AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #1 Skrevet 13. november 2021 Hei, jeg og dattera mi skulle tegne her om dagen. Hun er 4 år. Så omtaler hun den beige rosa fargen som "hudfarge". Dattera mi har litt mørkere hud fordi pappaen hennes er mørk, og jeg er lys. Jeg spurte hun hva hun mener hudfarge.. Hun sa, den fargen man tegner mennesker med. Hun hadde hørt det i barnehagen, at den fargen heter hudfarge. Fra et annet barn. Jeg forklarte henne at fargen heter beige, og man kan tegne mennesker med alle fargene, både brun, rosa, gul og sort. Det har kanskje ikke nådd helt inn, siden hun fortsatt omtaler den fargen for hudfarge og står på sitt, og jeg lurer litt på om jeg skal be de ansatte i bhg om å forklare barna hudfarger? Det er kun hun og to andre barn på hennes avdeling som er mørkere i huden, så de er klart i mindretallet. Samtidig tenker jeg at barna ikke legger noe i det, men å ta tak i "det å instinktivt sende den lysbeige fargen når noen ber om hudfarge", er et sted det begynner. Eller at de ikke tenker over at det heter Hudfarge og det henger igjen hos oss voksne.. Idk.. Anonymkode: e99f3...07c 8
Populært innlegg - Brian Skrevet 13. november 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 13. november 2021 Hun er 4 år. Og så begynner man å diskutere hva man kaller en fargestift, fordi det er politisk ukorrekt at en 4-åring kaller den "hudfarge" ... Hjelp. 75
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #3 Skrevet 13. november 2021 Fersken kaller vi det, og her er vi alle ferskenfarget😄 Anonymkode: bd67b...865 11
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #4 Skrevet 13. november 2021 Jeg er 33 og den fargen har lærere og alle kalt hudfarge hele livet mitt. Tenkte ikke over det før nå egentlig. Men hesten min som var beige, kalte de og for "den hudfarga der borte" så. Anonymkode: bdb5b...9d5 20
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #5 Skrevet 13. november 2021 Jeg er også «lys beige» da pappa er mørk og mamma hvit. I barnehagen/skolen kalte jeg også den lys rosa-tonede «hudfarge», det er som strømpebukser og leppestifter som kommer i fargen «nude». Nå er jeg 30, og.. ingen langvarie effekter på dette, så det er ikke noe å lage en stor sak av tenker jeg. Jeg tenkte ikke noe særlig over navnet på fargen, det var bare navnet på fargen. Hun er for ung til å forstå problemet uansett. Anonymkode: 6aad0...330 30
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #6 Skrevet 13. november 2021 Samma det vel. Jeg blir jo ikke fornærma for det, selv om barna mine er mye hvitere enn den fargen der. Anonymkode: ed083...4e3 30
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #7 Skrevet 13. november 2021 Jeg er enig i at fargen burde hete noe annet, og at de små nå heller bør lære at hudfarge er noe som kommer i mange variasjoner. Men tror ikke jeg ville lagd en sak om det med barnehagen. Vi kaller den rosa - men syns fersken var en god ide! Anonymkode: f2c8d...440 15
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #8 Skrevet 13. november 2021 Jeg trodde ingen kalte det "hudfarge" lenger. Jeg har hørt fersken/ aprikos -farge. Beige blir jo vranglære. Anonymkode: 4b5f9...e40 14
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #9 Skrevet 13. november 2021 dette er jo en problemstilling som har dukket opp i senere år i forhold til strømpebukser og foundation. Jeg tenker at i 2021 er det forhistorisk å kalle fargen beige for hudfarget eller nude, og jeg synes med fordel du kan påpeke det i forhold til barnehagen. Jeg sier ikke at du skal lage en stor sak av det, men ingen har vondt av å få en liten vekker. For oss som er lys beige i huden er det dessverre ikke selvinnlysende, og vi trenger at noen sier fra. Anonymkode: a429e...44f 20
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #10 Skrevet 13. november 2021 Er lærer og kaller den bevisst beige. Men tror jeg er i mindretall.. Vi er jo selv vokst opp med «hudfarge». Anonymkode: 9c8da...b8a 8
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #11 Skrevet 13. november 2021 Takk for svar, altså mest sannsynlig legger hun ikke noe i det. Tror de færreste barn gjør det. Men å kalle fargen for det den er, beige eller fersken, tror jeg er bedre. En mørkhudet vil etterhvert forstå at han ikke har "hudfarge", og det er den man bruker å farge mennesker med.. Utrolig trist egentlig. Anonymkode: e99f3...07c 11
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #12 Skrevet 13. november 2021 (endret) Har alt gress samme farge? Er himmelen alltid i en og samme farge? Blodfarge er ikke kun en fargenyanse... Ferskt blod og størknet blod har ulik farge feks. Anonymkode: a20c9...d76 Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. Endret 14. november 2021 av Perelandra 9
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #13 Skrevet 13. november 2021 Vi har jo farger som himmelblå som beskriver en farge godt. Fordi himmelen ikke alltid er blå. Og sjøgrønn. (Sjøen ser ikke alltid grønn ut). Kanskje de ulike hudfargene burde få nye navn? Hudhvit, hudgrå, hudbeige, hudgyllenbrun, hudkastanjebrun, hudrød, hudmellombrun, hudmørkebrun, hudsvart, osv? Anonymkode: a20c9...d76 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #14 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi har jo farger som himmelblå som beskriver en farge godt. Fordi himmelen ikke alltid er blå. Og sjøgrønn. (Sjøen ser ikke alltid grønn ut). Kanskje de ulike hudfargene burde få nye navn? Hudhvit, hudgrå, hudbeige, hudgyllenbrun, hudkastanjebrun, hudrød, hudmellombrun, hudmørkebrun, hudsvart, osv? Anonymkode: a20c9...d76 Ja, hvorfor ikke? Vi har jo eggehvit, snøhvit, kritthvit osv. (tilføyelse) Anonymkode: a20c9...d76 5
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #15 Skrevet 13. november 2021 Herlighet.. la barnet være et barn. Du setter jo slike tanker inn i hodet hennes. min venninne er mørk, hun sier at hun ikke la merke til det før hun var 7-8 år. Hun hadde ingen tanker om dette, og tegnet garantert mennesker med beige blyant og kalte det hudfarge. La henne finne ut av dette selv, og forklar henne den dagen hun spør. Jeg blir rett og slett kvalm av slike mennesker som skal være så «perfekte», innprente at det er ingen skille på jenter og gutter, hudfarger eller legning. Omtaler barna som hen slik at de kan velge selv, altså det er helt sinnsyke tilstander nå om dagen… Anonymkode: f305b...637 18
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #16 Skrevet 13. november 2021 For øyeblikket er hun 4 år. Hun kommer til å vokse opp og endre navnet til «nude» som den ofte går under i forhold til kosmetikk og klær. Anonymkode: 28c2f...67c 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #17 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For øyeblikket er hun 4 år. Hun kommer til å vokse opp og endre navnet til «nude» som den ofte går under i forhold til kosmetikk og klær. Anonymkode: 28c2f...67c det er jo akkurat det samme, så hva er poenget ditt egentlig? Anonymkode: a429e...44f 4
Ludovica- Skrevet 13. november 2021 #18 Skrevet 13. november 2021 Jeg kalte det hudfarge som barn fordi jeg ikke syns den var hverken beige, rosa eller noe annet. For meg minnet den fargen mest om en farge en del mennesker har på huden. Jeg ser egentlig ikke problemet. Det betyr jo ikke at det er den eneste fargen som er gjeldene som hudfarge. Men barn tenker jo ikke nødvendigvis så mye dypere på det. 13
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #19 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Herlighet.. la barnet være et barn. Du setter jo slike tanker inn i hodet hennes. min venninne er mørk, hun sier at hun ikke la merke til det før hun var 7-8 år. Hun hadde ingen tanker om dette, og tegnet garantert mennesker med beige blyant og kalte det hudfarge. La henne finne ut av dette selv, og forklar henne den dagen hun spør. Jeg blir rett og slett kvalm av slike mennesker som skal være så «perfekte», innprente at det er ingen skille på jenter og gutter, hudfarger eller legning. Omtaler barna som hen slik at de kan velge selv, altså det er helt sinnsyke tilstander nå om dagen… Anonymkode: f305b...637 Jeg er faktisk enig med deg, tro det eller ei. Det er skille mellom gutter og jenter, både utseendemessig og innvendig (hva de liker og interesser), hun og han, nå mener jeg bestemt at det er kun to kjønn.. Samtidig, ja, det er forskjell på oss mennesker. Noen er brune, hvite, rosa og gule, og det er flott! Hun sier det jo selv. Pappa har sjokoladefarge, mens du er vanilje, sier hun. Derfor synes jeg det ble så dumt og kalle den ene fargen for hudfarge når den faktisk ikke er hudfargen til halvparten av menneskene hun omgåes. Å ikke tenke over det, det er én ting, mest sannsynlig tenker hun ikke over det. At navnet hudfarge ikke har noe betydning for henne. Jeg tenkte aldri over merket Schwarzkopf før jeg gikk litt dypere inn i hva det faktisk betydde på norsk 😅 Men samtidig, når man er en gruppe på 20 unger hvorav to er mørkhudet, og kaller ferskenfargen for hudfarge, og lærer opp 20 unger til at dette heter hudfarge, og de tar med seg dette inn i skolen, er jeg ganske sikker på at det allerede er satt igang noen tanker om hva "hudfarge" er.. Poenget med mangfold sånt, er jo at dersom man hører "hudfarge" bør man i 2021 tenke alle farger og ikke bare griserosa. Anonymkode: e99f3...07c 5
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #20 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): det er jo akkurat det samme, så hva er poenget ditt egentlig? Anonymkode: a429e...44f Sier ikke at «nude» er et bedre navn, men det er det navnet som er vidt brukt i hele verden og gjenkjent som fargen «hudfarge». Anonymkode: 28c2f...67c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå