Gå til innhold

Fargestiften "hudfarge"

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er lysere enn denne såkalte "hudfargen". Skal jeg også krenkes, kanskje? 

Anonymkode: 325ec...07a

Ja krenke krenkelsen og covid er vår tid, dette ler de av om 200 år, som at vi ler av våre forfedre

Anonymkode: 93a98...0ca

• Liker 1
Skrevet

Synes det er uheldig at kun en farge blir sett på som hudfarge, og synes det er helt greit å nevne det for de som jobber i barnehagen. Har opplevd det samme her, at femåringen kaller denne fargen for "hudfarge". Tror hun må ha lært det i barnehagen. Jeg er litt konfliktsky og kommer ikke til å si noe, men blir glad om noen andre sier ifra.  🙂 

Anonymkode: 782ce...b34

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.11.2021 den 11.12):

Hei, jeg og dattera mi skulle tegne her om dagen. Hun er 4 år. Så omtaler hun den beige rosa fargen som "hudfarge". Dattera mi har litt mørkere hud fordi pappaen hennes er mørk, og jeg er lys. 

Jeg spurte hun hva hun mener hudfarge.. 

Hun sa, den fargen man tegner mennesker med. 

Hun hadde hørt det i barnehagen, at den fargen heter hudfarge. Fra et annet barn. 

Jeg forklarte henne at fargen heter beige, og man kan tegne mennesker med alle fargene, både brun, rosa, gul og sort. 

Det har kanskje ikke nådd helt inn, siden hun fortsatt omtaler den fargen for hudfarge og står på sitt, og jeg lurer litt på om jeg skal be de ansatte i bhg om å forklare barna hudfarger?

Det er kun hun og to andre barn på hennes avdeling som er mørkere i huden, så de er klart i mindretallet. 

Samtidig tenker jeg at barna ikke legger noe i det, men å ta tak i "det å instinktivt sende den lysbeige fargen når noen ber om hudfarge", er et sted det begynner. 

Eller at de ikke tenker over at det heter Hudfarge og det henger igjen hos oss voksne.. Idk.. 

Anonymkode: e99f3...07c

Som kunstlærer kaller jeg konsekvent ikke noen farger for "hudfarge", og spør også hvilken farge elevene mener når de sier "hudfarge". Både for å være "politisk korrekt" (eller normalt oppegående) og påpeke at ikke alle har samme hudfargen, men også fordi det er like unøyaktig som å kalle en farge for "hårfarge" eller "øyenfarge". Hvis elevene skal lære seg grunnleggende fargelære og hvordan man blander ulike farger og nyanser, må man jo være presis når man omtaler fargene.
Hvis en elev spør meg hvordan man blander maling for å få "hudfarge", så må jeg faktisk spørre hvilken farge de vil ha for å finne ut (og bevisstgjøre eleven selv) på hvorvidt fargen skal være kald eller varm, og lys eller mørk.
Jeg synes faktisk det er litt trist når unger som selv har mørk hudfarge lærer at den lyse beige/rosa fargeblyanten eller tusjen heter "hudfarge". Barna finner jo ikke på dette selv, så det er jo noen voksne som driver og sprer feilinforsmasjon.

Anonymkode: 1f5af...e6b

• Liker 5
Skrevet

Grunnen til at fargen kalles hudfarge, er at denne spesifikke fargen er ubrukelig til alt annet enn nettopp hudfarge, type lys. Brunt kan på sin side brukes til veldig mye. 

Anonymkode: a868c...e37

• Liker 1
Skrevet
Rosa Dartle skrev (20 timer siden):

Så da blir det mer normalt å si den lyse hudfargen, den mørke hudfargen og den mørkeste hudfargen når det er unger fra flere land der? Er det ikke bedre bare å kalle det det som fargen faktisk heter? 

Hva heter hudfargen for «Hvite». For det er åpenbart ikke hvit. Og fersken er alt fir rød.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Grunnen til at fargen kalles hudfarge, er at denne spesifikke fargen er ubrukelig til alt annet enn nettopp hudfarge, type lys. Brunt kan på sin side brukes til veldig mye. 

Hvis man er litt observant og virkelig ser på verden rundt seg, så kan denne lyse fargen (ofte blanding av alle tre grunnfargene i ett eller annet blandingsforhold + hvitt) brukes til mye mer enn hud. Man finner fargen overalt i en eller annen form.
Mange dyr har den fargen i pelsen, den finnes i naturen og noen ganger finnes den på himmelen også. Og den finnes garantert på ett eller annet fantasidyr eller noe annet som barn tegner/maler når de får være kreative.

Jeg håper ikke du verken er lærer i kunst eller har barn som du lærer videre en så snever holdning til farger og bruksområder til.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da burde den kanskje døpes om til 'nordeuropeisk', 'kaukasisk' eller bare finne opp et helt nytt ord for den? 'Hudfarge' er en alt for lite spesifikk betegnelse. 

'Rosa sky' hadde kanhende passet, forresten - den dukker ofte opp på en lettskyet himmel når solen er like bak horisonten. 

Anonymkode: fadd4...22e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis man er litt observant og virkelig ser på verden rundt seg, så kan denne lyse fargen (ofte blanding av alle tre grunnfargene i ett eller annet blandingsforhold + hvitt) brukes til mye mer enn hud. Man finner fargen overalt i en eller annen form.
Mange dyr har den fargen i pelsen, den finnes i naturen og noen ganger finnes den på himmelen også. Og den finnes garantert på ett eller annet fantasidyr eller noe annet som barn tegner/maler når de får være kreative.

Jeg håper ikke du verken er lærer i kunst eller har barn som du lærer videre en så snever holdning til farger og bruksområder til.

Det er den desidert minst brukte fargen i hele fargeeska, ikke spesielt spennende, og for barn i barneskolealder er det mange andre farger som brukes når de tegner.
Den siste setningen kan du spare deg for.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er den desidert minst brukte fargen i hele fargeeska, ikke spesielt spennende, og for barn i barneskolealder er det mange andre farger som brukes når de tegner.
Den siste setningen kan du spare deg for.

Nei, den siste setninga står jeg for, så lenge du påstår hardnakket at "det er den desidert minst brukte farga i fargeeska". En sånn påstand handler ikke om at fargen faktisk er ubrukelig, men at de voksne rundt ikke har kunnskap om farger og bruk av disse.
Hvis du tar deg nær av dette, regner jeg med at du synes det er like fornærmende å si til noen som synes enkelte typer matematikk er ubrukelig at de ikke burde lære unger matematikk. Begge deler handler om kunnskaper og at man ikke bør uttale seg om et tema man ikke har satt seg godt nok inn i.

• Liker 2
Skrevet

Fargen heter "nude".

I Norge ble oversettelsen "hudfarge" for en god del år siden. Da det var slik man (stort sett) så ut her. 

Ingen rasistisk tanke bak. Så ville ikke lagt meg opp i at begrepsbruken sitter igjen hos enkelte. 

Anonymkode: 4bc3e...675

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ok, nå kom jeg på en ny ting å være krenket for!

Plaster må jo komme i flere farger!!! Det er rasistisk at den bare er, sorry, hudfarget!!!

Anonymkode: 82644...54b

du prøver å gjøre deg morsom, men du oppnår bare å gjøre deg selv til latter med de uvitende, gammeldagse holdningene dine. Velkommen til samtiden:

https://www.teenvogue.com/story/nude-colors-darker-skin-bandages

https://www.glamour.com/story/band-aid-is-adding-brown-and-black-skin-tones-reactions

https://www.huffpost.com/entry/diverse-nude-clothing_l_5f19989fc5b6296fbf3ebd50

Anonymkode: a429e...44f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja krenke krenkelsen og covid er vår tid, dette ler de av om 200 år, som at vi ler av våre forfedre

Anonymkode: 93a98...0ca

de kommer nok til å le, men ikke av dem du tror. Det blir av dere som ikke forstår dette, ikke av de som tar det alvorlig og sørger for at verden utvikler seg.

Anonymkode: a429e...44f

• Liker 3
Skrevet
Brunello skrev (5 timer siden):

Hva heter hudfargen for «Hvite». For det er åpenbart ikke hvit. Og fersken er alt fir rød.

Pudderrosa? Tror selv jeg har kalt den beige.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.11.2021 den 11.12):

Hei, jeg og dattera mi skulle tegne her om dagen. Hun er 4 år. Så omtaler hun den beige rosa fargen som "hudfarge". Dattera mi har litt mørkere hud fordi pappaen hennes er mørk, og jeg er lys. 

Jeg spurte hun hva hun mener hudfarge.. 

Hun sa, den fargen man tegner mennesker med. 

Hun hadde hørt det i barnehagen, at den fargen heter hudfarge. Fra et annet barn. 

Jeg forklarte henne at fargen heter beige, og man kan tegne mennesker med alle fargene, både brun, rosa, gul og sort. 

Det har kanskje ikke nådd helt inn, siden hun fortsatt omtaler den fargen for hudfarge og står på sitt, og jeg lurer litt på om jeg skal be de ansatte i bhg om å forklare barna hudfarger?

Det er kun hun og to andre barn på hennes avdeling som er mørkere i huden, så de er klart i mindretallet. 

Samtidig tenker jeg at barna ikke legger noe i det, men å ta tak i "det å instinktivt sende den lysbeige fargen når noen ber om hudfarge", er et sted det begynner. 

Eller at de ikke tenker over at det heter Hudfarge og det henger igjen hos oss voksne.. Idk.. 

Datteren din har jo rett🤷🏼‍♀️

Anonymkode: da5c9...24b

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Datteren din har jo rett🤷🏼‍♀️

Anonymkode: da5c9...24b

Ja, hun kan tegne mennesker med den. 

Hun kan også tegne mennesker med de andre fargene. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg forklarte min sønn på 5 at hudfarge er et litt dumt ord for den fargen fordi det finnes jo mange ulike hudfarger. Det var han helt med på, og foreslo grisefarge. Så her i hus heter den det for tiden :-p 

• Liker 1
Skrevet

Jeg fortelle der samme til 1.trinn på jobb. Det heter beige. 

Anonymkode: 8c57d...dca

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.11.2021 den 17.41):

Næmen, herlighet!
Kaller noen det fortsatt hudfarge? For det første er jo det ganske misvisende - det finnes mange hudfarger! (Fra nå av skal jeg kalle brun for øyenfarge, så får vi se hvor mange som synes dét er en god idé.) 

Og for det andre, om du aldri har tenkt over hudfarge eller hvorfor én farge kalles det, så har du et stort privilegium. Du finner sikkert både foundation og strømpebukser i riktig nyanse, kan dra hjem fra byen uten at folk tror du er hore, du slipper å bli ransaket av politiet når du tar banen fra Grønland og du rekker sikkert første flytog fra Gardermoen, mens dine brune medpassasjerer fra Malaga-flyet blir stoppet i tollen. Du slipper sikkert å snakke om hudfarge eller hvor du kommer fra (Bøler) hver gang du blir kjent med nye folk, eller er på jobbintervju. Det må ikke misforstås som at du utelukkende er privilegert (som en gjorde over her) men har du ikke måttet forholde deg til hudfarge i livets gang, så er hudfargen din et privilegium. 

For det tredje, hvorfor må man på død og liv kalle det politisk korrekthet og at man er lettkrenka når noen sier ifra om noe problematisk? Selv om du, mørk eller lys, ikke synes hva man kaller en fargeblyant er viktig, så er det jo det for mange barn som vokser opp med en annen farge enn det «man tegner mennesker med» som datteren til TS sier. Hvorfor vokser barn med mørkere hudfarge opp og tegner mennesker som hvite,vestlige? Fordi det er det de er vant til å se tegnet selv. Mennesker er i alle farger og det bør vi klare å tegne, og ha ord for å snakke om. Og når noen sier ifra, kom ned fra din store hvite hest (pun intended) og legg deg flat. Takk de som gidder å skape et mer inkluderende samfunn, og som gjør oss oppmerksomme på de internaliserte måtene vi alle diskriminerer på. Da jeg gikk i barnehagen kjørte vi bil uten bilbelte, kalte all mat fra Asia «Kina-mat» og vi kalte beige for hudfarge. Verden går videre og vi vet bedre. At noen på død og liv vil stå igjen og tviholde på ord som sårer, er både provoserende og vanskelig å forstå. 

Anonymkode: e7248...911

Nå er det ikke snakk om å tviholde på ord, men jeg har kalt den fargeblyanten «hudfarget» i 40 år… Aldri tenkt på at det liksom skal være rasistisk. Vi hadde ingen mørkhudede i barnehagen eller på barneskolen, så for oss var jo den fargen «hudfarget». 

Anonymkode: 2c98d...a21

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...