AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #21 Skrevet 13. november 2021 Fargestiften heter beige. Eventuelt kan man bruke ecru eller khaki. Kanskje lettere å uttale for yngre barn. Hudfarge er jo bare tungvindt og ikke helt akseptert. Anonymkode: 0e06b...f0f 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #22 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sier ikke at «nude» er et bedre navn, men det er det navnet som er vidt brukt i hele verden og gjenkjent som fargen «hudfarge». Anonymkode: 28c2f...67c ja, og det reiser jo nøyaktig de samme spørsmålene som bruken av "hudfarge" om den fargen. Anonymkode: a429e...44f 4
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #23 Skrevet 13. november 2021 Jeg kalte fargestiften 'hudfarge' inntil jentungen kom hjem fra barnehagen for 6-7 år siden og kalte den 'fersken'. Nå kaller jeg også den fersken - fordi jeg ikke hadde ett eneste godt argument overfor meg selv til å insistere på 'hudfarge' når jentungen bruker 'fersken'. Motstanden jeg leser her inne mot å finne et mer inkluderende navn er helt naturlig. Vi ferskenfargede bleikfiser har ingen erfaring med hvordan det kan føles å leve i en verden der en annen farge enn ens egen hud kalles 'hudfarge' eller 'nude' eller det ikke finnes plaster som matcher ens egen hud fordi de aller fleste plaster er tilpasset nordeuropeiske hudtoner. Verken fargenavnet eller plasterfargen er i seg selv et problem, men det blir for mange et symbol på den manglende anerkjennelsen av mennesker med mørkere hudtoner som jevnbyrdige mennesker som tillot slaveritiden og koloniseringen å eksistere. Det har, på grunn av historiske hendelser, fått en negativ konnotasjon. Nå er ikke dette noe en fireåring skal vite eller tenke over, men det sier noe om hvorfor 'hudfarge' gir en litt emmen smak hos mange voksne. Anonymkode: fadd4...22e 13
Lava Anne Skrevet 13. november 2021 #24 Skrevet 13. november 2021 (endret) Vi kaller det jo hudfarge på norsk fordi det liksom ligner etniske nordmenns hudfarge, litt sånn blek oransje-beige-rosa-ish. Det er jo ikke rart. Du trenger da ikke kalle denne fettstiften hudfarge. Den er jo faktisk ikke det. Den heller faktisk mye mer mot plasterfarge. Endret 13. november 2021 av Lava Anne 6
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #25 Skrevet 13. november 2021 Guttungen kom også hjem og omtalte den fargen som hudfarge, hvorpå pappaen spurte om det lignet på hans hudfarge (også her er pappa mørk). En mørkhudet elev kommenterte også en gang at dette var ikke hudfarge, og jeg svarte ganske enkelt at: "Nei, den ligner jo i alle fall ikke på din hudfarge." Men likevel sitter altså det navnet fortsatt i. Jeg tror egentlig ikke det ligger noe mer i det enn at det man vanligvis bruker den fargen til, rett og slett er å tegne menneskers hud, og at f.eks. beige ikke er helt korrekt beskrivelse av fargen. Anonymkode: 3efb0...e10 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #26 Skrevet 13. november 2021 2 minutter siden, Lava Anne said: Vi kaller det jo hudfarge på norsk fordi det liksom ligner etniske nordmenns hudfarge, litt sånn blek oransje-beige-rosa-ish. Det er jo ikke rart. Du trenger da ikke kalle denne fettstiften hudfarge. Den er jo faktisk ikke det. Den heller faktisk mye mer mot plasterfarge. Men plaster har jo faktisk også denne fargen for å se mest mulig diskré ut på huden - selv om det åpenbart ikke gjør det på en mørkhudet person. Anonymkode: 3efb0...e10 6
Lava Anne Skrevet 13. november 2021 #27 Skrevet 13. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Men plaster har jo faktisk også denne fargen for å se mest mulig diskré ut på huden - selv om det åpenbart ikke gjør det på en mørkhudet person. Anonymkode: 3efb0...e10 Plaster synes godt så man kan like greit kjøpe et som er mer fargesprakende uansett. Endret 13. november 2021 av Lava Anne 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #28 Skrevet 13. november 2021 Den fargen kalte vi også for hudfarge i barnehagen da jeg var liten, og dette var ikke noe voksne lærte oss, men vår egen antagelse av hudfarge. Min lillesøster er mørkere enn meg og har kalt en annen mørkere nyanse for hudfarge. Slutt å vær så hårsår, barn legger ikke så mye i det. Anonymkode: bf7e1...3f5 8
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #29 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Herlighet.. la barnet være et barn. Du setter jo slike tanker inn i hodet hennes. min venninne er mørk, hun sier at hun ikke la merke til det før hun var 7-8 år. Hun hadde ingen tanker om dette, og tegnet garantert mennesker med beige blyant og kalte det hudfarge. La henne finne ut av dette selv, og forklar henne den dagen hun spør. Jeg blir rett og slett kvalm av slike mennesker som skal være så «perfekte», innprente at det er ingen skille på jenter og gutter, hudfarger eller legning. Omtaler barna som hen slik at de kan velge selv, altså det er helt sinnsyke tilstander nå om dagen… Anonymkode: f305b...637 Kvalm? Poenget er ikke at vi alle er like utenpå, for det er vi jo ikke. Poenget er å ikke definere den ene fargen, den LYSE, som hudfarge. En fargenyanse alene kan faktisk ikke være the one and only hudfargen. Det er også upraktisk å si hudfarge om farger når det er utallige fargenyanser mellom lys-beige til brun i ulike nyanser. Det er ikke "sinnsyke tilstander" bare fordi noen av oss forsøker å la barna lære hva fargene faktisk heter. Man er ikke syk i sinnet av den grunn Anonymkode: 4ec93...0dc 4
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #30 Skrevet 13. november 2021 45 minutter siden, Lava Anne said: Plaster synes godt så man kan like greit kjøpe et som er mer fargesprakende uansett. For å si det sånn, det er mye mer synlig på mitt barns brune hud, eller min manns mørke hud, enn på min lyse hud. På meg ser du det ikke på mange meters avstand, liksom. Anonymkode: 3efb0...e10 4
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #32 Skrevet 13. november 2021 Da jeg var liten så hatet jeg den fargen, og kalte den late-hudfarge og lyserosa. Ingen jeg kjente hadde den fagen, annen enn i kinnene. Jeg var veldig opptatt av farger, og det frustrerte meg at det ikke var noen blyanter med ekte hudfarge. Det var ingen mørkhudede i min barnehage eller skole, ihvertfall ingen jeg brydde meg om. Hadde det vært noen hadde jeg sikkert ment det var urettferdig, for de kunne ihvertfall bruke brun for å tegne seg selv. Samtidig kan jeg som voksen forstå at det kan være vondt for noen med mørk hud at den blyanten kalles hudfarge, når de identifiserer seg som en annen blyant. Men det blir feil om det er voksne som påfører barn den følelsen, når de ikke selv ser problemet. Jeg tror jeg ville fortsatt å kalle fargen fersken, lyserosa eller beige, men uten å rette på barnet eller gjøre noe poeng ut av det. Anonymkode: 69f9c...73e 6
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #33 Skrevet 13. november 2021 (endret) det er ingen som leter etter rasisme med lupe. Dette er gamle utdaterte holdninger som ligger opp i dagen, men enkelte er blinde for alt som ikke rammer en selv. Når de som vet hvor skoen trykker, sier fra, fremstår det som lettkrenket å bli fornærmet over at man må oppdatere forståelsen sin og språket sitt. https://en.wikipedia.org/wiki/Snowflake_(slang)#Interracial_relations Anonymkode: a429e...44f Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. Endret 14. november 2021 av Perelandra 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #34 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Da jeg var liten så hatet jeg den fargen, og kalte den late-hudfarge og lyserosa. Ingen jeg kjente hadde den fagen, annen enn i kinnene. Jeg var veldig opptatt av farger, og det frustrerte meg at det ikke var noen blyanter med ekte hudfarge. Det var ingen mørkhudede i min barnehage eller skole, ihvertfall ingen jeg brydde meg om. Hadde det vært noen hadde jeg sikkert ment det var urettferdig, for de kunne ihvertfall bruke brun for å tegne seg selv. Samtidig kan jeg som voksen forstå at det kan være vondt for noen med mørk hud at den blyanten kalles hudfarge, når de identifiserer seg som en annen blyant. Men det blir feil om det er voksne som påfører barn den følelsen, når de ikke selv ser problemet. Jeg tror jeg ville fortsatt å kalle fargen fersken, lyserosa eller beige, men uten å rette på barnet eller gjøre noe poeng ut av det. Anonymkode: 69f9c...73e veldig enig i det siste. Bruk mer korrekte ord selv. Samtidig tenker jeg at et barn ikke har vondt av å reflektere over om fargen de kaller hudfarge egentlig passer på alle de kjenner. Men jeg tenker jo at dette bør ts ta opp med barnehagen, for det er de som kan få med seg alle barna i flokken til å reflektere over det. Anonymkode: a429e...44f 2
Lava Anne Skrevet 13. november 2021 #35 Skrevet 13. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Anonymkode: 9ef79...8bd Da sender han selvfølgelig den mørke fargen så den hvite fyren blir forvirra. Dette burde man jo hatt et videre bilde av. Endret 13. november 2021 av Lava Anne 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #36 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): ... Poenget med mangfold sånt, er jo at dersom man hører "hudfarge" bør man i 2021 tenke alle farger og ikke bare griserosa. Anonymkode: e99f3...07c Griserosa? Det synes jeg var skikkelig stygt sagt av deg. Og, forresten: https://estore.no/malingsett/8878-crayola---8x-hudfargede-fargestifter.html?SubmitCurrency=1&id_currency=2&gclid=Cj0KCQiA4b2MBhD2ARIsAIrcB-S4SUDrawOPWleMOKCtQf7PL97ul4BLOxy0tKmKpKSFpEm-tF0jCOkaAisUEALw_wcB Anonymkode: 4b5f9...e40 4
Rosa Dartle Skrevet 13. november 2021 #37 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg trodde ingen kalte det "hudfarge" lenger. Jeg har hørt fersken/ aprikos -farge. Beige blir jo vranglære. Anonymkode: 4b5f9...e40 Sier nok beige selv, men ville aldri brukt ordet «hudfarge» siden det er unger med annen bakgrunn enn norsk i barnehagen. 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #38 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei, jeg og dattera mi skulle tegne her om dagen. Hun er 4 år. Så omtaler hun den beige rosa fargen som "hudfarge". Dattera mi har litt mørkere hud fordi pappaen hennes er mørk, og jeg er lys. Jeg spurte hun hva hun mener hudfarge.. Hun sa, den fargen man tegner mennesker med. Hun hadde hørt det i barnehagen, at den fargen heter hudfarge. Fra et annet barn. Jeg forklarte henne at fargen heter beige, og man kan tegne mennesker med alle fargene, både brun, rosa, gul og sort. Det har kanskje ikke nådd helt inn, siden hun fortsatt omtaler den fargen for hudfarge og står på sitt, og jeg lurer litt på om jeg skal be de ansatte i bhg om å forklare barna hudfarger? Det er kun hun og to andre barn på hennes avdeling som er mørkere i huden, så de er klart i mindretallet. Samtidig tenker jeg at barna ikke legger noe i det, men å ta tak i "det å instinktivt sende den lysbeige fargen når noen ber om hudfarge", er et sted det begynner. Eller at de ikke tenker over at det heter Hudfarge og det henger igjen hos oss voksne.. Idk.. Anonymkode: e99f3...07c Helt enig at dette er skammelig av barnehagen. Anonymkode: ceaad...db6
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #39 Skrevet 13. november 2021 (endret) Jeg har familie fra et sted der majoriteten av befolkningen er mixed, vi synes det er latterlig hvordan i-land på død og liv leter etter rasisme. I min familie er 2 søsken afro-svarte, og to ganske hvite (med samme foreldre som igjen er mulatte - ja skyt meg jeg bruker et utgått ord!) vi har aldri følt på noen form for forskjell i våre farger med mindre vi har blitt påminnet om det i tilfeller som dette der man skal gjøre hudfarge-blyant til en rasediskusjon. Anonymkode: bf7e1...3f5 Ryddet for sitat av slettet innhold, og svar til dette. Perelandra, mod. Endret 14. november 2021 av Perelandra 8
Gjest 123 eller noe Skrevet 13. november 2021 #40 Skrevet 13. november 2021 (endret) Jeg tror ikke du er seriøs, men altså, vi bor i Norden der dette er en normal hudfarge for oss som er født her av familier som har bodd her i mange generasjoner. Datteren din har rett. Endret 13. november 2021 av 123 eller noe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå