Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er i den situasjonen at vi har en baby på 8 mnd som er født på «feil tid av året» i forhold til barnehageplass. Vi får ikke plass før i august 2022 å jeg er nå derfor i ulønna permisjon frem til januar, å etter det jobber jeg 50 % samtidig som min mann tar 50 % permisjon for å få kabalen til å gå opp. I august igjen begynner jeg å jobbe 100 %. 

Saken er den at vi ønsker oss et barn til, å vi ønsker at det ikke skal være for mange år mellom dem. Så jeg lurer derfor litt på hvordan nav beregner foreldrepenger om dagen, å når det er «trygt» økonomisk for oss å begynne å prøve å bli gravid igjen? Er det de tre siste månedene før man går ut i permisjon de tar som utgangspunkt? Hvordan stiller det seg hvis jeg for eksempel skulle bli gravid i april, hvor jeg da bare jobber 50 %? Da vil jeg jo jobbe 4 mnd i 50 %, mens de siste 5 mnd av svangerskapet jobber jeg 100 %. 

Anonymkode: 42406...596

Videoannonse
Annonse
Skrevet

https://familie.nav.no/om-foreldrepenger

Det er kalkulator på nettsiden :)

De regner de tre siste månedene før du går ut i permisjon, med mindre de avviker veldig fra normal. 

Altså 3 siste månedene før man går ut i permisjon tre uker før termin, ikke 3 mnd før du blir gravid. Så du kan fint bli gravid igjen. 

Anonymkode: b454c...819

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

https://familie.nav.no/om-foreldrepenger

Det er kalkulator på nettsiden :)

De regner de tre siste månedene før du går ut i permisjon, med mindre de avviker veldig fra normal. 

Altså 3 siste månedene før man går ut i permisjon tre uker før termin, ikke 3 mnd før du blir gravid. Så du kan fint bli gravid igjen. 

Så det vil egentlig si at det viktigste er at de tre siste(eller mer) månedene av svangerskapet blir fra august 2022, Hvor jeg da har 100 % lønn? Skulle de tre siste månedene blir juli, august og termin i september, så vil juli lønna på 50 % være med på å senke snittet på en måte? Blir helt grønn av disse regnestykkene 🙈

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Så det vil egentlig si at det viktigste er at de tre siste(eller mer) månedene av svangerskapet blir fra august 2022, Hvor jeg da har 100 % lønn? Skulle de tre siste månedene blir juli, august og termin i september, så vil juli lønna på 50 % være med på å senke snittet på en måte? Blir helt grønn av disse regnestykkene 🙈

Det som er greia er at arbeidsgiver sender inn inntektsmelding 4 uker før du skal ut i permisjon også beregner NAV hva de dekker utifra det. 

Men det står også 

Hvis arbeidstakeren får sykepenger, foreldre- eller svangerskapspenger eller stønader på grunn av sykdom hos barnet frem til foreldrepengeperioden starter, skal du oppgi inntekten som arbeidstakeren vanligvis ville hatt dersom hun eller han var i jobb. 

https://www.nav.no/no/bedrift/tjenester-og-skjemaer/nav-og-altinn-tjenester/inntektsmelding/beregningsregler-for-foreldrepenger-og-svangerskapspenger

Så hvis du er i 50% ulønnet foreldrepermisjon  så regner jeg egentlig med at de beregner ut i fra din 100% lønn hvis det i utgangspunktet er 100% stilling du vanligvis har :)  Men hør med Nav om du er usikker.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det som er greia er at arbeidsgiver sender inn inntektsmelding 4 uker før du skal ut i permisjon også beregner NAV hva de dekker utifra det. 

Men det står også 

Hvis arbeidstakeren får sykepenger, foreldre- eller svangerskapspenger eller stønader på grunn av sykdom hos barnet frem til foreldrepengeperioden starter, skal du oppgi inntekten som arbeidstakeren vanligvis ville hatt dersom hun eller han var i jobb. 

https://www.nav.no/no/bedrift/tjenester-og-skjemaer/nav-og-altinn-tjenester/inntektsmelding/beregningsregler-for-foreldrepenger-og-svangerskapspenger

Så hvis du er i 50% ulønnet foreldrepermisjon  så regner jeg egentlig med at de beregner ut i fra din 100% lønn hvis det i utgangspunktet er 100% stilling du vanligvis har :)  Men hør med Nav om du er usikker.

Disse 2 tingene er nok neppe det samme, dette er nok om man får foreldrepenger eller svangerskapspenger som er maks 6g når man egentlig tjener mer enn 6g vil jeg tro. Ulønnet perm er vel ulønnet perm som er ingen inntekt også om den tas i forbindelse med foreldrepermisjon. Men NAV vet jo fasiten sikkert :)

Anonymkode: 7ba15...bc1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...