AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #1 Skrevet 13. november 2021 Jeg har nylig fått ja til ny jobb. Tingen er at kona mi snart føder. Jeg vil jo ta ut pappaperm. I utgangspunktet tenkte vi å dele 50/50, men dette er ikke så viktig. Er det veldig dårlig stil? Hva sier jeg? Anonymkode: f00b2...5f7
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #2 Skrevet 13. november 2021 Eller har jeg i det hele tatt rett på permisjon? Vi vil altså ha fått vårt første barn innen jeg eveuntuelt begynner i den nye jobben. Dette er drømmejobben min, så vil veldig gjerne si ja. Anonymkode: f00b2...5f7
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #3 Skrevet 13. november 2021 Det er ikke dårlig stil. Det er det samme som kvinner som tar ut omsorgspermisjon rett etter at de har begynt i ny jobb. Det skjer jo. Det er ikke alltid lett å planlegge en graviditet. Det samme gjelder jo for fedrene. Anonymkode: c6197...db4 9
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #4 Skrevet 13. november 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke dårlig stil. Det er det samme som kvinner som tar ut omsorgspermisjon rett etter at de har begynt i ny jobb. Det skjer jo. Det er ikke alltid lett å planlegge en graviditet. Det samme gjelder jo for fedrene. Anonymkode: c6197...db4 Jeg visste hun var gravid når jeg søkte på stillingen. Spiller det noen rolle? Anonymkode: f00b2...5f7
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #5 Skrevet 13. november 2021 57 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg visste hun var gravid når jeg søkte på stillingen. Spiller det noen rolle? Anonymkode: f00b2...5f7 Da får du ikke pappaperm. Anonymkode: a28f8...5e2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #6 Skrevet 13. november 2021 59 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg visste hun var gravid når jeg søkte på stillingen. Spiller det noen rolle? Anonymkode: f00b2...5f7 Nei, det spiller ingen rolle. At du tar pappaperm kort tid etter ansettelse er derimot veldig bra for likestillingen! Anonymkode: dc231...62f 7
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #7 Skrevet 13. november 2021 Vi har flere som har gjort det samme. Både mtp pappaperm og å bli gravid mens de venter på å starte. Ei ble gravid akkurat da hun startet, var sykmeldt halve svangerskapet, jobbet i 6 mnd etter permisjon, gravid på nytt og sykmeldt halve svangerskapet, ble gravid PÅ NYTT etter 6 mnd jobb og sykmeldt nesten hele svangerskapet igjen 🙃 + permisjon. Men klart, det må arbeidsgiver bare regne med når de ansetter kvinner og menn i 20- og 30-årene. Folk får barn og det må de selvfølgelig få lov til, uansett lengde på arbeidsforholdet. Anonymkode: 7b54b...28f 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #8 Skrevet 13. november 2021 Her startet mannen i ny jobb tre uker før termin, null stress. Han valgte å si ifra på intervjuet da, slik at verken omsorgspermisjonen etter fødsel eller pappaperm kom som noen overraskelse. Anonymkode: 3b6da...a58
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #9 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg visste hun var gravid når jeg søkte på stillingen. Spiller det noen rolle? Anonymkode: f00b2...5f7 Nei. Ta pappaperm. Anonymkode: b9b0e...d93 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #10 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi har flere som har gjort det samme. Både mtp pappaperm og å bli gravid mens de venter på å starte. Ei ble gravid akkurat da hun startet, var sykmeldt halve svangerskapet, jobbet i 6 mnd etter permisjon, gravid på nytt og sykmeldt halve svangerskapet, ble gravid PÅ NYTT etter 6 mnd jobb og sykmeldt nesten hele svangerskapet igjen 🙃 + permisjon. Men klart, det må arbeidsgiver bare regne med når de ansetter kvinner og menn i 20- og 30-årene. Folk får barn og det må de selvfølgelig få lov til, uansett lengde på arbeidsforholdet. Anonymkode: 7b54b...28f Nei, det kan man ikke regne med i alle bransjer. Og det er folk som driver sånn som gjør at terskelen til arbeidslivet blir stadig høyere for flere fordi arbeidsgiver må sikre seg mot at folk tar permisjon med en gang. Anonymkode: f3a99...8ff
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #11 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg visste hun var gravid når jeg søkte på stillingen. Spiller det noen rolle? Anonymkode: f00b2...5f7 Det er ulovlig å diskriminere på dette grunnlaget, så nei. Anonymkode: 4f5b4...30e 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #12 Skrevet 13. november 2021 Neida, men det kan nok være fordelaktig å ta pappapermen helt i oppstarten, før du begynner. Anonymkode: bf7ae...578
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #13 Skrevet 13. november 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har nylig fått ja til ny jobb. Tingen er at kona mi snart føder. Jeg vil jo ta ut pappaperm. I utgangspunktet tenkte vi å dele 50/50, men dette er ikke så viktig. Er det veldig dårlig stil? Hva sier jeg? Anonymkode: f00b2...5f7 Det er ikke dårlig stil. Sånn skjer og det er ulovlig å diskriminere på dette Når du begynner du å jobbe da? Og har du hatt inntekt frem til nå? Du må ha hatt inntekt i 6 av de siste ti månedene før permisjonen starter for å få foreldrepenger. Dere kan lage en plan for permisjon her: https://foreldrepengeplanlegger.nav.no/foreldrepengeplanlegger Husk å søke i tide. Anonymkode: d63d9...fdd
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #14 Skrevet 13. november 2021 Det går helt fint. Du har rett på perm så lenge du har vært i jobb eller hatt inntekt som er likestilt med lønn (feks en del trygdeytelser). Arbeidsgivere er vant til at sånt skjer med kvinner og menn. Du har like stor rett på fedrekvote som mor har til sin permisjon. Dere må jo ikke dele helt 50/50, hun kan ta litt mer av fellesperioden (synes ærlig det er mest rettferdig all den tid det er hun som må føde og komme seg etter fødsel i stor del av permen.. men det er annen diskusjon). Det går også an å utsette fars kvote en stund med ulønnet perm eller ferie for mor. Men det kan godt hende det er bedre å bare ta permen tidlig i arbeidsforholdet om det passer seg sånn, det kommer jo litt an på jobben og litt hva dere ønsker Anonymkode: 45460...3b4
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #15 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nei, det kan man ikke regne med i alle bransjer. Og det er folk som driver sånn som gjør at terskelen til arbeidslivet blir stadig høyere for flere fordi arbeidsgiver må sikre seg mot at folk tar permisjon med en gang. Anonymkode: f3a99...8ff I hvilke bransjer kan man ikke regne med at folk i fruktbar alder ønsker å stifte familie..? Veldig spent på svaret her. Anonymkode: 7b54b...28f 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #16 Skrevet 14. november 2021 Jeg fikk ny sjef 1. juni. Har ikke hilst på han enda, han startet med noen uker ferie og gikk rett i pappaperm etterpå. Men nå kommer han visst om en uke. Anonymkode: 8d0b4...99b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå