VillAnna Skrevet 13. november 2021 #1 Skrevet 13. november 2021 Jeg vet jeg nå vil høres blåøyd og naiv ut og de fleste vil vel himle med øynene.. men etter å ha fulgt klimadebattene så blir jeg mer og mer skuffet over dere -og oss mentaliteten til mennesker. I mitt (naive) hode så burde det ikke finnes landegrenser. Hva er vitsen med det? Verden er nå blitt så liten -vi er så mange mennesker. Alle land kjemper for sine egne og derfor blir det uenigheter (og krig). Alle mennesker er ute etter det samme -trygghet og fint liv for seg og sin familie og venner. Hvorfor kunne ikke verdens ledere bare gått sammen og snakket om oss og da mene hele jordkloden? Så kunne de heller vært ansvarlig for sitt område av jordkloden (noen må jo styre såklart) men likevel hatt full gjennomsiktighet og sørge for at de i sin region lever godt. Felles levesett og felles goder. Jeg har venner ig familie rundt om i verden og jeg vil selvfølgelig at de skal ha det like godt uansett hvor de bor. Det tror jeg de fleste mennesker ønsker. Hvis vi fjerner land og flagg (vi kan jo ha ett flagg for jordkloden) så blir det plutselig oss og ikke dem og oss. Nå diskuteres det hvorvidt i-landende skal opprette et fond for blant annet øynasjonene som lider under klimaendringene. Hvorfor kan det ikke være en stor felles pott hvor det spyttes inn og deretter fordeles slik at alle får det bra? Hvorfor skal det sitte noen veldig få meget rike mennesker og gni på pengene sine når andre sulter i hjel? Tenk om noen av disse menneskene kunne gå foran og gi bort det de ikke trenger? Og hvorfor er det ingen som snakker om at vi er altfor mange mennesker? Hele verdens befolkning burde heretter bare få liv til å få ett barn for på en effektiv måte få ned verdens befolkning. Motebransjen burde endres… det kan ikke være slik at vi hele tiden skal «fornye» oss ved å kjøpe nye produkter… blir fryktelig mye søppel og forurensning av det. Jeg er pessimist dessverre. Jeg tror vi er altfor mange mennesker og altfor lite villige til endring. Hva mener dere?
Madame Butterfly Skrevet 13. november 2021 #2 Skrevet 13. november 2021 Du er ikke alene om å tenke sånn…. Lillebjørn Nilsen tenkte sånn allerede for 40 år siden 😊 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå