Gå til innhold

Hvorfor gidder kvinner å få barn i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor? De skal klare alt. De skal være omsorgsfulle, kreative, bestemte, arbeidsomme, løsningsorienterte og psykologer. De må konkurrere om å være den beste mammaen. Ellers bryr de seg ikke om barna sine og er en dårlig mor. De skal ta det aller meste av barneoppdragelse, husarbeid, matlaging og de har i tillegg fulltidsjobb. De får aldri skryt for alt de gjør, tvert imot får de stort sett kritikk for det de "ikke gjør" eller gjør "feil". De fleste tar ikke hensyn til dem når de er gravide, og de fleste gidder ikke å høre på dem når de vil skryte av barna sine. Mens fedre blir rost opp i skyene bare for å være til stede og for å ikke stikke av fra alle sammen. Hvorfor gidder kvinner å gjøre dette i dag? Jeg kommer aldri til å orke et sånt liv. Det virker helt meningsløst og bare forferdelig trist. 

Anonymkode: 1d513...5e3

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så ille er det da ikke 😅

Anonymkode: baf0a...818

• Liker 1
Skrevet

Fordi det er gøy å lage små mennesker 👌🏻💦❤️

Anonymkode: dacf9...025

• Liker 5
Skrevet

Jeg er enig. Det stilles skyhøye krav til mødre som tas for gitt mens menn får pokal for å bidra med minimum. 

Jeg er ikke interessert i å få barn av den grunn du nevner. Er i 30-årene og kommer ikke til å ombestemme meg 

Anonymkode: 19e30...073

• Liker 4
Skrevet

Jaja, så velger du for deg og jeg for meg. Stortrives som mamma jeg. 😄 Og hvis du trives som barnløs så er jo det bare flott.

Det er hva man gjør det til.

• Liker 4
Skrevet

Ja, det er vel aldri noen som har hatt det tøffere enn nordenn i dag...

• Liker 4
Skrevet

Jeg er veldig glad for at jeg fikk barn. For meg ble det selve meningen med livet. Utrolig slitsomt men også veldig gøy. Men det var et tidspunkt der jeg nærmest slet meg ut for jeg skulle få til alt, for det så ut som alle andre klarte det. Men fant ut etterhvert at det bare så sånn ut, de andre fikk ikke til mer enn meg :)

Tenker det ligger i biologien til de fleste å ønske seg barn. Bare huske å drite i hva andre gjør og gjøre som man ønsker for sin familie. Finnes en million måter å leve livet sitt på  :)

• Liker 3
Skrevet

Stortrives med datteren min jeg. Ikke konkurrerer jeg med andre mødre om å være «best» heller. Men skjønner hva du mener. Ser jo bare hvordan kvinner hakker på andre kvinner her på KG, om noen gjør noe man ikke ville gjort selv, eller gjort annerledes. Og da snakker jeg ikke om omsorgssvikt, bare at folk tar ulike valg. 

Fedre blir rost opp i skyene ja. Folk forskjellsbehandler mødre og fedre, ganske ekstremt til tider også. Jeg vet om en enslig far som har blitt hjulpet hele veien av barnehageansatte, skoleansatte og SFO-ansatte. Da fra alt til matpakke, klær, automatisk oppmeldt til å være på sfo i ferier osv. Det hadde aldri skjedd med en enslig mor. Senest i dag så jeg i en tråd her vedrørende en mor som lurte på om hun kunne dra på julebord pga. et barn som var syk (grunnet eventuell smittefare). Da var det en som svarte at hun ikke kunne dra fra barnet som var syk. Ingen hadde kommet med et sånt argument om det gjaldt faren. Folk er så skrudd og gammeldags når det gjelder de ulike rollene til foreldrene, dessverre.

Anonymkode: cd517...4e6

• Liker 4
Skrevet
Isambard skrev (29 minutter siden):

Ja, det er vel aldri noen som har hatt det tøffere enn nordenn i dag...

Typisk svar fra en mann. 

• Liker 1
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (34 minutter siden):

Jaja, så velger du for deg og jeg for meg. Stortrives som mamma jeg. 😄 Og hvis du trives som barnløs så er jo det bare flott.

Det er hva man gjør det til.

Meningen min med innlegget er ikke å kritisere mødre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Meningen min med innlegget er ikke å kritisere mødre. 

Det går bra, jeg følte ikke at du gjorde det heller. 😄 

Skrevet

Det er generelt vanskelig å leve med alt det krav det er så derfor unner jeg at barna ikke blir født heller. 

Anonymkode: e9a84...a6a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Typisk svar fra en mann. 

Ditt eneste argument er at jeg er mann. Når ble det greit å være så fordomsfull?

Du snakker om at "det stilles" så mye krav. Man "må" konkurrere om å være den beste mammaen. Hvem stiller disse kravene? Hva med ditt eget ansvar for å stå imot? 

Jeg har aldri fått noen pokal av samfunnet for å ta vare egne barn. Det bør ikke du heller forvente.

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvorfor? De skal klare alt. De skal være omsorgsfulle, kreative, bestemte, arbeidsomme, løsningsorienterte og psykologer. De må konkurrere om å være den beste mammaen. Ellers bryr de seg ikke om barna sine og er en dårlig mor. De skal ta det aller meste av barneoppdragelse, husarbeid, matlaging og de har i tillegg fulltidsjobb. De får aldri skryt for alt de gjør, tvert imot får de stort sett kritikk for det de "ikke gjør" eller gjør "feil". De fleste tar ikke hensyn til dem når de er gravide, og de fleste gidder ikke å høre på dem når de vil skryte av barna sine. Mens fedre blir rost opp i skyene bare for å være til stede og for å ikke stikke av fra alle sammen. Hvorfor gidder kvinner å gjøre dette i dag? Jeg kommer aldri til å orke et sånt liv. Det virker helt meningsløst og bare forferdelig trist. 

Det er vel fordi de vil. Behovet for barn er for mange et sterkt biologisk behov som kan ligne litt på behovet for sosialt samvær, mat, sex. Men det er ikke alla som har dette behovet. Om du ikke har lyst på barn så er det jo bare å velge det bort. Det kan være et vel så rikt og vakkert liv som et liv med barn. ❤️

Selv tenker jeg mange setter for høye krav til seg selv og andre. Men man må ikke det. Kan kan la barna ha flekker på klærne innimellom. Man trenger ikke ha et skinnende reint hjem. Og fulltidsjobb trenger de fleste ikke, i hvert fall ikke om de har en samboer å dele utgifter med. Man trenger ikke ha den nyeste iphonen osv. 

Dette med at menn blir rost opp i skyene synes jeg også mange overdriver. Hører mye mer positivt om mødre. "mitt forbilde er min kone som er en fantastisk mor" eller "mitt forbilde er mamma" hører jeg mye oftere enn motsatt.

Anonymkode: df8be...f95

• Liker 4
Skrevet

Synes det er innmari hyggelig, fint, givende og morsomt med barn. Har en mann som bidrar. Konkurrerer ikke med noen om noen mamma- eller husmorpris og satser heller på karriere.

Folk får tenke hva de vil om at far legger oftere enn meg og henter like mye i barnehagen, at vi delte permisjonen likt og fordeler alle sykedager jevnt og at det ganske rotete her hjemme og at vi kjøper ferdige fiskekaker og karbonader til middag. Jeg bryr meg fint lite om meningene til mennesker som ikke er spesielt oppegående, det er ofte en av fordelene med å vente litt med å få barn.

Vi flekser og leverer litt sent og henter litt tidlig i barnehagen og jobber heller på kvelden. Det sosiale må lide i noen år, men folk på vår alder er gjerne opptatt uansett. Selv de barnefrie parene sitter hjemme 80-90 % av kveldene.

Anonymkode: 4e3da...85f

Skrevet
Isambard skrev (46 minutter siden):

Ditt eneste argument er at jeg er mann. Når ble det greit å være så fordomsfull?

Du snakker om at "det stilles" så mye krav. Man "må" konkurrere om å være den beste mammaen. Hvem stiller disse kravene? Hva med ditt eget ansvar for å stå imot? 

Jeg har aldri fått noen pokal av samfunnet for å ta vare egne barn. Det bør ikke du heller forvente.

Det du mener er at kvinner skal sette seg ned og holde kjeft. Det er derfor du sier at norske folk ikke skal klage. Å være sexistisk er ikke noe nytt når det gjelder menn. 

Skrevet

Ro ned nå. Tror jeg ellers hadde hatt et kjedlig liv. Elsker barna mine og elsker å se de vokse alt det nye de viser hver dag det er det son gjør meg glad. De elsker meg og viser sin takknemlighet hver dag selvom de er små. Ja jeg er sliten jobber 100%,lager mat,vasker. Jeg har ikke noe imot det. Den følelsen å gå gravid og spent for så å få den lille premien tilslutt kan ikke måles med noe.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du verden så fælt det må være. Har selv fostret opp 3, i tillegg til 100 prosent stilling og kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse. Har også hatt tid til både trening og friluftsliv. Barna har skikket seg vel og er omgjengelige og sosiale. Alle tre er i gang med å skaffe seg en god utdannelse. 

• Liker 3
Skrevet
Curlyme skrev (3 minutter siden):

Ro ned nå. Tror jeg ellers hadde hatt et kjedlig liv. Elsker barna mine og elsker å se de vokse alt det nye de viser hver dag det er det son gjør meg glad. De elsker meg og viser sin takknemlighet hver dag selvom de er små. Ja jeg er sliten jobber 100%,lager mat,vasker. Jeg har ikke noe imot det. Den følelsen å gå gravid og spent for så å få den lille premien tilslutt kan ikke måles med noe.

For et drittliv. Jobbe 100 %, gjøre alt av matlaging, husarbeid og ta seg av barna.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For et drittliv. Jobbe 100 %, gjøre alt av matlaging, husarbeid og ta seg av barna.. 

Jeg har en mann også som bidrar såklart. Det er ikke bare mine barn. Men ja jeg liker å lage mat til dem synes det er helt greit. Så liker jeg jobben min også,men så har jeg alltid sett for meg et familie liv skjønner at noen ikke har samme ønske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...