Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor på et sted med god tilgang på.lærere. I fjor var første gang vi opplevde at barn måtte sendes hjem pga at det var umulig å finne vikar. I år har det bare blitt værre og værre. Ikke ofte de må sendes hjem, men ser at kontaktlæreren får mange ekstratimer ved sykdom. Og at det blir kuttet i ekstra støtte i klassen. 

I kveld ser jeg at kommunen søker hardt etter nye vikarer. På sosiale medier. Merker dere noe av lærermangelen?

Anonymkode: aad1a...c8f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

20% nasjonalt av alle årsverk som underviser i skolen er ufaglærte - altså ikke lærere. 

Så det er jo litt krise, ja. 

Anonymkode: ae6e5...c07

• Liker 11
Skrevet

Det er ikke lærermangel. Det er mangel på fornuftige lærere, de som ikke legger seg ned og syter og blir sykemeldt fordi de er så "slitne". 

Det er mangel på de lærerene som faktisk vil jobbe som lærer og gjøre en forskjell, ikke de som er lærere fordi de får 13 ukers ferie årlig. 

Anonymkode: 952e9...a28

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke lærermangel. Det er mangel på fornuftige lærere, de som ikke legger seg ned og syter og blir sykemeldt fordi de er så "slitne". 

Det er mangel på de lærerene som faktisk vil jobbe som lærer og gjøre en forskjell, ikke de som er lærere fordi de får 13 ukers ferie årlig. 

Jobber du som lærer selv? Eller er du som den enkle ungkaren i bygda vår? Som tror skolen er akkurat som den var på 80- tallet?

Mine barn har alltid hatt bra lærere.  Og jeg har heller inntrykk av at de jobber for mye enn for lite.

• Liker 24
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lærere får like mye ferie som alle andre, resten av tiden de tar ferie er avspasering. 

Jeg elsket å stå i klasserommet, og hadde et oppriktig ønske om å jobbe med barn/ungdommer og undervisning. Men jeg jobbet langt mer enn de timene jeg fikk betalt for. Nesten alle kvelder og søndager gikk med til jobb. Feriene hvor jeg egentlig skulle avspasere ble benyttet til å ta igjen alt jeg ikke tidligere rakk å gjøre.

Jeg holdt ut i to år. Hadde jeg ikke hatt mann og barn, hadde jeg sikkert holdt ut litt til. Men jeg var så overarbeidet at jeg ikke hadde nok energi til å være ordentlig til stede for min egen familie.

Jeg jobber nå som konsulent i kommunen, tjener noe mer og har fleksitid. Jobben er hektisk i perioder, men jeg har langt mer fritid enn jeg hadde som lærer.

Fra Utdanningsforbundet sine nettsider:

«Cirka 40.000 lærere med lærerutdanning har valgt bort skolen. Og i en fersk undersøkelse gjort av Respons analyse svarte over 50 prosent av lærerne at de har søkt eller har vurdert å søke jobb et annet sted enn i skolen i løpet av de to siste årene. En annen undersøkelse fra NTNU i 2014 viste at hver femte lærer ofte tenker på å forlate yrket.»

https://www.utdanningsforbundet.no/nyheter/2021/larerrommet-hvorfor-slutter-larerne/

Anonymkode: 4632d...fd0

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg er lærer. Fikk panikkangst av den jobben og måtte til behandling i tre år. Ble truet og verbalt trakassert på jobb av elever hver dag.  De søkte opp adressen min og kollegaer sin og sa dem skulle komme en kveld og ta rotta på oss. Stygge kommentarer om utseende vårt. Forsøk på slag. Spyttet på. Bråk i timene, null respekt. Seksuell trakassering. 

Ledelsen grep ikke inn. Flere ble sykemeldt. Jeg ble syk.

Du aner ikke hvor tøff den jobben kan være. Jeg hadde panikkangst tre av mine sommerferier og øvrige ferier. Kunne ikke gå ut døren uten typen min eller venner. Fikk jeg anfall måtte noen hjelpe meg. Var ikke mye kos. Hadde det ikke så innmari godt jeg. 

Anonymkode: 91c0a...52b

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er lærer. Fikk panikkangst av den jobben og måtte til behandling i tre år. Ble truet og verbalt trakassert på jobb av elever hver dag.  De søkte opp adressen min og kollegaer sin og sa dem skulle komme en kveld og ta rotta på oss. Stygge kommentarer om utseende vårt. Forsøk på slag. Spyttet på. Bråk i timene, null respekt. Seksuell trakassering. 

Ledelsen grep ikke inn. Flere ble sykemeldt. Jeg ble syk.

Du aner ikke hvor tøff den jobben kan være. Jeg hadde panikkangst tre av mine sommerferier og øvrige ferier. Kunne ikke gå ut døren uten typen min eller venner. Fikk jeg anfall måtte noen hjelpe meg. Var ikke mye kos. Hadde det ikke så innmari godt jeg. 

Anonymkode: 91c0a...52b

Lærere og skolen generelt mangler skikkelige tiltak og faktisk avstraffelse for de som gjør slik. Elevene vet at de kan terrorisere lærerne fordi de kan ikke gi noen vesentlige konsekvenser. Foreldre tar i ungene sine med silkehansker osv. Den samme problemstillingen var det også for 15-20 år siden, men det har definitivt blitt verre. Det er dessverre mangel på respekt og ikke minst konsekvenser hjemme. Om foreldre og skole hadde hatt bedre dialog og avtale om at ungene ikke fikk skjermtid, mobil og husarrest/andre konsekvenser, hadde mye allerede vært rensket bort av slik oppførsel.

Anonymkode: 33835...a54

• Liker 12
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Alvorlig talt. 

Av og til burde man ikke si alt man tenker, spesielt ikke når man ikke vet hva man prater om. Jeg jobbet som lærer i mange år, og det er beinhardt. Virkelig beinhard. Fordi lærere ofte er en gruppe som ofte er ideelt drevet av at de virkelig ønsker å gjøre en god jobb, samt at «produktet» deres i bunn og grunn er elevens fremtid, gjør at bærer de på ganske tung bagasje. De jobber i pauser, kvelder og ferier. Det er ikke noe de finner på, det skjer faktisk. Tidligere i år var jeg i et større selskap hos en tidligere kollega i skolen. Vet du hva h*n brukte kvelden på? Det oppstod en situasjon med en av elevene, og h*n brukte hele kvelden i samtale med barnevernet. Lærere gjør enormt mye - og jeg kjenner at jeg blir dypt provosert av at de skal få ytringer som dine slengt etter seg. 

Jeg var heldig og kom meg inn som journalist i en større avis, der jeg fikk stadig mer og mer ansvar. Og vet du hva? Det er skummelt mye lettere. Uten tvil. Han jeg arbeidet mest med som lærer var relativt ung og tok en ny utdannelse som jurist. Nå jobber han i et velrenommert  firma, der han bruker lærererfaringen sin til å lede. Han sier dessverre det samme. At han opplevde læreryrket som mer krevende, fordi det påvirker deg på en helt annen måte. Nå er det ingen som tror at han bare drikker kaffe og venter på sommerferien. Det triste er at vi begge savner skolen, men å gå tilbake er ikke aktuelt. 

Utviklingen bekymret veldig. Mange av de mest ressurssterke lærerne har allerede enten rømt eller vurderer det. Eldre lærere utrykker hvor mye tøffere arbeidsdagen er blitt. Det blir flere og flere ufaglærte i skolen, som stadig byttes ut. 

Anonymkode: c4672...8e1

• Liker 18
Skrevet

Det fine med skolen er at det er de utenfor den som påberoper seg å vite best. 

Selv i de største byene begynner vi å oppleve mangelen på lærere. Vi klarer fortsatt å få ansatte, men kvaliteten går ned. 

Det blir flere helt nyutdannede (som kan vise seg å være fantastiske lærere, men det tar noen år før de blir skikkelig gode). Det blir flere som ikke er ferdige med utdanningen. 

Heldigvis har vi unngått helt uutdannede, men for korttids vikariater så tar vi det vi kan få tak på. Særlig det siste året på grunn av korona, har konkurransen om vikarer vært stor. 

Det er jo ikke så rart at få ønsker å bli lærere. Vi ser jo bare i tråden her hvor lav anseelse og status lærere har. 

Mitt råd er, finn deg et annet yrke. 

• Liker 6
Skrevet

Vi mangler lærere der jeg jobber også, og det er en by ganske sentralt på Østlandet. Det mangler også vikarer. Jeg har måtte ta vikartimer når jeg har kontaktlærertimer, og de som skal ha spesialundervisning blir også brukt som vikar. I fjor sluttet det en stakkars nyutdannet etter bare ett år. Han begynte på en annen utdanning. Ei anna nyutdannet har vært en del sykemeldt pga psyken. Klassen er for krevende. 

Skjønner godt at folk ikke ønsker å bli lærere. Det er mye forskjellig arbeid, og lite planlegging av undervisning.  Jeg skal ønske å bare være faglærer når jeg er ferdig med klassen jeg har nå. Jeg har vært det tidligere, og trivdes bedre med det. Å planlegge og gjennomføre undervisning, ikke være psykolog, mekler, oppdra barn og foreldre, løse konflikter, mobbesaker, fylle ut diverse dokumenter som jeg ikke skjønner halvparten av... osv. Jeg har mye stp i fagene mine, men får ikke brukt noe av det. Lærerutdanningen bør inneholde mindre fag, og mer om de oppgavene jeg nevnte over. Da blir det nok lettere å rekruttere de riktige folka, og studentene blir mer forberedt. 

Anonymkode: 1e0c1...08d

• Liker 3
Skrevet

Det er mangel på lærere og barnehagelærere. Bemanning og lønn må opp.

Anonymkode: 6c0ab...2d8

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du har helt rett; det er mangel på lærere som ønsker å jobbe som lærer. Praksissjokket er for stort, og man blir kastet ut i en hverdag der kart og terreng overhode ikke matcher. At det er slik, SELV med 13 ukers "ferie" (Ja, det er ironisk- jeg er utdannet lærer selv og går ikke på den), sier noe om et riv, ruskende galt system! Om jobben var overkommelig, så hadde 13 uker fri i tillegg ført til overflod av lærere! Det er alle de andre ukene som skaper "sytelærere" og lærermangel. Det hjelper lite med ekstra avspasering neste sommer når det vrenger seg i magen allerede i september... 

Anonymkode: 3fbe7...570

• Liker 7
Skrevet

Vi mangler faglærer i et fag på vgs, så vi må rett og slett følge undervisningen digitalt fra en annen by. 

Noe forbaskede herk, spesielt mtp at en kunne trengt hjelpen læreren kan gi i timen ved oppgaver (realfag).

Anonymkode: 8de8a...2b4

Skrevet

Vi sliter med å få tak i lærerutdannelse og kvalifiserte vikarer på min skole.. Alle som mener læreryrket er lett og koselig med mye ferie er velkommen til å søke 😊

Anonymkode: 9fe3c...8ad

• Liker 7
Skrevet

Greit nok at lønna godt kunne ha vært bedre også, men jeg mener at hovedgrunnen til mangelen er elendige rammer og arbeidsforhold!  Jeg hadde ikke fortsatt i lærerjobben, selv om lønna hadde økt betraktelig, med de rammene som er i dag! 

• Liker 7
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du har helt rett; det er mangel på lærere som ønsker å jobbe som lærer. Praksissjokket er for stort, og man blir kastet ut i en hverdag der kart og terreng overhode ikke matcher. At det er slik, SELV med 13 ukers "ferie" (Ja, det er ironisk- jeg er utdannet lærer selv og går ikke på den), sier noe om et riv, ruskende galt system! Om jobben var overkommelig, så hadde 13 uker fri i tillegg ført til overflod av lærere! Det er alle de andre ukene som skaper "sytelærere" og lærermangel. Det hjelper lite med ekstra avspasering neste sommer når det vrenger seg i magen allerede i september... 

Ja, det er jeg enig i. Jobben som lærer er noe helt annet enn det man lærer på utdanningen. Jeg husker da jeg studerte, at vi jobbet mye med å lage undervisningsopplegg, eksempeloppgaver, skrev tekster om underveisvurdering osv. Mye fag og fagdidaktikk. Nå jobber jeg, og det er noe helt annet. Planlegging av undervisning,  fag og vurdering kommer i siste rekke. I norsk blir det stort sett bare å jobbe i hefter og gjøre oppgaver i leseboka. Å sette i gang elevene med det kan hvem som helst gjøre. Det viktigste nå er å gjøre undervisningen lettvint, for det er så mye annet som skal gjøres. Føler at utdanningen jeg tok er bortkasta, for jeg bruker lite av det jeg lærte. Og jeg gjør mye jeg ikke har lært noe om. Første gang jeg hørte om en årsrapport for iop var da en lærer ga en til meg og ba meg fylle ut. Jeg ante ikke hva det var. Samme første gangen jeg måtte melde til ressursteam. "Meld til ressursteam" sa de i forbifarten. Men jeg visste ikke hva det var. Heldigvis gadd en annen lærer forklare for meg. Jeg maste masse på henne om hele den prosessen. Litt rart at jeg måtte lære sånt av kolleger i deres arbeidstid. Jeg burde jo hatt dette i utdannelsen eller blitt kurset. 

Ikke alle har kolleger som gidder eller kan sette seg ned med deg og hjelpe deg heller. Ofte må man spørre etter hjelp selv.

Anonymkode: 1e0c1...08d

• Liker 3
Skrevet

Som lærer selv takker jeg meg lykkelig over noen ting på mine barns skoler og barnehager:

- Små klasser (15 stk) og små barnegrupper

- Utdannende lærere/barnehagelærere, bortsett fra korttids fravær

- Svært stabilt personale og liten utskiftning

Jeg bor sentralt på Østlandet og vet at man selv sentrale skoler i Oslo sliter med å rekruttere kvalifiserte folk. Verst er det på barnetrinnet og i barnehagen. 

Hadde markedet fungert for barnehagelærere skulle de kunne kreve hva de vil i lønn, men i stedet ansettes ufaglærte på dispensasjon (ofte er kun 30-40% av pedagogiske ledere faktisk utdannet til jobben..). Noen kommuner rundt Oslo betaler 100,000+ i startbonus og ekstra lønn for utdannende barnehagelærere. Det er klart det er mangel på dem!

Barneskoler ansetter også ofte lærere som ikke er utdannet til å jobbe på barneskolen for å være der. Lærere på 1.-4. trinn skifter dessverre ofte jobb fordi de er der kun som en nødløsning før de får jobb på høyere trinn. 

Jeg veileder lærerstudenter, har utdanning i veiledning og har jobbet noe på lærerutdanningen innimellom. Lærerutdanningsinstitusjoner melder om stort frafall etter praksisperioder, og bare rundt halvparten som fullfører utdanningen blir i skolen.

Det er velkjent at mange av lærerne i dagens skole er 50+ og at vi ikke evner å rekruttere yngre lærere for å dekke opp etterhvert som disse pensjoneres.

Dette er forøvrig en varslet krise. Det har vært diverse kampanjer for å rekruttere til lærerutdanning i snart 20 år!

Foreldre, besteforeldre og politikere burde bry seg om dette. Resultatet har de siste årene vært en svært negativ spiral:

-Flere kvalifiserte lærere gir seg

-Klassene vokser

-Kvaliteten på opplæringen blir verre

-Det stilles høyere krav til opplæringen uten å røre ved problemet(dvs de lærerne som er igjen får mer jobb)

-Flere kvalifiserte gir seg

-Flere får ikke den hjelpen de har krav på

Dersom trenden skal snus tror jeg man må gjøre noen ting:

- Lærerens arbeidstimer må knyttes opp til hvor mange læreren underviser og hvor mange timer. Har man store klasser (over 20 elever) og flere ulike klasser bør man ha mer tid til å følge opp enn de med mindre klasser (under 10).

- Det må satses på og brukes penger på skoler (og ikke bare datautstyr i skolene). De bør ha tipp topp bøker osv. byggene bør ikke dette ned i hodet på dem som er der, men være attraktive med god plass

- Ansette fagarbeidere og miljøarbeidere for å drive en del inspeksjon o.l tilsynsoppgaver slik at fagfolka kan fokusere på det pedagogiske.

Anonymkode: fa85f...a7f

• Liker 13
Skrevet

Middels bygd i pendleavstand til Oslo. Ingen vikarer å få tak i knapt, og med «strengere» krav til å være hjemme selv ved sykdom eller syke barn sliter skolene til ungene med tilgang til vikarer. Rektor og kontordama må steppe inn til og med. 

Anonymkode: 26fca...88a

• Liker 1
Skrevet

Ja, iallfall nå som alle må bli hjemme ved den minste forkjølelse. Jeg har vært alene med min klasse (som egentlig har assistent og medlærer) i to uker nå, pga sykdom hos personalet. Og på fredag, da barnehagen ringte midt på dagen fordi ungen min var blitt syk, måtte klassen overlates til seg selv med "datatid" i halvannen time. Ledelsen var borte, og kontordamen skulle si ifra til dem når de skulle pakke og gå hjem. 

Jeg skjønner ikke hvordan vinteren skal gå med åpne skoler hvis det skal fortsette sånn. 

Anonymkode: 40afc...a31

• Liker 1
Skrevet

Uff. Sånn er det blitt. 14 syke lærere på fredag, spent på morgendagen.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...