Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 😊 

jeg er ny på amming med ei frøken på en uke bare. Vil få til amming, men møter på mange utfordringer, føler jeg. 

baby har veldig  liten munn og tar dermed dårlig sugetak. Det har da ført til ekstremt såre bryst som blør. Så er det begynt å svi litt innimellom i dag og noe hvit belegg. Mistenker soppinfeksjon. Kjøpt Canesten. Amme rett over eller fjerne før amming? 
vil gråte så mye når hun legges til. Når blir dette bedre?!? 

Anonymkode: 9880d...53f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. 
jeg ville ha lest på pakningsvedlegget på canasten mtp på fare for baby å ha det i munnen. Ville ilallfall ha vasket det bort før amming.

Det finnes mange gode ammekremer (kremer til såre bryster) på apoteket. 

Når man ammer er det viktig at babyen kommer til brystet og at ikkje brystet presses mot munnen til baby. Når du ser at hele kjeven og nesten ørene til baby beveger seg, da har dere riktig teknikk. 

Amming er veldig vondt i begynnelsen og spesielt med første barn, men ikke gi opp.

Anonymkode: 17c72...3ad

• Liker 3
Skrevet

Aller først, du er god som prøver.

Også skal jeg gi deg ett råd, jeg skulle ha fått, men aldri gjorde;

Slutt om det blir for ille. For dette skal være fint for dere. Ikke ett mareritt
Så..

Prøv å stappe mere av puppen i munnen hennes. Ta tak i en større bit, litt innpå Areola, knip sammen, og stapp den inn i munnen. Mest sansynlig får hun ikke godt nok tak nå. Så hun bare sutter på brystvorten, det skal hun ikke.

Og det gjør at du blir enda mere sår.

Anbefaler Purelan salve, den er kjempe god.

La puppen også lufttørke mye, og pass på at du ikke går med fuktig ammeinnlegg. Amme pupper spruter jo heftig. Spesielt første tiden.

Du blir herdet ganske fort, men det er viktig at hun får riktig tak, ellers sliter du mye på puppen.

Blir det for ille. Så kan du amme på en, pumpe på andre. Og bytte når den ene har fått hvile.

Også ikke glem at du gjør ditt beste. Og ingen er bedre på den lille snuppa enn deg 

Anonymkode: 21cd5...ba6

• Liker 6
Skrevet

Se videoer om ammetak, da lærer du hvordan du får hele puppen i munnen hennes. 

Mine sår ble borte på to døgn når jeg lærte dette og praktiserte det HVER gang jeg ammet. 

Og det beste for sårene er å få luft, så luft puppen! 

Anonymkode: 0961a...9bd

• Liker 3
Skrevet

Der blir bedre - baby vokser og får bedre sugetak. :) Dra innom helsestasjonen og be om å få ammeveiledning, det kan du også gjøre utenom rutinekontroller. Jeg var stadig vekk innom i starten med mine to :)

Mistenker du sopp, dra til lege! Få noe reseptbelagt. Jeg hadde sopp med første og det forsvant med en kur.

Multimam og purelan er topp på såre brystvorter. Avlast med å pumpe deg og gi melk i kopp :)

Anonymkode: 0854c...087

• Liker 2
Skrevet

Du må lære deg å legge til babyen godt. Ikke "stapp puppen i munnen" som noen foreslår. Baby til brystet, ikke brystet til baby. Ikke vent på å bli herdet, er dietaket dårlig blir det verre ikke bedre. Jobb med dietaket NÅ. Noen ganger skal det bare småå endringer til. 

Kontakt ammehjelpen hvis du ikke finner ut av det. Eller hør med helsestasjon først, er jo lettere å få praktisk veiledning. :)

Se videoene her 

https://ammehjelpen.no/sugetak/

Skrevet

Støtter de over her om å bruke nettsidene til ammehjelpen, og evt kontakte dem om det ikke blir bedre. Men, datteren din er bare en uke gammel. Dette blir anekdotisk, men la gå. Jeg blødde, var kjempesår og måtte bite på noe for å ikke skrike idet jeg la til gutten de første tre-fire ukene. Etter det gikk alt veldig fint. Multimam hjalp litt, purelan også. Har store pupper, så ble hamburgergrep og tvillingstilling på en stor ammepute. Ble rådet av jordmor til å ikke amme på ett bryst i mer enn 30 min av gangen, bytt side etter det om det er sårt. Usikker på om det hadde noe for seg. Lykke til, og hold ut litt til! Som det blir skrevet over her, er det jævlig i mange måneder så er det kanskje best å slutte, men dette kan fremdeles gå veldig fint.

Anonymkode: 8e100...14d

Skrevet

Jeg ventet en måned med å kontakte ammehjelp, skulle ønske jeg hadde gjort det med én gang! Det anbefales veldig, noen kommer på besøk og andre har videochat eller snakker på telefon. Det endret alt nesten med en gang hos meg. Hadde liten baby på 2,7 kg som slet med å holde seg våken og dermed gjerne endte med å sutte ytterst på brystvorta. fikk hjelp til å legge til rett slik at det ikke ble vondt. Bakovervendt ammestilling er veldig bra for å lære baby og deg riktig tak 🙂

Bare ta kontakt med dem, så får du hjelp! Evnt ammeveiledning på helsestasjonen, men de hjalp ikke meg på like god måte dessverre. Kommer nok veldig an på hvem man møter.

Anonymkode: 6e15f...c60

Skrevet

Ring en ammehjelper? 

Og canesten skal vaskes av. Du får ikke noe av legen der, du har gjort riktig. Ps, se om baby har sopp i munnen, hvis ikke har du ikke sopp. 

Multimam kompresser og salve, ammeskjold, eller pumpe i noen dager bare til sårene gror. 

Og hold deg unna kulde og tette melkeganger. 

Om 2 uker er du ekspert❤️

Anonymkode: fe523...0a1

Skrevet

Husk å variere ammestillingen også. Så du ikke får gnagsår på samme sted, men fordeler belastningene rundt areola. F. Eks baby på høyre underarm, hodet i høyre hånd og føre hodet til høyre bryst som du holder klart med venstre hånd. Det var den beste ammestillingen her i starten. 

Du skal liksom ikke stappe puppen i ansiktet til baby, men være lynkjapp når baby ligger klar og føre baby smack rett inn på puppen når munnen åpner seg i et stort gap. Da er det viktig at du presser området med areola og knopp sammen i C-grep eller hamburgergrep eller hva de kaller det, så baby får mesteparten av areola i munnen. Kan hende du må holde grepet på puppen så baby ikke sklir av sugetaket sitt i starten. 

Håper drt var en grei forklaring på en metode 😅😂 det er hardt i starten, jeg tror det gikk 6-8 uker før amming gikk fra vondt er til en deilig og lettende følelse, da kunne jeg ammet hele tiden. Jeg fikk hjelp på barsel poliklinikk en uke etter fødsel. Jordmor smatt baby rett på puppen min i riktig tid og riktig vinkel og der hang han 😅 

Anonymkode: c16f7...a17

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet at alle hater dem, men vi lykkes med ammingen pga bruk av ammeskjold de første seks ukene. Etter det trang vi dem ikke mer, og det var null stress å avvenne selv om alle sa at det var umulig. Krever bare at du gidder å gjøre den bittelille innsatsen 🤷‍♀️

Anonymkode: 503b9...9e5

• Liker 1
Skrevet

Det kan være at din baby, i likhet med min, ikke er så flink til å ta sugegrep. Det er ikke alltid helt instinktivt.

Baby skal ha trutmunn, altså over- og underleppe skal være brettet ut. Baby skal ikke få smilehull når hen suger.

Det jeg måtte gjøre var å ha brystknoppen ved nesa til baby, og ikke la baby suge seg fast før hen gapte skikkelig. Det kunne ta noen forsøk. Så måtte jeg snike inn en finger og brette ut underleppa. Det hjalp om baby bare var litt sulten, da var hen mer tålmodig.

Det ble bedre etter noen uker, men hele ammetiden måtte jeg passe på at baby faktisk gapte skikkelig. 

Anonymkode: d60ad...f54

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hei 😊 

jeg er ny på amming med ei frøken på en uke bare. Vil få til amming, men møter på mange utfordringer, føler jeg. 

baby har veldig  liten munn og tar dermed dårlig sugetak. Det har da ført til ekstremt såre bryst som blør. Så er det begynt å svi litt innimellom i dag og noe hvit belegg. Mistenker soppinfeksjon. Kjøpt Canesten. Amme rett over eller fjerne før amming? 

Hei! Det blir bedre! Men sår er vonde, og føles uutholdelig. Kjøp Medela sine ammeskjold, det er supernyttig når man har sår. Babyen får godt tak i brystet med disse.

Sørg for at babyen holdes TETT opptil brystet ditt, en nybegynnerfeil er at babyen henger for lavt. Når babyen vokser vil munnen vokse. 

Ta kontakt med lege for å sjekke om det faktisk er sopp.

Anonymkode: 6d8d6...6b7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kontakt en ammehjelp:

https://ammehjelpen.no/ammehjelp/

Og for såre brystvorter er Multimam kompresser gull!

Anonymkode: ecd02...c30

Disse kan være ekstremt smertefulle på sår. Så vær obs! Ellers er de lindrende. 

Vær ekstremt nøye på hygienen når du har sår, ikke pell på det hvite. Mener du brystvorten er hvit eller er det et BELEGG?

Gjest Hottentått
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hei 😊 

Ville sjekket ut om baby har stramt tungebånd. Ingen babyer har så liten munn at de ikke får godt sugetak. Ville oppsøkt noen som har god kompetanse, feks bambusklinikken eller doktorbarnegod. De offentlige har dessverre altfor lite kunnskap om det og sier at det er bra uansett.

Skrevet
Hottentått skrev (6 minutter siden):

Ville sjekket ut om baby har stramt tungebånd. Ingen babyer har så liten munn at de ikke får godt sugetak. Ville oppsøkt noen som har god kompetanse, feks bambusklinikken eller doktorbarnegod. De offentlige har dessverre altfor lite kunnskap om det og sier at det er bra uansett.

NEI. Ikke hør på dette, TS. 
dette er jo et kjent problem blant premature at de sliter med amming pga enda mindre munner! Så ikke far med løgn.

Alle babyer har liten munn når morens brystvorte er GIGANTISK og full av melk. Etterhvert vil brystvorten bli mindre stappa og babyens munn vil vokse seg til. 

Gi det litt tid og hvis det fortsatt er problematisk SÅ kan du vurdere tungebåndet. Men vær obs, de private er klippeglade selv når det ikke er behov. 

Men akkurat nå har melken din akkurat kommet, da bruker det bli sårt og tøft, så stabiliserer det seg. Men husk som sagt at babyen skal ligge mye lenger opp enn du tror, så den ikke «henger» på brystet, og dette de andre har skrevet om hamburger-grep etc.

• Liker 4
Gjest Hottentått
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

NEI. Ikke hør på dette, TS. 
dette er jo et kjent problem blant premature at de sliter med amming pga enda mindre munner! Så ikke far med løgn.

Alle babyer har liten munn når morens brystvorte er GIGANTISK og full av melk. Etterhvert vil brystvorten bli mindre stappa og babyens munn vil vokse seg til. 

Gi det litt tid og hvis det fortsatt er problematisk SÅ kan du vurdere tungebåndet. Men vær obs, de private er klippeglade selv når det ikke er behov. 

Men akkurat nå har melken din akkurat kommet, da bruker det bli sårt og tøft, så stabiliserer det seg. Men husk som sagt at babyen skal ligge mye lenger opp enn du tror, så den ikke «henger» på brystet, og dette de andre har skrevet om hamburger-grep etc.

Du er morsom. Har selv fått et nei hos doktorbarnegod fordi det ikke var behov. Kom oss i mål med ammeveiledning og kiropraktor fordi baby hadde stiv kjeve. Men selvfølgelig, det var bare et varmt råd. Sånne bastante mennesker som deg skal få lov til å skinne videre. God helg. 

Skrevet

Hei!

Dersom du mistenker sopp ville jeg kontaktet lege/helsestasjon i tilfelle baby trenger behandling også.

Ble det sjekket om baby har stramt tungebånd? Dette kan ha mye å si for ammingen.

Mam-kompresser fra apoteket er magisk på såre bryst👏🏻

Be også helsesøster/jordmor på helsestasjon om ammeveiledning. Samt les deg opo på ammehjelpen.no.

Amming krever mye jobb, men når det fungerer er det gull! Lykke til!

Anonymkode: a2c55...3c1

Skrevet

Tenk på puppen som en burger, når du skal spise den må du trykke den samme. For å greie å gape over! Så prøv å press den flat slik at babyen får tak over hele brystet og ikke bare tuppen😅

Anonymkode: f2592...bae

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...