Gå til innhold

Nettbutikker som angriper kunden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Besøkte forleden en nettbutikk som selger musikk, og der dukker det jammen opp en boks som plasserer seg over teksten, og spør om jeg vil chatte med dem. Nei, det vil jeg ikke. Minimerer vinduet, og klikker på et instrument. Går så tilbake til vareoversikten. Der boksen dukker opp på nytt. Scroller nedover siden. Boksen følger etter.

Ignorerer boksen, og klikker på et annet instrument. Boksen nekter å gi seg. Minimerer boksen, går tilbake til oversikten, og åpner et instrument i en ny fane. Boksen dukker opp på nytt. Gang på gang.

Etter å 8 ganger ha hatt gleden av å bli spurt om jeg vil chatte med dem uten å kunne lese innholdet på siden med mindre jeg måtte gå til angrep på boksen, ga jeg opp.

Så spørsmålet mitt er rett og slett: Hva foregår i hjernen på folk som styrer en butikk med konstante, maniske forespørsler om man kan "hjelpe" kundene, når dette er noe man overhodet ikke ønsker? En forespørsel som er så sentralt plassert at man ikke kan se produktsiden, og ved hvert eneste valg må velge bort dette?

Hadde satt stor pris på om noen kunne forklare meg logikken bak denne tankegangen, da dette er totalt uforståelig for meg; er hensikten å få kundene til å føle seg velkomne i butikken, eller å jage dem bort ...?

4sound.thumb.png.b7fed44914be3614ec1e34fb7d86981e.png

Anonymkode: 18967...221

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grunnen til at denne chat boksen kommer i veien er fordi du har veldig lav oppløsning på skjermen din, nettsider nå til dags er egentlig ikke tilpasset 1366x768. Mulig det hjelper hvis du zoomer ut i nettleseren (Ctrl -).

Sånn ser samme side ut hos meg.

Yamh.thumb.png.d6f65896bf3cafe2a7187aa66fa00f13.png

Denne typen chat bokser er forresten automatisert, det sitter ingen på andre enden å maser.

Anonymkode: 8e82d...650

• Liker 15
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Grunnen til at denne chat boksen kommer i veien er fordi du har veldig lav oppløsning på skjermen din, nettsider nå til dags er egentlig ikke tilpasset 1366x768. Mulig det hjelper hvis du zoomer ut i nettleseren (Ctrl -).

Sånn ser samme side ut hos meg.

Yamh.thumb.png.d6f65896bf3cafe2a7187aa66fa00f13.png

Denne typen chat bokser er forresten automatisert, det sitter ingen på andre enden å maser.

Anonymkode: 8e82d...650

Under besøket som jeg skrev om i åpningsinnlegget brukte jeg Firefox, men har nå prøvd med Chrome og Vivaldi på samme PC, og der får jeg samme resultat som du, så dette har mer sammenheng med nettleseren enn oppløsningen.

Den "Hva kan vi hjelpe deg med idag"-boksen er riktignok mindre påfallende, men like innpåsliten som chatteboksen, og skygger også over den delen av siden der den er plassert, så jeg forstår ikke at en større butikkjede som dette ikke klarer å lage en løsning med ett valg som lagres i cookies uten at kunden hele tiden må forholde seg til dette.

At chatteboksene er automatisert, er noe jeg er klar over - men både folk som programmerer og webdesignere har mange ganger tråkket i salaten, og gjort ting unødvendig vanskelige for brukere.

• Liker 1
Skrevet

Har god nok oppløsning og slikt selv, men etter cookie- og gdpr relatert godkjenning via popups så er slik chatbokser som spretter opp på egenhånd det som irriterer mest. 

• Liker 1
Skrevet

Enig i at slikt er irriterende, men det må jo være noe galt hos deg siden den popper opp hver gang du klikker deg inn på noe på nettsiden.
Jeg minimerer bare og da er det bare et messenger-symbol som vises nede i høyre hjørne:
image.png.523a80431162cf4afaacdc597ec9f30b.png

Anonymkode: 7b30f...c34

• Liker 3
Skrevet

Disse "Kan vi hjelpe deg"-chatteboksene er blitt alt for vanlige i nettbutikker, jeg synes det er så ufattelig plagsomt. Først må jeg trykke vekk en "aksepter cookies/gdpr-boks", så må jeg trykke vekk en "meld deg på vårt nyhetsbrev"-boks, så en "vil du ha hjelp??"-chatboks altså jeg blir gal. Så mange trykk for å få kommet til varene i nettbutikken...

Anonymkode: f7ef1...e04

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Disse "Kan vi hjelpe deg"-chatteboksene er blitt alt for vanlige i nettbutikker, jeg synes det er så ufattelig plagsomt. Først må jeg trykke vekk en "aksepter cookies/gdpr-boks", så må jeg trykke vekk en "meld deg på vårt nyhetsbrev"-boks, så en "vil du ha hjelp??"-chatboks altså jeg blir gal. Så mange trykk for å få kommet til varene i nettbutikken...

Anonymkode: f7ef1...e04

Nyhetsbrev, ja. Kunne Coop forsøke å gjette hvordan folk føler det når de forsøker å lese kundeavisen ...?

coop.thumb.png.cef86b27f23710497d14b012ff0f6108.png

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke lenger like stor trengsel i Platekompaniets eneste fysiske butikk som i gamle dager ved juletider, men følelsen av klaustrofobi er der i alle fall for min del når man besøker nettbutikken, og må kjempe om plassen for å få med seg informasjonen om varen man er interessert i:

platekompaniet.thumb.png.9d7c38f60275d679b9fdbb4d623c60b2.png

Skrevet
On 11/13/2021 at 4:28 PM, AnonymBruker said:

Nyhetsbrev, ja. Kunne Coop forsøke å gjette hvordan folk føler det når de forsøker å lese kundeavisen ...?

coop.thumb.png.cef86b27f23710497d14b012ff0f6108.png

On 11/13/2021 at 4:46 PM, AnonymBruker said:

Det er ikke lenger like stor trengsel i Platekompaniets eneste fysiske butikk som i gamle dager ved juletider, men følelsen av klaustrofobi er der i alle fall for min del når man besøker nettbutikken, og må kjempe om plassen for å få med seg informasjonen om varen man er interessert i:

platekompaniet.thumb.png.9d7c38f60275d679b9fdbb4d623c60b2.png

Du må ha en veldig rar oppløsning? Ikke noe sånt her

Anonymkode: c324f...427

Skrevet

Irriterende med slike nettsider som forfølger deg med mas om nyhetsbrev og videoer som spilles automatisk og følger deg nedover når du prøver å scrolle forbi.

Skal du lage en dårlig nettside må du gjøre det så dårlig at det blir bra, slik som denne: https://arngren.net

Skrevet

Bytt til Brave, da slipper du reklamen også

Anonymkode: 55be3...423

Skrevet

Feilen sitter alltid 40 cm fra skjermen

Anonymkode: 78880...e74

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...