AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #1 Skrevet 12. november 2021 Jeg går på AAP, men har litt lyst til å jobbe 1-2 ganger i uken. Men vil finne en jobb selv, og ikke ta den jobben NAV tilbyr meg. Er det lov å søke etter stilling som gir 1-3 vakter i uka og gå på AAP samtidig? Blir jobb sett på som en aktivitet? Anonymkode: 9103b...b6a
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #2 Skrevet 13. november 2021 Ja, snakk med veileder for å finne ut hvordan du skal fylle ut meldekortet. Anonymkode: f6a3e...c81 1
tussi84 Skrevet 13. november 2021 #3 Skrevet 13. november 2021 Du kan jobbe inntil 50 prosent på aap, men du må fylle ut i meldekort hvor mange timer du har jobbet hver dag. De dagene/timene du jobber trekkes fra det du får i aap. Har du feks jobbet mandag 7,5 t og onsdag 7,5t, så vil du ikke få betalt aap for disse dagene. De regner det ut annen hver uke. Så du kan feks jobbe 2 dager den uka, og 3 uka etter så lenge det ikke blir mer enn 50 %. Jobber du over 50 prosent så mister du retten til aap. Da blir du regnet som frisk. Så jobber du 3 fulle arbeidsdager hver uke over noen uker, så faller retten til aap bort.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #4 Skrevet 13. november 2021 Du kan jobbe ja. Jeg forsøkte jobb to ulike steder, fikk lønn for de og krysset av på meldekort. Jobbene fungerte ikke, jeg ble skikkelig dårlig av de, så det ble brukt i prosessen mot ufør. Anonymkode: 39294...d21
Gjest Acer Skrevet 13. november 2021 #5 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg går på AAP, men har litt lyst til å jobbe 1-2 ganger i uken. Men vil finne en jobb selv, og ikke ta den jobben NAV tilbyr meg. Er det lov å søke etter stilling som gir 1-3 vakter i uka og gå på AAP samtidig? Blir jobb sett på som en aktivitet? Anonymkode: 9103b...b6a Ja, selvsagt kan du jobbe, men du kan ikkje vera lønnsmotager mer en 50 %. Synes det er flott at du har en innstilling der du ønsker å bruke din restarbeidsevne. Snakk med din saksbehandler i NAV, de kan gji deg en nermere leksjon i hvordan reglene er.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #6 Skrevet 13. november 2021 Du kan jobbe opptil 60%, ikke 50%. Men snakk med veilederen din først slik at NAV vet om dette (det skal også ligge som en aktivitet i aktivitetsplanen) og slik at du kan få veiledning om hvordan fylle ut meldekortet. Du blir da trukket time for time. Jobber du over 60% så faller hele AAP utbetalingen bort for den meldeperioden, så vær nøye med det. Hvis dette går bra og du har helse til å jobbe over 60% kan man få et opptrappingsvedtak hvor man kan jobbe opptil 80%. Men det varer i maks ett år og kan kun gis en gang. Så der må man være sikker. Etter et opptrappingsvedtak opphører så regnes man som ferdig avklart. Anonymkode: 883dd...cc3 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #7 Skrevet 13. november 2021 Å jobbe under AAP er jo det som er meningen at man skal gjøre. "Arbeidsavklaring", herav arbeidsutprøving. Hvis du finner deg jobb så oppretter du en jobb under "arbeidsrettede tiltak" i aktivitetsplanen din, og så trekker du av antall timer på timekortet som du sender inn hver 14. dag. Anonymkode: b47b0...ded 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #8 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du kan jobbe opptil 60%, ikke 50%. Men snakk med veilederen din først slik at NAV vet om dette (det skal også ligge som en aktivitet i aktivitetsplanen) og slik at du kan få veiledning om hvordan fylle ut meldekortet. Du blir da trukket time for time. Jobber du over 60% så faller hele AAP utbetalingen bort for den meldeperioden, så vær nøye med det. Hvis dette går bra og du har helse til å jobbe over 60% kan man få et opptrappingsvedtak hvor man kan jobbe opptil 80%. Men det varer i maks ett år og kan kun gis en gang. Så der må man være sikker. Etter et opptrappingsvedtak opphører så regnes man som ferdig avklart. Anonymkode: 883dd...cc3 Ja, dette er korrekt! Anonymkode: 69087...2fc
Zena33 Skrevet 13. november 2021 #9 Skrevet 13. november 2021 tussi84 skrev (13 timer siden): Du kan jobbe inntil 50 prosent på aap, men du må fylle ut i meldekort hvor mange timer du har jobbet hver dag. De dagene/timene du jobber trekkes fra det du får i aap. Har du feks jobbet mandag 7,5 t og onsdag 7,5t, så vil du ikke få betalt aap for disse dagene. De regner det ut annen hver uke. Så du kan feks jobbe 2 dager den uka, og 3 uka etter så lenge det ikke blir mer enn 50 %. Jobber du over 50 prosent så mister du retten til aap. Da blir du regnet som frisk. Så jobber du 3 fulle arbeidsdager hver uke over noen uker, så faller retten til aap bort. Feil. Du kan jobbe inntil 60% når du går på AAP. Så man kan fint jobbe 3 dager pr uke uten at AAP faller bort. Og under en opptrappingsperiode kan man jobbe opp til 80% i et år før AAP faller bort. Les mer om dette i denne lenken: https://www.nav.no/no/person/arbeid/sykmeldt-arbeidsavklaringspenger-og-yrkesskade/endringer-i-reglene-for-arbeidsavklaringspenger-aap-fra-1.januar-2018/utdypende-om-aap-endringene-fra-1.januar-2018
Zena33 Skrevet 13. november 2021 #10 Skrevet 13. november 2021 Skybe skrev (53 minutter siden): Ja, selvsagt kan du jobbe, men du kan ikkje vera lønnsmotager mer en 50 %. Synes det er flott at du har en innstilling der du ønsker å bruke din restarbeidsevne. Snakk med din saksbehandler i NAV, de kan gji deg en nermere leksjon i hvordan reglene er. Feil informasjon. Man kan jobbe 60% på AAP, og under en opptrappingsperiode 80%. Sjekk regelverket her: https://www.nav.no/no/person/arbeid/sykmeldt-arbeidsavklaringspenger-og-yrkesskade/endringer-i-reglene-for-arbeidsavklaringspenger-aap-fra-1.januar-2018/utdypende-om-aap-endringene-fra-1.januar-2018
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #11 Skrevet 13. november 2021 TS her. Tusen takk for svar! det jeg da lurer på er om jobb er nok som tiltak? Drar til psykolog annenhver uke nå, men kan jeg kutte dette og bare jobbe og bruke jobb som tiltak? Anonymkode: 9103b...b6a
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #12 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg går på AAP, men har litt lyst til å jobbe 1-2 ganger i uken. Men vil finne en jobb selv, og ikke ta den jobben NAV tilbyr meg. Er det lov å søke etter stilling som gir 1-3 vakter i uka og gå på AAP samtidig? Blir jobb sett på som en aktivitet? Anonymkode: 9103b...b6a AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TS her. Tusen takk for svar! det jeg da lurer på er om jobb er nok som tiltak? Drar til psykolog annenhver uke nå, men kan jeg kutte dette og bare jobbe og bruke jobb som tiltak? Anonymkode: 9103b...b6a Det er poenget med AAP ja 😅🤷♀️ Om man har arbeidsevne så skal den brukes. Ang psykolog så ville jeg ikke droppet det om du ikke faktisk er behandlet enda. Anonymkode: a501f...afc
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #13 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS her. Tusen takk for svar! det jeg da lurer på er om jobb er nok som tiltak? Drar til psykolog annenhver uke nå, men kan jeg kutte dette og bare jobbe og bruke jobb som tiltak? Anonymkode: 9103b...b6a Tiltak er jo for de prosentene du er syk. Hvis du har 30% ordinært arbeid og får 70% aap så må du nok ha en behandling eller arbeidsutprøving på de 70%. Anonymkode: f6a3e...c81
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #14 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS her. Tusen takk for svar! det jeg da lurer på er om jobb er nok som tiltak? Drar til psykolog annenhver uke nå, men kan jeg kutte dette og bare jobbe og bruke jobb som tiltak? Anonymkode: 9103b...b6a Hos meg ble det regnet som tiltak ja. Jeg forsøkte to ordinære jobber, nei tre, mens jeg var på aap. Gikk rett i kjelleren alle gangene og det ble brukt i rapporten som gikk tilbake til nav vedr arbeidsevne. Anonymkode: 39294...d21
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #15 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hos meg ble det regnet som tiltak ja. Jeg forsøkte to ordinære jobber, nei tre, mens jeg var på aap. Gikk rett i kjelleren alle gangene og det ble brukt i rapporten som gikk tilbake til nav vedr arbeidsevne. Anonymkode: 39294...d21 Men hvis TS er på AAP pga psyken og vil erstatte psykisk behandling med jobb så tviler jeg på det er innafor. Din situasjon blir jo mer som arbeidsutprøving og nav vil ikke gå rett til arbeidsutprøving før all behandling er prøvd. Anonymkode: f6a3e...c81
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå