AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #1 Skrevet 13. november 2021 Jeg er sykemeldt 80 % ut måneden, har jobbet inn de 20% neste uke ca. Vi vurderer å besøke svigers Fra 23-30 november, De bor ikke i Norge, har jeg lov til dette mens jeg er sykemeldt? Hva med sykepenger etc? Ringte Nav idag men satt 33min i tlf kø og da det var min tur hørte ikke damen på andre siden meg og la på Anonymkode: eab2f...d80 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #2 Skrevet 13. november 2021 Er det innen EU eller ikke? Står masse om dette på nav sine nettsider. Men når du er sykemeldt betyr jo ikke det at du kun trenger å jobbe 20%. Du kan fint jobbe mer om helsen din klarer det. Og en sykemelding deles vel opp etter uker? Dvs, du jobber 20% HVER uke, ikke i måneden. Anonymkode: 213ab...57e 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #3 Skrevet 13. november 2021 Går du gradert sykmeldt, kan du ikke avvikle ferie samtidig som du mottar sykepenger. Du kan derimot reise utlands om du avspaserer dager du skulle ha arbeidet, men du må søke NAV på forhånd. Legen har ikke anledning til å øke sykmeldingsgraden din (eksempelvis til 100 % sykmeldt) for at du skal kunne reise utenlands. Eneste unntak er ved godkjente behandlingsreiser (revmatiske lidelser og psoriasis). Hva vil dette si? Avspasere dager jeg skulle ha arbeidet? Anonymkode: eab2f...d80
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #4 Skrevet 13. november 2021 Hvis du logger deg inn på NAV.no kan du sende melding. Da får du i alle fall helt riktig svar.. Anonymkode: 6a4f1...a44
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #5 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Går du gradert sykmeldt, kan du ikke avvikle ferie samtidig som du mottar sykepenger. Du kan derimot reise utlands om du avspaserer dager du skulle ha arbeidet, men du må søke NAV på forhånd. Legen har ikke anledning til å øke sykmeldingsgraden din (eksempelvis til 100 % sykmeldt) for at du skal kunne reise utenlands. Eneste unntak er ved godkjente behandlingsreiser (revmatiske lidelser og psoriasis). Hva vil dette si? Avspasere dager jeg skulle ha arbeidet? Anonymkode: eab2f...d80 At du får fri av arbeidsgiver, eventuelt jobber det inn senere. Men du må sende søknad til nav. Og det kan være lang behandlingstid. I min kommune er det 6 uker behandlingstid på slike saker. Anonymkode: 213ab...57e
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #6 Skrevet 13. november 2021 Hvis det er innen EØS er det bare å reise. Trenger ikke søke. Det måtte en NAV-skandale til før NAV lærte at å reise i EØS med sykepenger skal regnes som å reise i Norge. Det vil si at det ikke er noen forskjell mellom å reise fra Oslo til Lillestrøm og reise fra Oslo til Kypros. Det skal behandles på samme måte. Det er EØS-rett, og det står over norsk lov. Dessuten er den norske loven ikke oppdatert etter at norge ble dømt i retten. Bare ta med deg sykepengene og reis. Anonymkode: 5dce1...25b 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #7 Skrevet 13. november 2021 Spør heller inne på nav-spørsmål? På facebook, der får du korrekte svar fra folk som virkelig kan nav! Anonymkode: eff9e...398 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #8 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis det er innen EØS er det bare å reise. Trenger ikke søke. Det måtte en NAV-skandale til før NAV lærte at å reise i EØS med sykepenger skal regnes som å reise i Norge. Det vil si at det ikke er noen forskjell mellom å reise fra Oslo til Lillestrøm og reise fra Oslo til Kypros. Det skal behandles på samme måte. Det er EØS-rett, og det står over norsk lov. Dessuten er den norske loven ikke oppdatert etter at norge ble dømt i retten. Bare ta med deg sykepengene og reis. Anonymkode: 5dce1...25b Men mister ikke TS penger om hun ikke møter opp på det som står i aktivitetsplan en? Anonymkode: 213ab...57e
Taluno Skrevet 13. november 2021 #9 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men mister ikke TS penger om hun ikke møter opp på det som står i aktivitetsplan en? Anonymkode: 213ab...57e ja, man kan miste penger dersom man ikke stiller opp på avtalt aktivitet, men det er ikke alltid at det er en aktivitetsplan under gradert sykemelding. Det er heller ikke alltid at det er aktiviteter hver uke. Noen har aktiviteter som foregår hjemme, og kan gjennomføres på reise, og noen har mulighet til å flytte på aktiviteter. TS: du kan ikke bruke feriedager kun på den tiden du skulle ha jobbet, du må enten ta ferie hele uken, eller du kan flytte på vakter, eller bruke avspasering. Altså: om du skal jobbe mandag, og være hjemme tirsdag-fredag, så kan du enten bruke fem feriedager, eller du kan flytte vakten på mandag, eller dersom dere har avspasering og du har samlet opp nok timer så kan du bruke det. Tar du ut ferie hele uken, så får du ikke utbetalt sykepenger, og du trenger ikke søke nav.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #10 Skrevet 13. november 2021 Hvis du er syk burde du holde deg hjemme. Ikke ta sjansen på å smitte svigers. Eller er du ikke syk? Anonymkode: 1fbec...c7c 1
Rosatoast Skrevet 13. november 2021 #11 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis du er syk burde du holde deg hjemme. Ikke ta sjansen på å smitte svigers. Eller er du ikke syk? Anonymkode: 1fbec...c7c Man kan fint være sykemeldt uten å være smittsom. Ignorance is bliss, si. 8
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #12 Skrevet 13. november 2021 4 minutter siden, Rosatoast said: Man kan fint være sykemeldt uten å være smittsom. Ignorance is bliss, si. Hvis man er for syk til å jobbe, så er vel å feriere i utlandet det siste man burde gjøre? Høres ut som snylting Anonymkode: 1fbec...c7c 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #13 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvis du er syk burde du holde deg hjemme. Ikke ta sjansen på å smitte svigers. Eller er du ikke syk? Anonymkode: 1fbec...c7c Prolaps feks har jeg hørt er veldig smittsomt 🙇♀️ eller hvis man trenger restitusjon etter en operasjon 🤦♀️ osv. osv 🙄 Anonymkode: 7965a...328 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #14 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis man er for syk til å jobbe, så er vel å feriere i utlandet det siste man burde gjøre? Høres ut som snylting Anonymkode: 1fbec...c7c Ved psykiske vansker kan faktisk reise til familie være det som redder en ut av feks depresjon, eller hverfall gjør det enklere. Var selv innelåst på hybel hele første året av korona. Sluttet til slutt på studier. Flyttet hjem og alt løste seg på en uke, nå er jeg flyttet bort igjen og er i jobb. Hadde nav tvunget meg til å bli på hybelen hadde jeg kanskje ikke vært her idag om jeg hadde blitt sykere. Anonymkode: 213ab...57e 4
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #15 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Prolaps feks har jeg hørt er veldig smittsomt 🙇♀️ eller hvis man trenger restitusjon etter en operasjon 🤦♀️ osv. osv 🙄 Anonymkode: 7965a...328 Jepp, jeg fikk prolaps ca tre uker etter en kollega. Nå er det ca tre uker siden jeg fikk min, så jeg regner med at noen andre kollegaer tar over stafettpinnen til uka. Anonymkode: 28646...a56
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #16 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Prolaps feks har jeg hørt er veldig smittsomt 🙇♀️ eller hvis man trenger restitusjon etter en operasjon 🤦♀️ osv. osv 🙄 Anonymkode: 7965a...328 Alt dette høres ut som ting en ikke akkurat blir bedre av med å sitte på fly, dra på bagasje osv. Best å holde seg hjemme. Anonymkode: 03efa...588
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #17 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis man er for syk til å jobbe, så er vel å feriere i utlandet det siste man burde gjøre? Høres ut som snylting Anonymkode: 1fbec...c7c Jeg ventet meg at dette selfølgelig skulle komme, jeg er ingen snylter og har gått igjennom noe veldig veldig sårt, vi mistet våres lille som ble født i uke 35 så et helt ferdig utviklet barn, jeg sliter og trenger meg en pause, svigers bor i varmere strøk ikke eøs, og har tilbydd oss å komme på besøk for å få et avbrekk, jeg har ikke familie og de er nærmeste familie ( ja noen har et godt forhold med svigers også) Takk til dere med hjelpende svar, skal kontakte nav igjen på Mandag og snakke med arbeidsgiver også. Ts Anonymkode: eab2f...d80 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #18 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg ventet meg at dette selfølgelig skulle komme, jeg er ingen snylter og har gått igjennom noe veldig veldig sårt, vi mistet våres lille som ble født i uke 35 så et helt ferdig utviklet barn, jeg sliter og trenger meg en pause, svigers bor i varmere strøk ikke eøs, og har tilbydd oss å komme på besøk for å få et avbrekk, jeg har ikke familie og de er nærmeste familie ( ja noen har et godt forhold med svigers også) Takk til dere med hjelpende svar, skal kontakte nav igjen på Mandag og snakke med arbeidsgiver også. Ts Anonymkode: eab2f...d80 ❤️ Anonymkode: b66c6...d55 2
Baktusen Skrevet 13. november 2021 #19 Skrevet 13. november 2021 Du skriver at det ikke er et eøs land, men er det et annet land Norge har trygdeavtale med? Selv om det ikke er dekket av EØS forordningen kan det være mulig at en annen trygdeavtale gjør at du kan bevege seg fritt. Men det må være nedfelt i lovverket. Evt så kan du ta kontakt med nav på mitt nav og spørre da får du direkte kontakt kontakt med saksbehandler som kan svare. Du kan også søke om å få reise. Jeg ville bok ikke reist uten tillatelse.
Baktusen Skrevet 13. november 2021 #20 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvis det er innen EØS er det bare å reise. Trenger ikke søke. Det måtte en NAV-skandale til før NAV lærte at å reise i EØS med sykepenger skal regnes som å reise i Norge. Det vil si at det ikke er noen forskjell mellom å reise fra Oslo til Lillestrøm og reise fra Oslo til Kypros. Det skal behandles på samme måte. Det er EØS-rett, og det står over norsk lov. Dessuten er den norske loven ikke oppdatert etter at norge ble dømt i retten. Bare ta med deg sykepengene og reis. Anonymkode: 5dce1...25b Det er ikke en nav skandale eller nav som toket reglene slik. Det handler juster som har tolket et sett med regler. Har du forsøkt å lese forordningen selv? Du er ganske ovenpå her, og jeg anbefaler deg sterkt å lese eøs forordning 883/04. Det er tungt og særs vanskelig, og ikke på norsk. Og vet du hvorfor, fordi man er redd noe skal forsvinne i oversettelser. Den norske loven behøver ikke å endres, fordi eøs forordningen er over folketrygden. Du fremstår særs uviten i måten du agressivt formulerer deg her. Og, en ting må du huske. Alle som reiste utenlands selv om de ikke brøt eøs lov, slik at de burde hatt lov å reise utenlands, men samtlige som reiste utenlands brøt avtalen de hadde med nav og den norske loven. Selv om Norge ikke hadde lov til å ha de lovene eller retningslinjene, så var brukerne ikke klar over dette. Og reiste utenlands med tanke om at de gjorde noe ulovlig. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå