AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #41 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har aldri skreket etter noe felleskap jeg har så mange venner og bekjente og familie at jeg ikke rekker å pleie alle forholdene jeg alt Jar. Jeg trengte ikke noen barselgruppe. Jeg trengte ro og fred. Fikk heldigvis individuelle timer. Anonymkode: f573a...3e5 Ja, men da så. 🙄 Anonymkode: aea7a...3d5 1
Mnjah Skrevet 15. november 2021 #42 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Tror kanskje dette er kjekkere for yngre førstegangsmødre. Eldre sånn som meg har ikke behov for å Mingle med 10 år yngre jenter som man ikke har noe annet til felles med enn baby Anonymkode: f573a...3e5 Var du 50 år da du fødte? Jeg var yngst i vår barselgruppe - jeg var 32.
Hactar Skrevet 15. november 2021 #43 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Med på å presse? Dette er så drøyt og dumt at jeg blir bekymret for barna deres. Jeg bare skjønte ikke hvordan alle er for travle i 3 måneder i permisjon. Jeg skrev ikke «dere MÅ få til barselgruppe!» Anonymkode: aea7a...3d5 Problemet er jo at hvis de som ønsker og trenger barselgruppe kommer på gruppe med flere som ikke er interessert, blir det jo fort slik at det ikke klaffer fordi de uinteresserte ikke prioriterer det. Tilbudet kunne blitt bedre om det ble mer målrettet, at man kartla på forhånd hvem som ønsket barselgruppe, slik at at de interesserte fikk velge å gå gruppevis uten de uinteresserte. Å ha holdningen at alle skal på gruppe fordi det er jo bare et tilbud, og dere trenger ikke å lage barselgruppe (men alle burde jo ha tid i permisjon), går egentlig bare ut over dem som hadde hatt utbytte av en gruppe. 5
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #44 Skrevet 15. november 2021 Hactar skrev (58 minutter siden): Problemet er jo at hvis de som ønsker og trenger barselgruppe kommer på gruppe med flere som ikke er interessert, blir det jo fort slik at det ikke klaffer fordi de uinteresserte ikke prioriterer det. Tilbudet kunne blitt bedre om det ble mer målrettet, at man kartla på forhånd hvem som ønsket barselgruppe, slik at at de interesserte fikk velge å gå gruppevis uten de uinteresserte. Å ha holdningen at alle skal på gruppe fordi det er jo bare et tilbud, og dere trenger ikke å lage barselgruppe (men alle burde jo ha tid i permisjon), går egentlig bare ut over dem som hadde hatt utbytte av en gruppe. Dette er jo egentlig en grunn for å skille gruppetime på helsestasjonen fra opprettelsen av barselgrupper… når timen på helsestasjonen fungerer som den bør med felles drøftinger og refleksjoner er det veldig fint å ha med alle slags mødre med ulik erfaring! Mens opprettelse av barselgrupper fint kunne foregått slik det har gjort i (enkelte bydeler?) i Oslo under (slutten av?) korona-nedstengningen når de ikke kunne ha gruppetimer. Jeg kjenner flere som fikk spørsmål om de ønsket barselgruppe. De som sa ja ble satt opp på ei liste med kontaktinformasjon og så fikk en på gruppa ansvar for å opprette kontakt. jeg selv har vært fornøyd med gruppene jeg har fått, men skjønner det er kjipt om ingen på gruppa er interessert. Anonymkode: 890ea...4f5
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #45 Skrevet 15. november 2021 Mnjah skrev (På 14.11.2021 den 10.42): I alle dager. Kvinner klager på at det ikke finnes noe hjelp, inget fellesskap, ingen stiller opp, roper om besteforeldre som ikke avlaster - men denne tråden vitner virkelig om hvorfor det er blitt slik. Hvorfor tror du alle får til amming og har normalvektige babyer? Hvorfor tror flere av dere at barselgrupper er lykkelige cafétreff? Hvorfor tør ingen å være ærlige og si det som det er? I vår barselgruppe var det ei som ikke fikk til å amme, ei med sovebaby, ei som slet psykisk, ei som hadde unge som var syk, allergisk, gråt hele tiden og aldri sov, ei som slet med forholdet og ei som var bekymret for barnets utvikling. Ingen prøvde å late som fordi vi la lista lavt på første treff. Noen foreslo café-treff - sikkert fordi det er minst personlig, og da sa ei «det er umulig for meg med mitt barn» - så vi møttes hjemme hos hverandre isteden. Det gjorde at det ble mer personlig, og alle kunne være sene uten at det var noe problem. Jeg sier ikke at barselgruppe er for alle, men så mange som tydeligvis har en glorifisert versjon av mammagrupper i hodet sitt, noe som bidrar til en slags motstand og aversjon mot en gjeng mennesker du ikke engang har møtt. Man ser jo bare hvor giftig tone folk har når de snakker om gruppekonsultasjoner. Dette er liksom bare piss og noe ALLE skal heve seg over? Samtidig som man skriker etter fellesskap og nettverk og noen som ser en? Åh, den barselgruppen høres jo så fin ut. Jeg hadde en gruppe der alt var fint og flott, mens jeg satt hjemme og gråt, hadde problemer med mannen, sov ingenting, utvikla tung fødselsdepresjon, null nettverk som stilte opp, osv. Jeg prøvde å snakke med barselgruppa mi om hvor tøft jeg synes det var, men alle hadde barn fra før og tydeligvis fine ekteskap og alt var perfekt og "sånn er det bare", og så snakket man bare videre om hvor mye de fikk gjort mens ungen sov. Fortsatt, tre år etter, er det vondt å få snapper fra barselgruppa. Jeg sitter her alene med et ødelagt ekteskap, angrer på ungen og hele greia. Jeg skulle aldri vært med i den, men det skjønte jeg ikke da. Jeg synes barselgrupper og gruppekonsultasjoner kan være supert (sistnevnte så lenge det ikke bare er gruppekonsultasjoner da), men det er ikke alltid kjemien stemmer. Anonymkode: 0268c...d42 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #46 Skrevet 15. november 2021 17 hours ago, AnonymBruker said: Så bra da. Men førstegangsfødende i midten av tredve årene er det ikke så mange av Anonymkode: f573a...3e5 Det er flust av de her. Jeg er 33 yngst i barselgruppen og eneste 2 barns mor Anonymkode: a31da...527
Mnjah Skrevet 15. november 2021 #47 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Åh, den barselgruppen høres jo så fin ut. Jeg hadde en gruppe der alt var fint og flott, mens jeg satt hjemme og gråt, hadde problemer med mannen, sov ingenting, utvikla tung fødselsdepresjon, null nettverk som stilte opp, osv. Jeg prøvde å snakke med barselgruppa mi om hvor tøft jeg synes det var, men alle hadde barn fra før og tydeligvis fine ekteskap og alt var perfekt og "sånn er det bare", og så snakket man bare videre om hvor mye de fikk gjort mens ungen sov. Fortsatt, tre år etter, er det vondt å få snapper fra barselgruppa. Jeg sitter her alene med et ødelagt ekteskap, angrer på ungen og hele greia. Jeg skulle aldri vært med i den, men det skjønte jeg ikke da. Jeg synes barselgrupper og gruppekonsultasjoner kan være supert (sistnevnte så lenge det ikke bare er gruppekonsultasjoner da), men det er ikke alltid kjemien stemmer. Anonymkode: 0268c...d42 Ja, altså... jeg har sett barselgrupper som har champagnebrunsj, på en tirsdag klokken 11 liksom. Det tenker jeg man overhodet ikke gjør for seg selv, men for sosiale medier og det bildet man innbiller seg at en «vellykket mamma» er. Det samme med café-treff med spedbarn, det virker enormt utmattende og/eller vanskelig for mange. Eller trilleturer - bare dette kan jo være helt umulig for enkelte. Men det man kanskje bør huske med barselgrupper er at alle mister en viss sosial intelligens etter flere måneder med lite søvn og i ammetåke. Det er veldig vanskelig å møte andre på dypere tema i en sånn setting. Det var feks ingen i vår gruppe som snakket mye om alle disse temaene jeg ramset opp, men vi visste at vi alle slet med ulike ting. Men midt i en setning om fødselen eller noe helt dagligdags kunne en unge rive ned alle bollene på bordet, eller en gulpe i sofaen eller noen måtte bytte en bleie. Alle setninger blir litt halvveis og ingen klarer helt å følge opp hverandre mens man har et halvt øye på ungen og har rødskutte øyne. Men ingen av oss tok dette personlig. 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #48 Skrevet 15. november 2021 Mnjah skrev (2 timer siden): Ja, altså... jeg har sett barselgrupper som har champagnebrunsj, på en tirsdag klokken 11 liksom. Det tenker jeg man overhodet ikke gjør for seg selv, men for sosiale medier og det bildet man innbiller seg at en «vellykket mamma» er. Det samme med café-treff med spedbarn, det virker enormt utmattende og/eller vanskelig for mange. Eller trilleturer - bare dette kan jo være helt umulig for enkelte. Men det man kanskje bør huske med barselgrupper er at alle mister en viss sosial intelligens etter flere måneder med lite søvn og i ammetåke. Det er veldig vanskelig å møte andre på dypere tema i en sånn setting. Det var feks ingen i vår gruppe som snakket mye om alle disse temaene jeg ramset opp, men vi visste at vi alle slet med ulike ting. Men midt i en setning om fødselen eller noe helt dagligdags kunne en unge rive ned alle bollene på bordet, eller en gulpe i sofaen eller noen måtte bytte en bleie. Alle setninger blir litt halvveis og ingen klarer helt å følge opp hverandre mens man har et halvt øye på ungen og har rødskutte øyne. Men ingen av oss tok dette personlig. Uff alkohol og spedbarn. Og spedbarn på cafe under corona… grøss Anonymkode: f573a...3e5 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #49 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er flust av de her. Jeg er 33 yngst i barselgruppen og eneste 2 barns mor Anonymkode: a31da...527 Oslo da sikkert? Anonymkode: f573a...3e5
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #50 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja, men da så. 🙄 Anonymkode: aea7a...3d5 Ikke alle trenger å henge med andre småbarnsmødre. Jeg syns andres barn er totalt uinteressant og foretrekker å Prate om andre ting Anonymkode: f573a...3e5 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #51 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke alle trenger å henge med andre småbarnsmødre. Jeg syns andres barn er totalt uinteressant og foretrekker å Prate om andre ting Anonymkode: f573a...3e5 Enig i dette. Jeg har vært heldig og hatt en ganske problemfri permisjonstid med rolige sovebabyer. Føler Barselgrupper ofte har fokus på alt som er vanskelig. Det er selvsagt fint at de som har mange utfordringer kan komme sammen å snakke om dette. Men personlig orket jeg ikke bruke tid på å sitte i en gruppe med fremmede og høre om deres problemer. Det angår ikke meg, jeg har ingen råd å komme med og ingen interesse av det. Anonymkode: 726be...39f 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #52 Skrevet 15. november 2021 On 11/13/2021 at 9:59 AM, AnonymBruker said: Har nettop fått barn nr.3, og helsesøster sa de neste konsultasjonene blir i grupper med 3 andre mødre. Forstod det sånn at de ønsket at man dannet barselgruppe med disse. Kan ikke huske dette med gruppekonsultasjoner fra forrige mammapermisjon for 4 år siden. Er det noe nytt nå etter korona? Og har noen her erfaring å dele om hvordan dette fungerer? Fornøyd/ikke fornøyd? Anonymkode: 726be...39f Jeg var på det før korona. jeg, hvit norsk vikingkvinne med første barnet v 39. Høyt utdannet de jeg ble satt på gruppe med; 16-17 år gammel førstegangsfødende direkte fra Pakistan (kunne ingebting norsk) nigeriansk bling bling dame med tvilsom CV som hatet hvite over alt på jord og gjorde det klart fra 1. Gang 2 damer i hijab som ikke tolererte at min mann var med.... Hadde jeg visst dette hadde jeg bedt om å slippe. Helt ærlig. Det var så jævlig kleint. Anonymkode: 177bc...adc 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #53 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (På 14.11.2021 den 10.35): Med på å presse? Dette er så drøyt og dumt at jeg blir bekymret for barna deres. Jeg bare skjønte ikke hvordan alle er for travle i 3 måneder i permisjon. Jeg skrev ikke «dere MÅ få til barselgruppe!» Anonymkode: aea7a...3d5 «Bekymret» for barna deres? Spar meg for oppgulpet. Makan til dårlig hersketeknikk. Anonymkode: 7cc0f...25b 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #54 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): «Bekymret» for barna deres? Spar meg for oppgulpet. Makan til dårlig hersketeknikk. Anonymkode: 7cc0f...25b Jeg mener det oppriktig. Om dagens foreldre er så veike, så er det grunn til å være bekymret for hvilken ryggrad barna deres kommer til å ha. Anonymkode: aea7a...3d5 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #55 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg mener det oppriktig. Om dagens foreldre er så veike, så er det grunn til å være bekymret for hvilken ryggrad barna deres kommer til å ha. Anonymkode: aea7a...3d5 Det har ikke noe å være veik, det handler om at man ikke har lyst! Og si nei til et sånt gruppepress ER å ha ryggrad fremfor å være en sau som skal være med på alt. Anonymkode: 7cc0f...25b 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #56 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg mener det oppriktig. Om dagens foreldre er så veike, så er det grunn til å være bekymret for hvilken ryggrad barna deres kommer til å ha. Anonymkode: aea7a...3d5 Det er jo helt motsatt. Å tørre å si nei til noe som en ikke har behov for er jo å ha ryggrad Anonymkode: f573a...3e5 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #57 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det har ikke noe å være veik, det handler om at man ikke har lyst! Og si nei til et sånt gruppepress ER å ha ryggrad fremfor å være en sau som skal være med på alt. Anonymkode: 7cc0f...25b This👍🏼 Anonymkode: ca19b...b0b 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #58 Skrevet 15. november 2021 Jeg fikk førstemann i Oslo for 14 år siden, andremann i en liten by i trøndelag for 12 år siden. Barselgruppa i Oslo var helt topp. Jeg var ikke med på første møte, da vi var hjemme i trøndelag, men fikk lett kontakt med de andre, og kom inn i gruppa lett som bare det. Tror vi hadde ett fellesmøte med fysio? Men vi møttes fast 1 gang i uka hele permisjonstiden, noen av oss oftere også. Endte opp med å være dagmamma til 2 av ungene året etter permisjon. Vi var nok satt sammen etter førstegangs, og alder, for vi var alle mellom 26 og 30 år, og fikk første barnet. Men nr 2 hadde vi flyttet, og første fellesgreie på helsestasjonen var ungene ca 2 mnd tror jeg. Jeg husker ingenting av det, da jeg fikk tlf om at de trodde at eldstemann hadde autisme på vei dit, så jeg var litt avkoblet kan man si. *ler* Liten plass gjorde at alle som fødte den mnd ble plassert sammen, uansett alder, hvor mange barn etc etc. Jeg kom aldri inn i den barselgruppa, vi var for ulike, samt at jeg hadde barn som var veldig mye sykt, slik at vi ofte ikke kunne dra. Jeg hadde venninner fra forum som også var hjemme i permisjon, så jeg hang heller med de, de gangene ungen var frisk nok til å ut gjennom døra. Og det var ikke ofte. *ler* Barselgruppa i Oslo har jeg enda kontakt med på nett. Anonymkode: d6860...091
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #59 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det har ikke noe å være veik, det handler om at man ikke har lyst! Og si nei til et sånt gruppepress ER å ha ryggrad fremfor å være en sau som skal være med på alt. Anonymkode: 7cc0f...25b Å kalle et fint tilbud for press vitner om manglende ryggrad. Anonymkode: aea7a...3d5
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #60 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Å kalle et fint tilbud for press vitner om manglende ryggrad. Anonymkode: aea7a...3d5 Jeez. Anonymkode: 7cc0f...25b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå