Gå til innhold

Hva bruker folk arv på?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du som har arvet penger, hva har du brukt de på? Stort sett er man vel etablert når man mister foreldrene sine. I 2012 leste jeg gjennomsnittet på arv var noe over 1 mill og med tanke på boligprisene i det siste vil jeg tenke det er en god del mer nå. 

Sitter de som har arvet foreldrene sine med masse penger? Hva brukes de på? 

Jeg tenker vi er en ganske gjennomsnittlig familie. Vi er i tjueårene. Har to barn. Vi tjener ca 1,2 i året tilsammen. Eier bolig til ca. 7,5 og bil. Nedbetalt gjeld på alt. Usikker på eksakt hva våre foreldre har av eiendeler, men kan tenke det tilsammen blir rundt 12mill på oss begge. Men hva bruker folk disse pengene til? Hvorfor er det så mye stress rundt pensjonssparing når de fleste faktisk arver før de blir pensjonister. Jeg skjønner at noen ikke arver gjennomsnittet, men når gjennomsnittet er såpass så er vel det nok til pensjon? 

Anonymkode: 95162...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg arvet totalt under 100 000 til sammen fra foreldrene mine, så sleit ikke så voldsomt med å få brukt dem opp.

Anonymkode: 7b273...6bf

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere er i tyveåra og har nedbetalt bolig til 7 mill sitter dere jo usedvanlig bra i det. Det høres ut som dere må ha fått hjelp av foreldre i utgangspunktet for å få dette til?

Vi er over 50, og har nesten utbetalt bolig. Det er kun jeg som har arva, det var ikke noe millionbeløp men noen hundretusen. De ble brukt til å betale ned på huset, pluss at jeg ordnet meg en bufferkonto. 

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (2 minutter siden):

Hvis dere er i tyveåra og har nedbetalt bolig til 7 mill sitter dere jo usedvanlig bra i det. Det høres ut som dere må ha fått hjelp av foreldre i utgangspunktet for å få dette til?

Vi er over 50, og har nesten utbetalt bolig. Det er kun jeg som har arva, det var ikke noe millionbeløp men noen hundretusen. De ble brukt til å betale ned på huset, pluss at jeg ordnet meg en bufferkonto. 

Ikke fått hjelp til det nei. 

Du kjenner muligens flere rundt femtiårene, har du inntrykk av at det er bolig arven ofte blir brukt til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør ikke vennene mine om deres personlige økonomi, jeg vet at noen har kjøpt hytte for arv og noen har hjulpet barn inn på boligmarkedet.

Jeg lurer også på hvordan dere har klart å få nedbetalt bolig til 7,5 når dere er i 20-årene uten hjelp. Det er grenser for hvor mye av disse 7,5 millionene som kan skyldes prisstigning.

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke fått hjelp til det nei. 

Du kjenner muligens flere rundt femtiårene, har du inntrykk av at det er bolig arven ofte blir brukt til? 

Kjenner ikke så mange i 50-åra som har arva egentlig. De fleste er heldig og har foreldre i live. 
Men lurer på hvordan dere har klart å betale ned en bolig til 7 mill når dere er så unge? 
Hvordan er det mulig med den inntekten dere har? 🤔

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i midten av tjueårene og har til nå arvet ca 1,7 mill, det har gått til nedbetaling på boliglån og billån samt et par ferier. Vet at jeg kommer til å arve noen millioner lenge før jeg pensjoneres så jeg stresser ikke ang pensjonsparing

Anonymkode: 5c185...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NymeriaRhoynar skrev (7 minutter siden):

Jeg spør ikke vennene mine om deres personlige økonomi, jeg vet at noen har kjøpt hytte for arv og noen har hjulpet barn inn på boligmarkedet.

Jeg lurer også på hvordan dere har klart å få nedbetalt bolig til 7,5 når dere er i 20-årene uten hjelp. Det er grenser for hvor mye av disse 7,5 millionene som kan skyldes prisstigning.

Spart så lenge jeg kan huske. Kjøpte leilighet med en gang jeg var ferdig med studier samtidig som jeg nedbetalte så mye som mulig på lånet. Solgte med ca. 400 000 i pluss. Vi kjøpte sammen en bolig til 4. Oppsusingsobjekt som vi har pusset opp. Den er nå verdt 7,5 noen få år senere. Har hele veien vært veldig sparsommelige og spart mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spart så lenge jeg kan huske. Kjøpte leilighet med en gang jeg var ferdig med studier samtidig som jeg nedbetalte så mye som mulig på lånet. Solgte med ca. 400 000 i pluss. Vi kjøpte sammen en bolig til 4. Oppsusingsobjekt som vi har pusset opp. Den er nå verdt 7,5 noen få år senere. Har hele veien vært veldig sparsommelige og spart mye. 

Glemte å skrive at jeg jobbet ved siden av studier og derfor fikk spart mye under den tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å arve mine foreldre om ikke så lenge. Arven blir på ca 1-1,5 mill. Kommer til å bruke dem for å sikre pensjonisttilværelsen min. Skulle gjerne gitt pengene til ungene mine slik at de kom seg inn på boligmarkedet, men det har jeg ikke økonomi til.

Anonymkode: 507d5...335

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok en ganske dyr leilighet i utlandet, som skal brukes som sesongbolig når vi blir pensjonister.

Og så en temmelig solid arv etter oss igjen.. da øvrige boliger også er nedbetalt. 

Anonymkode: 3fe0d...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt en del på bolig, skal kjøpe hytte og muligens investere i flere boliger.

Anonymkode: 0682f...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomsnitt er jo ganske villedende i økonomisammenheng da, de som arver mange millioner vil jo dra opp snittet vesentlig - så tipper nok at medianen er en ganske annen. 

Ellers har jeg heldigvis ikke erfaring med arv enda, men ser for meg at mange nok bruker den til bolig ja - enten betale ned lån eller oppskalere standard/kjøpe hytte.

Anonymkode: df2c6...5d6

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er i 20årene, liker ikke å «shoppe». Har fått forskudd på arv av besteforeldrene mine nylig (ikke jeg som spurte om det) fikk ca. 1,3mill kan hende mer kommer, de kom i «etapper» brukte første del til å endelig selge leiligheten min og kjøpe et rekkehus, det var et oppussingsobjekt så nå forsvinner resten til det. 🥲 men det meste får jeg forhåpentligvis igjen når jeg selger da, så tapt er de nok ikke.

Anonymkode: 12473...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine besteforeldre, som er den første generasjonen i slekta med formue, etablerte en presedens for at det var viktigere å hjelpe barnebarn i etableringsfasen enn sine godt etablerte barn. De har de for gitt store gaver, som skulle spares til boligformål. De har også testamentert en del til oss barnebarna, i stedet for at foreldrene våre får alt.

Mine foreldre er ganske enig i dette, så jeg regner med at en del av arven fra dem kommer til å gå rett til mine barn. Det gjør meg ingenting, for jeg regner ikke med å få noe arv derfra på noen tiår, og da har jeg det jeg trenger.

Anonymkode: 2eb91...0df

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Selv om dere har spart og pusset opp, så er dette helt uoverkommelig for de aller fleste i slutten av 20-årene. De tjener for dårlig og/eller har vært for få år i arbeidslivet og/eller de bor i et område med lav prisvekst. Her hvor jeg bor er det bare de aller dyreste, mest nyoppussede/eksklusive  og største villaene som koster 7,5 millioner, og det er HELT uoverkommelig for noen i 20-årene, siden prisveksten på resten av boligmarkedet er så lav at de ikke får bygget seg opp egenkapital. 
Jeg har arvet 500k (besteforeldre/forskudd på arv fra foreldre), det gikk rett i boliglånet. Når mine foreldre faller fra, tenker jeg de har verdier til arv på rundt eller litt under 1,5 millioner på hver (vi er tre søsken). Men jeg håper det blir lenge til!

Anonymkode: 49656...5df

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye av arven fra min far gikk til å sørge for en god bolig for min mor i alderdommen. 

De var skilte og ikke på talefot. Men hennes innsats var viktig for hans suksess. Han ville snudd seg i grava om han visste. 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å kjøpe meg bolig mest sannsynlig, har vært syk store deler av livet så har ikke hatt mulighet til å komme meg inn på boligmarkedet. Moren min har sagt at hun vil at leiligheten hennes skal gå til meg, men vi er to søstre, og jeg kommer til å sørge for at det blir delt likt mellom oss dersom min mor forskjellsbehandler. Min mor og søster har dessverre hatt alt for mange konflikter, så hun har tatt opp dette med arv noen ganger. At hun ikke vil at min søster skal få mer enn pliktdelsarv osv.

Anonymkode: 80ccc...641

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi er i tjueårene. Har to barn. Vi tjener ca 1,2 i året tilsammen. Eier bolig til ca. 7,5 og bil. Nedbetalt gjeld på alt. Usikker på eksakt hva våre foreldre har av eiendeler, men kan tenke det tilsammen blir rundt 12mill på oss begge. Men hva bruker folk disse pengene til?

Jeg håper dere forstår hvor privilegerte dere er i forhold til nesten alle andre. 
Hva man skal bruke arv til er vanligvis ikke en problemstilling.

Jeg håper dere begge får beholde foreldrene dere i mange år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke arvet noenting enda (heldigvis, får man vel si), men den dagen det skjer, kommer alt til å gå til nedbetaling av boliglån. Jeg kjøpte meg egen leilighet i 2016 etter en skilsmisse, så den er det en del lån på ennå, selvfølgelig.

Blir ikke noe "sus og dus" og sløsing for arvede penger. Alt vil gå til bolig for min del. Blir kanskje ikke så mye fra mor spesielt (de er skilt), for hun sitter med lån på sin leilighet, mens faren min har gjeldsfri leilighet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...