Gå til innhold

Skal hente katt på 3 år. Hvor lenge skal jeg holde henne inne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror dette hjemmet blir hennes tredje hjem . Hun som har katten nå har hatt den i 6-7 måneder. Hun har 2 monser som ikke lar denne pusia være i fred så derfor må hun selge henne.

Det jeg tenker på er hvordan det skal gå an å holde henne inne siden jeg er nødt å lufte i leiligheten ? Bor i andre etage men som barn på 90 tallet vitnet jeg en annen ung katt hoppe/løpe ned hele hus veggen 😂 Tenker det kan skje igjen. Men her jeg bor så er det garasje under når man åpner vinduet så det er ikke noe husvegg å kunne løpe ned. Må da vel gå greit å lufte ?

Kanskje hun skulle hatt muligheten til å kunne sitte å speide i vinduet ? Vil ikke hun skal tro at jeg har fanget henne heller 😆 da blir hun hvertfall å ønske å stikke av så fort hun kan å ikke komme hjem igjen.

har tenkt å hente henne 27 November. Har vurdert å holde henne inne til 1.Januar ,men noe sier meg at det er aaaltfor lenge. Kanskje Max 14 dager ?

hva tenker dere ? Hennes gamle hjem ligger ca 3 kvarter - 1 time herifra. Mye skogs terreng, kanskje hun legger på vandring ? men på en annen måte trives hun ikke der hun er nå ,grunnet de 2 hann kattene , så kanskje hun automatisk vil være her å slå seg til ro ? 🙏

😽

Anonymkode: fc1f2...50b

Skrevet

3 kvarter- 1 time herifra MED BIL skulle jeg si 😆

Skrevet

Minst 4 uker inne! Og ikke stor lufteåpning i vinduet nei. Bare ei lita glipe. Om du får til kan du ta henne med i bånd så hun blir kjent, men da må du være sikker på at hun ikke stikker med selen på eller vrir seg ut av den..0

Anonymkode: 45514...183

• Liker 4
Skrevet

Har hatt som ambisjon å holde mine inne i en måned, men har i praksis latt dem gå litt ut etter 3 uker. Dette er 2 voksne omplasseringskatter. Ville ikke hatt vinduer så åpne at katten kan smyge seg ut.

Anonymkode: 3c507...635

Skrevet

Du må holde katten inne i minst en måned, helst enda litt lenger. Og du kan vel lufte uten å åpne vinduene på vidt gap?

Selv om hun ikke savner hjemmet hun kom fra (katter er ikke mennesker), kan hun godt rote seg bort hvis du slipper henne for fort ut. Hadde jeg vært deg, og skulle ha hentet henne 27. november, hadde jeg holdt henne inne minst til litt uti januar. Tenk deg hvordan en katt som ikke er kjent i området vil reagere på nyttårsfeiring med raketter osv. Den vil jo bli livredd.

Og de første gangene du slipper henne ut, bør det ikke være så lenge, og du bør helst være med. Når jeg har sluppet ut mine første gang etter jeg har flyttet, har jeg sluppet dem ut tidlig på dagen før de har fått mat og gjerne i regn, slik at det skal være attraktivt for dem å komme seg inn igjen. Katter er ekstremt nysgjerrige, så det er lett for at de roter seg bort.

Håper virkelig du er så ansvarlig at du ikke bare slipper den ut etter 14 dager.

Skrevet

Vi tok til oss en katt som er eldre enn det. Han var nok inne halvannen måned før han fikk gå ut. Vi hadde nok tenkt at han skulle ha vært inne litt lengre, men jeg gikk med han i starten. 
Ta med en godispose som du kan riste på om den skulle finne på å stikke av fra deg. Det pleier de å bite på en to-tre ganger før de skjønner lunta.

Sett i myggnetting i vinduene, der du lufter. Eller en form for sperre slik at katten ikke får hodet ut gjennom der.

Anonymkode: 488fb...1a3

• Liker 1
Skrevet

Er enig med de andre her, MEN dersom katten ikke har blitt husvarm etter en måned så må du bare avvente til hun har blitt det. Jeg vet ikke hvordan hun er eller hva dere gjør for at hun skal føle seg som hjemme, men dersom hun fremdeles er veldig skeptisk etter den tiden, så blir 4 uker alt for lite. 

Anonymkode: 1c677...96c

• Liker 2
Skrevet

Dyrebeskyttelsen sier 6 uker når man adopterer fra dem

Anonymkode: 8e956...7a1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

4 til 6 uker er normalt å vente etter at en voksen katt har flyttet til et nytt hjem. Kan være lurt å ha et filter eller noe du kan dekke over vinduet med, eller lufte i rom mens katten er i et annet rom. Er sjeldent problematisk for katter å hoppe ned fra andre etasje om de får muligheten. 

Anonymkode: d225f...f17

Katten min gjorde det.Hoppet ut av soveromsvinduet,ned på garasjen og så ned på bakken.Gikk fint i alle de 18 årene han levde.

Anonymkode: 2b316...f18

Skrevet

Katter er forskjellige. Noen trenger bare noen få dager på seg før de kan slippes ut, og noen trenger mange uker. Jeg slipper katten ut når den ser ut til å «eie huset».

Anonymkode: b4987...5ab

Skrevet

Kattenett til vinduene

Anonymkode: cfee6...a7c

Skrevet

TS her ☺️
får så lyst å takke alle hver for seg  ,men tar det enkelt og greit : TUSEN TAKK alle sammen for svar😇 

jeg skal ha henne inne til etter nyttårsaften ialefall. Håper bare ikke katten opplever det som at jeg har stengt den inne og at med en gang jeg slipper den ut så tenker den  ‘’NÅ er skjangSen min til å stikke av før hun gjør dette mot meg IGJEN ‘’ 😆 

Hvis hun er 3 år og ikke sterilisert så har vel denne katten aller mest sannsynlig vært gravid i sitt liv ? Tenker siden de kan få opptil 2 kull i året, 

😸

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

TS her ☺️
får så lyst å takke alle hver for seg  ,men tar det enkelt og greit : TUSEN TAKK alle sammen for svar😇 

jeg skal ha henne inne til etter nyttårsaften ialefall. Håper bare ikke katten opplever det som at jeg har stengt den inne og at med en gang jeg slipper den ut så tenker den  ‘’NÅ er skjangSen min til å stikke av før hun gjør dette mot meg IGJEN ‘’ 😆 

Hvis hun er 3 år og ikke sterilisert så har vel denne katten aller mest sannsynlig vært gravid i sitt liv ? Tenker siden de kan få opptil 2 kull i året, 

😸

Hvis hun ikke er sterilisert, bør det gjøres før hun slippes ut! 

Anonymkode: 1bb31...ae5

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

TS her ☺️

😸

Kastrer henne før hun går ut. Og det er lurt å holde henne inne til etter nyttår. Kanskje behold dokassen, katter skal ikke være lenge ute i januar og februar da det er veldig kaldt.

Anonymkode: a4ca0...d9f

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Jeg har alltid holdt nye katter inne til de bor i huset og ser de har gjort huset til sitt og har god kontakt med katten. Dette har vært variert alt fra 3 dager til 4uker. Noen katter er mer nervøse enn andre og da tar det lengre tid. 

Jeg påser at katten responderer på risting av boks med mat, lettere å få de hjem hvis de blir borte. Første tur ut, følger jeg med katten ute ved å gå siden av og korrigerer litt evnt. Første tur ut alene lokker jeg med boksen innen 30 minutter. 

På den måten har jeg fått katter som knapt går ut av gårdsplassen. Men som også kan bli med å gå litt lengre turer med meg etterhvert. Da uten bånd. 

Anonymkode: d3a35...fb1

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

TS her ☺️

😸

Å vente til etter nyttårsfeiringen er lurt av deg. 

Katten vil ikke tenke at du har stengt henne inne. Katter tenker ikke på den måten. 

Om hun ikke er kastrert, så må du få det gjort før du slipper henne ut.

Anonymkode: 4939e...049

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har alltid holdt nye katter inne til de bor i huset og ser de har gjort huset til sitt og har god kontakt med katten. Dette har vært variert alt fra 3 dager til 4uker. Noen katter er mer nervøse enn andre og da tar det lengre tid. 

Jeg påser at katten responderer på risting av boks med mat, lettere å få de hjem hvis de blir borte. Første tur ut, følger jeg med katten ute ved å gå siden av og korrigerer litt evnt. Første tur ut alene lokker jeg med boksen innen 30 minutter. 

På den måten har jeg fått katter som knapt går ut av gårdsplassen. Men som også kan bli med å gå litt lengre turer med meg etterhvert. Da uten bånd. 

Anonymkode: d3a35...fb1

Takk for at du deler dine erfaringer ;) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Å vente til etter nyttårsfeiringen er lurt av deg. 

Katten vil ikke tenke at du har stengt henne inne. Katter tenker ikke på den måten. 

Om hun ikke er kastrert, så må du få det gjort før du slipper henne ut.

Anonymkode: 4939e...049

Ja enig! Plutselig er hun på ville veier akkurat når raketter blir skutt opp og blir skremt langt avgårde ..og ‘’Gud vet’’ hva som ikke kan skje ;/ 

skal kastrere henne i begynnelsen av Januar og ta henne utenfor dørene når operasjonssåret er grodd / når behovet for krage er borte ..🙂👍

Og du har vel rett 😆 katter tenker vel ikke sånn som jeg tror på det å ‘’Bli holdt som gissel ‘’😅 

Skrevet

Vent gjerne til været er mildere også. Vi flytter inn i ny bolig rett før jul, holder kattene våre inne til Mars. De er to rolige kastrerte hannkatter, som bare så vidt går rundt huset her vi bor nå. Uansett greit å være på den sikre siden. Vi går tur med de og setter opp nett på balkong så de får litt frisk luft.

Kastrer, vaksiner og chip før hun slippes ut.

Anonymkode: a821f...968

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...