AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #1 Skrevet 13. november 2021 Jeg har en del cherrytomater/små plommetomater liggende. De begynner å bli littegran skrukkete, og bør brukes før de begynner å bli dårlige. Jeg liker ikke tomater 😂 men jeg kjøpte dem for å ha dem i en tomatsaus, for å «øve» på å spise tomater. Men jeg har mange igjen. Jeg er dog veldig glad i tomatsaus laget av hermetiske hakka tomater. Går det an å lage hakka tomater selv med disse små tomatene? Må skallet fjernes, eller kan jeg bare ha dem i en foodprasessor og kjøre den på full guffe? Anonymkode: 05946...b8c
Million Skrevet 13. november 2021 #2 Skrevet 13. november 2021 Iflg denne tilfeldige oppskriften på hakkede tomater som jeg fant på nettet, må skallet fjernes. Så jeg vet ikke... det har vel ikke noe å si om tomatene dine er små i størrelse, skall er skall, skulle man jo tro?
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #3 Skrevet 13. november 2021 Million skrev (1 minutt siden): Iflg denne tilfeldige oppskriften på hakkede tomater som jeg fant på nettet, må skallet fjernes. Så jeg vet ikke... det har vel ikke noe å si om tomatene dine er små i størrelse, skall er skall, skulle man jo tro? Jeg var innom den oppskriften selv 😅 burde kanskje si at jeg googlet litt rundt, men lurte på om folk har egne erfaringer med akkurat dette 😄 Anonymkode: 05946...b8c
Million Skrevet 13. november 2021 #4 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg var innom den oppskriften selv 😅 burde kanskje si at jeg googlet litt rundt, men lurte på om folk har egne erfaringer med akkurat dette 😄 Anonymkode: 05946...b8c Vel, jeg har spist en god del hakkede tomater fra boks i min levetid, men jeg har aldri noensinne opplevd å se eller kjenner småbiter av skall i dem. Jeg er ganske sikker på at skallet må fjernes, ellers etterlater det små kjennbare biter i det. 1
Leo Skrevet 13. november 2021 #5 Skrevet 13. november 2021 Jeg dyrker tomater selv og jeg fjerner ikke skallet. Bare koker dem og bruker stavmikser etterpå. På større tomater med tykkere kan det sitte en del bitterhet i skallet i tillegg til at det kan være vanskelig å knuse fullstendig, men på små tomater med tynt skall blir dette mer av akademisk interesse. På mellomstore tomater fjerner jeg stilkfestet, men på de minste gjør jeg ikke det heller. 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #6 Skrevet 13. november 2021 Leo skrev (4 minutter siden): Jeg dyrker tomater selv og jeg fjerner ikke skallet. Bare koker dem og bruker stavmikser etterpå. På større tomater med tykkere kan det sitte en del bitterhet i skallet i tillegg til at det kan være vanskelig å knuse fullstendig, men på små tomater med tynt skall blir dette mer av akademisk interesse. På mellomstore tomater fjerner jeg stilkfestet, men på de minste gjør jeg ikke det heller. Hvor lenge koker du dem? Og heller du av vannet etter at de er kokt? Anonymkode: 05946...b8c
Leo Skrevet 13. november 2021 #7 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor lenge koker du dem? Og heller du av vannet etter at de er kokt? Anonymkode: 05946...b8c Jeg synes de blir best hvis jeg baker dem (Lar dem "koke") i stekeovnen i to - tre timer på ca. 150 grader. Da har mye av vannet fordampet så det er ikke noe vann igjen å helle av. Og du må for all del ikke tilsette vann for de inneholder mer enn nok fra naturens side, men du må selvfølgelig passe på at de ikke varmebehandles ved for høy temperatur eller for lenge slik at det koker tørt og svir seg. 3
The Kavorka Skrevet 13. november 2021 #8 Skrevet 13. november 2021 Jeg støtter også ovnbaking av tomatene og jeg har gjort det et par ganger i år med hjemmedyrka tomater; både bifftomater og plommetomater. Et par hvitløksfedd (med skallet på) er også godt å ha i samme form som tomatene. De blir helt "mushy" og man får fram en søtlig smak når man baker de. Tomatene kutter jeg gjerne i to og har de i en ildfast form sammen med litt salt, pepper og olje. Og gjerne noen urter mot slutten. På bifftomatene går det ofte an å bare plukke av skinnet etter baking. Skinnet må ikke fjernes, det gir endel smak. Men det er jo fare for at man får små skinnbiter mellom tennene o.l. 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #9 Skrevet 13. november 2021 Leo skrev (8 minutter siden): Jeg synes de blir best hvis jeg baker dem (Lar dem "koke") i stekeovnen i to - tre timer på ca. 150 grader. Da har mye av vannet fordampet så det er ikke noe vann igjen å helle av. Og du må for all del ikke tilsette vann for de inneholder mer enn nok fra naturens side, men du må selvfølgelig passe på at de ikke varmebehandles ved for høy temperatur eller for lenge slik at det koker tørt og svir seg. Takk for svar. Da prøver jeg meg på å bake dem i ovnen 😄 Jeg hater å kaste mat, så må prøve å få brukt dem til noe før de råtner 😊 Anonymkode: 05946...b8c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå