Gå til innhold

Hva kan jeg ha på meg som meddommer i tingretten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå innkalt som meddommer i tingretten for første gang. I papirene jeg har fått står det at jeg skal ha på meg normal, pen bekledning.

Men hva betyr det?

Kan jeg ha på marius-ullgenser og jeans? Det er det jeg bruker til vanlig. Eller må jeg ha skjorte og skjørt eller dressbukse?

Hilsen kvinnelig student i 30årene

Anonymkode: 1e1a1...3bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan fint gå i jeans, men med en mer sexy topp. 

Anonymkode: 34c20...7c3

Skrevet

Hva er nøytrale farger da? 

Anonymkode: 1e1a1...3bb

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du kan fint gå i jeans, men med en mer sexy topp. 

Enig, her er det fint med en sexy topp. Ikke partytopp liksom, men definitivt en som fremhever formene dine.

Anonymkode: f5380...c1a

Skrevet

Herregud du møter såklart ikke i tingretten med JEANS og MARIUSGENSER....... Du tar på deg en mørk/sort bukse og en formell og nøytral topp. Tenk mer mot dress enn casual.

Hva skal du egentlig i retten om du ikke skjønner såpass?

Anonymkode: edfa0...896

• Liker 12
Skrevet

Mariusgenser og jeans synes jeg ikke er pent nok. Men det er ikke nødvendig med skjørt. Dressbukse eller en annen penere bukse og en topp, bluse, skjorte. Som om man skulle ut å spise, for eksempel. 

• Liker 4
Skrevet

Marineblå blazer.

Anonymkode: 79acd...d39

• Liker 2
Skrevet

Skinny jeans.

Anonymkode: 8204c...794

Skrevet (endret)

Trodde når man ble meddomer at man fikk litt opplæring, eventuelt tilsendt brev med instruksjoner. 

Endret av Knoot
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Herregud du møter såklart ikke i tingretten med JEANS og MARIUSGENSER....... Du tar på deg en mørk/sort bukse og en formell og nøytral topp. Tenk mer mot dress enn casual.

Hva skal du egentlig i retten om du ikke skjønner såpass?

Anonymkode: edfa0...896

Formell? Det er snakk om normale klær folk bruker i det daglige. Jeans funker fint og en litt småsexy topp kvinner normalt bruker hver dag. Husk, lekdommere skal gjenspeile befolkningen. Dømmes av sine likemenn. 

Skrevet

Jeg ville tatt på meg ensfarget i grått, marine eller svart. Ikke mariusgenser akkurat...

• Liker 1
Skrevet

Nøytrale farger er jo beige, svart, marine/mørkeblå, hvit bluse for eksempel. Skjønner ikke hvorfor de skriver at du skal ha noe sexy som fremhever former.. må være en mann som skrev det.

Men strikkegenser a la Marius synes jeg også er litt for hverdagslig. 

Anonymkode: ecab1...763

• Liker 10
Skrevet

Det er da du drar frem blazeren. Går vel greit å ha en pen mørk jeans hvis du har fex marine blazer. 
Sexy topp kom opp som forslag. Nei, her er det en tekkelig bluse som gjelder. 😅

Jeg elsker å gå i blazer, men det er sjelden vær og anledning til det. Ikke er jeg meddommer heller….

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært meddommer. Alle damene unntatt meg hadde ganske sexy overdel🤥

• Liker 2
Skrevet

Du kan ha på deg helt vanlige rene og hele klær. Jeans og strikkegenser er helt greit. Av og til blir meddommere innkalt på svært kort varsel og da må f.eks. håndverkere møte i det de står og går i som da kan være litt småskitne arbeidsbukser og hettegenser med flekker. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skinny jeans.

Anonymkode: 8204c...794

Nei, nei, nei! Ikke i en rettssal. Heller ikke korte topper, eller dype utringninger. Det passer ikke i settingen.

Anonymkode: 79acd...d39

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har vært meddommer. Alle damene unntatt meg hadde ganske sexy overdel🤥

Jeg har vært meddommer i ca 15 år tror jeg, aldri sett en meddommer i sexy antrekk. Antagelig skal det endel til før man får beskjed om å dra hjem og skifte, og derfor er ikke antrekk beskrevet nærmere enn at det skal være normalt pene. Som i rene, hele og ikke spesielt påfallende klær. Som meddommer er du ikke hovedperson og skal ikke stikke deg ut gjennom antrekk.

• Liker 2
Skrevet

Alt dette våset om å bruke en sexy topp, er selvfølgelig skrevet av patetiske menn.

• Liker 6
Skrevet

Du skal se presentabel ut, og nøytral. Prøv å tenk litt hva du feks ville hatt i et jobbintervju (ikke hooters, liksom). 

Sexy spiller ingen rolle, det er ikke det de evt skal se deg som, du skal bli oppfattet som seriøs. 

Anonymkode: 64852...0f2

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du skal se presentabel ut, og nøytral. Prøv å tenk litt hva du feks ville hatt i et jobbintervju (ikke hooters, liksom). 

Sexy spiller ingen rolle, det er ikke det de evt skal se deg som, du skal bli oppfattet som seriøs. 

Anonymkode: 64852...0f2

Enig her, tenk jobbintervju. Når det er sagt, hvis du er ved dine fulle fem (og det virker jo sånn), tror jeg det skal godt gjøres å kle seg så feil at du blir midtpunktet.

Det er jo så mange forskjellige mennesker fra ulike samfunnslag og i ulike aldre som er meddommere at klesdrakten vil naturlig nok også variere. Jeg tror ikke alle stiller i marineblått og blazer. Men kle deg som om du skulle i et jobbintervju, så glir du fint inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...