Gå til innhold

Fargestiften "hudfarge"

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I alle dager? Det finnes jo bare én jordklode, men mange hudfarger? 

Anonymkode: e7248...911

Jeg prøvde å få frem et poeng, men det gikk nok litt forbi. Hvorfor tror du at Europa ligger på oversiden av globusen?

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville spandert et sett med hudfarger på barnet. Crayola har et som selges "overalt" . Noen ganger heter settet multicultural,  og andre ganger colours of the world.

51U4+uoPRtL._AC_SY780_.jpg

• Liker 5
Skrevet
Frostrose skrev (13 minutter siden):

Jeg ville spandert et sett med hudfarger på barnet. Crayola har et som selges "overalt" . Noen ganger heter settet multicultural,  og andre ganger colours of the world.

Eller gi et i julegave til avdelingen i barnehagen :) 

Anonymkode: 4b5f9...e40

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hvis du absolutt skal bruke engelske ord kan du i det minste stave riktig. Caucasian.

Hvis du syns rettskriving er viktigere enn antirasisme er du en del av det rasistiske problemet. Alle skjønte hva jeg mente uansett 

Anonymkode: a4188...031

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du syns rettskriving er viktigere enn antirasisme er du en del av det rasistiske problemet. Alle skjønte hva jeg mente uansett 

Anonymkode: a4188...031

Jeg synes begge deler er viktig, det går an å ha mer enn en tanke i hodet om gangen. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
skruttveig skrev (1 time siden):

Kan man ikke bare kalle den for hudfargen, istedenfor å vokte hvert eneste ord i frykt for at noen skal vri det om til rasisme, eller lete etter ting å bli krenket for? Man må virkelig gå på eggeskall her om dagen. 

For ordens skyld, jeg har ikke den fargen selv som hudfarge, jeg er nesten helt hvit siden huden min ikke tar til seg farge. Kaller den beige-oransje fargestiften hudfarge for det om.🙂

Så var det dette med at andre skal respektere din rett til å ikke respektere andre da🙄.... JA! Vi som er hvite i huden skal gå på eggeskall om dagen. Om en sier ordet hudfarge og blir opplyst om at dette er ekskluderende og feil, da sier en BEKLAGER, forsøker å lære og unngår å bruke det ordet igjen. Her kjemper poc (people of color) bokstavligtalt om retten til å ikke bli drept. Da blir det for dumt å kjempe om retten til å kalle en jækla farge for hudfarge. 

Endret av IKC
Skrevet

Jobber I skolen, og hadde en veldig fin samtale med elevene mine rundt akkurat dette temaet i fjor.  Hadde en samtale rundt  og en oppgave hvor de skulle beskrive seg selv, og sine egenskaper. Rett og slett en oppgave som gikk ut på at de skulle se hvor unike alle er, og at ingen er like. En av oppgavene var også at de faktisk skulle sammenligne hudfargen sin (armene), øynene osv med hverandre, for å se at ingen har lik nyanse. Så ble det en liten samtale rundt dette med navn på hudfarger, og fargestifter, at det ikke er bare "en hudfarge", men ganske så mange - for vi er alle så ulike. 

Anonymkode: 7a50f...ce0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Vi kan jo ikke omrokkere på hvor landene faktisk ligger på en globus. Man kan eventuelt snu den opp ned siden vi ikke vet hva som er opp og ned i verdenstommet. 

Det er et problem når det sitter 5åringer og lurer på hva som er feil med deres kropp siden de ikke "har" hudfarge på kroppen sin. Er det noe galt med fargen? Eller... har jeg ikke HUD slik som mine lyse venner, siden det ikke er noen farge som ligner min som heter "hudfarge"? Dette er en problemstilling vi enkelt kan fjerne hvis en eneste generasjon er bevisste og gidder. Men kjenner jeg oss rett så vil voksne mennesker kreve sin rett til å si hva de vil og gjøre som de alltid har gjort, selv om lille Mohammad blir forvirret og tviler på seg selv. 

Så jeg spår at "hudfarge" kommer til å være navnet på den lyse fargen i fargeesken i noen generasjoner til.

Anonymkode: 4ec93...0dc

5-åringer flest bryr seg ikke om dette med mindre voksne LAGER ett problem av det, det er da vi merker til forskjellene!!! Ta dette fra en som er fra et sydlig land!! Faen altså!!

Ikke snakk for «lille Mohammed», dere lager problemer ut av ingenting!

Anonymkode: bf7e1...3f5

• Liker 5
Skrevet
fru Alving skrev (1 time siden):

Jeg prøvde å få frem et poeng, men det gikk nok litt forbi. Hvorfor tror du at Europa ligger på oversiden av globusen?

Fordi et eller annet med norsdstjernen og havseilerne.

Anonymkode: 4ec93...0dc

Skrevet

Ville sagt frå til barnehagen. Barn skal ikkje lære frå dei er små at den eine fargen er riktigare «hudfarge» enn andre!

Anonymkode: 0cb52...86e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Næmen, herlighet!
Kaller noen det fortsatt hudfarge? For det første er jo det ganske misvisende - det finnes mange hudfarger! (Fra nå av skal jeg kalle brun for øyenfarge, så får vi se hvor mange som synes dét er en god idé.) 

Og for det andre, om du aldri har tenkt over hudfarge eller hvorfor én farge kalles det, så har du et stort privilegium. Du finner sikkert både foundation og strømpebukser i riktig nyanse, kan dra hjem fra byen uten at folk tror du er hore, du slipper å bli ransaket av politiet når du tar banen fra Grønland og du rekker sikkert første flytog fra Gardermoen, mens dine brune medpassasjerer fra Malaga-flyet blir stoppet i tollen. Du slipper sikkert å snakke om hudfarge eller hvor du kommer fra (Bøler) hver gang du blir kjent med nye folk, eller er på jobbintervju. Det må ikke misforstås som at du utelukkende er privilegert (som en gjorde over her) men har du ikke måttet forholde deg til hudfarge i livets gang, så er hudfargen din et privilegium. 

For det tredje, hvorfor må man på død og liv kalle det politisk korrekthet og at man er lettkrenka når noen sier ifra om noe problematisk? Selv om du, mørk eller lys, ikke synes hva man kaller en fargeblyant er viktig, så er det jo det for mange barn som vokser opp med en annen farge enn det «man tegner mennesker med» som datteren til TS sier. Hvorfor vokser barn med mørkere hudfarge opp og tegner mennesker som hvite,vestlige? Fordi det er det de er vant til å se tegnet selv. Mennesker er i alle farger og det bør vi klare å tegne, og ha ord for å snakke om. Og når noen sier ifra, kom ned fra din store hvite hest (pun intended) og legg deg flat. Takk de som gidder å skape et mer inkluderende samfunn, og som gjør oss oppmerksomme på de internaliserte måtene vi alle diskriminerer på. Da jeg gikk i barnehagen kjørte vi bil uten bilbelte, kalte all mat fra Asia «Kina-mat» og vi kalte beige for hudfarge. Verden går videre og vi vet bedre. At noen på død og liv vil stå igjen og tviholde på ord som sårer, er både provoserende og vanskelig å forstå. 

Takk!!! Du forstår akkurat hva jeg mener ❤️

Anonymkode: e99f3...07c

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville tatt det opp med barnehagen, muligens har de ikke tenkt over det. 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er ett problem at en kaller fargen fersken feks istedenfor hudfarge. De fleste ordene barn lærer kommer faktisk fra oss voksne gjennom at en sier ordene i dagligtale eller viser bilder i barnebøker feks. 

Anonymkode: 7f37e...8c6

• Liker 3
Skrevet

J*sus altså

Anonymkode: 93a98...0ca

• Liker 3
Skrevet

Datteren min kalte den fargestiften for hudfarge her hjemme. Løste det med å si at det er mange ulike hudfarger, og hvilken farge det var hun tenkte på? Da måtte hun omformulere til den lyse rosa. Hun var ca 4 da, og er lys selv. Jeg er ekstra obs på det ettersom de har 1 jente i bhg som ikke er lys i huden, og jeg vil ikke at min datter skal være med på at hun skal føle ubehag rundt noe så irrelevant som at hun har en annen hudfarge enn resten. 

Anonymkode: 3f5e8...5ec

• Liker 4
Skrevet

Fint at du lærer henne at mennesker har forskjellig farge. ❤️  Fargen er beige eller fersken. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei, jeg og dattera mi skulle tegne her om dagen. Hun er 4 år. Så omtaler hun den beige rosa fargen som "hudfarge". Dattera mi har litt mørkere hud fordi pappaen hennes er mørk, og jeg er lys. 

Jeg spurte hun hva hun mener hudfarge.. 

Hun sa, den fargen man tegner mennesker med. 

Hun hadde hørt det i barnehagen, at den fargen heter hudfarge. Fra et annet barn. 

Jeg forklarte henne at fargen heter beige, og man kan tegne mennesker med alle fargene, både brun, rosa, gul og sort. 

Det har kanskje ikke nådd helt inn, siden hun fortsatt omtaler den fargen for hudfarge og står på sitt, og jeg lurer litt på om jeg skal be de ansatte i bhg om å forklare barna hudfarger?

Det er kun hun og to andre barn på hennes avdeling som er mørkere i huden, så de er klart i mindretallet. 

Samtidig tenker jeg at barna ikke legger noe i det, men å ta tak i "det å instinktivt sende den lysbeige fargen når noen ber om hudfarge", er et sted det begynner. 

Eller at de ikke tenker over at det heter Hudfarge og det henger igjen hos oss voksne.. Idk.. 

Anonymkode: e99f3...07c

Hudfarge og beige er to forskjellige farger. Hudfarge heller mer mot rosa, mens beige er mer mot brun. 

Anonymkode: cf09c...c49

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Næmen, herlighet!
Kaller noen det fortsatt hudfarge? For det første er jo det ganske misvisende - det finnes mange hudfarger! (Fra nå av skal jeg kalle brun for øyenfarge, så får vi se hvor mange som synes dét er en god idé.) 

Og for det andre, om du aldri har tenkt over hudfarge eller hvorfor én farge kalles det, så har du et stort privilegium. Du finner sikkert både foundation og strømpebukser i riktig nyanse, kan dra hjem fra byen uten at folk tror du er hore, du slipper å bli ransaket av politiet når du tar banen fra Grønland og du rekker sikkert første flytog fra Gardermoen, mens dine brune medpassasjerer fra Malaga-flyet blir stoppet i tollen. Du slipper sikkert å snakke om hudfarge eller hvor du kommer fra (Bøler) hver gang du blir kjent med nye folk, eller er på jobbintervju. Det må ikke misforstås som at du utelukkende er privilegert (som en gjorde over her) men har du ikke måttet forholde deg til hudfarge i livets gang, så er hudfargen din et privilegium. 

For det tredje, hvorfor må man på død og liv kalle det politisk korrekthet og at man er lettkrenka når noen sier ifra om noe problematisk? Selv om du, mørk eller lys, ikke synes hva man kaller en fargeblyant er viktig, så er det jo det for mange barn som vokser opp med en annen farge enn det «man tegner mennesker med» som datteren til TS sier. Hvorfor vokser barn med mørkere hudfarge opp og tegner mennesker som hvite,vestlige? Fordi det er det de er vant til å se tegnet selv. Mennesker er i alle farger og det bør vi klare å tegne, og ha ord for å snakke om. Og når noen sier ifra, kom ned fra din store hvite hest (pun intended) og legg deg flat. Takk de som gidder å skape et mer inkluderende samfunn, og som gjør oss oppmerksomme på de internaliserte måtene vi alle diskriminerer på. Da jeg gikk i barnehagen kjørte vi bil uten bilbelte, kalte all mat fra Asia «Kina-mat» og vi kalte beige for hudfarge. Verden går videre og vi vet bedre. At noen på død og liv vil stå igjen og tviholde på ord som sårer, er både provoserende og vanskelig å forstå. 

dette ☝️

Anonymkode: a429e...44f

• Liker 1
Skrevet
Frostrose skrev (4 timer siden):

alle barnehager burde ha dette!!!

Anonymkode: a429e...44f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ville sagt frå til barnehagen. Barn skal ikkje lære frå dei er små at den eine fargen er riktigare «hudfarge» enn andre!

Anonymkode: 0cb52...86e

Haha. Og jeg hadde sagt i fra i barnehagen om de lært barnet mitt noe annet ;) 

Anonymkode: cf09c...c49

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...