Gå til innhold

MDF i møbler farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser at mdf er forbudt i enkelte land fordi det inneholder giftige stoffer. Det brukes jo i spisebord, nattbord osv. Er det farlig?

Anonymkode: 4bf5e...ece

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg leser at mdf er forbudt i enkelte land fordi det inneholder giftige stoffer. Det brukes jo i spisebord, nattbord osv. Er det farlig?

Det er først og fremst bearbeiding av mdf plater som frigir formaldehyd, som er helsefarlig. 

Derfor er det viktig å bruke verneutstyr ved saging og lignende. 

Hvilke land er mdf forbudt? Jeg vet det er retningslinjer for bruk og håndtering av mdf, men forbud kjenner jeg ikke til. 

Skrevet

Har sett et par YouTube videoer der de opplyser om at møblene i hjemmet ditt kan være giftige, altså mdf-plater/møbler. De avgir stoffer osv. Men, samtidig, da er så å si nesten alle IKEA-møbler giftige da? Unntatt furumøbler og andre møbler i heltre. 

Skrevet
Lunaris skrev (4 timer siden):

Har sett et par YouTube videoer der de opplyser om at møblene i hjemmet ditt kan være giftige, altså mdf-plater/møbler. De avgir stoffer osv. Men, samtidig, da er så å si nesten alle IKEA-møbler giftige da? Unntatt furumøbler og andre møbler i heltre. 

Er det det samme som IKEA kaller trefiberplater i produktsammensetningen? Eller er det noe annet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er det det samme som IKEA kaller trefiberplater i produktsammensetningen? Eller er det noe annet?

Trefiber kan jo være sponplater. Men det er jo bøttevis med lim i de, men ikke sikkert de er helseskadelig for det. Alt av kjøkken er i sponplater, omtrent. Heltre vil være svindyrt, men klart det beste valget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...