AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #1 Skrevet 13. november 2021 Har prøvd å lese meg litt opp på temaet om dupping på dagtid. Virker som at noen mener barnet bør duppe i daglys for å forstå forskjellen på dag/natt, men at de fleste mener barnet bør duppe i et mørkt, svalt rom. Men finner ikke noe informasjon fra skandinavia, hvor vi jo har mye kortere dager på vinteren. Babyen min på 5 måneder sover klart best i et mørkt rom, men så tenker jeg på melatoninproduksjon osv., om den kan forstyrres når vi nå går inn i en tid hvor det blir mørkt klokken 3 på dagen😅 da vil jo babyen omtrent ikke oppleve dagslys? Hva tenker dere? mulig jeg høres ut som en hysterisk førstegangsmamma men det er fordi det er nettopp det jeg er når det gjelder soving🤣 Anonymkode: a5d5d...4fa
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #2 Skrevet 13. november 2021 I dagslys, ja, på dagtid. Særlig om vinteren. Anonymkode: 0ff7e...96b 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #3 Skrevet 13. november 2021 Bare gjør det som funker Anonymkode: 8e9f6...fb5 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #4 Skrevet 13. november 2021 Vi fant ut at det viktigste var at det ikke var direkte lys, og ikke sterkt dagslys. Innendørs måtte baby være på et rom med lyset av, og uten direkte sol. Om sola sto på den siden av huset måtte vi trekke for gardiner, men de trengte ikke være lystette. Når baby sov utendørs måtte vogna stå med åpningen bort fra sola, og med myggnettet på slik at lyset ble dempet (og for å holde katter ute). Å la baby få dagslys om vinteren var vanskelig, og det var noen uker baby ikke fikk se sola over horisonten. Men det bor barn nord for polarsirkelen også, og de klarer seg. Anonymkode: 7e0ad...36e
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #5 Skrevet 13. november 2021 Jeg tenker at det ikke er noen fasit Med vår eldste hadde jeg hørt dette med at de burde ha det lyst når de duppet, og at det ikke burde være i senga, for å markere forskjell på dag og natt. Men vi ga opp det ganske raskt. Hun sovnet så mye lettere og sov så mye bedre i mørket i senga si på dagtid også. Med den yngste har det ikke vært slik. Hun sover som regel ute i vogn i dagslys på dagtid. Det har i hvert fall ikke ødelagt noe for melatoninproduksjonen her. Hun som sov i mørket om dagen, har sovet desidert best om natten gjennom babytiden. Dagduppene var imidlertid til tider mer vriene med henne. Anonymkode: f445e...ffd
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #6 Skrevet 13. november 2021 Jeg drar opp rullegardina så det kommer dagslys inn, men har tynne gardiner som jeg drar for, og slår av lyset. Uansett, rommet blir grått og svalt. Det er lyst der, men ikke såå lyst. Han trives best å sove på rommet om det er stille og svalt. Han kan sove med lampa på også. Anonymkode: 8f456...773
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå