Gå til innhold

Koronavaksine, 3. dose når man prøver å bli gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har prøvd å bli gravid i 1,5 år og har endelig begynt på hormoner pga fraværende syklus. Har nå fått tilbud om dose 3 av koronavaksinen og er svært skeptisk til å ta denne ift situasjonen min og at man har sett blødningsforstyrrelser. Legen min anbefaler meg å ta den, men er usikker. Hva ville dere gjort? Noen i samme situasjon?

Anonymkode: b07ee...152

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer ikke til å ta noen 3. dose nei, både pga prøvingen, men også fordi jeg synes det klarte seg i massevis med de to første dosene og alle bivirkningene som fulgte med!

Anonymkode: b420c...d4f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kommer ikke til å ta noen 3. dose nei, både pga prøvingen, men også fordi jeg synes det klarte seg i massevis med de to første dosene og alle bivirkningene som fulgte med!

Akkurat det jeg også tenker. Kan jeg spørre hvilke bivirkninger du fikk?

Skrevet

Jeg skulle akkrat til å stille det samme spørsmålet her for å se hva dere andre tenker. Jeg tok dose en i januar, dose to i februar, og nå har jeg fått beskjed om at jeg kan bli ringt for dose tre allerede i neste uke. Har eggløsning nå i helga/mandag, og har virkelig ikke lyst på den vaksina. Prøvd i ett år, med pause i januar/februar pga vaksina. Syns det er et kjipt dilemma, og jeg vet at arbeidsplassen min forventer at jeg sitter klar når dosen er klar. Full forståelse for viktigheten av vaksina, men akkurat nå sitter det dypt inne. 

Anonymkode: 0d89e...c3e

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg skulle akkrat til å stille det samme spørsmålet her for å se hva dere andre tenker. Jeg tok dose en i januar, dose to i februar, og nå har jeg fått beskjed om at jeg kan bli ringt for dose tre allerede i neste uke. Har eggløsning nå i helga/mandag, og har virkelig ikke lyst på den vaksina. Prøvd i ett år, med pause i januar/februar pga vaksina. Syns det er et kjipt dilemma, og jeg vet at arbeidsplassen min forventer at jeg sitter klar når dosen er klar. Full forståelse for viktigheten av vaksina, men akkurat nå sitter det dypt inne. 

Anonymkode: 0d89e...c3e

«Godt» å høre at vi er flere. En vanskelig situasjon.. Hadde egentlig ikke lyst til å ta hverken første eller andre dose heller, nettopp pga dette, men valgte allikevel å gjøre det. Kjenner jeg er enda mer skeptisk til 3. dose. Veldig vanskelig.

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Akkurat det jeg også tenker. Kan jeg spørre hvilke bivirkninger du fikk?

Jeg hadde influensasymptomer i nesten 14 dager samt elveblest på armen og store, stygge utslett oppover begge beina. Langvarig hodepine fikk jeg og. I tillegg mistenker jeg at jeg hadde en EL uten at egget slapp i etterkant av dose 2. om det er tilfeldig eller pga vaksinen er vel ikke så lett å si, men jeg gidder ikke ta sjansen på mer. Synes det begynner å gå litt over stokk og stein med vaksinepress - særlig når de ikke kan si noe mer vedr kvinners bivirkninger mhht syklus! 

• Liker 3
Skrevet

Fatter ikke at dere tør å ta vaksinen. Den er ikke ferdigtestet engang! Det tar mange år å utvikle en trygg vaksine. 

Tenk på alle kvinnene som opplever blødningsforstyrrelser!

Dessuten, har man hatt covid er man jo immun, så hvorfor ta vaksine? Få legeerklæring på at du er immun. 

Anonymkode: d7c77...2ef

• Liker 3
Skrevet

Jeg kommer ikke til å ta den. Sliter nok med mensen. Der er jo uenigheter om dette innad i FHI også.

Dere som jobber i helsevesenet, hva sier dere til kolleger og arbeidsgiver? Kjenner veldig på presset.

Anonymkode: 9a3db...400

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fatter ikke at dere tør å ta vaksinen. Den er ikke ferdigtestet engang! Det tar mange år å utvikle en trygg vaksine. 

Tenk på alle kvinnene som opplever blødningsforstyrrelser!

Dessuten, har man hatt covid er man jo immun, så hvorfor ta vaksine? Få legeerklæring på at du er immun. 

Anonymkode: d7c77...2ef

Tok vaksinene pga at jeg jobber med eldre og sårbare mennesker. Har ikke hatt covid heller, så er dermed ikke immun. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kommer ikke til å ta den. Sliter nok med mensen. Der er jo uenigheter om dette innad i FHI også.

Dere som jobber i helsevesenet, hva sier dere til kolleger og arbeidsgiver? Kjenner veldig på presset.

Anonymkode: 9a3db...400

Jeg ga etter på presset. Ble uglesett av arbeidsgiver fram til jeg tok vaksinen. Kollegaene mine forsto meg veldig, de ville heller ikke tatt vaksinen om de var meg (jeg er 24). Hadde jeg hatt barn og var ferdig med det, hadde jeg tatt vaksinen tidligere. Skepsisen min var ift til infertilitet. Tok som nevnt allikevel vaksinen, rett og slett fordi jeg var livredd for å ta med smitte og være «ansvarlig» for å drepe pasientene mine. Har jo sett i ettertid at man uansett kan bli smittet, så ja. I tillegg har jeg astma så jeg blir veldig dårlig når jeg er syk, så burde jo absolutt ta vaksina av den grunn også.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ga etter på presset. Ble uglesett av arbeidsgiver fram til jeg tok vaksinen. Kollegaene mine forsto meg veldig, de ville heller ikke tatt vaksinen om de var meg (jeg er 24). Hadde jeg hatt barn og var ferdig med det, hadde jeg tatt vaksinen tidligere. Skepsisen min var ift til infertilitet. Tok som nevnt allikevel vaksinen, rett og slett fordi jeg var livredd for å ta med smitte og være «ansvarlig» for å drepe pasientene mine. Har jo sett i ettertid at man uansett kan bli smittet, så ja. I tillegg har jeg astma så jeg blir veldig dårlig når jeg er syk, så burde jo absolutt ta vaksina av den grunn også.

Dette var dog dose 1 og 2. ble fullvaksinert i september, så kan ikke ta 3. dose før mars uansett. Håper de innen det har bestemt at vi ikke trenger den

Skrevet

Jeg var ferdig vaksinert i februar og står på terskelen til dose 3 nå. Jobber i helsevesenet. Jeg synes de to dosene holder, da menstruasjonen omtrent uteble. Aktive prøvere og en missed abortion. Vil ikke gamble på å ta en tredje dose for å gjøre veien vanskeligere muligens, enn hva den allerede er.

Anonymkode: cbc70...da7

• Liker 1
Skrevet

Jeg kommer til å ta den, til tross for forstyrrelser i menstruasjon.

Anonymkode: 8946e...160

Skrevet

Har ikke lyst å risikere å få korona om jeg skulle bli gravid. Om jeg så skulle vere heldig å ikke få farlige bivirkninger (for embryoet, ikke meg) av korona så må jeg fortsatt isolere meg lenge. Nei takk. Da tar jeg heller vaksinen om FHI anbefaler det.

Det forbauser meg alltid i diskusjonen om vaksine at det ikke er et tema alle bivirkningene man kan få av å bli smittet med selve sjukdommen man vaksinerer mot. No er ikke jeg redd for min egen helse, men et sånt lite embryo eller foster kan vel ikke ha godt av at mors kropp må slåss mot et slikt virus. Da tar jeg heller vaksinen som tross alt er mye tryggere. Vi vet ikke alle langtidsvirkningene av korona enda heller...

• Liker 1
Skrevet

Jeg er prøver og i risikogruppe, og har allerede tatt dose 3. Det var aldri noe spørsmål fra min side om jeg skulle ta den, da jeg ikke har spesielt lyst til å bli syk mens jeg er gravid.

Anonymkode: 71e02...5a5

Skrevet

Skal selvfølgelig ta den. Forhåpentligvis er vi snart der at vi kan sparke uvaksinert helsepersonell.

Anonymkode: 9e236...c3d

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Skal selvfølgelig ta den. Forhåpentligvis er vi snart der at vi kan sparke uvaksinert helsepersonell.

Anonymkode: 9e236...c3d

Lurer på hva som er størst risiko; uvaksinert helsepersonell sammen med vaksinerte pasienter eller kun ufaglærte med en haug av syke pasienter.

Har tatt 1. og 2. dose så har overhode ingen dårlig samvittighet for å ville utsette dose 3.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...