Gå til innhold

Solgte på finn, kjøper betalte, men henta aldri pakken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei solgte en ting på fFnn for en tid tilbake. Jeg sendte bilde til hun som skulle kjøpe tingen og avtalte porto og bilde av pakka som ble posta på postkontor.

Hun betalte og pakka ble sendt til henne. For noen dager siden fikk jeg den i retur det stod pakken ikke var henta. Jeg sjekka postadressen og den var riktig og sendte også bilde av pakken så kjøper kunne se at den var sendt og hun kunne da evt ha endra om jeg hadde skrevet feil adresse.  Har man da noen mere ansvar i forhold til kjøper? jeg har jo mottat betaling og synes det er litt kjedelig, ikke en stor sum, men penger er penger.

Jeg kunne jo lagt den ut for salg en gang til, men får litt dårlig samvittighet. Hva hadde dere gjort? Det var flere som sendt sms kort tid etter jeg la den ut, flere som var interesserte. Hva hadde dere gjort, da får man jo liksom dobbelt betalt for tingen. Men jeg har sendt pakka og gjort det jeg skal, bare kjøper som ikke har henta. Etisk dilemma, har litt dårlig råd akkurat nå også.....tenke tenke

Anonymkode: 80516...afa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å sende en melding til hun og spør hvorfor pakken ikke ble hentet? 

Også tar du det derfra. 

• Liker 5
Skrevet

Du har rett til pengene dersom kjøper faktisk tar imot pakken. Dersom kjøper ombestemmer seg så har ikke du noen rett til de pengene lengre, det at du har prøvd å sende en gang er ikke nok til at du kan bare si at pengene er dine. 

Det jeg ville gjort er å kontakte kjøper og si at du har fått tilbake pakken og spørre hva de vil gjøre. Dersom de vil at du skal sende på nytt så må de betale for frakten på nytt, her kan du godt legge på littegran ekstra for bryderiet på din side utover det posten skal ha. Dersom de ikke svarer så bare behold alt (hva skal man ellers gjøre?).

Skrevet

Hvis du selger på nytt må du jo gi pengene tilbske til forrige kjøper. Sier seg selv 🤨

• Liker 2
Skrevet
Kenelz skrev (1 minutt siden):

Hva med å sende en melding til hun og spør hvorfor pakken ikke ble hentet? 

Også tar du det derfra. 

Jeg tenker at det egentlig ikke er mitt problem, jeg kommer ikke til og betale henne tilbake pengene og kommer ikke til og sende pakken en gang til. 

• Liker 2
Skrevet

Det er over en mnd siden jeg solgte den og kjøper hadde hatt god tid til og si i fra om at hun ikke ønska pakka. Om man kjøper en ting på butikken så får man ikke pengene tilbake om man ikke henter pakken, dersom den allerede er betalt. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er over en mnd siden jeg solgte den og kjøper hadde hatt god tid til og si i fra om at hun ikke ønska pakka. Om man kjøper en ting på butikken så får man ikke pengene tilbake om man ikke henter pakken, dersom den allerede er betalt. 

Jo, det har iallfall jeg fått

Anonymkode: 31f2b...33e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jaha ? Så du har bare bestemt at du ikke skal minne personen på pakken, ta pengene. Og late som ingenting ?
På hvilket grunnlag mener du at dette ikke kan bite deg i baken senere ?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Virker som du er veldig bestemt på å beholde pengene og legge den ut på salg igjen i stedet for å høre med den oppriktige kjøperen. 

Skjønner du har dårlig råd, men husk at karma eksisterer. 

Svarer ikke kjøperen så kan du selge produktet på nytt igjen med god samvittighet. 

Endret av Kenelz
Skrevet (endret)

Man har faktisk rettigheter ved kjøp av en privatperson. Dersom du stikker av kan du risikere at FINN utestenger deg om kjøper klager - for da har du brutt en skriftlig avtale og tatt pengene urettmessig.

Du har selvfølgelig rett til å kreve brudd på avtalen fra kjøpers side, siden kjøper ikke hentet pakken. Da kan du dekke dine økonomiske tap, det kan være at varen har blitt vesentlig forringet eller at du må dekke egne kostnader til frakt.

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, man får faktisk pengene tilbake om man ikke henter pakkene. Da har selger krav på å dekke egne økonomiske tap. Da må man dekke fraktkostnader og administrasjon, og typisk så vil dette koste opp mot 200 kr. De trekker denne summen fra utbetalingen til kjøper.

Endret av Pachka Sigaret
  • Liker 4
Gjest førstedamen
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tenker at det egentlig ikke er mitt problem, jeg kommer ikke til og betale henne tilbake pengene og kommer ikke til og sende pakken en gang til. 

Dette har skjedd meg to ganger. Det var faktisk posten som ikke hadde sent pakkebeskjed til kjøper i ene tilfellet og meg i andre. 

Man kan jo ikke hente en pakke man ikke har hentekode på. 

Om det er posten sin feil er det ganske ille av deg å bare ta pengene. 

Skrevet

oki skjønner hva dere sier, sender mld til kjøper. 

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye penger er det snakk om her?

jeg ville returnert pengene minus eventuelle kostnader du har hatt.

• 2 år senere...
Skrevet

Dytt

Anonymkode: 1cb7b...c0d

Skrevet

Returner pengene minus portoen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...