Gå til innhold

Fargestiften "hudfarge"

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hudfarge og beige er to forskjellige farger. Hudfarge heller mer mot rosa, mens beige er mer mot brun. 

Anonymkode: cf09c...c49

Ja, eller så er fersken en fin farge. 

Anonymkode: e99f3...07c

Skrevet

Jeg er lysere enn denne såkalte "hudfargen". Skal jeg også krenkes, kanskje? 

Anonymkode: 325ec...07a

• Liker 5
Skrevet
skruttveig skrev (5 timer siden):

Godt mulig jeg misforstod, trodde det å ekskludere de med annen hudfarge enn seg selv var sett på som rasisme 🙂

Kommer an på hvordan man definerer det. Hvis det er med overlegg og formålet er å ekskludere en gruppe, men ikke direkte hatytringer, defineres det vel som indirekte rasisme ja. Men dette er snakk om unger, så jeg ville ikke ropt opp om rasisme. Jeg synes heller ikke det handler om å bli krenka eller ikke, men å lære ungene våre et språk som ivaretar mangfoldet. Selv har jeg en unge med en funksjonsvariasjon, og jeg vet jo hva jeg synes om de som utelater ham, selv om det ikke er med vilje. Klart det er sårt. Jeg blir ikke krenka og legger jo godvilja til og håper de bare ikke tenkte seg om, men hvis det er sånn at man rett og slett gir faen, så synes jeg jo det er ganske leit. 

Anonymkode: 24b2d...6d3

• Liker 2
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Næmen, herlighet!
Kaller noen det fortsatt hudfarge? For det første er jo det ganske misvisende - det finnes mange hudfarger! (Fra nå av skal jeg kalle brun for øyenfarge, så får vi se hvor mange som synes dét er en god idé.) 

Og for det andre, om du aldri har tenkt over hudfarge eller hvorfor én farge kalles det, så har du et stort privilegium. Du finner sikkert både foundation og strømpebukser i riktig nyanse, kan dra hjem fra byen uten at folk tror du er hore, du slipper å bli ransaket av politiet når du tar banen fra Grønland og du rekker sikkert første flytog fra Gardermoen, mens dine brune medpassasjerer fra Malaga-flyet blir stoppet i tollen. Du slipper sikkert å snakke om hudfarge eller hvor du kommer fra (Bøler) hver gang du blir kjent med nye folk, eller er på jobbintervju. Det må ikke misforstås som at du utelukkende er privilegert (som en gjorde over her) men har du ikke måttet forholde deg til hudfarge i livets gang, så er hudfargen din et privilegium. 

For det tredje, hvorfor må man på død og liv kalle det politisk korrekthet og at man er lettkrenka når noen sier ifra om noe problematisk? Selv om du, mørk eller lys, ikke synes hva man kaller en fargeblyant er viktig, så er det jo det for mange barn som vokser opp med en annen farge enn det «man tegner mennesker med» som datteren til TS sier. Hvorfor vokser barn med mørkere hudfarge opp og tegner mennesker som hvite,vestlige? Fordi det er det de er vant til å se tegnet selv. Mennesker er i alle farger og det bør vi klare å tegne, og ha ord for å snakke om. Og når noen sier ifra, kom ned fra din store hvite hest (pun intended) og legg deg flat. Takk de som gidder å skape et mer inkluderende samfunn, og som gjør oss oppmerksomme på de internaliserte måtene vi alle diskriminerer på. Da jeg gikk i barnehagen kjørte vi bil uten bilbelte, kalte all mat fra Asia «Kina-mat» og vi kalte beige for hudfarge. Verden går videre og vi vet bedre. At noen på død og liv vil stå igjen og tviholde på ord som sårer, er både provoserende og vanskelig å forstå. 

Anonymkode: e7248...911

Det der er så ufattelig dumt...

Jeg har bodd på Grønland i mange år, mannen min (som er superhvit) har blitt stoppet MANGE GANGER av politiet. Jeg finner aldri foundation eller strømpebukser som ikke er for mørke for huden min, og jeg har blitt stoppet på flyplassen for sjekk flere ganger. Den retorikken du bruker er kun for å skille mennesker enda mer, da snakk om "privileger" bare er piss.

Anonymkode: 325ec...07a

• Liker 3
Skrevet

Skal man lage problemer ut av dette også, nå? Lysebrun eller mørkebrun fargestift er en helt adekvat beskrivelse, hudfarget likeså. 

Anonymkode: a868c...e37

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Næmen, herlighet!
Kaller noen det fortsatt hudfarge? For det første er jo det ganske misvisende - det finnes mange hudfarger! (Fra nå av skal jeg kalle brun for øyenfarge, så får vi se hvor mange som synes dét er en god idé.) 

Og for det andre, om du aldri har tenkt over hudfarge eller hvorfor én farge kalles det, så har du et stort privilegium. Du finner sikkert både foundation og strømpebukser i riktig nyanse, kan dra hjem fra byen uten at folk tror du er hore, du slipper å bli ransaket av politiet når du tar banen fra Grønland og du rekker sikkert første flytog fra Gardermoen, mens dine brune medpassasjerer fra Malaga-flyet blir stoppet i tollen. Du slipper sikkert å snakke om hudfarge eller hvor du kommer fra (Bøler) hver gang du blir kjent med nye folk, eller er på jobbintervju. Det må ikke misforstås som at du utelukkende er privilegert (som en gjorde over her) men har du ikke måttet forholde deg til hudfarge i livets gang, så er hudfargen din et privilegium. 

For det tredje, hvorfor må man på død og liv kalle det politisk korrekthet og at man er lettkrenka når noen sier ifra om noe problematisk? Selv om du, mørk eller lys, ikke synes hva man kaller en fargeblyant er viktig, så er det jo det for mange barn som vokser opp med en annen farge enn det «man tegner mennesker med» som datteren til TS sier. Hvorfor vokser barn med mørkere hudfarge opp og tegner mennesker som hvite,vestlige? Fordi det er det de er vant til å se tegnet selv. Mennesker er i alle farger og det bør vi klare å tegne, og ha ord for å snakke om. Og når noen sier ifra, kom ned fra din store hvite hest (pun intended) og legg deg flat. Takk de som gidder å skape et mer inkluderende samfunn, og som gjør oss oppmerksomme på de internaliserte måtene vi alle diskriminerer på. Da jeg gikk i barnehagen kjørte vi bil uten bilbelte, kalte all mat fra Asia «Kina-mat» og vi kalte beige for hudfarge. Verden går videre og vi vet bedre. At noen på død og liv vil stå igjen og tviholde på ord som sårer, er både provoserende og vanskelig å forstå. 

Anonymkode: e7248...911

Jeg skulle skrive noe om hvor ville svar TS har fått på et _helt legitimt_ spørsmål her, men du har allerede sagt alt jeg ville si. Tiltredes!

• Liker 1
Skrevet

Når nordmenn skal krenkes på våre vegne 🙄

Anonymkode: bf7e1...3f5

• Liker 2
Skrevet
fru Alving skrev (5 timer siden):

Jeg tror ikke 5 åringer føler at det er noe feil med deres kropp fordi fargestiften blir kalt hudfarvet,

Joda, både 3-, 4- og 5åringer har oftere enn du tror, mye og ubehagelige følelser om at noe er feil med deres kropp fordi den pastellfargede lysrosa-/ferskennyansen fargen kalles hudfarge. Mens de selv kanskje har en hudfarge som kalles brun og i barns tankegang og vokabular assosieres med jord, skitt, bæsj og bjørn. Ikke særlig stas, og det medfører vonde tanker og følelser av udefinert utenforskap.

Jeg er pedagogisk leder i barnehage, og har ila årene hatt flere barn som føler det du ikke tror at de føler. Spesielt i de barnehagene der et typisk nordisk utseende er dominerende, har mørkere barn følt mye på utseendebasert utenforskap. Og jo, det dukker bl.a opp når man anvender betegnelser og begreper som relateres til hudfarge og ellers hvordan man ser ut.

Man blir svært synlig som brunt barn når majoriteten er lys/hvit, en synlighet som kan oppleves ubehagelig. Og det ubehaget blir for mange enda større når én bestemt farge som overhodet ikke ligner din egne brune, kalles for "hudfarge". 

Selvom ikke barn løfter fram problemstillingen selv, betyr ikke det at problemstillingen ikke eksisterer. Den er gjerne såpass kompleks, vanskelig og ubehagelig at barn ikke får til å ordsette eller uttrykke det på egen hånd. 

Jeg synes lysere nordmenn burde lytte til de mørkere nordmennene, og ikke kalle det "krenkeditt og hårsår datt". Det skader ingen å bli mer opplyst. 

Anonymkode: c4a9b...4c3

• Liker 7
Skrevet
- Brian skrev (12 timer siden):

Hun er 4 år.

Og så begynner man å diskutere hva man kaller en fargestift, fordi det er politisk ukorrekt at en 4-åring kaller den "hudfarge" ...

Hjelp.

Jeg sa til min 4-åring at «noen er hvite, noen er brune» osv. så kontrer han med «og alle er like mye verdt!»

Synes du har et poeng jeg, TS ❤️ orker ikke lese hele tråden full av hvite folk som som sikkert anklager deg for å være lettkrenkt. Dette handler om bevisstgjøring hos personalet. Like teit som at det heter «shampo for normalt hår».

Anonymkode: 4f032...b61

• Liker 3
Skrevet

Barn er fargeblinde når det kommer til mennesker. Lys hud, gul hud, svart hud, de bryr seg ikke. Det er fint. 

Kall det hudfarge, hvis det er fargen som likner mest på barnets hud. Men det er jo en super anledning til å prate og undre seg litt over at det fins flere hudfarger. 🙂 Det har nesten garantert barnet ikke tenkt noe videre over. De ser det ikke. Eller, de ser, men det betyr ingenting. 

Anonymkode: da02c...e9c

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Joda, både 3-, 4- og 5åringer har oftere enn du tror, mye og ubehagelige følelser om at noe er feil med deres kropp fordi den pastellfargede lysrosa-/ferskennyansen fargen kalles hudfarge. Mens de selv kanskje har en hudfarge som kalles brun og i barns tankegang og vokabular assosieres med jord, skitt, bæsj og bjørn. Ikke særlig stas, og det medfører vonde tanker og følelser av udefinert utenforskap.

Jeg er pedagogisk leder i barnehage, og har ila årene hatt flere barn som føler det du ikke tror at de føler. Spesielt i de barnehagene der et typisk nordisk utseende er dominerende, har mørkere barn følt mye på utseendebasert utenforskap. Og jo, det dukker bl.a opp når man anvender betegnelser og begreper som relateres til hudfarge og ellers hvordan man ser ut.

Man blir svært synlig som brunt barn når majoriteten er lys/hvit, en synlighet som kan oppleves ubehagelig. Og det ubehaget blir for mange enda større når én bestemt farge som overhodet ikke ligner din egne brune, kalles for "hudfarge". 

Selvom ikke barn løfter fram problemstillingen selv, betyr ikke det at problemstillingen ikke eksisterer. Den er gjerne såpass kompleks, vanskelig og ubehagelig at barn ikke får til å ordsette eller uttrykke det på egen hånd. 

Jeg synes lysere nordmenn burde lytte til de mørkere nordmennene, og ikke kalle det "krenkeditt og hårsår datt". Det skader ingen å bli mer opplyst. 

Det er akkurat det her som er litt av konsekvensene med noe så enkelt som en fargestift.. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Barn er fargeblinde når det kommer til mennesker. Lys hud, gul hud, svart hud, de bryr seg ikke. Det er fint. 

Kall det hudfarge, hvis det er fargen som likner mest på barnets hud. Men det er jo en super anledning til å prate og undre seg litt over at det fins flere hudfarger. 🙂 Det har nesten garantert barnet ikke tenkt noe videre over. De ser det ikke. Eller, de ser, men det betyr ingenting. 

Det var det jeg også trodde. At de er fargeblinde. Det er de ikke, det er som du sier, de ser, men samtidig ikke. Trodde at ved å omgåes både lyse og mørke hver dag, ville hun ikke legge merke til at vi er forskjellig, og ikke spørre engang. Jeg er ikke spesielt opptatt av dette med hudfarge.. Annet enn at jeg er blåhvit om sommeren også. 

En dag sa hun "bestevennen min heter /jentenavn/, og jeg liker henne fordi hun er brun som pappa". 

Hun har vært ekstremt opptatt av dette med hudfarge. Sier hvem som er brun og hvit. Personlig synes jeg det er litt ubehagelig at dette skal poengteres, men jeg må jo bekrefte det hun sier. 

En gang hadde vi en lengre samtale, hvorpå hun sa at hun var både hvit og brun. Jeg sa at hun har litt karamellfarge. Jeg forklarte henne at alle mennesker er forskjellige, og det er forskjellig hudfarge, noen er vanilje, noen er rosa, noen er karamell, noen er sjokolade, noen er mørk sjokolade. Det er så flott, for vi er vakre alle sammen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg sa til min 4-åring at «noen er hvite, noen er brune» osv. så kontrer han med «og alle er like mye verdt!»

Synes du har et poeng jeg, TS ❤️ orker ikke lese hele tråden full av hvite folk som som sikkert anklager deg for å være lettkrenkt. Dette handler om bevisstgjøring hos personalet. Like teit som at det heter «shampo for normalt hår».

Anonymkode: 4f032...b61

En fireåring er såpass observant og moden, at vi må fortelle dem at ja, vi er forskjellige, men alle er vakre og like mye verdt. Det er jo ikke snakk om politisk korrekthet, som brukeren du siterte, det er snakk om at vi alle lever på samme planet og vi begynner å blande folkemengder 😊❤️ så er helt enig med deg! 

Har hele tiden visst at håret mitt ikke er normalt fordi det er tørrt/slitt 😂 

Lurer på om jeg rett og slett skal ta en liten samtale med en av dem til uken, og bare si hva datteren min sier, og spørre hvordan de gjør det inne på avdelingen 😊

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det var det jeg også trodde. At de er fargeblinde. Det er de ikke, det er som du sier, de ser, men samtidig ikke. Trodde at ved å omgåes både lyse og mørke hver dag, ville hun ikke legge merke til at vi er forskjellig, og ikke spørre engang. Jeg er ikke spesielt opptatt av dette med hudfarge.. Annet enn at jeg er blåhvit om sommeren også. 

En dag sa hun "bestevennen min heter /jentenavn/, og jeg liker henne fordi hun er brun som pappa". 

Hun har vært ekstremt opptatt av dette med hudfarge. Sier hvem som er brun og hvit. Personlig synes jeg det er litt ubehagelig at dette skal poengteres, men jeg må jo bekrefte det hun sier. 

En gang hadde vi en lengre samtale, hvorpå hun sa at hun var både hvit og brun. Jeg sa at hun har litt karamellfarge. Jeg forklarte henne at alle mennesker er forskjellige, og det er forskjellig hudfarge, noen er vanilje, noen er rosa, noen er karamell, noen er sjokolade, noen er mørk sjokolade. Det er så flott, for vi er vakre alle sammen. 

Det er helt vanlig at barn kommenterer slikt, de kommenterer stort sett det dem faktisk ser. Om en spør foreldre om flaue ting barna har sagt kommer det jo ganske mange historier om barn som sier se mamma/pappa den personen var svart, hadde stor mage osv. 

Barna kommenterer vel egentlig kun det de ser, og mener ikke noe mer med det. Sånn hun var tynn, hun var tykk, hun var hvit, hun var svart. Det er jo faktisk det personene er, at noen av delene er «galt» lærer de nok fra voksne, eventuelt andre barn som har lært det en annen plass. 

Og ved at en kaller en farge for hudfarge kan det nok for enkelte mørkere barn føles vanskelig. Ikke nødvendigvis alle, men er det egentlig vits bruke ett ord som enkelt kan byttes selv om det kun skulle plage noen få? 

Anonymkode: 7f37e...8c6

• Liker 2
Skrevet
Lava Anne skrev (15 timer siden):

Vi kaller det jo hudfarge på norsk fordi det liksom ligner etniske nordmenns hudfarge, litt sånn blek oransje-beige-rosa-ish. Det er jo ikke rart. Du trenger da ikke kalle denne fettstiften hudfarge. Den er jo faktisk ikke det. Den heller faktisk mye mer mot plasterfarge.

Ok, nå kom jeg på en ny ting å være krenket for!

Plaster må jo komme i flere farger!!! Det er rasistisk at den bare er, sorry, hudfarget!!!

Anonymkode: 82644...54b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er helt vanlig at barn kommenterer slikt, de kommenterer stort sett det dem faktisk ser. Om en spør foreldre om flaue ting barna har sagt kommer det jo ganske mange historier om barn som sier se mamma/pappa den personen var svart, hadde stor mage osv. 

Barna kommenterer vel egentlig kun det de ser, og mener ikke noe mer med det. Sånn hun var tynn, hun var tykk, hun var hvit, hun var svart. Det er jo faktisk det personene er, at noen av delene er «galt» lærer de nok fra voksne, eventuelt andre barn som har lært det en annen plass. 

Og ved at en kaller en farge for hudfarge kan det nok for enkelte mørkere barn føles vanskelig. Ikke nødvendigvis alle, men er det egentlig vits bruke ett ord som enkelt kan byttes selv om det kun skulle plage noen få? 

Anonymkode: 7f37e...8c6

Ja jeg er av samme oppfatning 😊 de kommenterer jo det de ser. Her har vi faktisk vært veldig obs på å snakke positivt om alle, så hvis vi absolutt skal kommentere utseende til noen (jeg synes ikke noe om å kommentere utseende, men hvis utseende skal bli tabu for henne, er jo ikke det sunt heller), så må det være utelukkende positivt. Det har belønnet seg her, 😊

Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg av utestengt bruker, brukerdebatt og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja jeg er av samme oppfatning 😊 de kommenterer jo det de ser. Her har vi faktisk vært veldig obs på å snakke positivt om alle, så hvis vi absolutt skal kommentere utseende til noen (jeg synes ikke noe om å kommentere utseende, men hvis utseende skal bli tabu for henne, er jo ikke det sunt heller), så må det være utelukkende positivt. Det har belønnet seg her, 😊

Allikevel kaller du lys hud "griserosa" tidligere i tråden. For meg som har vokst opp i omgivelser hvor de fleste har hatt mørkere hud, er det faktisk støtende.

Anonymkode: 4b5f9...e40

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det betyr noe for de barna som pekes ut som annerledes. De opplever å få høre dette ofte, uttrykt på ulike måter, fordi barn gjerne sier høyt hva de legger merke til eller tenker. Det trenger ikke være ondsinnet. Men belastningen av at f.eks hudfargen din til stadighet er noe det sies noe om, kan være tung for mange. 

• Liker 1
Skrevet

Noen ganger lurer jeg på om det kan være to kategorier mennesker som har problemer med å forstå disse problemstillingene.

Kategori 1 er A4-mennesker. De er stort sett innenfor normalen på alle vis. Gjennomsnittlig høye, eller hvis de er litt høyere enn snittet er det for lite til å bli oppsiktsvekkende. Normalvektig, eller med så liten variasjon at det er godt innenfor det 80 % av befolkningen veier. Gjennomsnittlig flink i skole og arbeidsliv. Følger det normale livsløpet med barndom, skole, kjærester, jobb, parforhold, hus, barn. Har normalt grei økonomi. Alminnelig sosiale med interesser, oppførsel, meninger, smak, seksualitet og familieliv som er i tråd med den brede normalen. 

De forstår ikke problematikken fordi det aldri har angått dem selv, de har aldri opplevd å være objektivt, absolutt og varig annerledes enn andre. Hele saken blir så teoretisk at de ikke får grep om den.

Kategori 2 føler kanskje på utenforskap selv, men er for lite intelligente, empatiske og/eller modne og reflekterte til å forstå at dette er det samme. 

Anonymkode: 880e8...7fd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...