AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #21 Del Skrevet 13. november 2021 Vi har et vennepar der samtlige foreldre gikk bort ila 3 år og ingen var 70 en gang. Så de arvet da de var ganske ung, pengene gikk til kjøp av hytte, bobil og fond til barna. Mine foreldre eier ikke nåla i veggen så der blir det ingenting å arve. Mannens foreldre har et hus men ikke i by så verdien er begrenset, kanskje 2 mill? Dersom de når gjennomsnittsalder er vi såpass gammel at vi ikke har behov for penger, da vil de bli brukt for å spe på pensjonen eller barna får litt. Anonymkode: 81c7f...1a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #22 Del Skrevet 13. november 2021 NymeriaRhoynar skrev (3 timer siden): Jeg spør ikke vennene mine om deres personlige økonomi, jeg vet at noen har kjøpt hytte for arv og noen har hjulpet barn inn på boligmarkedet. Jeg lurer også på hvordan dere har klart å få nedbetalt bolig til 7,5 når dere er i 20-årene uten hjelp. Det er grenser for hvor mye av disse 7,5 millionene som kan skyldes prisstigning. Det er egentlig merkelig at man ikke snakker mer åpent om økonomi med venner. Sparetips bør bli like naturlig som sminke-, trenings- og andre tips. Det samme gjelder åpenhet rundt lønn blant kolleger, det er kun ledelsen som tjener på hemmeligholdet Anonymkode: 0e91d...d79 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #23 Del Skrevet 13. november 2021 Mine foreldre og besteforeldre har gitt gaver/forskudd på arv slik at barnebarna har kunnet komme inn på boligmarkedet, men ikke alle som har benyttet seg av dette. Jeg har hatt utrolig glede av å komme inn på boligmarkedet i tidlig 20 årene, og eier nå et stort hus som nesten er nedbetalt. Tror dette er det beste man kan bruke arven på, hjelpe de neste generasjonene med å komme inn på boligmarkedet. Anonymkode: ccac4...212 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #24 Del Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er egentlig merkelig at man ikke snakker mer åpent om økonomi med venner. Sparetips bør bli like naturlig som sminke-, trenings- og andre tips. Det samme gjelder åpenhet rundt lønn blant kolleger, det er kun ledelsen som tjener på hemmeligholdet Anonymkode: 0e91d...d79 Å dele sparetips er noe helt annet enn å fortelle om sin egen økonomi. Anonymkode: b29a6...ddd 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #25 Del Skrevet 13. november 2021 Her vil arven gå i bolig, sitter heldigvis i nedbetalt leilighet, men mulighet for at jeg oppgraderer med noen flere kvm når arven kommer. Bor på 50 kvm og kunne tenkt meg 70-80 kvm. Venter ca 700 000 i arv, vi er 3 og det er ca den andelen vi vil arve hver. Anonymkode: 60ccc...6f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #26 Del Skrevet 13. november 2021 Arven har gått til å kunne kjøpe meg bolig. Om jeg eller mannen arver mer så vil det gå til at barna våre kan kjøpe bolig. Anonymkode: 6e2db...bcb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 13. november 2021 #27 Del Skrevet 13. november 2021 Boet etter mora mi var nedsyltet i gjeld, så det brukte vi det lille som etter henne på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #28 Del Skrevet 13. november 2021 Jeg har arvet mine foreldre, men det var ikke akkurat snakk om millionbeløp, så de pengene gikk til oppussing av hus, nedbetaling av noe gjeld, og det som ble igjen står i fond. Har vel arvet 5-600 000,- til sammen, spredt over mange år, fra ulike familiemedlemmer. Anonymkode: fa485...968 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #29 Del Skrevet 13. november 2021 Piker, vin og sang. Easy money come, easy money go. Anonymkode: 84b6e...c04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #30 Del Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du som har arvet penger, hva har du brukt de på? Stort sett er man vel etablert når man mister foreldrene sine. I 2012 leste jeg gjennomsnittet på arv var noe over 1 mill og med tanke på boligprisene i det siste vil jeg tenke det er en god del mer nå. Sitter de som har arvet foreldrene sine med masse penger? Hva brukes de på? Jeg tenker vi er en ganske gjennomsnittlig familie. Vi er i tjueårene. Har to barn. Vi tjener ca 1,2 i året tilsammen. Eier bolig til ca. 7,5 og bil. Nedbetalt gjeld på alt. Usikker på eksakt hva våre foreldre har av eiendeler, men kan tenke det tilsammen blir rundt 12mill på oss begge. Men hva bruker folk disse pengene til? Hvorfor er det så mye stress rundt pensjonssparing når de fleste faktisk arver før de blir pensjonister. Jeg skjønner at noen ikke arver gjennomsnittet, men når gjennomsnittet er såpass så er vel det nok til pensjon? Anonymkode: 95162...4bd Dersom du allerede i 20-åra spekulerer i hvor mye arven fra dine foreldre kan bli på, forteller det egentlig ganske mye om deg som person. Håper ikke dine foreldre, som kanskje såvidt har begynt på 50-åra veit om disse tankene dine. Skremmende å lese. Anonymkode: 8e24f...73e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #31 Del Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dersom du allerede i 20-åra spekulerer i hvor mye arven fra dine foreldre kan bli på, forteller det egentlig ganske mye om deg som person. Håper ikke dine foreldre, som kanskje såvidt har begynt på 50-åra veit om disse tankene dine. Skremmende å lese. Anonymkode: 8e24f...73e Mine foreldre er dessverre oppe i 70 årene og jeg håper SELVFØLGELIG at de har mange mange år igjen. Ikke alle får barn i tjueårene.... Anonymkode: 95162...4bd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #32 Del Skrevet 13. november 2021 Min mann arvet 3 mill etter sine foreldre, de står investert i fond og aksjer. Vi er ca 50 med nedbetalt bolig og nedbetalt utleieleilighet pluss mye sparing. Vil nok få en arv selv av mine foreldre på minst 10 mill men de er heldigvis relativt unge enda. Har ingenting å bruke det på. Har allerede planer om å gi dem en mill hver til å kjøpe bolig. Har 3 barn. Anonymkode: 63e50...169 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #33 Del Skrevet 13. november 2021 Håper virkelig ikke det blir et tema på mange år enda, men med tanke på verdier de har ville jeg nok ende med litt over en mill nå, om de skulle falle fra. Det ville nok blitt brukt på boliglån. Og en ferie tenker jeg. Kanskje jeg ville brukt det til å oppgradere bolig, er ikke fornøyd med planløsningen per nå pluss litt annet småtteri. Har fått ca 100k i forskudd på arv for å komme inn på boligmarkedet. Anonymkode: 1398f...78c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #34 Del Skrevet 13. november 2021 Her var det farmor som lever fortsatt, men solgte huset og flyttet til en omsorgsbolig. Hun fordelte pengene fra hussalget mellom barna, som alle er i 60-70 årene selv, så de omfordelte videre til barnebarna. Vi har fått 300 og kjøpte dyrere bil, enn vi ville har kjøpt ellers. Ble ny elbil, og det er jo betydelig billigere i drift enn vår gamle bilen, så vi er evig takknemlige. Anonymkode: cbf3a...bc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #35 Del Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Dersom du allerede i 20-åra spekulerer i hvor mye arven fra dine foreldre kan bli på, forteller det egentlig ganske mye om deg som person. Håper ikke dine foreldre, som kanskje såvidt har begynt på 50-åra veit om disse tankene dine. Skremmende å lese. Anonymkode: 8e24f...73e Jeg er 40, og tanken har slått meg også innimellom, hva man skal med arven. Har til og med diskutert med min søster, men da med tema "de burde bruke mye mer på seg selv, for vi trenger ikke pengene" Anonymkode: 3fe0d...90a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #36 Del Skrevet 14. november 2021 Foreldrene mine har fucka opp skikkelig så jeg arver kun gjeld, så sier selvfølgelig fra meg alt. På grunn sav det har jeg sikret meg selv godt med god utdannelse og penger i aksjemarkedet og enebolig i Oslo. Mine barn blir etter hvert å arve det og jeg setter pris på at vi har klart det. Anonymkode: 3df80...95e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #37 Del Skrevet 14. november 2021 Jeg arvet «hele» 35000 kr etter mine foreldre, det ble til en stor deilig sofa som vi har kost oss mye i. Tidligere fikk jeg 10000 kr som ble lagt i en utenlandsreise. Jeg har ikke akkurat vasset i arvede penger, det skyldes også at vi var sju søsken som skulle dele. Anonymkode: 98fae...9b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #38 Del Skrevet 14. november 2021 Kjøpte bolig uten å ta lån, var i begynnelsen av 30-årene. Anonymkode: 5f35f...434 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardrøm Skrevet 14. november 2021 #39 Del Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Her hvor jeg bor er det bare de aller dyreste, mest nyoppussede/eksklusive og største villaene som koster 7,5 millioner, og det er HELT uoverkommelig for noen i 20-årene, siden prisveksten på resten av boligmarkedet er så lav at de ikke får bygget seg opp egenkapital. Anonymkode: 49656...5df Jeg er helt enig i at TS er privilegert! Det er først og fremst et uttrykk for at prisveksten har vært helt spinnvill. Et søk på Finn viser at du med 7,5 millioner får en litt over standard leilighet på 70-90 kvm i sentrumsnære bydeler i Oslo. Mange av oss har opplevd at verdien har doblet seg på relativt få år, fra et allerede høyt nivå. Vi har vært veldig heldige, men det er altså ikke uvanlig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #40 Del Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Men hva bruker folk disse pengene til? Hvorfor er det så mye stress rundt pensjonssparing når de fleste faktisk arver før de blir pensjonister. Jeg skjønner at noen ikke arver gjennomsnittet, men når gjennomsnittet er såpass så er vel det nok til pensjon? Anonymkode: 95162...4bd Med tanke på at min farsarv var 0, og min morsarv kommer til å bli langt under gjennomsnittet må jeg nok spare til pensjon selv gitt. (Og ikke misforstå, jeg ønsker virkelig at min mor skal bruke sine egne penger på seg selv, for å ha et godt liv så lenge hun kan!) Tidligere har jeg arvet 50 000 av en grandtante som ikke hadde livsarvinger, og de pengene gikk til sårt tiltrengte oppgraderinger av inventar. Som en annen skriver, hva gjennomsnittet er, er irrelevant. Det finnes noen som drar gjennomsnittet opp ved å etterlate seg store formuer, mens andre ikke etterlater seg noe som helst. Men jeg skjønner ikke helt hvordan du i det ene sekundet kan si at gjennomsnittet var noe over 1 mill for 10 år siden, for så i neste sekund si at dere er gjennomsnittlige når dere vil arve 12 (!) millioner. Riktignok har boligprisene steget en del på 10 år, men ikke så mye. Etter å ha søkt litt fant jeg et svar (ung.no) som anslår at gjennomsnittlig utbetaling av arv i 2021 kan være rundt 2 millioner. Jeg tror ikke du helt ser hvor privilegert* du er når du tror at det du har, og det du kommer til å få, er gjennomsnittlig. Sitat https://naob.no/ordbok/privilegert 2 som har ett eller flere goder som ikke er en selvfølge, som ikke alle har tilgang til; godt stilt; heldig Anonymkode: bd8a7...d61 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå