AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #1 Skrevet 13. november 2021 Besøkte forleden en nettbutikk som selger musikk, og der dukker det jammen opp en boks som plasserer seg over teksten, og spør om jeg vil chatte med dem. Nei, det vil jeg ikke. Minimerer vinduet, og klikker på et instrument. Går så tilbake til vareoversikten. Der boksen dukker opp på nytt. Scroller nedover siden. Boksen følger etter. Ignorerer boksen, og klikker på et annet instrument. Boksen nekter å gi seg. Minimerer boksen, går tilbake til oversikten, og åpner et instrument i en ny fane. Boksen dukker opp på nytt. Gang på gang. Etter å 8 ganger ha hatt gleden av å bli spurt om jeg vil chatte med dem uten å kunne lese innholdet på siden med mindre jeg måtte gå til angrep på boksen, ga jeg opp. Så spørsmålet mitt er rett og slett: Hva foregår i hjernen på folk som styrer en butikk med konstante, maniske forespørsler om man kan "hjelpe" kundene, når dette er noe man overhodet ikke ønsker? En forespørsel som er så sentralt plassert at man ikke kan se produktsiden, og ved hvert eneste valg må velge bort dette? Hadde satt stor pris på om noen kunne forklare meg logikken bak denne tankegangen, da dette er totalt uforståelig for meg; er hensikten å få kundene til å føle seg velkomne i butikken, eller å jage dem bort ...? Anonymkode: 18967...221 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #2 Skrevet 13. november 2021 Grunnen til at denne chat boksen kommer i veien er fordi du har veldig lav oppløsning på skjermen din, nettsider nå til dags er egentlig ikke tilpasset 1366x768. Mulig det hjelper hvis du zoomer ut i nettleseren (Ctrl -). Sånn ser samme side ut hos meg. Denne typen chat bokser er forresten automatisert, det sitter ingen på andre enden å maser. Anonymkode: 8e82d...650 15
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #3 Skrevet 13. november 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Grunnen til at denne chat boksen kommer i veien er fordi du har veldig lav oppløsning på skjermen din, nettsider nå til dags er egentlig ikke tilpasset 1366x768. Mulig det hjelper hvis du zoomer ut i nettleseren (Ctrl -). Sånn ser samme side ut hos meg. Denne typen chat bokser er forresten automatisert, det sitter ingen på andre enden å maser. Anonymkode: 8e82d...650 Under besøket som jeg skrev om i åpningsinnlegget brukte jeg Firefox, men har nå prøvd med Chrome og Vivaldi på samme PC, og der får jeg samme resultat som du, så dette har mer sammenheng med nettleseren enn oppløsningen. Den "Hva kan vi hjelpe deg med idag"-boksen er riktignok mindre påfallende, men like innpåsliten som chatteboksen, og skygger også over den delen av siden der den er plassert, så jeg forstår ikke at en større butikkjede som dette ikke klarer å lage en løsning med ett valg som lagres i cookies uten at kunden hele tiden må forholde seg til dette. At chatteboksene er automatisert, er noe jeg er klar over - men både folk som programmerer og webdesignere har mange ganger tråkket i salaten, og gjort ting unødvendig vanskelige for brukere. Anonymkode: 18967...221 1
skrue Skrevet 13. november 2021 #4 Skrevet 13. november 2021 Har god nok oppløsning og slikt selv, men etter cookie- og gdpr relatert godkjenning via popups så er slik chatbokser som spretter opp på egenhånd det som irriterer mest. 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #5 Skrevet 13. november 2021 Enig i at slikt er irriterende, men det må jo være noe galt hos deg siden den popper opp hver gang du klikker deg inn på noe på nettsiden. Jeg minimerer bare og da er det bare et messenger-symbol som vises nede i høyre hjørne: Anonymkode: 7b30f...c34 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #6 Skrevet 13. november 2021 Disse "Kan vi hjelpe deg"-chatteboksene er blitt alt for vanlige i nettbutikker, jeg synes det er så ufattelig plagsomt. Først må jeg trykke vekk en "aksepter cookies/gdpr-boks", så må jeg trykke vekk en "meld deg på vårt nyhetsbrev"-boks, så en "vil du ha hjelp??"-chatboks altså jeg blir gal. Så mange trykk for å få kommet til varene i nettbutikken... Anonymkode: f7ef1...e04 4
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #7 Skrevet 13. november 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Disse "Kan vi hjelpe deg"-chatteboksene er blitt alt for vanlige i nettbutikker, jeg synes det er så ufattelig plagsomt. Først må jeg trykke vekk en "aksepter cookies/gdpr-boks", så må jeg trykke vekk en "meld deg på vårt nyhetsbrev"-boks, så en "vil du ha hjelp??"-chatboks altså jeg blir gal. Så mange trykk for å få kommet til varene i nettbutikken... Anonymkode: f7ef1...e04 Nyhetsbrev, ja. Kunne Coop forsøke å gjette hvordan folk føler det når de forsøker å lese kundeavisen ...? Anonymkode: 18967...221 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #8 Skrevet 13. november 2021 Det er ikke lenger like stor trengsel i Platekompaniets eneste fysiske butikk som i gamle dager ved juletider, men følelsen av klaustrofobi er der i alle fall for min del når man besøker nettbutikken, og må kjempe om plassen for å få med seg informasjonen om varen man er interessert i: Anonymkode: 18967...221
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #9 Skrevet 15. november 2021 On 11/13/2021 at 4:28 PM, AnonymBruker said: Nyhetsbrev, ja. Kunne Coop forsøke å gjette hvordan folk føler det når de forsøker å lese kundeavisen ...? Anonymkode: 18967...221 On 11/13/2021 at 4:46 PM, AnonymBruker said: Det er ikke lenger like stor trengsel i Platekompaniets eneste fysiske butikk som i gamle dager ved juletider, men følelsen av klaustrofobi er der i alle fall for min del når man besøker nettbutikken, og må kjempe om plassen for å få med seg informasjonen om varen man er interessert i: Anonymkode: 18967...221 Du må ha en veldig rar oppløsning? Ikke noe sånt her Anonymkode: c324f...427
linsejesus Skrevet 15. november 2021 #10 Skrevet 15. november 2021 Irriterende med slike nettsider som forfølger deg med mas om nyhetsbrev og videoer som spilles automatisk og følger deg nedover når du prøver å scrolle forbi. Skal du lage en dårlig nettside må du gjøre det så dårlig at det blir bra, slik som denne: https://arngren.net
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #11 Skrevet 15. november 2021 Bytt til Brave, da slipper du reklamen også Anonymkode: 55be3...423
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #12 Skrevet 16. november 2021 Feilen sitter alltid 40 cm fra skjermen Anonymkode: 78880...e74 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå