miip Skrevet 13. november 2021 #1 Del Skrevet 13. november 2021 Baby på litt over 7 mnd, og jeg føler meg helt utmattet etter en så lang periode uten sammenhengende «normal» søvn. Det eneste jeg kan sammenligne det med er en lett bakrus. Og før noen spør, nei - jeg har ikke vitaminmangel osv, tåler bare dårlig å sove lite. Tenker ikke utbrodere så mye rundt babys søvn, og utfordringer etc. Annet enn at jeg i starten følte vi hadde litt større utfordringer enn mange andre. Men etterhvert som tiden har gått, så synes jeg i alle fall nå - at det virker som vår baby ikke er noe mer «krevende» sammenlignet med andre babyer på samme alder, hva gjelder søvn. Derfor har jeg begynt å tenke «er det bare jeg som tåler lite søvn ekstremt dårlig? Eller kanskje jeg er en stor sutrepave, og bare må ta meg sammen (satt på spissen)? Vet ikke hva jeg vil med dette innlegget, kanskje høre om andre har lignende erfaringer? Få litt sympati (geipe). Virker som «alle andre» takler det mye bedre. De står opp kl 04:30 etter en natt med uavbrutt søvn, smiler og koser seg med baby, ut å finner på ting, og nyter permisjonen. Jeg? Not so much. Føler meg utslitt, med kort lunte. Vet det går over, så det er ikke det, bare undrer meg veldig over at det går an å takle denne påkjenningen SÅ ulikt. Flere som meg der ute? ;-( 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #2 Del Skrevet 13. november 2021 Nei vet du, man tenker at man skal tåle lite søvn de første månedene. Men søvnen er nesten verst i den perioden du nevner nå! Og da er det lett å gå på en smell! Babyen krever mer på dagtid også, sover kanskje mindre. Vanskelig å holde energinivå og toleransevinduet minker. Jeg forstår deg veldig godt ❤️ Anonymkode: 8fc26...cba 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #3 Del Skrevet 13. november 2021 miip skrev (10 minutter siden): De står opp kl 04:30 etter en natt med uavbrutt søvn, smiler og koser seg med baby, ut å finner på ting, og nyter permisjonen. Jeg? Hvor er det du ser dette? Er du hjemme hos folk og ser dette? Ellers kan du bare ignorere det. Sosiale medier er bare tull, vær smart nok til å ikke legge listen til ditt eget liv der. Anonymkode: 8fc26...cba 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miip Skrevet 13. november 2021 Forfatter #4 Del Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor er det du ser dette? Er du hjemme hos folk og ser dette? Ellers kan du bare ignorere det. Sosiale medier er bare tull, vær smart nok til å ikke legge listen til ditt eget liv der. Anonymkode: 8fc26...cba Jeg har venninner og andre bekjente som har fått barn samtidig. Hvor vi eks har vært på ferieturer sammen osv, og jeg får inntrykk av at de tar litt lettere på dette enn meg. Men kan jo selvfølgelig bare være en fasade de setter opp, jeg legger som regel ikke noe imellom på hvordan jeg føler ting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miip Skrevet 13. november 2021 Forfatter #5 Del Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei vet du, man tenker at man skal tåle lite søvn de første månedene. Men søvnen er nesten verst i den perioden du nevner nå! Og da er det lett å gå på en smell! Babyen krever mer på dagtid også, sover kanskje mindre. Vanskelig å holde energinivå og toleransevinduet minker. Jeg forstår deg veldig godt ❤️ Anonymkode: 8fc26...cba Ja, jeg trodde helt ærlig det ville avta etter de første mnd. Men innser at jeg har vært en smule naiv ift det å bli forelder🤪 Kommer meg gjennom det med litt galgenhumor, og tar dag for dag. Takk for støtten❤️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #6 Del Skrevet 13. november 2021 ¨Jeg har alltid sovet dårlig, så det var ikke sååå ekstrem overgang til babyfasen medkonstant avbrutt søvn. Ungen våkna i perioder hver 30. minutt.....Men, etter en lang stund sånn her rabla det for meg, og jeg ba fastlegen om sovemedisin og tok en form for skrikekur med ungen (var 100% mot sånt før fødsel), og livet ble så mye enklere. Søvn er viktig!! Anonymkode: 70b09...737 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #7 Del Skrevet 13. november 2021 Disse du hører om som står opp 0430 og er blide hele dagen gjør nok ikke dette hver dag, eller de sover andre tider på dagen. Jeg hadde også en venninne som sto opp tidlig med ungen og virket fornøyd med det, men så sov hun noen timer når mannen sto opp + la seg ofte tidlig. Var jo ikke sånn at hun glad og fornøyd svinset rundt med 4 timer søvn hver natt selv om hun ofte sto opp tidlig Jeg har ikke født ennå men jeg vet at jeg ikke er noe særlig på lite søvn så merker jeg gruer meg og har all medfølelse med deg! Her er planen min å forsøke å tvangsinvolvere far helt fra starten av i den grad det går 😄 Problemet er vel at han tåler lite søvn dårligere enn meg så mulig jeg bare må ta støyten og stå i det. Det blir iallfall bedre for de aller fleste når barnet blir over året har jeg hørt fra alle jeg kjenner ❤️ Anonymkode: 4b672...001 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #8 Del Skrevet 13. november 2021 miip skrev (2 minutter siden): Jeg har venninner og andre bekjente som har fått barn samtidig. Hvor vi eks har vært på ferieturer sammen osv, og jeg får inntrykk av at de tar litt lettere på dette enn meg. Men kan jo selvfølgelig bare være en fasade de setter opp, jeg legger som regel ikke noe imellom på hvordan jeg føler ting Du skriver at dere har hatt det tøft og utfordrende i starten? Med første hadde vi mye utfordringer med babyen og det var veldig tøft - det gjorde at både jeg og mannen brukte LANG LANG tid på å komme oss og hente oss inn igjen. Vi fikk en knallhard start og etterdønningene kjente vi lenge. Nå har vi derimot en nyfødt som bare sover og sover og sover. Det er luksus og sliter ikke på oss i det hele tatt. Jeg tror det har mye å si for hvor utslitt man blir på sikt. Anonymkode: 8fc26...cba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #9 Del Skrevet 13. november 2021 Nope, jeg takler det også svært dårlig. Og har heller ikke en veldig vanskelig baby. Jeg bare blir så sur og sint av å ha sovet lite. Vanskelig å kontrollere meg selv til tider. Du er ikke alene! Anonymkode: b37f6...9b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #10 Del Skrevet 13. november 2021 Jeg var på vei inn i psykose da mini var 8 mnd fordi jeg hadde sovet så ufattelig lite og dårlig over tid. Jeg fungerer generelt dårlig med lite søvn,men jeg tror det er veldig vanlig. Anonymkode: 1dd9a...e43 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miip Skrevet 13. november 2021 Forfatter #11 Del Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du skriver at dere har hatt det tøft og utfordrende i starten? Med første hadde vi mye utfordringer med babyen og det var veldig tøft - det gjorde at både jeg og mannen brukte LANG LANG tid på å komme oss og hente oss inn igjen. Vi fikk en knallhard start og etterdønningene kjente vi lenge. Nå har vi derimot en nyfødt som bare sover og sover og sover. Det er luksus og sliter ikke på oss i det hele tatt. Jeg tror det har mye å si for hvor utslitt man blir på sikt. Anonymkode: 8fc26...cba Ja, det var en heavy start, og det har nok mye å si. Har lært at babyer kan være veldig ulike. Som førstegangsforeldre trodde i alle fall jeg at «alle» babyer bare sover og sover… vel, ikke her i huset😂 Sover korte dupper, og lite totalt sett. Full fres😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miip Skrevet 13. november 2021 Forfatter #12 Del Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Disse du hører om som står opp 0430 og er blide hele dagen gjør nok ikke dette hver dag, eller de sover andre tider på dagen. Jeg hadde også en venninne som sto opp tidlig med ungen og virket fornøyd med det, men så sov hun noen timer når mannen sto opp + la seg ofte tidlig. Var jo ikke sånn at hun glad og fornøyd svinset rundt med 4 timer søvn hver natt selv om hun ofte sto opp tidlig Jeg har ikke født ennå men jeg vet at jeg ikke er noe særlig på lite søvn så merker jeg gruer meg og har all medfølelse med deg! Her er planen min å forsøke å tvangsinvolvere far helt fra starten av i den grad det går 😄 Problemet er vel at han tåler lite søvn dårligere enn meg så mulig jeg bare må ta støyten og stå i det. Det blir iallfall bedre for de aller fleste når barnet blir over året har jeg hørt fra alle jeg kjenner ❤️ Anonymkode: 4b672...001 Neida, skjønner at de ofte løser det med å sove litt her og der på andre tider. Her sliter jeg med å sovne på dagtid, etter jeg først har stått opp. Hiver jo innpå så mye kaffe også, at jeg umulig får sove noen timer etterpå, hvis baby tilfeldigvis finner på å sove lengre enn 30 min. Redningen min er å legge meg tidlig, og hive innpå noen tabletter med melatonin før leggetid😴 Lurt å involvere far, det har også berget meg i mange perioder. Lykke til med fødsel og alt som venter❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miip Skrevet 13. november 2021 Forfatter #13 Del Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Nope, jeg takler det også svært dårlig. Og har heller ikke en veldig vanskelig baby. Jeg bare blir så sur og sint av å ha sovet lite. Vanskelig å kontrollere meg selv til tider. Du er ikke alene! Anonymkode: b37f6...9b8 «Godt» å høre vi er flere😆🥺 Vi får bare stå i det, til den mest krevende tiden er over🙏🏻 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miip Skrevet 13. november 2021 Forfatter #14 Del Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): ¨Jeg har alltid sovet dårlig, så det var ikke sååå ekstrem overgang til babyfasen medkonstant avbrutt søvn. Ungen våkna i perioder hver 30. minutt.....Men, etter en lang stund sånn her rabla det for meg, og jeg ba fastlegen om sovemedisin og tok en form for skrikekur med ungen (var 100% mot sånt før fødsel), og livet ble så mye enklere. Søvn er viktig!! Anonymkode: 70b09...737 Hva slags skrikekur tok du? Uff… ja søvn er jo helt grunnleggende. Var det sovemedisin mot innsoving, eller hvordan virket den? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #15 Del Skrevet 13. november 2021 Hjelper mannen til om nettene? hos oss legger mannen seg kl. 21.00. Jeg leverer baby til han kl. 3.00 (slik at han får minst 6 timer), da er baby matet og stelt av meg. Han står opp med baby ca. kl. 6.30 (evt. før om baby trenger det). Da får jeg sove uavbrutt fra 3.00 til 9.00, som er minst 6 timer, pluss at jeg sover noe mellom 21.00 og 3.00. Anonymkode: 99b1b...78a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #16 Del Skrevet 13. november 2021 Jeg funker også dårlig med lite søvn. Minste våkner 05.30 nå (13 mnd, var verre før). Eldste på 7 år sovner ikke før 21. Jeg legger meg stort sett samtidig som eldstemann. Så det blir lite egentid, men den eneste måten å få mer søvn på er å legge seg tidlig (gjelder hvertfall for meg). Anonymkode: de5c8...d3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #17 Del Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hjelper mannen til om nettene? hos oss legger mannen seg kl. 21.00. Jeg leverer baby til han kl. 3.00 (slik at han får minst 6 timer), da er baby matet og stelt av meg. Han står opp med baby ca. kl. 6.30 (evt. før om baby trenger det). Da får jeg sove uavbrutt fra 3.00 til 9.00, som er minst 6 timer, pluss at jeg sover noe mellom 21.00 og 3.00. Anonymkode: 99b1b...78a Det er trist at ikke dette er normen! Det er jo selvfølgelig sånn det skulle ha vært! Dessverre har en del av oss menn som takler den nye situasjoner dårlig. Min mann avlastet ingenting med søvn, og svært lite generelt, for han skulle jo på jobb og måtte være uthvilt der, i tillegg til at han trengte egentid på sofaen hver kveld, så han kunne ikke legge seg tidlig. I helgene var det stort sett det samme, han måtte jo få lov til å sove ut etter å ha stått opp tidlig for å dra på jobb mandag til fredag. Han sa det aldri med ord, men det var tydelig at han tenkte at babyen var 100% mitt ansvar når jeg var i permisjon, og at han var grei hvis han skiftet en bleie eller underholdt babyen mens jeg dusjet. Disse tingene skjedde forøvrig sjeldent, det kunne gå ukesvis mellom hver gang. Jeg hadde ekstrem søvnmangel til barnet var nesten ett år, da begynte hun endelig å få sovehjerte. Jeg vet ikke hvordan jeg kom meg gjennom det, men det gikk. Noen kropper takler dette, andre ikke. Hvordan var den fysiske helsen din før og under svangerskapet? Jeg var sterk, slank og sprek både før og under graviditeten. Kroppen min var sterk nok til å takle påkjenningen i det tidsrommet det foregikk, men det er jo ikke noe som hadde gått for alltid med meg heller. Noen får rett og slett en fysisk smell/knekk, og det er individuelt hvor tidlig den kommer. Anonymkode: d58da...4a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #18 Del Skrevet 13. november 2021 3 hours ago, miip said: Hva slags skrikekur tok du? Uff… ja søvn er jo helt grunnleggende. Var det sovemedisin mot innsoving, eller hvordan virket den? Vi avvente ungen fra alle mulige søvnassiosiasjoner. Litt sånn "gradual" skrikekur som man sier. Ikke sånn hvor man bare slenger ungen inn på et rom også ikke sjekker igjen før dagen etter. https://www.google.com/search?q=weaning+baby+off+sleep+associations&rlz=1C1CHBF_enNO957NO962&oq=weaning+off+sleep+associ&aqs=chrome.1.69i57j0i22i30l2.11390j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Anonymkode: 70b09...737 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #19 Del Skrevet 13. november 2021 Jeg er helt sykt trøtt hele dagen men har ikke annet valg en å kjøre på. Står opp 5 om morgenen etter mye styr på nettene, noen fanger 1-2 timer våken midt på natt. Men smiler og gir baby det den trenger. 6 mnd nå og vil fremdeles ikke sove på dagen annet en i bevegelse. Begynner å bli utslitt så håper det blir bedre snart! er også nummer to så litt å gjøre ellers og Anonymkode: 45724...d99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mnjah Skrevet 13. november 2021 #20 Del Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er trist at ikke dette er normen! Det er jo selvfølgelig sånn det skulle ha vært! Dessverre har en del av oss menn som takler den nye situasjoner dårlig. Min mann avlastet ingenting med søvn, og svært lite generelt, for han skulle jo på jobb og måtte være uthvilt der, i tillegg til at han trengte egentid på sofaen hver kveld, så han kunne ikke legge seg tidlig. I helgene var det stort sett det samme, han måtte jo få lov til å sove ut etter å ha stått opp tidlig for å dra på jobb mandag til fredag. Han sa det aldri med ord, men det var tydelig at han tenkte at babyen var 100% mitt ansvar når jeg var i permisjon, og at han var grei hvis han skiftet en bleie eller underholdt babyen mens jeg dusjet. Disse tingene skjedde forøvrig sjeldent, det kunne gå ukesvis mellom hver gang. Jeg hadde ekstrem søvnmangel til barnet var nesten ett år, da begynte hun endelig å få sovehjerte. Jeg vet ikke hvordan jeg kom meg gjennom det, men det gikk. Noen kropper takler dette, andre ikke. Hvordan var den fysiske helsen din før og under svangerskapet? Jeg var sterk, slank og sprek både før og under graviditeten. Kroppen min var sterk nok til å takle påkjenningen i det tidsrommet det foregikk, men det er jo ikke noe som hadde gått for alltid med meg heller. Noen får rett og slett en fysisk smell/knekk, og det er individuelt hvor tidlig den kommer. Anonymkode: d58da...4a4 Jeg mener ikke dette dømmende; hvordan klarer man å la mannen «slippe unna» og få sette seg selv først et helt år? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå