Gå til innhold

Hvordan lagres de ekstra proteinene som fett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner ikke dette. Om man daglig si har et dagsbehov på omkring 40 gram protein, og man spiser si 60 gram. - da er man jo i overskudd, men hvordn lagres dette som fett? hvor mye fett legger man på seg? 

Jeg prøver ¨spise sundt osv, men er vanskelig når jeg ikke kan spise så mange proteiner. Jeg veier bare 50 kg og er liten så mitt dagsbehov ifølge en kalkulator er ikke p å mer enn 40 gram.. alt er jo nesten tilsatt protei n og havner fort over, og var faktisk ikke klarr over dette at man blir feit va å spise for nye av det. 

Anonymkode: 0be77...728

Videoannonse
Annonse
Skrevet

noen?

Skrevet

Du trenger ikke være redd for å bli feit av protein. Protein kan lagres som fett hvis du spiser ekstremt mye av det. Da omdannes det først til glukose, og så omdannes glukosen til fett, og det krever veldig mye energi. Protein er det mest mettende næringsstoffet, så du i praksis kommer du ikke til å orke å spise for mye av det. Spis deg god og mett på en biff og se om du klarer å trøkke ned en til, liksom. Med sukker og fett er det annerledes, spesielt når det er sukker og fett i kombinasjon. Uansett hvor mett du er får du plass til en porsjon iskrem. Det er de kaloriene du må kutte. Og da hjelper det å være mett, så det er bare å hive innpå med protein (fortrinnsvis fra ordentlig mat, selvsagt).

Anonymkode: 548f8...1fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

hvordan lagres dette som fett?

Det legger seg da fett rundt de indre organene.

Anonymkode: 714c3...ac2

Skrevet

Alt kalori overskudd blir lageret som fett, om det kommer fra fett, proteiner eller karbohydrater er urelvant. 

Er du kalori overskudd? 

Anonymkode: 0793f...2b4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det legger seg da fett rundt de indre organene.

Ts, hvor har du lest dette?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alt kalori overskudd blir lageret som fett, om det kommer fra fett, proteiner eller karbohydrater er urelvant. 

Er du kalori overskudd? 

ts: Nei , spiser som oftest normalt. Det jeg trenger bare. Men stårr at proteiner uansett lagres som fett om du får får mye av det., og jeg veier jo ikke så mye så kan jo knapt spise noe av det før det lagres. må liksom telle proteiner på alt jeg spiser hele tiden, og faktisk litt vanskelig det der å ligge under 40 gram om dagen - blirjo sultenav det og.

• Liker 1
Skrevet

Ingen grunn til å begrense protein. Du blir ikke feit av det.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen grunn til å begrense protein. Du blir ikke feit av det.

Jo, hvis du spiser for mye

Anonymkode: f07c7...39e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

ts: Nei , spiser som oftest normalt. Det jeg trenger bare. Men stårr at proteiner uansett lagres som fett om du får får mye av det., og jeg veier jo ikke så mye så kan jo knapt spise noe av det før det lagres. må liksom telle proteiner på alt jeg spiser hele tiden, og faktisk litt vanskelig det der å ligge under 40 gram om dagen - blirjo sultenav det og.

Du må tell kalorier, om du ikkje må ha en bestemt mengde karbohydrater kan du redusere karbohydrater og øke proteiner. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ts: det er det som er problemet. Har lav forbrenning, og tuipper jeg over 1200 er jeg i overskudd, så er bare sulten hele tiden og må heller tydeligvis haue ned på med frukt for alt inneholder jo proteiner.

Skrevet

Her bør man være forsiktig med å ta imot råd ser jeg. Mye kvasitøys folk skriver om kosthold.

Du kommer nok aldri til å få i deg nok proteiner til at det er de som gjør deg feit. Så mao ingenting å bry seg om. Og du sier ingenting om du trener eller ikke. 

Tldr; ikke spis dritt, gå på trening = win

Anonymkode: 6975b...702

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

ts: det er det som er problemet. Har lav forbrenning, og tuipper jeg over 1200 er jeg i overskudd, så er bare sulten hele tiden og må heller tydeligvis haue ned på med frukt for alt inneholder jo proteiner.

Det er ikke proteinene i det du spiser du blir feit av. Det er fettet, og til dels karohydratene. Hvor er det du får det her tullet om proteiner fra?

Og har du lav forbrenning eller er du bare glad i mat og beveger deg for lite? Stor forskjell.

Anonymkode: 6975b...702

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det klarer du ikke. I teorien kan du kanskje få det til hvis du drikker ekstremt mye proteinpulver. Men i studier hvor man har sammenlignet overmating med proteiner vs. fett eller karbohydrater, får man helt forskjellige resultater. Kort sagt blir man ikke overvektig av å spise mer protein enn man trenger. Men man må altså bruke proteinpulver e.l. for å få det til i det hele tatt, siden protein er så ekstremt mettende.

Det står litt om det her https://www.proteinpower.com/protein-sparing-effect/

sitat:

It’s important to eat plenty of protein while on a low-carbohydrate diet so that the dietary protein can be converted into blood sugar as needed. The author of the bodybuilding piece cautions against consuming too much protein because he believes any excess protein will be converted to fat, which is really stretching the biochemistry. Nature has designed our biochemistry to be efficient. The conversion of protein to fat, although possible, is extremely inefficient, and any excess energy from the excess protein would likely be more than used up in the conversion. As a consequence, dietary protein turning to fat is not something we really need to worry about.

Fra studier: https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/1550-2783-11-19#:~:text=It is not clear if protein overfeeding will,times of overfeeding will differentially affect body composition.

Conclusions

Consuming 5.5 times the recommended daily allowance of protein has no effect on body composition in resistance-trained individuals who otherwise maintain the same training regimen. This is the first interventional study to demonstrate that consuming a hypercaloric high protein diet does not result in an increase in body fat.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5786199/

It has been posited that consuming calories in excess of daily caloric requirements will result in a gain in body weight and in particular fat mass regardless of which macronutrient(s) are consumed. However, recent evidence suggests that there is a quantitative difference in protein versus carbohydrate and/or fat overfeeding as it relates to body composition. Protein overfeeding or the consumption of a high protein diet may not result in a gain in body weight or fat mass despite consuming calories that exceed one’s normal or habitual intake.

Hvis TS er redd for å bli overvektig eller ønsker å bli kvitt overflødig fett, bør vedkommende spise mest mulig protein, ikke minst mulig.

• Liker 2
Skrevet

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må tell kalorier, om du ikkje må ha en bestemt mengde karbohydrater kan du redusere karbohydrater og øke proteiner. 

Dette er hovedproblemet med kaloritelling: folk tror at biff og melis er det samme så lenge det kan måles til samme kaloriinnhold.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvis du er sulten bør du spise mer. Du får lav forbrenning av å sulte deg

Anonymkode: 0418c...a52

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ts, hvor har du lest dette?

Apr 15, 2015 — Kroppen kan ikke lagre overskuddet. I beste fall blir det bare dyrt for deg. I verste fall får du farlig fett rundt de indre organene dine.
https://www.byas.no/livsstil/i/9vnV4q/vet-du-hva-som-skjer-hvis-du-faar-i-deg-for-mye-protein

Det viscerale fettet (rundt de indre organer) er dessuten mer aktivt enn underhudsfettet (subkutant fett), og bidrar til en mild betennelsestilstand i kroppen, som er underliggende i flere sykdomstilstander.

https://blogg.uit.no/helsefak/det-er-ikke-ett-fett-hvor-fettet-lagres/

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er hovedproblemet med kaloritelling: folk tror at biff og melis er det samme så lenge det kan måles til samme kaloriinnhold.

Det kan det, og det er heller ikke noe forskning som bestrider dette. Vær så snill og gjengi vås fra youtubekanaler fra folk som ikke kan noen ting utover å gjengi falsk informasjon til det evinnelige. Kalorier er kalorier, uavhengig av hva de kommer av. Du blir like feit av å spise 500 kalorier i overskudd gjennom bare protein, som du blir av noe som helst annet. Om du klarer å få i deg 500 kalorier i overskudd på mer eller mindre kun proteiner er en annen sak.

Anonymkode: 3290b...96f

Skrevet

Men hvis du veier bare 50 kilo så ville jeg  tenkt at du burde finne ut din BMI og sett på om du var undervektig. Kanskje du faktisk trenger mer protein. De fleste kvinner trenger mellom 50-100 gram protein om dagen. Kroppen bruker også mye energi på å forbrenne protein. Et gram protein og karbohydrat inneholder 4 kcal mens fett inneholder 9 kcal per gram. Hvis du ikke blir mett ville jeg valgt mer protein hvis jeg var deg😀

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis du er sulten bør du spise mer. Du får lav forbrenning av å sulte deg

Anonymkode: 0418c...a52

Nei lav forbrenning får man hvis man beveger seg lite. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...