AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #41 Del Skrevet 14. november 2021 Vi er i 40-50-årene, med greie inntekter og 6 voksne barn til sammen, vært gjennom hver vår (kostbare) skilsmisse, og ikke bodd så sentralt at det har vært noe vesentlig å tjene på bolig. Det vi arver vil gå til å bli gjeldfri til pensjonstilværelsen, og forhåpentlig kunne starte som pensjonister med en bil som holder i mange år, og med litt sparepenger i bakhånd. Barna får hjelp med kausjonering etter behov. Den økonomiske situasjonen til ts kan det bare være en liten promille av Norges befolkning som deler, og ikke et utgangspunkt for å lure på hva «folk flest» bruker arven til. Anonymkode: 7830f...87a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 14. november 2021 #42 Del Skrevet 14. november 2021 On 11/13/2021 at 9:47 AM, AnonymBruker said: Du som har arvet penger, hva har du brukt de på? Stort sett er man vel etablert når man mister foreldrene sine. I 2012 leste jeg gjennomsnittet på arv var noe over 1 mill og med tanke på boligprisene i det siste vil jeg tenke det er en god del mer nå. Sitter de som har arvet foreldrene sine med masse penger? Hva brukes de på? Jeg tenker vi er en ganske gjennomsnittlig familie. Vi er i tjueårene. Har to barn. Vi tjener ca 1,2 i året tilsammen. Eier bolig til ca. 7,5 og bil. Nedbetalt gjeld på alt. Usikker på eksakt hva våre foreldre har av eiendeler, men kan tenke det tilsammen blir rundt 12mill på oss begge. Men hva bruker folk disse pengene til? Hvorfor er det så mye stress rundt pensjonssparing når de fleste faktisk arver før de blir pensjonister. Jeg skjønner at noen ikke arver gjennomsnittet, men når gjennomsnittet er såpass så er vel det nok til pensjon? Anonymkode: 95162...4bd Det er et godt spørsmål, faktisk... Jeg har tenkt på det samme, spesielt med alle som maser om at man må komme inn på boligmarkedet og opprette pensjonssparing for å "sikre pensjonen". De fleste skal jo ikke trenge det, om foreldrene eier en nedbetalt bolig, og man ikke har for mange søsken. Jeg er fra en liten familie der man stort sett har fått to eller ingen barn, og jeg og min bror kommer til å arve et par millioner hver. Jeg vet jo selvsagt ikke når, men jeg ser ikke noen grunn til å begynne å spare til pensjon mens jeg jobber. Regner med å jobbe i 30 år til, og anser det som usannsynlig at foreldrene mine blir over 100 år gamle... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #43 Del Skrevet 14. november 2021 Knirke skrev (3 minutter siden): Det er et godt spørsmål, faktisk... Jeg har tenkt på det samme, spesielt med alle som maser om at man må komme inn på boligmarkedet og opprette pensjonssparing for å "sikre pensjonen". De fleste skal jo ikke trenge det, om foreldrene eier en nedbetalt bolig, og man ikke har for mange søsken. Jeg er fra en liten familie der man stort sett har fått to eller ingen barn, og jeg og min bror kommer til å arve et par millioner hver. Jeg vet jo selvsagt ikke når, men jeg ser ikke noen grunn til å begynne å spare til pensjon mens jeg jobber. Regner med å jobbe i 30 år til, og anser det som usannsynlig at foreldrene mine blir over 100 år gamle... Jeg vil anta at mine foreldre er gode for 10+ millioner, uten at jeg noen gang har undersøkt, eller regnet på det. Men dette er på ingen måte penger jeg regner med. Jeg sparer pensjon i fond, jeg betaler jevnt ned på boligen og er gjeldsfri i god tid før 60 årsdagen min da jeg ønsker å gå av. For man vet jo ikke hva som kan treffe før man har pengene i handa. Å ikke spare til pensjon i disse dager er derfor ren idioti, ikke bare må jeg da stå i arbeidslivet til 70 år om pengene ikke kommer før, men jeg må da ned til 1/3 av lønnen. Om de i det hele tatt klarer å opprettholde folketrygdens beløp om 30 år, noe som er veldig lite sannsynlig. Anonymkode: 3fe0d...90a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 14. november 2021 #44 Del Skrevet 14. november 2021 18 hours ago, AnonymBruker said: Dersom du allerede i 20-åra spekulerer i hvor mye arven fra dine foreldre kan bli på, forteller det egentlig ganske mye om deg som person. Håper ikke dine foreldre, som kanskje såvidt har begynt på 50-åra veit om disse tankene dine. Skremmende å lese. Anonymkode: 8e24f...73e Det må da gå an å tenke på arv uten å bli beskyldt for mordplaner?. Vi skal faktisk alle dø en gang, det er det eneste som er sikkert her i livet.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 14. november 2021 #45 Del Skrevet 14. november 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vil anta at mine foreldre er gode for 10+ millioner, uten at jeg noen gang har undersøkt, eller regnet på det. Men dette er på ingen måte penger jeg regner med. Jeg sparer pensjon i fond, jeg betaler jevnt ned på boligen og er gjeldsfri i god tid før 60 årsdagen min da jeg ønsker å gå av. For man vet jo ikke hva som kan treffe før man har pengene i handa. Å ikke spare til pensjon i disse dager er derfor ren idioti, ikke bare må jeg da stå i arbeidslivet til 70 år om pengene ikke kommer før, men jeg må da ned til 1/3 av lønnen. Om de i det hele tatt klarer å opprettholde folketrygdens beløp om 30 år, noe som er veldig lite sannsynlig. Anonymkode: 3fe0d...90a Jeg er ikke idiot, og jeg regner fullt og helt med å jobbe til jeg er 70 (dvs 30 år til). Ser fortsatt ingen grunn til å bruke penger i dag på noe som sannsynligvis ikke skjer i fremtiden. Om noe skulle "treffe" kan jeg ta opp seniorlån, siden jeg ikke har noen arvinger selv. Men selvfølgelig, folk er forskjellige... Noen har lav risikovilje og setter trygghet foran alt. Jeg er ikke der i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #46 Del Skrevet 14. november 2021 Det er nok ikke sånn at de aller fleste kommer til å arve. Er nok en god del mennesker som sitter på mye gjeld og det har også blitt vanligere at eldre låner på hus/leilighet til sitt eget forbruk og betaler kun renter så lenge de lever. Både min mann og jeg kommer til å arve en god del (flere mill) når den tid kommer. Men vi har god økonomi, hus vi trives i med lite gjeld, utleieleilighet og god fond, så da mest sannsynlig så kommer pengene til å gå rett til våre barn for å hjelpe dem med etableringen. Kommer nok til å bruke litt på oss til noen flere ferieturer. Men vi håper det er veldig lenge til. Anonymkode: b1667...ea4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #47 Del Skrevet 15. november 2021 Arvet litt over 1 mill, gikk rett til EK på bolig. Anonymkode: f863d...21d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #48 Del Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (På 13.11.2021 den 14.24): Her vil arven gå i bolig, sitter heldigvis i nedbetalt leilighet, men mulighet for at jeg oppgraderer med noen flere kvm når arven kommer. Bor på 50 kvm og kunne tenkt meg 70-80 kvm. Venter ca 700 000 i arv, vi er 3 og det er ca den andelen vi vil arve hver. Anonymkode: 60ccc...6f1 Lurer på hva du mener med at du venter arv? Er det noen som har dødd, og du venter på at boet skal gjøres opp? Eller er det det du regner med at dine fortsatt levende foreldre vil etterlate seg? Anonymkode: 22b1a...002 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #49 Del Skrevet 15. november 2021 Jeg antar at mine foreldre vil skrive eller har skrevet testament, så alt utover pliktdel blir fordelt på barnebarn. Har de ikke det vil det uansett bli delt på barna, for vi er godt etablert. Jeg har til nylig mer eller mindre fortrengt at det blir en arv, og har selv spart til å hjelpe barna inn på boligmarkedet. Det ble tatt opp i familien ved rund dag, mest på fleip, og da ble det litt "Åh det stemmer, de skal ikke leve evig nei." Jeg har "glemt" å regne med arv når jeg opp gjennom årene har tenkt på hvor mye penger det er best å komme opp i, for meg, min kjære og å hjelpe barna. Arv er et ubehagelig tema, så mitt selektive fokus har bare skjøvet det ut av regnestykket. Anonymkode: 25395...aa1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #50 Del Skrevet 15. november 2021 Jeg brukte arv til oppussing, ca 1 mill. Nedbetalte huslån med ca 800000 Investert ca 650000 kr i ulike fond og aksjer/crowlending Bufferkonto 60000 kr Kortsiktig sparing på høyrentekonto til ferie/utdanning ca 100000 kr. Resten har blitt brukt til "luksus", arvet vel drøyt 3 mill. Anonymkode: 5bd09...5a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #51 Del Skrevet 15. november 2021 Arv sender man videre til neste generasjon Anonymkode: 4c87d...ec7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #52 Del Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg antar at mine foreldre vil skrive eller har skrevet testament, så alt utover pliktdel blir fordelt på barnebarn. Har de ikke det vil det uansett bli delt på barna, for vi er godt etablert. Jeg har til nylig mer eller mindre fortrengt at det blir en arv, og har selv spart til å hjelpe barna inn på boligmarkedet. Det ble tatt opp i familien ved rund dag, mest på fleip, og da ble det litt "Åh det stemmer, de skal ikke leve evig nei." Jeg har "glemt" å regne med arv når jeg opp gjennom årene har tenkt på hvor mye penger det er best å komme opp i, for meg, min kjære og å hjelpe barna. Arv er et ubehagelig tema, så mitt selektive fokus har bare skjøvet det ut av regnestykket. Anonymkode: 25395...aa1 Det er ikke en god måte å gjøre det på. For det første kan man risikere at barnebarna har for høy formue når de blir studenter, og går glipp av et veldig gunstig testament. For det andre risikerer man at 18-åringen ønsker å bruke pengene på noe helt annet enn bolig. I ytterste konsekvens risikerer man at "barnet" har nok med penger til å finansiere rus, for man vet aldri hvem barnet er om 5-10-15 år. Barnebarna sikres selvfølgelig EK til bolig, men det er foreldre som styrer når denne utbetalingen blir. Anonymkode: 3fe0d...90a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #53 Del Skrevet 15. november 2021 Hahahaha 😅 Jeg har et helt annet utgangspunkt enn deg. Har karret meg opp fra rennesteinen til å tjene om lag 500.000,- i året. Min mor arver jeg kanskje et par hundre tusen fra, vi er mange søsken og lillebroren min, som er halvbror - får nok mesteparten når min stefar en gang dør (mamma dør nok først). Min biologiske far har skrevet alt over på min stemor, jeg arver ikke noe fra henne. Det er 12 års forskjell, han dør først. Anonymkode: 0919c...dc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #54 Del Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hahahaha 😅 Jeg har et helt annet utgangspunkt enn deg. Har karret meg opp fra rennesteinen til å tjene om lag 500.000,- i året. Min mor arver jeg kanskje et par hundre tusen fra, vi er mange søsken og lillebroren min, som er halvbror - får nok mesteparten når min stefar en gang dør (mamma dør nok først). Min biologiske far har skrevet alt over på min stemor, jeg arver ikke noe fra henne. Det er 12 års forskjell, han dør først. Anonymkode: 0919c...dc2 Det der er ikke lov, barna skal sikres minst 15G (omkring 1.6 millioner) så hvis din far har noe arv, har ikke din stemor "lov" til å ta alt. Anbefaler å lese deg litt opp. Anonymkode: 3df80...95e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #55 Del Skrevet 15. november 2021 Tror ikke jeg og min mann kommer til å arve så mye. Mine foreldre eier en liten enebolig, tror ikke den er nedbetalt og de er i 60 årene. Min manns foreldre valgte å gi hele sin eiendom til broren hans da de var i 50 årene, så de eier ingenting han kan arve. Anonymkode: 3af38...342 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #56 Del Skrevet 15. november 2021 Jeg begynte å tenke på denne tråden. Mine barn er på samme alder som ts. Hvis mannen min og jeg skulle falle fra i morgen ville de arvet ca 2 500 000-3 000 000 kr tilsammen. (Bolig minus gjeld + sparepenger og livsforsikring) De ville garantert brukt pengene til å komme seg inn på boligmarkedet. Anonymkode: bd8a7...d61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyblue7 Skrevet 15. november 2021 #57 Del Skrevet 15. november 2021 Jeg hadde nok brukt arv på å betale ned huslån. Begge mine foreldre sitter på hver sin nedbetalte eneboliger, hytte, båt og aksjer, så det vil trolig bli en del i arv på meg og min bror når de en gang faller fra (forhåpentligvis minst 30 År til)! Vil tro både jeg og broren min har nedbetalte boliger da (vi har begge kjøpt eneboliger i år). Men mye viktigere å ha de i live, og at de får forvalte sin økonomi sånn de vil resten av livet. Vi barna skal nok klare oss stort sett selv! (vi fikk begge 200 000 i forskudd på arv da vi kjøpte bolig, bedre å få litt hjelp nå når vi er i etableringsfasen). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønn Frosk Skrevet 15. november 2021 #58 Del Skrevet 15. november 2021 Jeg har ikke arvet så mye. Det var litt over 200000. Brukte de på nytt tak, og symaskin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #59 Del Skrevet 15. november 2021 Arvet ca 1000000, i 30-åra. Det meste av pengene står i banken. Skal noen ha nytt kjøkken om et par år. Anonymkode: 1bce9...c62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #60 Del Skrevet 15. november 2021 Min første arv ble investert i min første bolig. Min andre arv ble brukt til å oppgradere min neste bolig (hadde solg første, og kjøpt større enebolig). Min tredje arv gikk til bufferkonto. Når min partner arver, vil det gå til nedbetaling av gjeld, for å likestille eierforholdet på boligen. Neste gang jeg arver, blir det komplisert, kanskje jeg avstår arv da🤷🏻♀️ Anonymkode: 98f7e...18c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå