ikke nok. Han tar mer husarbeid enn tidligere etter utallige runder med kjeft, mas og terapi. Jeg sitter med ansvar for oppussing, vedlikehold, økonomi, barna (klær, foreldremøter, venner, lekser, aktiviteter, trivselsgrupper, hygiene ++), bil og minst 60% av husarbeidet. I tillegg må jeg ta de store sjauene med opprydding, vasking, søppelkasting, baking til jul, all handling av gaver til begge familier året rundt og følge opp merkedager (selv egen bursdag og morsdag). Ikke nok med det, men jeg jobber også mest og tjener mest.

Anonymkode: 55fc1...54e

• Liker 13
Skrevet

Kjenner meg dessverre igjen, og mannen min kjente også situasjonen igjen da vi så innslaget på Dagsrevyen. 

Det tredje skiftet sliter meg innimellom ut. Da blir jeg stressa og sur og kjefter på mannen, og så skjerper han seg en halv dag. 🙄

Men altså, mannen min GJØR jo mye, det er ikke det. Men som han fyren i Dagsrevyen da, veldig fornøyd med å løse problemer når de oppstår. Gjerne etter jeg har påpekt at de har oppstått. Så rent fysisk gjør vi nok like mye av "synlige" ting. Men nå skal vi for eksempel pusse opp en del av huset. Jeg har all kontakt med entreprenør, jeg har hentet inn tilbud, jeg har kontakt med selger, jeg stiller alle spørsmål, jeg sørger for barnevakt for at vi skal få tid til å velge ut gulv, jeg legger ut de gamle møblene til salgs, jeg søker lån, jeg betaler... 🥵🥵 Mannen min stiller på befaring og er så fornøyd med å ha avspasert en halvtime for å bidra... 🙄

Nå høres jeg misfornøyd ut, og jeg er jo ikke det sånn generelt sett. Han er en fantastisk mann, og på en del områder har han full kontroll altså. Bilen for eksempel. Eller ungenes fritidsaktiviteter. Men jevnt over faller mye mer på meg og i perioder sliter det meg sånn ut at jeg tenker det hadde vært enklere å være alene. 

Anonymkode: 6b01a...624

• Liker 11
Skrevet

Det er ikke det at ikke mannen min gjør ting, for han gjør mye hvis han får beskjed om det. Det er det at jeg må gi beskjed om det som er problemet. Og litt det at han sjeldent fullfører, han sier seg ferdig ved 85% liksom.

Hvis han skal være «kjøkkenansvarlig» en uke, så er aldri den kjøkkenbenken tom noensinne. Selv om han kjører oppvaskmaskinen daglig, og lager mat, så tømmes den aldri. Han påstår da at han gjør sitt aller beste for å komme innpå. Så tar det meg 20 minutter søndag morgen for å rydde kjøkkenet og vaske over. Jeg kan jo selvfølgelig ta litt hver kveld heller, men det skal jo liksom være hans jobb og. 

Jeg er ansvarlig for økonomien, for oppussing og vedlikehold på hus og hjem (han sørger for at bilen kommer seg på verksted ved behov), jeg har hovedansvar for ungene, jeg vet hvilke klær de har, hva de trenger, hva de liker å spise, hva som skjer i bhg, hva som skjer på min jobb, på mannens jobb, planer familien har, alle bursdager/legetimer/alt mulig. Og hvis jeg ikke gjør det, så blir det ikke gjort! 

Det verste er at han har blitt så sykt mye bedre enn da vi møttes 😅 Det er håp 😛

Anonymkode: 3c2d7...3f6

• Liker 8
Skrevet

Hos oss har vi det litt utradisjonelt. Jeg er hjemmeværende og gjør derfor alt av husarbeid og det tredje skiftet. Alt er mitt ansvar. 

Mannen tar alt det andre.. EU kontroll, bil ting, verktøyting, griller.. 

Han tar også med eldste til tannlegen fordi jeg ikke orker den dama. 

Han tar også ut søpla noen ganger eller oppvaska 😊

Personlig trives jeg godt med det, vi har det harmonisk og jeg er glad jeg kan være der for barna hele tiden. 

Anonymkode: c91a1...515

• Liker 1
Skrevet

Mannen min er syk, så jeg tar alle skiftene. Jeg er sliten. 

Anonymkode: 72135...dbf

• Liker 2
Skrevet

Hvis jeg går ut i streik, sulter vi og det blir ikke rene klær eller kopper. Her er det ikke det som sliter meg ut. Men alt det andre.

Å vaske hus eller sette på en vaskemaskin er jo enkelt. Men å forberede seg til enda en utredning osv er det som tar mine tanker og krefter. Da blir husarbeid bare noe som må gjøres.

Anonymkode: 7b75a...d05

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hos oss har vi det litt utradisjonelt. Jeg er hjemmeværende og gjør derfor alt av husarbeid og det tredje skiftet. Alt er mitt ansvar. 

Personlig trives jeg godt med det, vi har det harmonisk og jeg er glad jeg kan være der for barna hele tiden. 

Høres jo ganske tradisjonelt ut det opplegget dere har. Så lenge han betaler deg full lønn med pensjonssparing høres jo dette flott ut det. 

Anonymkode: 048ab...025

• Liker 29
Skrevet

Om både mannen og kvinnen hadde gjort like mye. Så hadde kvinnen vært tre ganger så stresset som mannen. 

Ofte når kvinne i forholdet mener det er hun som gjør «alt» hjemme eller «mest». Så er det i de aller fleste tilfeller en viss diskrepans mellom det og virkeligheten. 

Anonymkode: 024f6...782

• Liker 2
Skrevet

Er i samme båt uten å gå i detalj. . Vi kommer oss ikke ut av de fastsatte rollene. Tenker ofte det hadde vært enklere og vært alene, med unntak av det økonomiske. En person mindre å rydde etter, og slippe å føle på at det så jævla urettferdig. 

• Liker 11
Skrevet

Permisjon og goder skal deles men arbeidet er det de fleste kvinner som sitter igjen med. Det finnes menn som er veldig flinke med barn og hjem, men i flertall er de ikke. 

Du spør om det blir bakt om mannen skal gjøre det. Nei, stort sett vil ikke det bli gjort. Og ingen forventer det heller, snodig nok. En mann kan sende fra seg barn med for små klær og flokete hår og det går fint. Han er jo bare en mann. Men om en dame gjør det samme så er hun uskikket til å være mor. Om det blir invitert til selskap av en mann, og ingenting er i orden når gjestene kommer så går det fint også. Ingen forventet annet, ha  er jo bare en mann. Skal en mann ha selskap så ringer gjestene og tilbyr seg å lage mat og bake av samme grunn. De rydder tilogmed etterpå for man kan jo ikke la alt stå til mannen. Har ikke barnet utetøy i barnehagen en dag så vet jo de ansatte hva som hat skjedd; far har levert. Har en mann et skittent hjem så er det ingen som reagerer da heller; han er jo atter igjen, bare en mann...  

Anonymkode: 02ee1...b74

• Liker 45
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om både mannen og kvinnen hadde gjort like mye. Så hadde kvinnen vært tre ganger så stresset som mannen. 

Ofte når kvinne i forholdet mener det er hun som gjør «alt» hjemme eller «mest». Så er det i de aller fleste tilfeller en viss diskrepans mellom det og virkeligheten. 

Anonymkode: 024f6...782

Så alle kvinner lyver eller overdriver, og er ikke i kontakt med virkeligheten. Må være en slags kollektiv psykose dette her da eller.

Bare kutt ut. Alle vet at kvinner ofte tar det tredje skiftet. 

• Liker 32
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Bilting, verktøyting og EU kontroll hvert andre år..  ja det hørtes jo ut som et slit..   

Anonymkode: 02ee1...b74

• Liker 30
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Men nå skal vi for eksempel pusse opp en del av huset.

Anonymkode: 6b01a...624

Dette fører til den skeive fordelinga. Om ein skal gjere det tradisjonelt/gamaldags, må mannen gjere slikt sjølv.

Ein får leige inn kokk og vaskehjelp også, om mannen kan betale seg ut av «sine» oppgåver.

• Liker 3
Skrevet

Her støvsuger han, lager middag, tar inn og ut oppvasken, vasker og tørker klær i tørketrommelen - som igjen legges i en svæææær haug i en kurv til meg etterpå. Skikkelig sånn at det faller over ende 😂 Han vasker hver eneste dag, flere ganger om dagen. Han jobber forresten offshore 2/4

Så jeg:

- full jobb 7-15

- bretter og legger klær i skapene

- skifter sengetøy for oss og barn

- vasker gulv og alt annet av overflater 

- smører matpakke, leverer og henter i bhg

- gjør klar bhg sekk hver kveld, sjekker skift i bhg

- holder orden på yttertøy og sko til barn

- får med meg beskjeder i bhg

- drar på helsestasjonen, lege, foreldremøter osv

- tar bilen på verksted/dekkskift

- handler julegaver/bursdagsgaver

- holder rutiner (barnet skal være lagt 8, far har tendens til å glemme/drøye tiden, girer opp barnet sent på kveld osv)

- betaler alle regningene (han betaler sin del altså men han overfører så ordner jeg resten)

- følger med på søppelkalenderen og tar opp søppeldunkene til veien fast. Hadde ikke blitt tømt hadde det ikke vært for meg.

- går inn til barnet om det våkner om natten. Jeg blir dultet borti og vekket av han i stede for å sjekke selv (om jeg ikke har hørt det)

-----------

Skal vi ut alle sammen så venter han på at JEG skal gjøre klart barnet når han har all verdens med tid til å gjøre det. Må liksom ha det inn med teskje at han kan gjøre barnet klart i mens jeg gjør meg ferdig med det jeg holder på med (når han har ledig tid).

Samme med legging. Drøyer/glemmer tiden så til de grader til jeg er nødt å ta grep selv. Han VET leggetidene og rutinene.

Og ja forresten - så får jeg kjeft en gang i blant om jeg ikke har vasket en stekepanne pronto, rett etter ferdig middag 😂 Shame on me!

Blir mest frustrert og sliten over at alt arbeidet med barnet faller på meg. Han har liksom all lek og kosen.

Er gravid med nr 2 nå (uhell, skal steriliseres etterpå). Han ønsker seg egentlig 3 men jeg har sagt glem det så lenge det er sånn det er.

Kommer til å gå på veggen med "bare" 2 tror jeg for ser for meg jeg må ta alt her og

Anonymkode: 7609d...67a

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...