Gå til innhold

Betent brannsår?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For en uke siden brant jeg meg på kokende vann. Cirka 4 cm langt, fikk en stor blemme som sprakk av seg selv for et par dager siden. Det virket som det ble bedre, men det siste døgnet har det blitt verre igjen. Det kan være betent, litt av huden har revnet av og der væsker det og gjør vondt. Såret er veldig stramt, rødt og svir. Jeg tenkte å ringe legevakt i morgen om det ikke blir bedre, men forverringen kom så brått på at jeg ikke har rukket å få kjøpt noen legemidler. Jeg tror det blir verre om det ikke er dekket til når jeg sover, siden det er vanskelig å kontrollere bevegelsene mine på natta. Det står så mye forskjellig på nettet, så vet ikke hva jeg skal tro. Kan jeg dekke til med plastfolie? Kan jeg lage saltvannsløsning hjemme, eller bare skylle med vanlig vann? 

Anonymkode: 020ba...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og nå begynner det å hovne opp i området rundt, hva bør jeg gjøre? Jeg har ikke bil, vanskelig å gå…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ren aloe vera gel! Kjøp deg en aloe vera plante i dag, kutt av en bit blad, og smør gelen et par ganger daglig. Det reddet meg noen år siden da jeg fikk andre grads forbrenning på hals og arm etter at mikroen eksploderte. Aloe veraen var det som reddet meg. Har ingen arr heller takket være aloe veraen. Alt det jeg fikk på apotek gjorde ting vondt verre. 

Anonymkode: c9c4c...39b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ren aloe vera gel! Kjøp deg en aloe vera plante i dag, kutt av en bit blad, og smør gelen et par ganger daglig. Det reddet meg noen år siden da jeg fikk andre grads forbrenning på hals og arm etter at mikroen eksploderte. Aloe veraen var det som reddet meg. Har ingen arr heller takket være aloe veraen. Alt det jeg fikk på apotek gjorde ting vondt verre. 

Anonymkode: c9c4c...39b

Du skal ikke putte plantesaft i et åpent sår 

Anonymkode: f30a3...40d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan jeg dekke til med? Hva er best å kjøpe eventuelt, når såret er ganske åpent og væsker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har du bilde? 

Anonymkode: 80303...c38

BDAA686B-7ED8-4A86-91E0-DE52D520DD0C.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det ser skikkelig vondt ut, kanskje du kan ringe og høre om de har tid til å se på det på legevakta? Eller få dem til å fortelle deg hva som er rett hjemmebehandling, ikke stol på tilfeldige kjærringråd på nett. Ta en taxi i så fall.

Hvis du brenner deg en annen gang er det viktig å holde området kjølig i 20 minutter etter skaden. 20 minutter er lenge, så ta tiden med klokke, men det er superviktig, og kan gjøre en helt enorm forskjell på hvor stor skaden blir.

Anonymkode: 72472...e26

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Oi, det ser skikkelig vondt ut, kanskje du kan ringe og høre om de har tid til å se på det på legevakta? Eller få dem til å fortelle deg hva som er rett hjemmebehandling, ikke stol på tilfeldige kjærringråd på nett. Ta en taxi i så fall.

Hvis du brenner deg en annen gang er det viktig å holde området kjølig i 20 minutter etter skaden. 20 minutter er lenge, så ta tiden med klokke, men det er superviktig, og kan gjøre en helt enorm forskjell på hvor stor skaden blir.

Anonymkode: 72472...e26

Ringte, og fikk råd om å rense og smøre med Bacimycin, og først se om det blir bedre da. Siden jeg ikke har feber eller er i veldig dårlig form. Men jeg glemte å spørre om en ting… hva kan jeg eventuelt dekke til med? Må jeg kjøpe noe slags kompress eller kan jeg bruke plastfolie? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

BDAA686B-7ED8-4A86-91E0-DE52D520DD0C.jpeg

Du må dra til lege ❤️ Ser skikkelig vondt ut 😪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...