Gå til innhold

Mistenkelig å ta ut kontanter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Okei, og jeg syns folk er rare som ønsker å ha kontanter liggende.. 

Anonymkode: 86712...b5c

At du syns det er rart er det som gjør deg rar. Det er helt vanlig å ha kontanter liggende og å ta ut kontanter og bruke kontanter

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At noen tar ut 500-1000kr i 50-lapper kan bety at de tar ut for å ha lommepenger som de betaler barna med, bursdagspenger til klassekamerater til barna, og har noen penger liggende klar i tilfelle man trenger hjelp av barnet til å gå en rask tur i butikken for å handle melk/brød om man er opptatt selv. 

Anonymkode: e1630...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nordlending skrev (3 timer siden):

Personlig ville jeg mye heller gitt kontanter i gave, enn å vippse beløpet. Synes gave i form av vipps på en måte blir mer upersonlig. Mye koseligere å gi et kort, og da gi pengegaven med kortet. 

Det syntes kona også men nå har hun også sluttet å gi kontanter da stort sett alle bursdagsbarna gir beskjed om at de helst vil ha penger på Vipps. Er for mye styr å få satt inn kontanter nå, er vel ikke så mange steder det går an lengre...

Anonymkode: ddb35...13c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

At noen tar ut 500-1000kr i 50-lapper kan bety at de tar ut for å ha lommepenger som de betaler barna med, bursdagspenger til klassekamerater til barna, og har noen penger liggende klar i tilfelle man trenger hjelp av barnet til å gå en rask tur i butikken for å handle melk/brød om man er opptatt selv. 

Anonymkode: e1630...58a

Ja har forstått det slik at når folk skal veksle eller ha ut femtilapper er det gjerne til barnebursdager/barn etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tar ut penger for å gi kollekt i menigheten 

Anonymkode: 3f0eb...3be

Hvilken boomer-menighet er du medlem av?😆 Her har de både kortleser og vipps

Anonymkode: 49fbf...2ef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker de skal kjøpe dop eller betale for svart arbeid, eller at de skal i konfirmasjon/bryllup/bursdag. Så jeg er tydligvis like mistenksom som deg TS. 

Anonymkode: 23dd4...56e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer helt an på. Jobber med analysering av transaksjoner (for å gjenkjenne Hvitvasking) og det vi reagerer på ang kontanter er stor hyppighet og veldig store uttak, feks når man drar til flere forskjellige butikker hver dag for å ta ut maksbeløpet i flere omganger. 

Men noen tusen i ny og ne reageres selvsagt ikke på. 

Anonymkode: ee208...aff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er å ta ut sine egne penger rart???Tror du er rar i dette tillfellet

Anonymkode: 4c977...884

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Bare syns det er rart når relativt unge folk tar ut penger.. Er ingen jeg kjenner som bruker kontanter lenger nesten.

Kontantlessbois crew eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Selvfølgelig trenger vi kontanter! Har du noen gang funnet en dealer som tar vipps? 

Anonymkode: bef1a...494

Jepp,jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er akkurat det jeg mistenker hahaha. Men er tydeligvis bare meg som reagerer. Mistenker hvertfall det om det er på kvelden/i helger men er kanskje bare jeg som er rar 

Ingen i hele verden kjøper «stoff» med femtilapper, ditt brødhue. Det er faktisk mer nærliggende å tenke at de skal på strippeklubb.

Fordi de ofte ber om å få det i femtilapper, og endel sier det. 

Anonymkode: 0ad85...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jepp,jeg gjør.

Da selger du ikke særlig mye, tror jeg. Evt får du bare deler av det du tjener på vipps. Hvorfor tar du ikke kryptovaluta istedenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det kommer helt an på. Jobber med analysering av transaksjoner (for å gjenkjenne Hvitvasking) og det vi reagerer på ang kontanter er stor hyppighet og veldig store uttak, feks når man drar til flere forskjellige butikker hver dag for å ta ut maksbeløpet i flere omganger. 

Hvitvasking går vel mer på penger inn på konto enn ut? Hva ser dere etter på innskudd da? 

Anonymkode: 9ae41...2ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, ikke mistenkelig.

Jeg bruker stort sett kun kontanter. Gjør ingenting ulovlig med de. Handler bare om at jeg ikke vil at banken skal vite absolutt alt om mine handlevaner. Blir overvåket nok som det er i dagens samfunn.

Anonymkode: b8339...3e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg tviler ikke på at dere får tatt noen kriminelle på denne måten men de største får dere vel ikke tak i med en slik fremgangsmåte? Da ville dere antagelig tatt hasjkongen Cappelen i løpet av de 20 åra han holdt på, men det gjorde dere ikke. Det er ikke tilfeldig er at de fleste store beløpene ikke flyttes i kroner og øre men i kontanter (jmf Cappelen og hans sønn med 1,5 mill i kontanter i bilen) og i økende grad kryptovaluta. Pengene tjenes og brukes kontant eller i en kryptovaluta dere ikke har kontroll på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tviler ikke på at dere får tatt noen kriminelle på denne måten men de største får dere vel ikke tak i med en slik fremgangsmåte? Da ville dere antagelig tatt hasjkongen Cappelen i løpet av de 20 åra han holdt på, men det gjorde dere ikke. Det er ikke tilfeldig er at de fleste store beløpene ikke flyttes i kroner og øre men i kontanter (jmf Cappelen og hans sønn med 1,5 mill i kontanter i bilen) og i økende grad kryptovaluta. Pengene tjenes og brukes kontant eller i en kryptovaluta dere ikke har kontroll på.

*ikke flyttes digitalt i kroner og øre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager at jeg spør, men siden man nå har fått gebyr for at ta ut sine egne penger fra banken, lurer jeg på hvordan dere som synes det er mistenkelig å ta ut større beløp, egentlig tenker; skal man ta ut små beløp, og betale 20% i gebyr?

For min del er jeg en av dem som konsekvent fortsetter å bruke kontanter i butikken når jeg handler, og da jeg tok ut penger på Posten tidligere, ville det ha vært totalt meningsløst å ta ut mindre enn maksbeløpet; når banken tvinger meg til å betale gebyr for å ta ut mine egne penger, ville det ikke vært særlig fornuftig å gi den samme banken større inntekter, ville det vel ...?

Anonymkode: 5ca97...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaur skrev (7 timer siden):

At du syns det er rart er det som gjør deg rar. Det er helt vanlig å ha kontanter liggende og å ta ut kontanter og bruke kontanter

Nei, det er ikke vanlig. Men tydeligvis en opphopning av de få som gjør det, i denne tråden.

En undersøkelse fra i år svarte bare seks prosent av befolkningen at de hadde tatt ut kontanter siste uke. Ned fra 20 prosent i 2019.

Her har åpenbart korona spilt inn, men pandemien har nok bidratt til å skynde på en utvikling som uansett kommer.

Jeg kan virkelig ikke huske sist jeg tok ut kontanter, det må være mange år siden. Men jeg betaler aldri noen svart, bruker ikke narkotika og finner andre løsninger for barneselskap.

Endret av Mardrøm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardrøm skrev (2 minutter siden):

Nei, det er ikke vanlig. Men tydeligvis en opphopning av de få som gjør det, i denne tråden.

En undersøkelse fra i år svarte bare seks prosent av befolkningen at de hadde tatt ut kontanter siste uke. Ned fra 20 prosent i 2019.

Her har åpenbart korona spilt inn, men pandemien har nok bidratt til å skynde på en utvikling som uansett kommer.

Jeg kan virkelig ikke huske sist jeg tok ut kontanter, det må være mange år siden. Men jeg betaler aldri noen svart, bruker ikke narkotika og finner andre løsninger for barneselskap.

Siste uke ja.. Mange som tar ut minst en-to ganger i mnd. Helt normalt å ta ut f eks brukspenger når lønna har kommet og husleie er betalt å ta ut resten og bruke utover måneden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mardrøm said:

Men Norge er ikke en øde øy i universet, og ser man på forholdet man har til kontanter i andre land, er det i alle høyeste grad normalt å forholde seg til kontanter.

At man her hjemme er lydige og har blind og uforbeholden tillit til bankene, er ikke synonymt med at det er så smart når det kommer en krise; bare spør befolkningen i land der man har måttet stå i en lang kø for å ta ut pengene sine.

Hvis det kommer en større krisesituasjon i et samfunn der man har tillit til noen tall på en skjerm, kan man få erfare at disse tallene er verdiløse - Bankenes sikringsfond har bare mulighet til å dekke en brøkdel dersom det en dag skulle komme en bølge med konkurser i banksektoren; man skal ikke lenger tilbake i tid enn 2008 for å se hva som skjedde andre steder i Europa.

Anonymkode: 5ca97...1ef

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...