Gå til innhold

Dement mor på sykehjem som sitter i uskiftet bo - kan barna hennes bli enige om å dele fars delen av arven?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er fire voksne barn som har en dement mor på sykehjem. Sykdommen har gjort at hun ikke lenger vet hvor hun er og trolig ikke hvem vi er. Usikker på om hun vet hun har barn. Hun er enke og sitter i uskiftet bo etter at vår far døde for flere år siden. Formuen hennes består av ca 2 mill i eiendom (eget huset) og noe over 2 mill i fond/innskudd. Huset står tomt og brukes som fritidsbolig av oss og vi vet ikke helt hva vi gjør med det på lang sikt.

En av oss har håndtert økonomien hennes de siste årene etter at hun ble dement og er nå hennes økonomiske verge. Det er ingen andre arvinger eller særkullsbarn.

Flere av oss barna har nå behov for å hjelpe egne barn, dvs barnebarn av vår mor/far, med f.eks. egenkapital til deres første bolig. 

Om alle 4 barna er enige om det, kan vi  da foreta en deling av halvparten av arven nå, før hun er dø og mens hun ennå sitter i uskiftet; dvs dele farsdelen med de 2 millionene i likvide midler fordelt på fire og nøyaktig like mye til hver?

Mor vil fortsatt sitte i uskiftet bo med huset. Det vil fortsatt være penger til å 'drifte' huset mens hun er på sykehjem.

Vi kan ikke spørre henne hva hun mener for hun kan ikke en gang skrive navnet sitt på langt nær forstå hva dette innebærer. 

Anonymkode: c80e9...eaa

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi er fire voksne barn som har en dement mor på sykehjem. Sykdommen har gjort at hun ikke lenger vet hvor hun er og trolig ikke hvem vi er. Usikker på om hun vet hun har barn. Hun er enke og sitter i uskiftet bo etter at vår far døde for flere år siden. Formuen hennes består av ca 2 mill i eiendom (eget huset) og noe over 2 mill i fond/innskudd. Huset står tomt og brukes som fritidsbolig av oss og vi vet ikke helt hva vi gjør med det på lang sikt.

En av oss har håndtert økonomien hennes de siste årene etter at hun ble dement og er nå hennes økonomiske verge. Det er ingen andre arvinger eller særkullsbarn.

Flere av oss barna har nå behov for å hjelpe egne barn, dvs barnebarn av vår mor/far, med f.eks. egenkapital til deres første bolig. 

Om alle 4 barna er enige om det, kan vi  da foreta en deling av halvparten av arven nå, før hun er dø og mens hun ennå sitter i uskiftet; dvs dele farsdelen med de 2 millionene i likvide midler fordelt på fire og nøyaktig like mye til hver?

Mor vil fortsatt sitte i uskiftet bo med huset. Det vil fortsatt være penger til å 'drifte' huset mens hun er på sykehjem.

Vi kan ikke spørre henne hva hun mener for hun kan ikke en gang skrive navnet sitt på langt nær forstå hva dette innebærer. 

Anonymkode: c80e9...eaa

Da får dere hjelpe dem, da? Om dere har voksne barn, betyr det jo at dere er rundt 50 år? Har dere virkelig så skakkjørt økonomi at dere må ha arv før vedkommende er død? 

Anonymkode: c5c42...601

• Liker 6
Skrevet

Jeg er litt usikker, men ville forhørt meg hos en advokat eller jussbuss for om mulig å få dette gjennomført på best mulig måte. Det er jo i det hele tatt meningsløst om hun sitter på 4 millioner i verdier samtidig som hun er beboer ved et sykehjem. Det medfører høyere egenbetaling. 

Det fornuftige ville være å gjøre opp boet og fordele forskudd på arv. Om det ikke er noen særkullsbarn så blir det enklere. 

Og deres mor kan for eksempel sitte igjen med 300.000 på en sparekonto. 

• Liker 5
Skrevet

Vergen må være godkjent av Fylkesmannen, og det er vergen som på vegne av din mor som kan kreve skifte. Skifte må også godkjennes av Fylkesmannen. 
Din mor skal ha ektefellearven så lenge hun er i live, og at hennes økonomi er ivaretatt. Det forutsettes at dere er enige.

Dere kan kontakte Fylkesmannen som hjelper dere med dette.

Anonymkode: 13a22...22f

• Liker 8
Skrevet

Verge må ta kontakt med Statsforvalter. Hvis særlige grunner er oppfylt, kan det være gjennomførbart, men det er ikke gitt at å hjelpe barn på boligmarkedet er det. Tidligere het det at man kunne få forskudd på arv dersom det ville redde økonomien, man sto i fare for å miste hus etc. Men prøv.

Anonymkode: d5637...755

Skrevet

Har dere fremtidsfullmakt på at dere kan ivareta deres mors økonomiske interesser? Hvis dere ikke har det må vergemålet være godkjent av Fylkesmannen. 

Hvis dette ikke er på plass kan dere ikke gjøre noe. 

Anonymkode: 8c86e...b3d

• Liker 1
Skrevet
Lorieen skrev (9 timer siden):

Gribber. 🤮

Ja, moren har sikkert glede av huset og pengene hun eier 🤪

Oppfordrer alle til å etablere en fremtidsfullmakt, som kan inneholde hva som skal skje med dine eiendeler hvis du f eks blir dement.

Mine barn skal få fullmakt til å selge mine eiendeler.

Anonymkode: b6082...468

• Liker 7
Skrevet

Nå kan ikke jeg regelverket rundt dette, men jobbet på sykehjem i mange år. I mesteparten av tilfellene blir huset solgt når de flytter inn på sykehjem 

Anonymkode: 25034...0ab

• Liker 3
Skrevet

Sjekk med advokat om dere kan foreta skifte nå på den delen som dere arvet fra deres far og hva som eventuelt må til for at dere skal kunne gjøre det. Kan ikke se dere lovlig kan dele boet uten videre så lenge deres mor sitter i uskiftet bo. 

Skrevet

Huset forringes vel hvis det bare blir stående. Og arven skal vel ikke forringes. Og som det er sagt før her selger stort sett alle huset (eller arvingene bor i det) når de kommer på sykehjem. Ingenting rart med det.

Det eneste jeg stusser litt på er roller; hvis en av dere er verge utnevnt av Statsforvalteren, og samtidig arving (du får utbytte av at huset selges nå og skal samtidig sørge for at moren deres interesser ivaretas) så er vel ikke det nødvendigvis komplisert i seg selv. Men jeg vet ikke om jeg ville hatt det ansvaret. Hva om det blir noe uenighet senere osv.

Anonymkode: 3800d...ab9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Huset forringes vel hvis det bare blir stående. Og arven skal vel ikke forringes. Og som det er sagt før her selger stort sett alle huset (eller arvingene bor i det) når de kommer på sykehjem. Ingenting rart med det.

Det eneste jeg stusser litt på er roller; hvis en av dere er verge utnevnt av Statsforvalteren, og samtidig arving (du får utbytte av at huset selges nå og skal samtidig sørge for at moren deres interesser ivaretas) så er vel ikke det nødvendigvis komplisert i seg selv. Men jeg vet ikke om jeg ville hatt det ansvaret. Hva om det blir noe uenighet senere osv.

Er litt trøtt, misforsto litt. Men vil gjerne høre hva "løsningen" er

Skrevet

Antakelig er toget gått her. Overformynderiet er restrektive.

• Liker 2
Skrevet

Dette er grunnen til at vi har tegnet fremtidsfullmakt, allerede i ung alder. Og også avtalt innhold i fremtidsfullmakter med foreldre og søsken. 

Anonymkode: 57025...787

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hus selges når den som kommer på sykehjem klarer å disponere over det, eller om en i familien er verge eller har fullmakt. Dersom eier av huset er dement og ikke har familie som verge, vil huset ofte stå tomt til vedkommende dør. Noe som normalt ikke tar så lang tid.

• Liker 1
Skrevet

Ville hørt med statsforvalter. Det er som sagt vanlig å selge hus når man kommer på sykehjem uten utsikt til å komne tilbake. 

Vi og hjalp mamma med dette. Med hennes fullmakt. Det som kompliserer det hele her, er at deres mor er dement, fratatt samtykkekompetanse og er under vergemål. Det er strenge regler for hva en verge kan foreta seg, selv om det er et av barna som har denne rollen. 

Jeg tror dette kan bli vanskelig, men ring statsforvalter. Burde vært fremtidsfullmakt på plass her. 
Det som gjør ting litt mindre komplisert, er at dere er helsøsken, ingen særkullsbarn. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Da får dere hjelpe dem, da? Om dere har voksne barn, betyr det jo at dere er rundt 50 år? Har dere virkelig så skakkjørt økonomi at dere må ha arv før vedkommende er død? 

Anonymkode: c5c42...601

Å selge et hus som stor tomt og forfaller ser jeg ikke på som arv. Det er fornuftig disposisjon av verdier. 
Ingen er interessert i at verdier bundet opp i et hus står og forvitrer, aller minst eier selv. 

Skrevet
Lorieen skrev (10 timer siden):

Gribber. 🤮

I de fleste normaltfungerende familier er man glad i hverandre og ønsker å hjelpe hverandre. De fleste eldre vil ønske å hjelpe barn og barnebarn i stedet for at verdiene deres råtner bort. Men når mora er dement blir det vanskelig. 

Ikke noe poeng å stemple andre som gribber fordi de ønsker å gjøre fornuftige økonomiske disposisjoner. 

Anonymkode: 8c86e...b3d

• Liker 8
Skrevet

Da må dere snakke med overformynderen i kommunen hun bor i. Skulle ikke være noe problem, så lenge alle dere barna er enige. 

Anonymkode: 78704...b31

• Liker 2
Skrevet

Dere kan ikke gjøre noe uten signert framtidsfullmakt, noe det ikke høres ut som dere har. Statsforvalteren kan dessverre ikke hjelpe. Siden hun er drment så vil hun heller ikke regnes som tilregnelig mtp fullmakt.

Dere står i klemma her og må vente med å selge til hun eventuelt går bort.

Anonymkode: e79bf...7f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...