Gjest Varg-Menja Skrevet 7. oktober 2005 #1 Skrevet 7. oktober 2005 Når man får noe på rullebladet, står det der resten av livet? Eller blir det slettet etter en stund? Snakker her om ett lite forelegg.
Gjest Milah Skrevet 7. oktober 2005 #2 Skrevet 7. oktober 2005 (endret) Kan desverre ikke svare på spørsmålet ditt. Men om det er greit for deg vil jeg gjerne stille et spørsmål om samme tema? Hva er det som kommer på rullebladet egentlig? Vil f. eks en farstbot komme på rullebladet? Endret 7. oktober 2005 av Milah
Gjest Varg-Menja Skrevet 7. oktober 2005 #3 Skrevet 7. oktober 2005 Fartsbot kommer ikke på rulleblad, siden det ikke er ett direkte lovbrudd, men mer en forseelse. Forelegg kommer vel på rullebladet, forenklet forelegg er jeg usikker på selv også.
Lemona Skrevet 7. oktober 2005 #4 Skrevet 7. oktober 2005 Svar på første spørsmål: Hvor lenge noe står på rullebladet kommer an på alvorligheten på lovbruddet. Alvorlig kriminalitet somf.eks. drap blir stående lengst, mens naskeri kan bli fjernet etter f.eks. et par år. Man snakker da om på en "vanlig" politiattest som ofte blir etterspurt når du skal søke jobb. Skulle du derimot trenge en uttømmende politiattest (hvis du skal søke politihøgskolen, spes. stillinger i forsvaret m.m.), kommer alt du har gjort av straffbare handlinger med, uansett hvor lenge det er siden. (ikke før du nådde den kriminelle lavalder) Ellers kommer ikke forenklede forelegg med på rullebladet (mindre fartsbøter o.l.) Forelegg derimot for f.eks. grove fartsovertredelser, urinering, drikking på offentlig sted, naskeri, besittelse av narkotika m.m. vil stå på rullebladet.
Gjest vimse Skrevet 8. oktober 2005 #5 Skrevet 8. oktober 2005 Jeg mener å tro at et rulleblad blir ¨slettet¨ etter ti år. men om jeg er helt sikker er en annen sak
Lemona Skrevet 8. oktober 2005 #7 Skrevet 8. oktober 2005 det blir slettet etter 10 år... ← Det blir helt feil å si at et rulleblad blir slettet etter 10 år. På en uttømmende politiattest vil alle strafbare forhold stå for alltid. For en ordinær politiattest har derimot ulike forhold ulik foreldelsestid. Her kan man lese utfyllende om temaet: http://www.oslo.politiet.no/opd/inform4.ns...12569610051C23C
Gjest Varg-Menja Skrevet 9. oktober 2005 #8 Skrevet 9. oktober 2005 Takk for link, Lemona, den svarte på spørsmålet mitt.
Ann Forup Skrevet 9. oktober 2005 #9 Skrevet 9. oktober 2005 Nu kan jeg sige at min mand er jounalist så vi høre på politiradio i tilfelde han skal ud til brann, ulykker mm, men vi høre jo på det hele og når folk bliver stoppet for at køre for stærkt eller ligende og de tjækker med stationen da kommer der alt, selv små nasking mm så ingen ting bliver slettet det er 100 % sikkert, men det har ingen betydning men det står der ingen ting som slettets nei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå