AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #1 Skrevet 13. november 2021 Jeg tenkte å skrive i «ut av voldelig forhold»-tråden, men orker ikke bla ørten sider bakover for å prøve å finne den. Saken er at jeg er ute av et langvarig voldelig forhold. Først var jeg lettet, så kom angsten, deretter sinnet. Og nå er jeg bitter. Jeg ser hvor utrolig lite verdier jeg har gått ut med. Han fikk alt av hvitevarer unntatt vaskemaskin og tørketrommel (som begge var gamle), alt av utstyr til huset, sykler, trimutstyr, bøker, filmer, osv. Selv om jeg hadde betalt omtrent alt. Han sa at jeg hadde ruinert han, men jeg ser jo at det var omvendt. Han nektet meg å ta med egne ting, jeg hadde ingen hjelp og hadde ikke plass til fryseboks og dobbelt kjøleskap osv, han lurte meg til å tro at jeg var en pengegrisk drittkjerring. Han kjøpte huset under takst og sitter nå igjen med alt. Og jeg er så bitter. Jeg eier ikke et sted å bo, leier et dårlig sted med ungene… mens han bor på 300 kvm og min vakre hage 😭 Og det er ingenting jeg kan gjøre med det. Jeg skjønner ikke at han har samvittighet til det. Andre som har vært i lignende situasjon, hvordan kom dere over bitterheten? Anonymkode: f7d3c...c12
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #2 Skrevet 13. november 2021 På et tidspunkt må du la det gå. Han var voldelig, og du kom deg ut i live. Det er det viktigste. Nå må du stable ditt eget liv på beina igjen. Trenger du noen å snakke med, så begynn hos fastlegen. Det kan være viktig etter hva du har opplevd. Selv om det føles kjipt å bli lurt slik, så husk at det faktisk bare er ting. Ting kan du få nye av, men ikke livet ditt eller årene du har brukt. Vet ikke om det hjelper, men slikt tenkte jeg, og klarte å la det gå. Begynte å se fremover og prioritere meg selv hver eneste dag, og det gjorde godt rett og slett. Anonymkode: 5861e...d95 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #3 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ting kan du få nye av, men ikke livet ditt eller årene du har brukt. Vet ikke om det hjelper, men slikt tenkte jeg, og klarte å la det gå. Begynte å se fremover og prioritere meg selv hver eneste dag, og det gjorde godt rett og slett. Ja, jeg ser den. Men jeg brukte i tillegg 17 år på han. Betalte alt siden han aldri hadde penger. Og nå er han millionær (!) mens jeg ikke eier noe. Det er så urettferdig. Anonymkode: f7d3c...c12
Khloe P.T Skrevet 13. november 2021 #4 Skrevet 13. november 2021 Det må føles forferdelig frustrerende! Og det ER urettferdig. Men, om ikke har mulighet til å gjøre noe med det så la det gå. Han høres ut som en som vil kose seg over at du ikke har det bra. Så bestem deg for å ikke gi han den gleden. Ta fatt på livet igjen. Du klarer det! 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #5 Skrevet 13. november 2021 Det er forjævlig at han endte med det meste av materielle ting i tillegg til det han utsatte deg for. 17 år er lenge.. Skjønner det er bittert. Jeg har vært i et par dårlige forhold, som tok 3-4 år tilsammen mens de sto på. Men det har tatt lang tid senere å prøve å komme seg ordentlig på bena. Jeg har vært bitter, angra på bortkasta tid. Men nå tenker jeg at det var jaggu godt jeg ikke brukte mer tid. Og tenkte etterhvert at fra nå av skal jeg gjøre så godt jeg kan for at fremtida skal bli bra. Rart han ikke tenker på barna ihvertfall. Men det sier alt om han. Så du bør bare se fremover og være glad du er kvitt han Anonymkode: 02080...105 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #6 Skrevet 13. november 2021 Jeg tenker litt annerledes på det.. Joda, du kan fint være bitter på de tingene og pengene han fikk, MEN du kan kjøpe ting han aldri har tatt i. DET syns jeg var godt selv. Altså, nå var mesteparten av tingene mine så jeg beholdt alt jeg kom over, ga vekk, brente og solgte det. For at ikke han skulle få "gleden" av å beholde alt. Samtidig orket jeg ikke ha de tingene. Du har vært så sterk som har kommet deg ut av det! Her er forresten linken til tråden : Og det er bare å skrive der, vi er mange som kan støtte, hjelpe deg til å tenke på de gode og fine tingene. Hjelpe deg til å forstå at bitterheten heldigvis bare er en fase av alt. Eller du kan bare "skrive ut" alle følelsene dine der. Velkommen skal du uansett være ❤️ Anonymkode: 8c045...c57 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #7 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg tenkte å skrive i «ut av voldelig forhold»-tråden, men orker ikke bla ørten sider bakover for å prøve å finne den. Saken er at jeg er ute av et langvarig voldelig forhold. Først var jeg lettet, så kom angsten, deretter sinnet. Og nå er jeg bitter. Jeg ser hvor utrolig lite verdier jeg har gått ut med. Han fikk alt av hvitevarer unntatt vaskemaskin og tørketrommel (som begge var gamle), alt av utstyr til huset, sykler, trimutstyr, bøker, filmer, osv. Selv om jeg hadde betalt omtrent alt. Han sa at jeg hadde ruinert han, men jeg ser jo at det var omvendt. Han nektet meg å ta med egne ting, jeg hadde ingen hjelp og hadde ikke plass til fryseboks og dobbelt kjøleskap osv, han lurte meg til å tro at jeg var en pengegrisk drittkjerring. Han kjøpte huset under takst og sitter nå igjen med alt. Og jeg er så bitter. Jeg eier ikke et sted å bo, leier et dårlig sted med ungene… mens han bor på 300 kvm og min vakre hage 😭 Og det er ingenting jeg kan gjøre med det. Jeg skjønner ikke at han har samvittighet til det. Andre som har vært i lignende situasjon, hvordan kom dere over bitterheten? Anonymkode: f7d3c...c12 Var dere gift, eller samboere? Dere hadde ikke skrevet samboerkontrakt? Anonymkode: 652df...84e
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #8 Skrevet 13. november 2021 Den eneste måten å komme seg gjennom bitterhet, eller hvilken som helst annen følelse, er å tillate den. Og å bevisst gå inn for å lytte å føle på den. Noen liker å skrive, noen trenger å snakke det ut, noen må bare gråte og hylskrike. det beste er å lage seg en container som passer og velge å "tømme seg" bevisst. Følelser man skyver unna, blir bare værende til vi ser på de. Når det gjelder noe sånn som dette kan det godt være man må gjøre det mange ganger over en periode, likevel, de fleste vil kjenne seg litt lettere etter hver forløsning. Du har all grunn til å kjenne denne følelsen, det er ingenting galt i det. Anonymkode: 52031...c34 1
Akkar Skrevet 13. november 2021 #9 Skrevet 13. november 2021 Bare bruk litt tid på å sørge over det du har tapt av verdier. Og så legger du en plan på hvordan du skal få det greit økonomisk. Mener kommunen har økonomisk rådgiving, kanskje det er mulig på sikt å få husbanklån så du kan kjøpe ditt eget? Og gled deg over at du bor i en leilighet som er trygt for deg og barna. Kan gjøre mye kjekt uten penger også. Husker at noe av det beste jeg visste var da mamma bakte boller i helgen. Masse lykke til 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #10 Skrevet 14. november 2021 HAN definerer IKKE hvem du er! Du er IKKE en pengegrisk drittkjerring! Han sier det kun for å ødelegge deg. Fordi han er en manipulerende drittsekk. Disse ordene har INGEN sammenheng med deg som person å gjøre. Du har tapt MYE. Både av livet ditt og av materialistiske ting i forbindelse med flyttingen. Men du må prøve å tenke at bruddet har satt strek. Tapt er tapt. Du får det ikke tilbake. Nå slipper du å tape mer av livet ditt! Nå får du et NYTT liv uten denne drittsekken. På sikt vil du oppdage at denne delen av livet ditt vil være mye bedre enn den før bruddet. ❤️ Barna? Du kan trøste deg med at han nok er snillere med dem enn med deg. Uansett så er det bedre med et godt hjem halve tiden enn ikke i det hele tatt! Er det snakk om personlige eiendeler du ikke får tilbake? Klær, dagbøker, smykker, ting du hadde med deg inn i forholdet? Anonymkode: 5a6ca...084 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #11 Skrevet 14. november 2021 Hva med å snakke med en advokat om hvilke rettigheter du har? Har du på noe tidspunkt akseptert delingen du nå i etterkant angrer på? Aksepterte du basert på trusler? Anonymkode: f0c1f...24f 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #12 Skrevet 14. november 2021 Har vært borti litt av det samme. Han skyldte meg flere 100.000 kroner. Men vi skrev aldri en skikkelig kontrakt på det, så han dreit jo bare fullstendig i det da det ble slutt. Jeg satt igjen knekt etter mye psykisk vold, gaslighting og manipulering og utroskap. Jeg var bitter i årevis pga de pengene jeg hadde lånt han til bil som jeg fortsatt hadde lån på. Men til slutt måtte jeg bare la det gå og heller fokusere på at det ble en dyr lærdom. Bitterheten spiste meg opp. Den gjorde MEG vondt. Og han godtet seg nok veldig over at han greide å påvirke meg fortsatt. Fokuset mitt etter det ble å bygge opp meg selv og min egen økonomi. Og selv som ufør har jeg greid å spare opp til sammen 500.000 i buffer og i fond. Jeg gikk på selvtillitskurs og selvmestringskurs. Jeg lærte hvordan jeg skulle forholde meg til han uten at han skulle få taket på meg. Jeg fikk faktisk lån i husbanken og fikk kjøpt meg egen leilighet med 3 soverom og en fin terrasse der jeg har masse blomster. Og jeg merker hvor vanvittig mye barna har blomstret etter at jeg fikk det bedre. Prøv å fokusere på at hus, hage, møbler, osv bare er ting som kan erstattes. Du og barna dine lever og skal ha det godt og dere kan få det godt med nye ting på et nytt sted❤ Kanskje har du rett på overgangsstønad og kan bruke den til å ta deg en utdanning? Gi deg selv tid til å sørge. Men bestem deg også for en dato der du skal sette strek og gå fremover❤ Jeg heier på deg! Jeg lover at det er du som har vunnet her! For du er kvitt han! Anonymkode: df75b...0f9 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #13 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg tenker litt annerledes på det.. Joda, du kan fint være bitter på de tingene og pengene han fikk, MEN du kan kjøpe ting han aldri har tatt i. DET syns jeg var godt selv. Altså, nå var mesteparten av tingene mine så jeg beholdt alt jeg kom over, ga vekk, brente og solgte det. For at ikke han skulle få "gleden" av å beholde alt. Anonymkode: 8c045...c57 Alle tingene var mine. Jeg hadde kjøpt de, jwg hadde valgt de ut. Men jeg klarte ikke (fysisk) å få med meg. Og gjennom hele flytteprosessen sto han der og truet. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Var dere gift, eller samboere? Dere hadde ikke skrevet samboerkontrakt? Anonymkode: 652df...84e Gift. Men det har ikke noe med saken å gjøre. Når en mann som er dobbelt så stor som deg nekter deg å komme inn i huset, ta med ting ut osv. Politiet hadde ikke ressurser til å hjelpe. Krisesenter kunne bli med kjapt inn og ut - men det var ikke nok tid. Jeg fikk bare med meg det jeg klarte å bære selv. AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Barna? Du kan trøste deg med at han nok er snillere med dem enn med deg. Uansett så er det bedre med et godt hjem halve tiden enn ikke i det hele tatt! Er det snakk om personlige eiendeler du ikke får tilbake? Klær, dagbøker, smykker, ting du hadde med deg inn i forholdet? Anonymkode: 5a6ca...084 Han viser overfor barna også at han først og fremst tenker på seg selv. Ja, det er både personlige eiendeler og annet. Når barna er på samvær plukker de med seg ting om de ser noe, for de sier det ikke er pappa sitt. Men HAN burde skjønt det også. Tror han beholder det kun for at jeg skal bli lei meg. Anonymkode: f7d3c...c12
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #14 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva med å snakke med en advokat om hvilke rettigheter du har? Har du på noe tidspunkt akseptert delingen du nå i etterkant angrer på? Aksepterte du basert på trusler? Anonymkode: f0c1f...24f Jeg snakket med advokat flere ganger. Han kunne hjelpe med delingaprosessen, men det ville koste meg opp mot 100.000kr. Ja, jeg aksepterte basert på trusler. Jeg hadde ikke noe valg. Ingen av instansene jeg kontaktet kunne hjelpe. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har vært borti litt av det samme. Han skyldte meg flere 100.000 kroner. Men vi skrev aldri en skikkelig kontrakt på det, så han dreit jo bare fullstendig i det da det ble slutt. Jeg satt igjen knekt etter mye psykisk vold, gaslighting og manipulering og utroskap. Jeg var bitter i årevis pga de pengene jeg hadde lånt han til bil som jeg fortsatt hadde lån på. Men til slutt måtte jeg bare la det gå og heller fokusere på at det ble en dyr lærdom. Bitterheten spiste meg opp. Den gjorde MEG vondt. Og han godtet seg nok veldig over at han greide å påvirke meg fortsatt. Fokuset mitt etter det ble å bygge opp meg selv og min egen økonomi. Og selv som ufør har jeg greid å spare opp til sammen 500.000 i buffer og i fond. Jeg gikk på selvtillitskurs og selvmestringskurs. Jeg lærte hvordan jeg skulle forholde meg til han uten at han skulle få taket på meg. Jeg fikk faktisk lån i husbanken og fikk kjøpt meg egen leilighet med 3 soverom og en fin terrasse der jeg har masse blomster. Og jeg merker hvor vanvittig mye barna har blomstret etter at jeg fikk det bedre. Prøv å fokusere på at hus, hage, møbler, osv bare er ting som kan erstattes. Du og barna dine lever og skal ha det godt og dere kan få det godt med nye ting på et nytt sted❤ Kanskje har du rett på overgangsstønad og kan bruke den til å ta deg en utdanning? Gi deg selv tid til å sørge. Men bestem deg også for en dato der du skal sette strek og gå fremover❤ Jeg heier på deg! Jeg lover at det er du som har vunnet her! For du er kvitt han! Anonymkode: df75b...0f9 Barna har det bedre nå ja. Hvor finner man slike kurs? Jeg har allerede bra utdanning og høy lønn. Så på sikt skal jeg nok klare å bygge meg opp. Men om vi hadde delt rettferdig hadde jeg vært der nå. Og det er nå barna trenger det. Anonymkode: f7d3c...c12 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #15 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg snakket med advokat flere ganger. Han kunne hjelpe med delingaprosessen, men det ville koste meg opp mot 100.000kr. Ja, jeg aksepterte basert på trusler. Jeg hadde ikke noe valg. Ingen av instansene jeg kontaktet kunne hjelpe. Barna har det bedre nå ja. Hvor finner man slike kurs? Jeg har allerede bra utdanning og høy lønn. Så på sikt skal jeg nok klare å bygge meg opp. Men om vi hadde delt rettferdig hadde jeg vært der nå. Og det er nå barna trenger det. Anonymkode: f7d3c...c12 Kjip situasjon. Bra at du har god inntekt og ser muligheter. Ved eventuell fremtidig samboerskap/ekteskap husk å skrive kontrakt (unødvendig ved ekteskap) , og sett også opp en oversikt over hva begge tar med inn i samboer-/ekteskapet. Anonymkode: f0c1f...24f 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #16 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Alle tingene var mine. Jeg hadde kjøpt de, jwg hadde valgt de ut. Men jeg klarte ikke (fysisk) å få med meg. Og gjennom hele flytteprosessen sto han der og truet. Gift. Men det har ikke noe med saken å gjøre. Når en mann som er dobbelt så stor som deg nekter deg å komme inn i huset, ta med ting ut osv. Politiet hadde ikke ressurser til å hjelpe. Krisesenter kunne bli med kjapt inn og ut - men det var ikke nok tid. Jeg fikk bare med meg det jeg klarte å bære selv. Han viser overfor barna også at han først og fremst tenker på seg selv. Ja, det er både personlige eiendeler og annet. Når barna er på samvær plukker de med seg ting om de ser noe, for de sier det ikke er pappa sitt. Men HAN burde skjønt det også. Tror han beholder det kun for at jeg skal bli lei meg. Anonymkode: f7d3c...c12 Dette høres trist ut. Det høres ut som en sak som definitivt burde blitt prioritert da det også er barn inne i bildet. Jeg skulle tro med både trusler om vold og barn burde være noe av det som er høyest på lista🤔 Der høres jo ut som de 100.000 til rettshjelp i delingsprosessen burde være verdt det når det er snakk om flere hundretusener. I verste fall ta et forbrukslån om du er sikker på at utfallet er at du vil få det tilbake i et senere oppgjør. Uansett, det viktigste av alt er å komme seg ut av en slik situasjon fortest mulig både for deg og barna. Helse er den viktigste tingen. Tid er forøvrig den viktigste ressursen du ikke får tilbake. Penger kommer og går, og du alltids bygge deg opp igjen. Anonymkode: 652df...84e
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #17 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): sett også opp en oversikt over hva begge tar med inn i samboer-/ekteskapet. Det blir ikke flere forhold på meg. Anonymkode: f7d3c...c12
got2go Skrevet 14. november 2021 #18 Skrevet 14. november 2021 Jeg har ganske lik historie som din. Han lurte til seg farsarven min også. Jeg er bitter som pokker, men tenker at jeg har lært til neste gang. Skal aldri være så dum igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå