Gjest 123 eller noe Skrevet 13. november 2021 #41 Skrevet 13. november 2021 Rosa Dartle skrev (18 minutter siden): Sier nok beige selv, men ville aldri brukt ordet «hudfarge» siden det er unger med annen bakgrunn enn norsk i barnehagen. Det er jo hudfarge, selv om ikke det er alles hudfarge!
Rosa Dartle Skrevet 13. november 2021 #42 Skrevet 13. november 2021 skruttveig skrev (1 minutt siden): Jeg tror ikke du er seriøs, men altså, vi bor i Norden der dette er en normal hudfarge for oss som er født her av familier som har bodd her i mange generasjoner. Datteren din har rett. Er det ikke viktigere hva som er nå enn hvordan det var for flere generasjoner siden? Jeg er ikke engang helt ung lenger, men allerede da jeg var liten var det unger fra bl.a Colombia og Korea i barnehagen der jeg gikk. 2
Rosa Dartle Skrevet 13. november 2021 #43 Skrevet 13. november 2021 skruttveig skrev (Akkurat nå): Det er jo hudfarge, selv om ikke det er alles hudfarge! Så da blir det mer normalt å si den lyse hudfargen, den mørke hudfargen og den mørkeste hudfargen når det er unger fra flere land der? Er det ikke bedre bare å kalle det det som fargen faktisk heter? 3
Gjest 123 eller noe Skrevet 13. november 2021 #44 Skrevet 13. november 2021 Jeg vet ikke hvorfor man skal legge så mye i det, det ER en slags hudfarge, selv om ikke alle i barnehagen har akkurat den fargen.
Lava Anne Skrevet 13. november 2021 #45 Skrevet 13. november 2021 Rosa Dartle skrev (Akkurat nå): Så da blir det mer normalt å si den lyse hudfargen, den mørke hudfargen og den mørkeste hudfargen når det er unger fra flere land der? Er det ikke bedre bare å kalle det det som fargen faktisk heter? Farger heter ikke noe. Vi gir navn til farger. Hudfarge er det minst kreative navnet vi har på en farge. Det er sånn: Eeeeeh, oi, dette er den siste fargen vi skal kalle noe, det er en veldig ubestemmelig farge, hva skal vi kalle den, den ligner jo litt på eeeh... den er ikke beige, og den er ikke oransje, men den ligner jo litt på huden min? Vi kaller den hudfarge. YEAH. 1
Gjest 123 eller noe Skrevet 13. november 2021 #46 Skrevet 13. november 2021 Rosa Dartle skrev (Akkurat nå): Så da blir det mer normalt å si den lyse hudfargen, den mørke hudfargen og den mørkeste hudfargen når det er unger fra flere land der? Er det ikke bedre bare å kalle det det som fargen faktisk heter? Kan man ikke bare kalle den for hudfargen, istedenfor å vokte hvert eneste ord i frykt for at noen skal vri det om til rasisme, eller lete etter ting å bli krenket for? Man må virkelig gå på eggeskall her om dagen. For ordens skyld, jeg har ikke den fargen selv som hudfarge, jeg er nesten helt hvit siden huden min ikke tar til seg farge. Kaller den beige-oransje fargestiften hudfarge for det om.🙂
Lava Anne Skrevet 13. november 2021 #47 Skrevet 13. november 2021 skruttveig skrev (Akkurat nå): Kan man ikke bare kalle den for hudfargen, istedenfor å vokte hvert eneste ord i frykt for at noen skal vri det om til rasisme, eller lete etter ting å bli krenket for? Man må virkelig gå på eggeskall her om dagen. For ordens skyld, jeg har ikke den fargen selv som hudfarge, jeg er nesten helt hvit siden huden min ikke tar til seg farge. Kaller den beige-oransje fargestiften hudfarge for det om.🙂 Et mye kulere ord på denne fargen kunne for eksempel vært skruttvei. Det er det mye mer svong over. 1
Gjest 123 eller noe Skrevet 13. november 2021 #48 Skrevet 13. november 2021 Lava Anne skrev (Akkurat nå): Farger heter ikke noe. Vi gir navn til farger. Hudfarge er det minst kreative navnet vi har på en farge. Det er sånn: Eeeeeh, oi, dette er den siste fargen vi skal kalle noe, det er en veldig ubestemmelig farge, hva skal vi kalle den, den ligner jo litt på eeeh... den er ikke beige, og den er ikke oransje, men den ligner jo litt på huden min? Vi kaller den hudfarge. YEAH. Det er vel ikke mer eller mindre kreativt det, mer observant 🙂
Rosa Dartle Skrevet 13. november 2021 #49 Skrevet 13. november 2021 skruttveig skrev (Akkurat nå): Kan man ikke bare kalle den for hudfargen, istedenfor å vokte hvert eneste ord i frykt for at noen skal vri det om til rasisme, eller lete etter ting å bli krenket for? Man må virkelig gå på eggeskall her om dagen. For ordens skyld, jeg har ikke den fargen selv som hudfarge, jeg er nesten helt hvit siden huden min ikke tar til seg farge. Kaller den beige-oransje fargestiften hudfarge for det om.🙂 Har det noe med rasisme å gjøre? Det har jeg ikke sagt. Men jeg synes i alle fall at folk som kaller det for hudfarge er usaklig lite inkluderende og tenker veldig lite på å lære ungene sine å bli inkluderende. 3
Gjest 123 eller noe Skrevet 13. november 2021 #50 Skrevet 13. november 2021 Lava Anne skrev (Akkurat nå): Et mye kulere ord på denne fargen kunne for eksempel vært skruttvei. Det er det mye mer svong over. Ja jeg hadde vært enig med deg i det, men fargen matcher jo ikke huden min, så det ville blitt like forvirrende som hudfarge-navnet den har i dag
Gjest 123 eller noe Skrevet 13. november 2021 #51 Skrevet 13. november 2021 Rosa Dartle skrev (1 minutt siden): Har det noe med rasisme å gjøre? Det har jeg ikke sagt. Men jeg synes i alle fall at folk som kaller det for hudfarge er usaklig lite inkluderende og tenker veldig lite på å lære ungene sine å bli inkluderende. Godt mulig jeg misforstod, trodde det å ekskludere de med annen hudfarge enn seg selv var sett på som rasisme 🙂
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #52 Skrevet 13. november 2021 Ja jeg syns du kan snakke med de ansatte i bhg angående dette. Det er veldig viktig at alle barn lærer at det er ikke caucation skin type som er den riktige, viktigste eller mest dominerende. Det er veldig viktig at brune barn lærer at brun fargestift er like naturlig hudfarge som beige/hvit. Dette er eksempel på hvor tidlig unternalisert rasisme starter og hvor tidlig brune barn får lære at det er noe feil med deres egen hudfarge når beige alltid omtales som hudfargen by default. Ta tak i det og snakk med bhg! Kjempe viktig tema! Anonymkode: a4188...031 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #53 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja jeg syns du kan snakke med de ansatte i bhg angående dette. Det er veldig viktig at alle barn lærer at det er ikke caucation skin type som er den riktige, viktigste eller mest dominerende. Det er veldig viktig at brune barn lærer at brun fargestift er like naturlig hudfarge som beige/hvit. Dette er eksempel på hvor tidlig unternalisert rasisme starter og hvor tidlig brune barn får lære at det er noe feil med deres egen hudfarge når beige alltid omtales som hudfargen by default. Ta tak i det og snakk med bhg! Kjempe viktig tema! Anonymkode: a4188...031 Hvis du absolutt skal bruke engelske ord kan du i det minste stave riktig. Caucasian. Anonymkode: 4b5f9...e40 5
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #54 Skrevet 13. november 2021 Næmen, herlighet! Kaller noen det fortsatt hudfarge? For det første er jo det ganske misvisende - det finnes mange hudfarger! (Fra nå av skal jeg kalle brun for øyenfarge, så får vi se hvor mange som synes dét er en god idé.) Og for det andre, om du aldri har tenkt over hudfarge eller hvorfor én farge kalles det, så har du et stort privilegium. Du finner sikkert både foundation og strømpebukser i riktig nyanse, kan dra hjem fra byen uten at folk tror du er hore, du slipper å bli ransaket av politiet når du tar banen fra Grønland og du rekker sikkert første flytog fra Gardermoen, mens dine brune medpassasjerer fra Malaga-flyet blir stoppet i tollen. Du slipper sikkert å snakke om hudfarge eller hvor du kommer fra (Bøler) hver gang du blir kjent med nye folk, eller er på jobbintervju. Det må ikke misforstås som at du utelukkende er privilegert (som en gjorde over her) men har du ikke måttet forholde deg til hudfarge i livets gang, så er hudfargen din et privilegium. For det tredje, hvorfor må man på død og liv kalle det politisk korrekthet og at man er lettkrenka når noen sier ifra om noe problematisk? Selv om du, mørk eller lys, ikke synes hva man kaller en fargeblyant er viktig, så er det jo det for mange barn som vokser opp med en annen farge enn det «man tegner mennesker med» som datteren til TS sier. Hvorfor vokser barn med mørkere hudfarge opp og tegner mennesker som hvite,vestlige? Fordi det er det de er vant til å se tegnet selv. Mennesker er i alle farger og det bør vi klare å tegne, og ha ord for å snakke om. Og når noen sier ifra, kom ned fra din store hvite hest (pun intended) og legg deg flat. Takk de som gidder å skape et mer inkluderende samfunn, og som gjør oss oppmerksomme på de internaliserte måtene vi alle diskriminerer på. Da jeg gikk i barnehagen kjørte vi bil uten bilbelte, kalte all mat fra Asia «Kina-mat» og vi kalte beige for hudfarge. Verden går videre og vi vet bedre. At noen på død og liv vil stå igjen og tviholde på ord som sårer, er både provoserende og vanskelig å forstå. Anonymkode: e7248...911 10
fru Alving Skrevet 13. november 2021 #55 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja jeg syns du kan snakke med de ansatte i bhg angående dette. Det er veldig viktig at alle barn lærer at det er ikke caucation skin type som er den riktige, viktigste eller mest dominerende. Det er veldig viktig at brune barn lærer at brun fargestift er like naturlig hudfarge som beige/hvit. Dette er eksempel på hvor tidlig unternalisert rasisme starter og hvor tidlig brune barn får lære at det er noe feil med deres egen hudfarge når beige alltid omtales som hudfargen by default. Ta tak i det og snakk med bhg! Kjempe viktig tema! Anonymkode: a4188...031 Er ikke dette litt som å lage et problem av at Europa ligger øverst på Globusen? Kanskje vi skal variere hva som er syd og nord slik at alle får samme mulighet til å trone på toppen av verden.. 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #56 Skrevet 13. november 2021 fru Alving skrev (3 minutter siden): Er ikke dette litt som å lage et problem av at Europa ligger øverst på Globusen? Kanskje vi skal variere hva som er syd og nord slik at alle får samme mulighet til å trone på toppen av verden.. Vi kan jo ikke omrokkere på hvor landene faktisk ligger på en globus. Man kan eventuelt snu den opp ned siden vi ikke vet hva som er opp og ned i verdenstommet. Det er et problem når det sitter 5åringer og lurer på hva som er feil med deres kropp siden de ikke "har" hudfarge på kroppen sin. Er det noe galt med fargen? Eller... har jeg ikke HUD slik som mine lyse venner, siden det ikke er noen farge som ligner min som heter "hudfarge"? Dette er en problemstilling vi enkelt kan fjerne hvis en eneste generasjon er bevisste og gidder. Men kjenner jeg oss rett så vil voksne mennesker kreve sin rett til å si hva de vil og gjøre som de alltid har gjort, selv om lille Mohammad blir forvirret og tviler på seg selv. Så jeg spår at "hudfarge" kommer til å være navnet på den lyse fargen i fargeesken i noen generasjoner til. Anonymkode: 4ec93...0dc 8
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #57 Skrevet 13. november 2021 fru Alving skrev (14 minutter siden): Er ikke dette litt som å lage et problem av at Europa ligger øverst på Globusen? Kanskje vi skal variere hva som er syd og nord slik at alle får samme mulighet til å trone på toppen av verden.. I alle dager? Det finnes jo bare én jordklode, men mange hudfarger? Anonymkode: e7248...911 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #58 Skrevet 13. november 2021 Lava Anne skrev (3 timer siden): Vi kaller det jo hudfarge på norsk fordi det liksom ligner etniske nordmenns hudfarge, litt sånn blek oransje-beige-rosa-ish. Det er jo ikke rart. Du trenger da ikke kalle denne fettstiften hudfarge. Den er jo faktisk ikke det. Den heller faktisk mye mer mot plasterfarge. Og hvilken farge har plaster / prøver å etterligne? 🙇♀️🤯 Anonymkode: 7fa02...a35 2
fru Alving Skrevet 13. november 2021 #59 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vi kan jo ikke omrokkere på hvor landene faktisk ligger på en globus. Man kan eventuelt snu den opp ned siden vi ikke vet hva som er opp og ned i verdenstommet. Det er et problem når det sitter 5åringer og lurer på hva som er feil med deres kropp siden de ikke "har" hudfarge på kroppen sin. Er det noe galt med fargen? Eller... har jeg ikke HUD slik som mine lyse venner, siden det ikke er noen farge som ligner min som heter "hudfarge"? Dette er en problemstilling vi enkelt kan fjerne hvis en eneste generasjon er bevisste og gidder. Men kjenner jeg oss rett så vil voksne mennesker kreve sin rett til å si hva de vil og gjøre som de alltid har gjort, selv om lille Mohammad blir forvirret og tviler på seg selv. Så jeg spår at "hudfarge" kommer til å være navnet på den lyse fargen i fargeesken i noen generasjoner til. Anonymkode: 4ec93...0dc Grunnen til at de vestlige landene vender opp er jo fordi det er de landene som har satt agendaen, skrevet historien osv. Vesten har sett på seg og sine land som de viktigste og globusen har avspeilt det ved at vi ligger på toppen.. Akkurat som at den beige fargestiften har blitt kalt hudfarget akkurat som concealer og leppestift i samme nyanse, dette er en historisk greie. Jeg tror ikke 5 åringer føler at det er noe feil med deres kropp fordi fargestiften blir kalt hudfarvet, ingen har den fargen uansett. 2
Lava Anne Skrevet 13. november 2021 #60 Skrevet 13. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og hvilken farge har plaster / prøver å etterligne? 🙇♀️🤯 Anonymkode: 7fa02...a35 Skruttvei selvfølgelig! Endret 13. november 2021 av Lava Anne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå