Gå til innhold

Bo med hund i leilighet i Oslo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen erfaring med å bo i leilighet i blokk med hund? 

Er det mulig? Både at hunden trives, at du selv trives med det, og at naboene ikke plages? 

Ønsker at hunden skal være vant med at det er litt lyder fra de andre leilighetene og utenfor blokken, uten at den reagerer på det. At den ikke bjeffer og plager naboer. Er det mulig at dette går bra? 

Jeg er for øvrig alene, og har ikke kjøpt leilighet enda. Og skal ha en eventuell hund i tankene når jeg kjøper leilighet. Ønsker å ha kortest mulig vei til jobb, slik at hunden ikke blir alene hjemme lenger enn nødvendig. 

Håper å høre deres erfaringer :) 

Anonymkode: 0bd7f...966

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingen grunn til at hunden ikke kan trives i leilighet i Oslo, såfremt den får alle behov dekket og man velger en rase som ikke har behov det er vanskelig å tilfredsstille i en by. Husky, border collie og andre typer høyenergiske brukshunder bør du unngå. Typisk varslere er det også lurt å unngå når man bor i blokk.

Bichon friske er en av de mer stødige av de små hunderasene. Whippet kan også passe godt i by. De bjeffer nesten ikke, og de er typiske sofapoteter. De er veldig bedagelige (men kan være viltre som valper), og de krever ikke så mye av fysisk og mental aktivitet. Det er dog fint om de kan få strekke på bena og sprinte nå og da, så å være med på lure course treninger (som det sikkert finnes i Oslo) et par ganger i måneden er flott om du ikke er komfortabel med hundeparker.

Jeg bor ikke i sentrum, men i et borettslag, og jeg har to hunder. Begge ble kjapt vant til lyder fra leiligheten over, og lyder utenfor. Lydene ble en del av hverdagen. Jeg reagerte aldri på lydene (og jeg reagerte aldri om de reagerte på en lyd), så de lærte seg at det bare er å ignorere. 

Uansett hvilken rase du velger, så bør du absolutt passe på at valpen/hunden du velger har et stødig gemytt. Nervøse hunder bjeffer mye, og har lettere for å utagere mot andre hunder på tur. Møt foreldredyrene og se om de er nervøse/usikre av seg eller ikke. Snakk med andre valpekjøpere av oppdretteren(e) du vurderer. En god oppdretter setter deg mer enn gjerne i kontakt med tidligere valpekjøpere.

Les deg også opp om hvordan man skaper en trygg og selvsikker hund. Streng korrigering av valper bør unngås. Positiv belønningstrening er et must. God sosialisering.

Kombinerer du alt dette, så vil du minske/eliminere bjeffing inne. En trygg, selvsikker hund bjeffer ikke mer enn nødvendig 🙂

Anonymkode: 6daa6...fa4

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har noen erfaring med å bo i leilighet i blokk med hund? 

Er det mulig? Både at hunden trives, at du selv trives med det, og at naboene ikke plages? 

Ønsker at hunden skal være vant med at det er litt lyder fra de andre leilighetene og utenfor blokken, uten at den reagerer på det. At den ikke bjeffer og plager naboer. Er det mulig at dette går bra? 

Jeg er for øvrig alene, og har ikke kjøpt leilighet enda. Og skal ha en eventuell hund i tankene når jeg kjøper leilighet. Ønsker å ha kortest mulig vei til jobb, slik at hunden ikke blir alene hjemme lenger enn nødvendig. 

Håper å høre deres erfaringer :) 

Jeg kjøpte leilighet i blokk i Oslo, med to hunder, det fungerer supert. Men jeg tok mest hensyn til hundene ved valg av leilighet. 

Vi bor i utkanten av byen, så vi har umiddelbar nærhet til marka. Første etasje, så det er kjapt å gå ut og inn. Egen liten hageflekk har vi og, det er superdeilig med hund. 

Jeg ville ikke tenkt nærmest mulig jobb, men mest hundevennlig område. 

Hunder trives stort sett over alt, så lenge behovene dens blir møtt. I en liten leilighet betyr det ofte timer med tur og aktivisering utendørs hver dag. Velg derfor et område hvor det er hyggelig for hunden å være ute. Og ikke velg en varsler eller vokterhund om du vil ha et godt forhold til naboene... 

Anonymkode: 26c35...2f8

• Liker 5
Skrevet

Ikke blokk men bodd på mindre hybel med hund. Så lenge hunden får brukt seg både fysisk og mentalt er ikke plassen inne så viktig for den. Jeg hadde en middels stor rase, golden retriever, og det funket veldig fint. Hun var dog nærmest lydløs, lurt å tenke på hvor mye rasen du velger varsler mtp naboer osv. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg bor i bygård og har nå min 3. og 4. hund her. Det er ikke noe problem med mindre du har hunder som bjeffer mye eller på annen måte er til sjenanse for naboene og det er de sjeldent med mindre du er en helt bedriten eier hehe. Baksiden er at man ikke har hage man kan slippe hundene ut i, men de får til gjengjeld mer tur og aktivisering enn hunder som står i hage.

Anonymkode: f7678...9bc

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar :) 

Det virker jo som at det skal gå bra! Kan jeg spørre hvilke hunderaser dere har? Skal være veldig grundig i å finne hunderase enten om det blir valp eller voksen omplasseringshund. 

Det er hovedsakelig bjeffing jeg er redd for. Jeg misliker bjeffing uavhengig hvor man bor, men jeg ønsker jo ikke å være til sjenanse for naboer. Evnt om det er en annen hund i bygget som plutselig bjeffer, og så setter min i gang også. 

Skal helt klart finne leilighet ut i fra hundens behov. Men jeg tør ikke bo i 1. etasje. 

Så er det dette med en våt og sølete hund som skal inn oppgangen og inn i leiligheten for å dusje😅 Kjipt å gjørme ned trappa/heisen. Sånne ting tenker jeg litt på. 

Men ellers tror jeg hundehold i Oslo vil gå fint for meg. Bortsett fra jobb har jeg all verdens tid med hunden, og jeg har flere mulige hundepassere i byen dersom jeg skulle trenge det.

Skrevet

Kan anbefale deg å vurdere whippet. Trives godt i små leiligheter så lenge de får nok turer og du har mulighet til å la den løpe fritt i en hundepark eller lignende fra tid til annen. Min bjeffer så godt som aldri, og hvis den først bjeffer er det kun ett eller to bjeff før den gir seg (av seg selv). 

Når det kommer til å dra søle i oppgangen kan jeg anbefale å kjøpe et mikrofiberhåndkle som du har i lomma, og tørker over poter før dere går inn. Fungerer fint for meg i alle fall, men kan sikkert være litt stress om du har en stor hund med lang pels som er full av søle da. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg bodde i blokk i sentrum med labrador i flere år, det gikk helt fint. Det er jo en veldig stødig og robust rase, vokter ikke og bjeffer sjeldent, så flere av naboene mine var ikke klar over at jeg hadde hund før vi tilfeldigvis møtte dem i oppgangen på vei til tur flere måneder etter vi flyttet inn. Angående søle, pleier jeg ta med et håndkle og legge på trappen ute før tur, som jeg tørker hunden med på vei inn.

Så lenge du velger en rase som ikke er kjent for å bjeffe tror jeg det kommer til å gå helt fint. Det eneste jeg ser for meg at kan være problematisk, er hvis du skaffer deg valp og bor høyt oppe i blokka uten heis. Da kan det bli vanskelig å få hunden husrein, siden du vil bruke såpass lang tid på å komme deg ut at hunden nærmest garantert vil få uhell før dere er ute.

Det er også viktig å huske på at valper ikke skal gå noe særlig i trapper, og bør bæres opp og ned det første halvåret. Det går jo fint med en chihuahua, men litt mer utfordrende hvis valpen veier 20 kg.

• Liker 5
Skrevet

Takk for betryggende svar! Blir glad av å lese det :) 

Skal ta med i beregningen å få en valp husren og bæring opp og ned trapper. Jeg har egentlig lenge vurdert omplasseringshund, og da skipper jeg jo den problemstillingen. 

Det blir jo også spennende å få en hund til å trives med buss/trikk/bane. Men det vil jeg tro skal gå fint med godbiter. 

Nå begynner jeg virkelig å glede meg til å ha en firbent venn :hjerte: 

Skrevet

Man blir desverre lite populær hos naboene, hvis man bor i blokk med hund i hovedstaden. Sånn er det bare.

Anonymkode: 5f0dd...753

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Man blir desverre lite populær hos naboene, hvis man bor i blokk med hund i hovedstaden. Sånn er det bare.

Det er heldigvis ikke så svart/hvitt eller vedtatt at "sånn er det bare". Min erfaring er tvert imot at de fleste enten ikke bryr seg, eller synes det er koselig med hund. Så lenge hunden ikke bjeffer eller på andre måter er til bry for naboene, er det vel ingen grunn til at man skal være "lite populær" i blokka.

• Liker 3
Skrevet

Hatt liten hunderase i leilighet i Oslo, men bodde rett ved siden av grønn stor park. Det gikk greit, men da jeg og ex slo opp ble det det beste valget for hunden at den fikk flytte til exs familie som bodde i hus med stor hage og skog rett ved. 

Jeg kjøpte etterhvert leilighet i utkanten av Oslo, nær marka, og møtte lang hundeeiere på visningene som sa det at de bodde i sentrum i leilighet med hunden og flyttet for hundens del til noe større og nærmere skogen

Jeg vil si det GÅR bra, men er ikke ideelt med hund i liten leilighet i Oslo sentrum, isåfall bør det være liten hunderase og nær parkene 

Anonymkode: 9dd1e...8ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Eh... nei, man blir ikke automatisk det.  Jeg har en stor, men rolig og vennlig hund (seks år gammel) og har vi har bodd i tre ulike borettslag.  Har aldri opplevd at noen har vært negative, heller tvert i mot!

Anonymkode: 3fdea...77c

• Liker 4
Skrevet

Jeg har bare hatt hund i leilighet så jeg vet ikke om det er lettere med hage. Vet jo at folk med inngjerdet hage gjerne bare slipper hunden ut der, det virker jo praktisk. Samtidig er jo ordentlig tur bedre for hunden + at jeg synes det virker kjipt med bæsj og tiss i hagen... + at hunden kan rømme fra hagen om den går løs der...

Hunder er rolige inne (kan iallfall læres det) så de trenger ikke kjempestor plass inne så lenge de får turer ut :) 

Jeg hadde en bjeffete rase med litt vakthund-tendenser men lærte ham å ikke bjeffe inne. Han reagerte ikke på lyder fra naboer, utenfra osv, men han vokste jo opp i leiligheten (etter at han kom til meg, oppdretter bodde i hus). Ville nok kanskje valgt en rase som ikke er kjent for å bjeffe mye da for det er jo vanskelig å vite om det er noe man klarer å lære hunden å ikke gjøre, var omtrent det eneste jeg klarte å lære den hunden så tror det var litt flaks (han bjeffet som en gal ute og hørte overhode ikke på meg der, så derfor jeg tror at jeg var litt delaktig i at han ikke bjeffet inne men kanskje jeg lurer meg selv 😄)

Anonymkode: dd20a...bb7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...