Gå til innhold

Hva trenger man for å flytte til utlandet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er en jente på 19 år som planlegger å flytte til et land utenfor Europa neste år. Jeg skal gifte meg med forloveden min, og kommer derfor til å få oppholdstillatelse. Jeg lurer på om noen av dere har vært gjennom prosessen med å flytte til utlandet tidligere? Hva slags dokumenter og papirer trenger jeg, og hva må jeg melde fra om? Jeg planlegger å bo i utlandet permanent, men kommer også til å besøke Norge hvert år i noen uker. Har forstått om at jeg må melde fra om utflytting til post + skatteetaten, si opp alle abonnementer + avtaler og lignende. Jeg trenger ikke å tenke på hvordan jeg skal flytte tingene mine og lignende da jeg bare skal ta med det viktigste og kjøpe nytt, har heller ikke førerkort eller egen bolig. Hva annet er det jeg trenger å gjøre? :) Tips tas i mot med et stort takk: ) 

Anonymkode: f2cc3...76e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke klarer å sjekke nettsidene til landet du skal flytte til og nettsidene til norske myndigheter, så er det kanskje et tegn på at dette ikke er en særlig smart idé.

Anonymkode: 5fd88...9f4

• Liker 5
Skrevet

Det er ikke slik at det er én regel for alle land. Du må sjekke kravene i landet du skal flytte til. Du finner nok mange svar på nettsiden til den norsk ambassaden i landet, eventuelt landets ambassade i Norge.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du ikke klarer å sjekke nettsidene til landet du skal flytte til og nettsidene til norske myndigheter, så er det kanskje et tegn på at dette ikke er en særlig smart idé.

Anonymkode: 5fd88...9f4

Det har jeg sjekket for lenge siden, men det er ikke alltid lett å finne infoen man er ute etter. 

ts 

Skrevet

Har du noen inntekt eller stønader?

Anonymkode: a40d2...88c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du noen inntekt eller stønader?

Anonymkode: a40d2...88c

ja jeg har fulltidsjobb og har spart opp 

ts 

Skrevet

Det er jo umulig å svare på da det er forskjellig fra land til land. Om forloveden din er fra dette landet bør han kunne finne ut av det.

Jeg har bodd i et asiatisk land, der forlenget jeg visumet mitt ved å reise ut av landet hver 6 måned. Du har 14 dager på å melde utflytting til Norge (men det skjer ikke noe om du venter lenger).

Ville først sjekket hva slags papirer du trenger dit du flytter.

Anonymkode: f6435...423

Skrevet

Problemer med norske myndigheter

Skrevet

Kan det være noen vaksiner du bør ta før du flytter? Ofte bør man ta vaksinene I GOD TID før man skal til landet, så de får full effekt før man kommer dit. For eksempel rabies-vaksine, andre alvorlige sykdommer man kan smittes med. 

Jeg ville sjekket med norske helsemyndigheter og landet du skal til sin ambassade om vaksineråd, spesielt hvis det ikke er et i-land. 

Anonymkode: 57988...8f5

Skrevet

Jeg hadde sørget for å skaffe meg BankID på mobil før du flytter og beholde et norsk SIM-kort med norsk telefonnummer, det gjør det mye enklere å holde orden på de norske forholdene (bank, helse, Lånekassen osv osv)

Anonymkode: d97c8...b37

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde sørget for å skaffe meg BankID på mobil før du flytter og beholde et norsk SIM-kort med norsk telefonnummer, det gjør det mye enklere å holde orden på de norske forholdene (bank, helse, Lånekassen osv osv)

Anonymkode: d97c8...b37

takk for gode tips :)

ts

Gjest rampenissen72
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det har jeg sjekket for lenge siden, men det er ikke alltid lett å finne infoen man er ute etter. 

ts 

Hvis du er i tvil ta kontakt med landets amadade i Oslo. Og få forloveden din til å hjelpe deg. 

Noen land er drit lette å flytte permanent til, andre mer tricky. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...