AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #1 Skrevet 13. november 2021 Har nettop fått barn nr.3, og helsesøster sa de neste konsultasjonene blir i grupper med 3 andre mødre. Forstod det sånn at de ønsket at man dannet barselgruppe med disse. Kan ikke huske dette med gruppekonsultasjoner fra forrige mammapermisjon for 4 år siden. Er det noe nytt nå etter korona? Og har noen her erfaring å dele om hvordan dette fungerer? Fornøyd/ikke fornøyd? Anonymkode: 726be...39f
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #2 Skrevet 13. november 2021 Det hadde vi her allerede for 19 år siden. Fungerte greit, men det er jo noe kommunen gjør for å spare ressurser i helsetjenesten. 4 fluer i én smekk liksom… Anonymkode: ad45e...221 11
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #3 Skrevet 13. november 2021 Jeg hadde det med første før korona, og min mor hadde det med meg for 30 år siden, så det er absolutt ikke noe nytt med gruppekonsultasjon/barselgruppekonsultasjon på helsestasjonen Men ikke hver gang, hos oss har det vært to av konsultasjone, husker ikke helt når. Da er det en fysioterapeut som har et lite foredrag og så er det litt spørsmål og felles diskusjon også kan man utveksle kontaktinfo for å danne barselgruppe første gang vi møtes. Jeg hadde ikke det med andremann pga korona, veldig irriterende, for jeg er ny i byen og hadde virkelig hatt bruk for barselgruppe 🙈 Anonymkode: a15b1...503 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #4 Skrevet 13. november 2021 Det var hyggelig nok der og da, men alle forsvant ut dørene så snart opplegget var ferdig. Ble ikke noe barselgruppe av det akkurat. Var ikke de samme på alle disse møtene heller. Så for min del fikk vi lite ut av det. En power point-presentasjon om mange tema vi ikke hadde tid til å gå skikkelig inn på uansett. Anonymkode: 87a97...e4c 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #5 Skrevet 13. november 2021 Vi hadde gruppemøte to ganger tror jeg, rundt 4 uker og en ved 4 mnd kanskje? var den gjengen som ble barselgruppa. HS ga en av oss ansvaret for å starte en fb-gruppe og bestemte at vi skulle møtes en spesifikk dag og tidspunkt på en kafé i lokalområdet som var barnevennlig. Så avtalte vi videre møter selv 🙂 Anonymkode: 89f33...7ae 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #6 Skrevet 13. november 2021 Jeg orker hverken gruppekonsultasjon eller barselgruppe så det møter jeg ikke opp på. Orker ikke sånt press om å være sosial med andre mødre. Er uansett håpløst å få til barseltreff da det aldri passer for alle. Anonymkode: 866a7...9d7 8
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #7 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg orker hverken gruppekonsultasjon eller barselgruppe så det møter jeg ikke opp på. Orker ikke sånt press om å være sosial med andre mødre. Er uansett håpløst å få til barseltreff da det aldri passer for alle. Anonymkode: 866a7...9d7 Skjønner deg, jeg ba om å få gruppetimene som individuelle timer. Har endel ting jeg vil ta opp uten tilhørere, og barselgrupper har ingen verdi for meg. Vil heller bruke tid på å møte de vennene jeg har. Har to venner som er i permisjon med småbarn. Anonymkode: 726be...39f 14
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #8 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg orker hverken gruppekonsultasjon eller barselgruppe så det møter jeg ikke opp på. Orker ikke sånt press om å være sosial med andre mødre. Er uansett håpløst å få til barseltreff da det aldri passer for alle. Anonymkode: 866a7...9d7 Press om å være sosial? Herregud, menneske. Er ALT et press for dagens skjøre foreldre? Det er et TILBUD. Et fantastisk tilbud, som man kan velge å la være å ta i bruk såklart. Men et PRESS? Rull inn pølsa. Skjønner heller ikke hvordan «ingen» finner tid når ALLE er i permisjon. Anonymkode: aea7a...3d5 27
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #9 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Skjønner deg, jeg ba om å få gruppetimene som individuelle timer. Har endel ting jeg vil ta opp uten tilhørere, og barselgrupper har ingen verdi for meg. Vil heller bruke tid på å møte de vennene jeg har. Har to venner som er i permisjon med småbarn. Anonymkode: 726be...39f Oj, tenkte ikke over at det gikk an å spørre om jeg. Hvis det blir en neste gang skal jeg huske på det. Anonymkode: 87a97...e4c 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #10 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Press om å være sosial? Herregud, menneske. Er ALT et press for dagens skjøre foreldre? Det er et TILBUD. Et fantastisk tilbud, som man kan velge å la være å ta i bruk såklart. Men et PRESS? Rull inn pølsa. Skjønner heller ikke hvordan «ingen» finner tid når ALLE er i permisjon. Anonymkode: aea7a...3d5 Det er et press jo når man legger opp timene til gruppekonsultasjoner. Ikke alle som tenker over at man kan be om individuell konsultasjon heller. Dessuten er det ikke sikkert det er kapasitet til kun individuelle konsultasjoner hvis det er et tettsted. Man bygger jo ned alt av helse og omsorg om dagen slik at kapasiteten er sprengt. Jeg sa ja til å dele informasjon med andre med babyer på samme alder og vi er seks i en Facebookgruppe, men på tre måneder er det ingen som har kunnet treffe hverandre så da har jeg meldt meg ut. Anonymkode: 866a7...9d7 5
Luckiness Skrevet 13. november 2021 #11 Skrevet 13. november 2021 Dette har jeg ikke hørt om. Er det slik at enkelte av kontrollene gjøres i grupper? Isåfall ville jeg vært uenig. Jeg ville ønsket en-til-en tilbud. For å få oppfølging/veiledning av vårt barn, oss som foreldre og eventuelle helsemessige og personlige opplysninger om barnet/oss forble med kun helsesøster og ikke andre rundt. Men kanskje dette er konsultasjoner i tillegg til de vanlige kontrollene? 5
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #12 Skrevet 13. november 2021 Luckiness skrev (8 minutter siden): Dette har jeg ikke hørt om. Er det slik at enkelte av kontrollene gjøres i grupper? Isåfall ville jeg vært uenig. Jeg ville ønsket en-til-en tilbud. For å få oppfølging/veiledning av vårt barn, oss som foreldre og eventuelle helsemessige og personlige opplysninger om barnet/oss forble med kun helsesøster og ikke andre rundt. Men kanskje dette er konsultasjoner i tillegg til de vanlige kontrollene? Vet ikke om det kan regnes som et tillegg, man har individuell time ved tre måneder og fem måneder, så er det gruppetime imellom ved 4 måneder. Hadde vært bedre med 3xindividuell ja 😛 vi skal på gruppetime i slutten av november, men etter å ha lest denne tråden vurderer jeg å la være å komme (hvis det er sånn at hensikten er å danne baselgruppe og tvinges til å gå på cafe 😛 ). Hadde vært kjekt å dra for å fått veid baby, eneste… var også gruppekonsultasjon ved 4-uker, men pga. corona fikk vi kun tilsendt link til en video vi skulle se. Som ikke var særlig informativ, for å være ærlig😅 Anonymkode: ca19b...b0b
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #13 Skrevet 13. november 2021 Luckiness skrev (48 minutter siden): Dette har jeg ikke hørt om. Er det slik at enkelte av kontrollene gjøres i grupper? Isåfall ville jeg vært uenig. Jeg ville ønsket en-til-en tilbud. For å få oppfølging/veiledning av vårt barn, oss som foreldre og eventuelle helsemessige og personlige opplysninger om barnet/oss forble med kun helsesøster og ikke andre rundt. Men kanskje dette er konsultasjoner i tillegg til de vanlige kontrollene? Ja, de timene som foregår som gruppekonsultasjoner er ikke spesifikt mot ditt barn. Jeg var bare på den ene siden jeg var full av feber fra brystinfeksjon på den første, men den jeg var på var med fysio, og da var helsesøster og fysio inne og pratet babb og jabb om utvikling av barn etc. Fysio sa man ikke skulle bære i sele i mer enn 10-15 minutter om gangen, jeg ble rød i toppen men turte ikke si noe. Helsesøster foreslo hørselsvern og gråtekur, omtrent, ift søvn og anbefalte å sove i egen seng alt ved 4 mnd. Så ble vi tatt ut individuelt til et separat rom med fysio som gjorde noen øvelser med babyen for å vurdere hvordan de lå an. Veide og målte når vi kom, de som ønsket det, som ved en vanlig kontroll. Siden jeg ikke var på første kontroll var jeg ikke blitt inkludert i barselgruppa de hadde opprettet, og det var ikke mye vilje til å inkludere meg i denne timen når de åpenlyst planla trilleturer rett foran meg 😅 Godt jeg hadde en egen fra før, hvis ikke hadde det føltes veldig kjipt. Drar nok ikke på det igjen, men det er ikke fordi opplegget er skruppelløst, men fordi jeg trives best med egen helsesøster og ikke denne dama som var her. Anonymkode: e2d91...1fe 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #14 Skrevet 13. november 2021 Luckiness skrev (55 minutter siden): Dette har jeg ikke hørt om. Er det slik at enkelte av kontrollene gjøres i grupper? Isåfall ville jeg vært uenig. Jeg ville ønsket en-til-en tilbud. For å få oppfølging/veiledning av vårt barn, oss som foreldre og eventuelle helsemessige og personlige opplysninger om barnet/oss forble med kun helsesøster og ikke andre rundt. Men kanskje dette er konsultasjoner i tillegg til de vanlige kontrollene? Nei dette var noen av de ordinære kontrollene som var omgjort til gruppekonsultasjoner med 4 barn pr gruppe. Anonymkode: 726be...39f
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #15 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har nettop fått barn nr.3, og helsesøster sa de neste konsultasjonene blir i grupper med 3 andre mødre. Forstod det sånn at de ønsket at man dannet barselgruppe med disse. Kan ikke huske dette med gruppekonsultasjoner fra forrige mammapermisjon for 4 år siden. Er det noe nytt nå etter korona? Og har noen her erfaring å dele om hvordan dette fungerer? Fornøyd/ikke fornøyd? Anonymkode: 726be...39f Vi hadde så mange problemer med vekt og amming i starten at jeg sa nei og ba om individuelle timer. Jeg måtte uansett innom helsestasjonen fryktelig ofte i starten så var lei av dem orket ikke enda flere folk. Anonymkode: f573a...3e5 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #16 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi hadde så mange problemer med vekt og amming i starten at jeg sa nei og ba om individuelle timer. Jeg måtte uansett innom helsestasjonen fryktelig ofte i starten så var lei av dem orket ikke enda flere folk. Anonymkode: f573a...3e5 Har også en problematikk med vekt og amming som gjør at vi har vært der to ganger allerede. Siden jeg har barn fra før føler jeg ikke at jeg er helt i målgruppen for dette gruppefopplegget heller. Hadde keisersnitt og fikk masse info på sykehuset av fysioterapeuten der. Så føler ikke jeg trenger mer av det heller. Anonymkode: 726be...39f 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #17 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har også en problematikk med vekt og amming som gjør at vi har vært der to ganger allerede. Siden jeg har barn fra før føler jeg ikke at jeg er helt i målgruppen for dette gruppefopplegget heller. Hadde keisersnitt og fikk masse info på sykehuset av fysioterapeuten der. Så føler ikke jeg trenger mer av det heller. Anonymkode: 726be...39f Vi var der annenhver dag i starten 😅. Det er på ingen måte noe poeng med de gruppe timene. Annet enn å Møte andre i samme situasjon Anonymkode: f573a...3e5
Luckiness Skrevet 13. november 2021 #18 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, de timene som foregår som gruppekonsultasjoner er ikke spesifikt mot ditt barn. Jeg var bare på den ene siden jeg var full av feber fra brystinfeksjon på den første, men den jeg var på var med fysio, og da var helsesøster og fysio inne og pratet babb og jabb om utvikling av barn etc. Fysio sa man ikke skulle bære i sele i mer enn 10-15 minutter om gangen, jeg ble rød i toppen men turte ikke si noe. Helsesøster foreslo hørselsvern og gråtekur, omtrent, ift søvn og anbefalte å sove i egen seng alt ved 4 mnd. Så ble vi tatt ut individuelt til et separat rom med fysio som gjorde noen øvelser med babyen for å vurdere hvordan de lå an. Veide og målte når vi kom, de som ønsket det, som ved en vanlig kontroll. Siden jeg ikke var på første kontroll var jeg ikke blitt inkludert i barselgruppa de hadde opprettet, og det var ikke mye vilje til å inkludere meg i denne timen når de åpenlyst planla trilleturer rett foran meg 😅 Godt jeg hadde en egen fra før, hvis ikke hadde det føltes veldig kjipt. Drar nok ikke på det igjen, men det er ikke fordi opplegget er skruppelløst, men fordi jeg trives best med egen helsesøster og ikke denne dama som var her. Anonymkode: e2d91...1fe Skal ikke svare på om Fysio har rett med tanke på 10-15min i sele maks…det har jeg ikke kompetanse til. Men for at baby skulle få nok søvn og ro så har ikke den anbefalingen blitt fulgt her… Høres ut som en unødig time å gå på annet enn det individuelle med fysio😅
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #19 Skrevet 13. november 2021 Luckiness skrev (19 minutter siden): Skal ikke svare på om Fysio har rett med tanke på 10-15min i sele maks…det har jeg ikke kompetanse til. Men for at baby skulle få nok søvn og ro så har ikke den anbefalingen blitt fulgt her… Høres ut som en unødig time å gå på annet enn det individuelle med fysio😅 Ja, det føltes ikke akkurat verdt det. Tror det hovedsaklig er et forsøk på å føre foreldre i like livssituasjoner sammen 🤷🏼♀️ Har man ikke behov for den (potensielt) sosiale biten, så tenker jeg det går helt fint å be om en vanlig time med egen helsesøster og en visitt til fysio! Anonymkode: e2d91...1fe 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #20 Skrevet 13. november 2021 https://nhi.no/familie/barn/helsestasjonskontroller-oversikt/?page=5 4 uker og 4 mnd skal være gruppekonsultasjon, men kjenner flere som av ulike grunner har fått individuelle timer. Har to barn selv, og selv på samme helsestasjon var det STOR forskjell på hva de bestod av. Med første fikk vi refleksjonsoppgaver og små videosnutter som vi diskuterte på 4 uker, før vi fikk litt tid til å prate og avtale barselgruppe. Med andre ble vi plassert i et rom, helsesykepleier sa et par setninger og gikk 🙈 Skulle vært fysioterapeut og snakka, men av ulike årsaker var hun ikke der noen av gangene. På 4 mnd var helsesykepleier og fysioterapeut og snakka om utvalgte tema. Anonymkode: 890ea...4f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå