Gå til innhold

Mistenkelig å ta ut kontanter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 hours ago, AnonymBruker said:

Er for mye styr å få satt inn kontanter nå, er vel ikke så mange steder det går an lengre...

Jeg kan sette inn kontanter på kontoen min i tre av de fire butikkene som ligger innen 500 meter fra her jeg bor. Ikke akkurat mye styr! 😄 

Anonymkode: f6cd4...184

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kaur skrev (17 minutter siden):

Siste uke ja.. Mange som tar ut minst en-to ganger i mnd. Helt normalt å ta ut f eks brukspenger når lønna har kommet og husleie er betalt å ta ut resten og bruke utover måneden. 

Nei, noe er ikke normalt selv om du gjør det!

Undersøkelsen blir underbygget av tall fra Norges Bank om kontantuttak i minibank og butikk. 

Undersøkelser fra Norges Bank viser at bruken av kontanter er høyest blant folk med høy alder, lav utdannelse og lav inntekt.

52E732F7-8F80-4C3E-88F6-95B53A45FEBD.jpeg

Endret av Mardrøm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Mardrøm said:

Undersøkelsen blir underbygget av tall fra Norges Bank om kontantuttak i minibank og butikk. 

Undersøkelser fra Norges Bank viser at bruken av kontanter er høyest blant folk med høy alder, lav utdannelse og lav inntekt.

Kan du komme med statistikk for resten av verden som underbygger dette ...?

Anonymkode: 5ca97...1ef

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kan du komme med statistikk for resten av verden som underbygger dette ...?

Det er åpenbart at statistikk for resten av verden ikke underbygger bruken av kontanter i Norge - det er jo fullstendig irrelevant. 

I 2019 var nesten 90 prosent av transaksjonene i Albania med kontanter. Reiser man til Albania så skaffer man seg selvsagt kontanter.

Men det vil forbause meg om noen tar ut 500-1000 norske kroner i kassa til TS fordi de skal til Albania på ferie. 

Endret av Mardrøm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja er enig i at det er mer mistenksomt om det er mer. Kanskje noen i familien hennes jobbet svart og så ville hun sette det inn. Var nok noe sånt når det er såpass mye.

Men er sagt veldig spesifikke beløp som 600, 1200 f.eks, jeg reagerer på.. Altså hvis man skal ha kontanter på lur tenker jeg det er mer naturlig å ta ut et «rundt» tall som 200,500 eller 1000.. 

Var også en som skulle ta ut 2700 for litt siden.. Da begynner man å lure når det er så spesifikke tall liksom

Anonymkode: 86712...b5c

2 700 var kanskje det han/hun hadde på den kontoen … 

Ikke en kjedelig dag på jobb for deg med den fantasien og evnen til å observere og konkludere …

Anonymkode: e8c24...e39

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Fordi de ofte ber om å få det i femtilapper, og endel sier det. 

Hahaha, 50 lapper??? 

Anonymkode: 64492...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ingen i hele verden kjøper «stoff» med femtilapper, ditt brødhue. Det er faktisk mer nærliggende å tenke at de skal på strippeklubb.

Anonymkode: 0ad85...f27

Ingen i hele verden har påstått det heller. Har sagt to ganger nå at når folk gjør det tenker jeg at det er til barnebursdag etc. Og det er mange som sier det selv også. Har aldri sagt at jeg tror det er til stoff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kan sette inn kontanter på kontoen min i tre av de fire butikkene som ligger innen 500 meter fra her jeg bor. Ikke akkurat mye styr! 😄 

Hmm, googlet dette og fant ut at det gjelder Meny, Kiwi, noen Spar og noen Joker-butikker. Her jeg bor er det Coop Extra og Rema 1000 vi har lett tilgang på, så da er det vel derfor. Må kjøre et stykke for å finne en Kiwi. 

Anonymkode: ddb35...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.11.2021 den 6.25):

Jeg tviler ikke på at dere får tatt noen kriminelle på denne måten men de største får dere vel ikke tak i med en slik fremgangsmåte? Da ville dere antagelig tatt hasjkongen Cappelen i løpet av de 20 åra han holdt på, men det gjorde dere ikke. Det er ikke tilfeldig er at de fleste store beløpene ikke flyttes i kroner og øre men i kontanter (jmf Cappelen og hans sønn med 1,5 mill i kontanter i bilen) og i økende grad kryptovaluta. Pengene tjenes og brukes kontant eller i en kryptovaluta dere ikke har kontroll på.

Anonymkode: 0ad85...f27

Nei, absolutt. Som du sier begynner jo dette med bruk av kontanter (da tenker jeg spesifikt på kontanter enten tjent inn ulovlig eller som er tiltenkt et ulovlig formål, så både inn og ut av konto) å bli ganske utdatert, med kryptovaluta som den desidert "beste" måten å flytte penger på uten at det spores. 

Noen ganger ser man et klart mønster som kan tyde på bruk av svart arbeid eller skatteunndragelse, men det er jo ofte ikke de "største skurkene", som du sier. 

Nå skal det sier at jeg analyserer bedrifters transaksjoner, ikke enkeltpersoner. Jeg ser for meg det er vanskeligere med enkeltpersoner, i den grad at det finnes flere naturlige tilfeller hvor de kanskje trenger kontanter (noen liker jo å ha penger liggende i safe i huset og det er jo selvsagt fult lovlig). 

Anonymkode: ee208...aff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar ut 3000-5000 kr til min bestefar, ca. 1 gang  i mnd. Han er sengeliggende, og får mange av oldebarna sine til å handle / gjøre ærend for seg. lettere å gi de kontanter, enn f.eks bankkort + kode, skulle de klare å miste den.

Anonymkode: cfa67...d03

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/14/2021 at 7:20 AM, Mardrøm said:

Bare noen milliarder kroner, leser jeg dette rett? Det er jo .. nesten ingenting det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/14/2021 at 6:55 AM, AnonymBruker said:

Beklager at jeg spør, men siden man nå har fått gebyr for at ta ut sine egne penger fra banken, lurer jeg på hvordan dere som synes det er mistenkelig å ta ut større beløp, egentlig tenker; skal man ta ut små beløp, og betale 20% i gebyr?

For min del er jeg en av dem som konsekvent fortsetter å bruke kontanter i butikken når jeg handler, og da jeg tok ut penger på Posten tidligere, ville det ha vært totalt meningsløst å ta ut mindre enn maksbeløpet; når banken tvinger meg til å betale gebyr for å ta ut mine egne penger, ville det ikke vært særlig fornuftig å gi den samme banken større inntekter, ville det vel ...?

"Man" har fått gebyr? Det som ikke er særlig fornuftig er å fortsette kundeforholdet i en sånn bank. 

Anonymkode: 67963...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid litt kontanter liggende, både fordi jeg liker det, og for å betale faren min med om han handler for meg, siden han ikke har vipps, f.eks.

Anonymkode: 0ea80...f56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bare noen milliarder kroner, leser jeg dette rett? Det er jo .. nesten ingenting det....

Nei, det er jo ikke mye når husholdningenes konsum var på over 1 400 milliarder kroner i fjor. Dvs 14 milliarder er lik 1 prosent. 

Endret av Mardrøm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det skulle blitt slutt på kontanter. Mye lettere å bruke kort. Men jeg tar jo selv ut i anledning bursdagsselskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...