Gå til innhold

Kan dere komme med råd til meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Moren min må bytte bank, men problemet er at hun ikke er så god i norsk, men de vil snakke med henne og ingen andre. Jeg får heller ikke oversette for henne? Banken lar meg ikke. Og når det er sånn så blir hun veldig lost, hun vet ikke hva hun skal si til dem og blir bare irritert. Har dere noen råd til meg? Dette er jo helt bak mål.

Anonymkode: cba38...760

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Cisne skrev (Akkurat nå):

Da må hun få en tolk.

Jeg kan oversette for henne men de lar meg ikke.

Skrevet

Samme problem her, løste det ved å bli med moren min i banken og tegne fullmakt til meg, så byttet jeg bank og hele greia for henne. 

Anonymkode: ea0e4...90a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Samme problem her, løste det ved å bli med moren min i banken og tegne fullmakt til meg, så byttet jeg bank og hele greia for henne. 

Anonymkode: ea0e4...90a

Tusen takk, det tenkte jeg ikke på. 🌹

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg kan oversette for henne men de lar meg ikke.

Du kan få fullmakt av din mor til å være oversetter? Jeg var oversetter for min russiske venninne, da hun måtte ha noe hjelp fra nav. Måtte bare ha samtykke fra henne at det var greit, altså fullmakt fra henne. Hvis ikke får de ringe tolketjenesten og ansette en tolk. 

Skrevet
Cisne skrev (1 time siden):

Du kan få fullmakt av din mor til å være oversetter? Jeg var oversetter for min russiske venninne, da hun måtte ha noe hjelp fra nav. Måtte bare ha samtykke fra henne at det var greit, altså fullmakt fra henne. Hvis ikke får de ringe tolketjenesten og ansette en tolk. 

Tusen takk, da gjør vi det. Jeg blir bare provosert når de skal gjøre det så vanskelig, h*n i banken sa også «har hun bodd her så lenge og ikke lært seg norsk». Måtte holde meg for å ikke si noe, noe så frekt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tusen takk, da gjør vi det. Jeg blir bare provosert når de skal gjøre det så vanskelig, h*n i banken sa også «har hun bodd her så lenge og ikke lært seg norsk». Måtte holde meg for å ikke si noe, noe så frekt.

Ja, det var ufint sagt av de. Det skal egentlig være nok ar du underskriver en fullmakt, så skal det gå fint. De gjorde seg ekstra vanskelig der. Lykke til! 

Skrevet

Dumt at ikke banken opplyser om hvordan hun kan ordne dette. Hva med ett personlig møte i banken hvor du er med henne?

Skrevet

Er forresten like vanskelig med strømselskapene, din mor burde skive en fullmakt som gjelder flere ting enn bank.

Skrevet
Cisne skrev (5 timer siden):

Ja, det var ufint sagt av de. Det skal egentlig være nok ar du underskriver en fullmakt, så skal det gå fint. De gjorde seg ekstra vanskelig der. Lykke til! 

Takk nok en gang, da prøver vi på det. 🌹

Skrevet
Duff skrev (5 timer siden):

Dumt at ikke banken opplyser om hvordan hun kan ordne dette. Hva med ett personlig møte i banken hvor du er med henne?

Ja, det synes jeg også. 

Jeg har vært med henne og det gikk ikke, banken var vanskelig, og det skjønner jeg ikke. De var ikke sånn før.🙄

Skrevet

Jeg skjønner bare ikke hva banken skal snakke med din mor om. Å skifte bank er jo bare å forholde seg til bankID, opprette Kundeforhold/ konto i ny bank og den nye bankens ordner alt annet. 

Hvis det er snakk om lån i ny bank er det litt mer ekstra, men det stod det ingenting om i HI

Skrevet

Kanskje de gjør seg vanskelig fordi de ikke er interessert i kunder som ikke snakker norsk? Er mange nye regler rundt hvitvasking og terrorfinansiering som kommer nå og det øker kostnadene for banker å ta på seg kunder som må klassifiseres som høyere risiko.

Anonymkode: 44854...f65

Skrevet
smilo skrev (11 minutter siden):

Jeg skjønner bare ikke hva banken skal snakke med din mor om. Å skifte bank er jo bare å forholde seg til bankID, opprette Kundeforhold/ konto i ny bank og den nye bankens ordner alt annet. 

Hvis det er snakk om lån i ny bank er det litt mer ekstra, men det stod det ingenting om i HI

Ikke jeg heller egentlig, jeg fikk ikke lov til å si noe. Og hun stakkars ble bare stresset av det, og da blir det ekstra vanskelig for henne å forstå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kanskje de gjør seg vanskelig fordi de ikke er interessert i kunder som ikke snakker norsk? Er mange nye regler rundt hvitvasking og terrorfinansiering som kommer nå og det øker kostnadene for banker å ta på seg kunder som må klassifiseres som høyere risiko.

Du tuller? Virkelig? Du har tydeligvis ikke peiling, ikke om dette her.

• Liker 1
Skrevet

Grunnen til at du ikke får være tolk uten fullmakt er at banken må forsikre seg om at riktig informasjon blir formidlet, og at kunden faktisk forstår. Med en fullmakt så sier moren din skriftlig at hun overlater ansvaret til deg. Det er ikke for å være vanskelig. Det er det samme som i helsevesenet og rettsvesen, de tillater ikke alltid at ett familiemedlem er tolk, fordi de må være sikker på at riktig informasjon blir gitt.

Ett familiemedlem kan i teorien utelate viktig informasjon, eller oppgi uriktige opplysninger, for egen vinning, slik at avtaler blir inngått på feil premisser. Selv om du personlig ikke vil lure moren din, så finnes det andre uærlige familiemedlemmer, så da er det laget generelle regler for å forhindre misbruk/svindel.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du tuller? Virkelig? Du har tydeligvis ikke peiling, ikke om dette her.

Jeg tuller ikke, men har ikke peil nei. Bare spekulerer.

Skrevet

Dere kan da bare gjøre alt via nettet.

Anonymkode: 85fcc...273

Skrevet
Taluno skrev (56 minutter siden):

Grunnen til at du ikke får være tolk uten fullmakt er at banken må forsikre seg om at riktig informasjon blir formidlet, og at kunden faktisk forstår. Med en fullmakt så sier moren din skriftlig at hun overlater ansvaret til deg. Det er ikke for å være vanskelig. Det er det samme som i helsevesenet og rettsvesen, de tillater ikke alltid at ett familiemedlem er tolk, fordi de må være sikker på at riktig informasjon blir gitt.

Ett familiemedlem kan i teorien utelate viktig informasjon, eller oppgi uriktige opplysninger, for egen vinning, slik at avtaler blir inngått på feil premisser. Selv om du personlig ikke vil lure moren din, så finnes det andre uærlige familiemedlemmer, så da er det laget generelle regler for å forhindre misbruk/svindel.

Takk for din forklaring, det setter jeg stor pris på. 🍀 Jeg har alltid vært overalt med moren min, og oversatt for henne, sykehus, operasjoner, lege osv. Dette er første gang jeg har opplevd at jeg ikke har fått hjelpe. Men fullmakt skal jeg nok prøve å ordne. Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...