AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #1 Skrevet 12. november 2021 https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/0Gr372/romantisk-markedsverdi-finnes-og-forskjellene-er-store Dette er skrevet av en norsk psykolog. Jeg kan forstå at noen reagerer på seksuell markedsverdi, eller verdi på datingmarkedet, men det er fortsatt en reell ting. Om en skrur ned forventingene til utfall av datingprospekter og er mer realistisk i datingfasen tror jeg en får det enklere. "Å justere egen markedsverdi er viktig for både menn og kvinner Villedende signaler Kvinner overvurderer nok til å begynne med hvor interessert mange menn er i et forhold. Og det er ikke rart, for menn sender ut villedende signaler om at hun kan få ham som kjæreste selv om han egentlig er interessert i uforpliktet sex. Etter hvert skjønner hun at han kjekkeste på Tinder ikke kommer til å forplikte seg, og da justerer også hun sine forventninger. Kvinner overvurderer nok til å begynne med hvor interessert mange menn er i et forhold Å justere sin markedsverdi handler ikke om å file på forventninger om å bli møtt med vennlighet, respekt og trygghet. Det handler trolig om å justere forventninger til attraksjon, som nok er den egenskapen det er størst konkurranse om på datingmarkedet. Dette støttes av at sveiping innen nettdating i hovedsak bestemmes av utseende og fotogenitet. Det er på attraksjon vi stiller med ulik markedsverdi. Det er en grunn til at Leonardo DiCaprio finner sin nye kjæreste på catwalken til Victoria’s Secret og ikke hos en dyrevernsorganisasjon. Han bruker ikke sin markedsverdi til å finne «snill», han bruker den til å finne «sexy». Anonymkode: fe246...02f
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #2 Skrevet 12. november 2021 Jeg tror nok dessverre at mange har en forventning om at nettdating skal være som en godtebutikk der de kan velge og vrake mellom de beste og ta det de har mest lyst på. Jeg tror også at man på nettdating blir mer opptatt av alt mulig man ikke nødvendigvis er opptatt av gjennom et møte i virkeligheten eller at dette blir overdrevet. I tillegg er de fleste av oss helt vanlige og kan derfor ikke få hvem som helst. Jeg har kun erfaring med menn siden jeg er heterofil kvinne så vet ikke hvordan det er med kvinner, men det er nok urealistiske forventninger det også. Uansett så opplever jeg veldig ofte at menn har urealistiske forventninger til hvor lavt de kan gå når det gjelder alder. Hvis man er kjekk og alt sånt så kan man nok få en mye yngre partnere, men kanskje ikke når du ikke er spesielt attraktiv. Det er urealistisk at når en mann er 50+ og verken kjekk eller vellykket at han da skal gå ned 20+ år. Det virker som mange menn ikke liker å høre at de også blir mindre attraktive med årene, som vi alle blir. Jeg blir jevnlig kontaktet av slike og de er aldri opptatt av hvem jeg er, men de er opptatt av det at jeg er ung i forhold til dem. Om man ser etter en partner så burde vel helt andre ting enn hvor ung hun er være viktig. Er de ute etter kun sex så blir det annerledes, men når det gjelder forhold så burde man kanskje bli litt mer realistisk. De fleste menn er ikke Leonardo Dicaprio og kan ikke holde seg til kvinner på maks 22 eller hva det er som er grensa hans igjen. Anonymkode: 1b154...079 9
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #3 Skrevet 12. november 2021 Du kom ikke på noen litt mer representative eksempler for det norske folk enn Leonardo dicaprio da? Ja og han bytter damer hvert halvår også fordi han går etter utseende og sex, men det er ikke det som holder for noe kjønn i lengden om man skal connecte med et annet menneske. Da er det personlighet, interesse og indre verdier som teller, og det er minimumskrav ingen bør fire på. Heller singel enn sammen med en dust, for å si det sånn Anonymkode: 8d889...0a6 4
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #4 Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du kom ikke på noen litt mer representative eksempler for det norske folk enn Leonardo dicaprio da? Ja og han bytter damer hvert halvår også fordi han går etter utseende og sex, men det er ikke det som holder for noe kjønn i lengden om man skal connecte med et annet menneske. Da er det personlighet, interesse og indre verdier som teller, og det er minimumskrav ingen bør fire på. Heller singel enn sammen med en dust, for å si det sånn Anonymkode: 8d889...0a6 Jeg kom ikke på noenting. Dette var eksempelet psykologen dro frem fra artikkelen jeg siterte fra. Og ja, det bekrefter at status og penger betyr noe. Bussjåføren Roger har ikke det samme utvalget. Jeg er selvfølgelig enig i at det er personlighetstrekk som holder på den andre i lengden. Dette var rettet mot de som lurer på hvorfor de aldri får matcher, hvorfor de bare får dårlige matcher, som lurer på hvor er kvalitetsfolka er, som bare tiltrekker seg feil folk. Dette er markedet. Anonymkode: fe246...02f 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #5 Skrevet 12. november 2021 Forstår jeg det riktig her? Det denne psykologen sier er at som kvinne har man uansett tapt om man ikke er en 18 år gammel modell. For alle menn, uansett, ville velge den 18 år gamle modellen, om de fikk sjansen. Som kvinne hjelper det ikke å være snill og søt, så lenge du ikke er en 18 år gammel modell. Det beste man kan håpe på er en mann som velger deg i nøden, som egentlig ikke vil ha deg, fordi du ikke er en 18 år gammel modell. Og selv om han er i et forhold med deg så kommer han til å sitte og dra'n til bilder av den 18 år gamle modellen. Og så lurer de samtidig på hvorfor det er flere single nå enn tidligere. NRK skrev til og med for noen dager siden at det var bekymringsfullt. Men tror disse mannlige psykologene som herjer rundt i avisene nå om dagen at de lokker flere kvinner inn i forhold på denne måten? Studier har jo vist at kvinner klarer seg bedre alene enn menn, så jeg tror kanskje disse psykologene er i ferd med å grave en solid grav for sitt eget kjønn. En kvinne med selvrespekt gidder ikke en mann som egentlig ønsker at hun var noe annet, og det høres det jo ut som alle gjør om de ikke er sammen med 18 år gamle modeller. Anonymkode: 0d8a2...915 13
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #6 Skrevet 12. november 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det denne psykologen sier er at som kvinne har man uansett tapt om man ikke er en 18 år gammel modell. Skjerp deg. Seriøst... Anonymkode: 6a2bc...1aa 7
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #7 Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg tror nok dessverre at mange har en forventning om at nettdating skal være som en godtebutikk der de kan velge og vrake mellom de beste og ta det de har mest lyst på. Jeg tror også at man på nettdating blir mer opptatt av alt mulig man ikke nødvendigvis er opptatt av gjennom et møte i virkeligheten eller at dette blir overdrevet. I tillegg er de fleste av oss helt vanlige og kan derfor ikke få hvem som helst. Jeg har kun erfaring med menn siden jeg er heterofil kvinne så vet ikke hvordan det er med kvinner, men det er nok urealistiske forventninger det også. Uansett så opplever jeg veldig ofte at menn har urealistiske forventninger til hvor lavt de kan gå når det gjelder alder. Hvis man er kjekk og alt sånt så kan man nok få en mye yngre partnere, men kanskje ikke når du ikke er spesielt attraktiv. Det er urealistisk at når en mann er 50+ og verken kjekk eller vellykket at han da skal gå ned 20+ år. Det virker som mange menn ikke liker å høre at de også blir mindre attraktive med årene, som vi alle blir. Jeg blir jevnlig kontaktet av slike og de er aldri opptatt av hvem jeg er, men de er opptatt av det at jeg er ung i forhold til dem. Om man ser etter en partner så burde vel helt andre ting enn hvor ung hun er være viktig. Er de ute etter kun sex så blir det annerledes, men når det gjelder forhold så burde man kanskje bli litt mer realistisk. De fleste menn er ikke Leonardo Dicaprio og kan ikke holde seg til kvinner på maks 22 eller hva det er som er grensa hans igjen. Anonymkode: 1b154...079 Takk for et bra svar på innlegget. Du virker som en oppegående person. Jeg tror mange har urealistiske forventninger. Jeg er enig med deg både når det gjelder kvinner og menn. Det er svært mange som er lite realistiske. Dette gjelder selvfølgelig for mennene du gir eksempel på også. Det er enkelte som hevder at status, utseende og penger ikke betyr noe. Dette gjør det selvfølgelig på datingmarkedet. Om du er under snittet attraktiv er du som mann sjanseløs. DiCaprio eksempelet er vel noe av det ytterste en kan komme når det gjelder dating. Han gjør det fordi han kan. 99,9% av menn har ikke dene muligheten. Vi kan være enig i at moderne dating er tøft med mindre du tilhører eliten, som nevnt ovenfor. Anonymkode: fe246...02f 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #8 Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Forstår jeg det riktig her? Det denne psykologen sier er at som kvinne har man uansett tapt om man ikke er en 18 år gammel modell. For alle menn, uansett, ville velge den 18 år gamle modellen, om de fikk sjansen. Som kvinne hjelper det ikke å være snill og søt, så lenge du ikke er en 18 år gammel modell. Det beste man kan håpe på er en mann som velger deg i nøden, som egentlig ikke vil ha deg, fordi du ikke er en 18 år gammel modell. Og selv om han er i et forhold med deg så kommer han til å sitte og dra'n til bilder av den 18 år gamle modellen. Og så lurer de samtidig på hvorfor det er flere single nå enn tidligere. NRK skrev til og med for noen dager siden at det var bekymringsfullt. Men tror disse mannlige psykologene som herjer rundt i avisene nå om dagen at de lokker flere kvinner inn i forhold på denne måten? Studier har jo vist at kvinner klarer seg bedre alene enn menn, så jeg tror kanskje disse psykologene er i ferd med å grave en solid grav for sitt eget kjønn. En kvinne med selvrespekt gidder ikke en mann som egentlig ønsker at hun var noe annet, og det høres det jo ut som alle gjør om de ikke er sammen med 18 år gamle modeller. Anonymkode: 0d8a2...915 Nei, det er ikke det han sier. Heldigvis er ikke de fleste menn som Leonardo. Andre Hollywood-menn driver ikke nødvendigvis på sånn, men han er helt ekstrem akkurat der da. Det glemmer for øvrig menn alltid å ta med. Selv menn med utseende og penger velger ofte etter kjærlighet og ikke alltid etter om hun er ung og pen, men Leonardo skal altså være representativ. Anonymkode: 1b154...079 4
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #9 Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skjerp deg. Seriøst... Anonymkode: 6a2bc...1aa Er dette feil da, mener du? Ingen bryr seg om jeg er hyggelig eller morsom, hvilke bøker jeg leser og hva jeg mener om et eller annet. Jeg er 38 og har vært usynlig for menn i 5+ år. Anonymkode: 0925e...13e 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #10 Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Forstår jeg det riktig her? Det denne psykologen sier er at som kvinne har man uansett tapt om man ikke er en 18 år gammel modell. For alle menn, uansett, ville velge den 18 år gamle modellen, om de fikk sjansen. Som kvinne hjelper det ikke å være snill og søt, så lenge du ikke er en 18 år gammel modell. Det beste man kan håpe på er en mann som velger deg i nøden, som egentlig ikke vil ha deg, fordi du ikke er en 18 år gammel modell. Og selv om han er i et forhold med deg så kommer han til å sitte og dra'n til bilder av den 18 år gamle modellen. Og så lurer de samtidig på hvorfor det er flere single nå enn tidligere. NRK skrev til og med for noen dager siden at det var bekymringsfullt. Men tror disse mannlige psykologene som herjer rundt i avisene nå om dagen at de lokker flere kvinner inn i forhold på denne måten? Studier har jo vist at kvinner klarer seg bedre alene enn menn, så jeg tror kanskje disse psykologene er i ferd med å grave en solid grav for sitt eget kjønn. En kvinne med selvrespekt gidder ikke en mann som egentlig ønsker at hun var noe annet, og det høres det jo ut som alle gjør om de ikke er sammen med 18 år gamle modeller. Anonymkode: 0d8a2...915 Jeg synes du drar denne litt langt med at hun nødvendigvis må være en 18 år gammel modell. Da tror jeg fort verden hadde dødd ut. Jeg leste NRK artikkelen og savnet et litt mer nyansert bilde av virkeligheten. Det kan godt være at mange er frivillig single. Selv er jeg introvert og har aldri higet etter et forhold. Jeg sier ja takk om den rette dukker opp. Men jeg klarer meg helt fin alene. Dette er jeg godt vant med. Det har sine fordeler og ulemper, på samme måte som det ikke alltid er en drøm å være i et forhold heller. Anonymkode: fe246...02f 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #11 Skrevet 12. november 2021 Det som står i artikkelen, er 100% riktig. Desverre er det en del kvinner som ikke vil innse dette. Anonymkode: 0ed1d...d51 4
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #12 Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, det er ikke det han sier. Heldigvis er ikke de fleste menn som Leonardo. Andre Hollywood-menn driver ikke nødvendigvis på sånn, men han er helt ekstrem akkurat der da. Det glemmer for øvrig menn alltid å ta med. Selv menn med utseende og penger velger ofte etter kjærlighet og ikke alltid etter om hun er ung og pen, men Leonardo skal altså være representativ. Anonymkode: 1b154...079 Nettopp. En ting er hvordan disse psykologene snakker om kvinner, men de stiller ikke menn i et særlig godt lys heller. De får det nesten til å høres ut som menn ikke er i stand til å føle kjærlighet, men sånn er det jo ikke. Vi mennesker, menn og kvinner, er ikke bare biologi. Anonymkode: 0d8a2...915 7
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #13 Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nettopp. En ting er hvordan disse psykologene snakker om kvinner, men de stiller ikke menn i et særlig godt lys heller. De får det nesten til å høres ut som menn ikke er i stand til å føle kjærlighet, men sånn er det jo ikke. Vi mennesker, menn og kvinner, er ikke bare biologi. Anonymkode: 0d8a2...915 Tenker jeg henter frem et bilde som nyanserer generaliseringer av menn som sannsynligvis kommer i tråden. Jeg følte det passet bra med et Hollywood eksempel til. Her er Keanu Reeves med kjæresten sin. Anonymkode: fe246...02f 8
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #14 Skrevet 12. november 2021 44 minutter siden, AnonymBruker said: Er dette feil da, mener du? Ingen bryr seg om jeg er hyggelig eller morsom, hvilke bøker jeg leser og hva jeg mener om et eller annet. Jeg er 38 og har vært usynlig for menn i 5+ år. Anonymkode: 0925e...13e Jeg som mann har vært usynlig for kvinner absolutt hele livet, og det er ekstremt mange flere menn enn kvinner i denne posisjonen. Betyr det at kvinner ikke bryr seg om annet enn utseende da? Jeg ser jo at høye og kjekke menn får masse oppmerksomhet. Selvsagt vil menn ha hyggelige og snille damer... Anonymkode: 6a2bc...1aa 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #15 Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Det som står i artikkelen, er 100% riktig. Desverre er det en del kvinner som ikke vil innse dette. Anonymkode: 0ed1d...d51 Ja huff alle menn vil ha en 18 år gammel modell og drive barnerov og alle kvinner vil ha en Brad Pitt, ikke rart verden går til helvete Jeg tror du er en av de mennene som burde ta deg høyere utdanning for smart og oppegående er du ikke Anonymkode: 8d889...0a6 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #16 Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja huff alle menn vil ha en 18 år gammel modell og drive barnerov og alle kvinner vil ha en Brad Pitt, ikke rart verden går til helvete Jeg tror du er en av de mennene som burde ta deg høyere utdanning for smart og oppegående er du ikke Anonymkode: 8d889...0a6 Hvorfor blir alltid Brad Pitt brukt som et eksempel på sexsymbol? Hvorfor ikke Donald Trump eller Trygve Hegnar? De er jo noen av verdens kjekkeste menn. Anonymkode: 3b34f...aca 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #17 Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Tenker jeg henter frem et bilde som nyanserer generaliseringer av menn som sannsynligvis kommer i tråden. Jeg følte det passet bra med et Hollywood eksempel til. Her er Keanu Reeves med kjæresten sin. Anonymkode: fe246...02f Og hun er vel ti år yngre enn ham… Joda, teoretisk sett ønsker vel alle menn seg en 25 år gammel supermodell, men så dukker sånne ting som kjemi, humor, intelligens og kjærlighet opp. I det du blir forelsket skyves alt irrelevant ut av hodet. Anonymkode: 41e76...3a9 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #18 Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og hun er vel ti år yngre enn ham… Joda, teoretisk sett ønsker vel alle menn seg en 25 år gammel supermodell, men så dukker sånne ting som kjemi, humor, intelligens og kjærlighet opp. I det du blir forelsket skyves alt irrelevant ut av hodet. Anonymkode: 41e76...3a9 Ja, men det ser kanskje ikke slik ut. Uavhengig av alder tror jeg nok Keanu kan velge fra øverste hylle. Kanskje menn faktisk kan ha følelser 🤔 Mange menn blir jo fremstilt her som å være overfladiske roboter som bare er ute etter en ting. Anonymkode: fe246...02f 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #19 Skrevet 12. november 2021 Jeg har jo skrevet om dette i titalls med tråder hvor det er en dame som sutrer over at menn ikke er intr eller at hun har datet, men det ikke blir noe mere. Menn ligger gjerne med damer som er mindre attraktive enn dem selv, men vi vil ikke bli sammen med dere. Siden dere får ligge med oss så tror dere også at det er oss dere kan bli sammen med. Så dere får helt urealistiske forventninger til hva dere kan få. Og så ser dere ned på menn som egentlig er på deres eget nivå. Anonymkode: 9c0f8...9ce 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #20 Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har jo skrevet om dette i titalls med tråder hvor det er en dame som sutrer over at menn ikke er intr eller at hun har datet, men det ikke blir noe mere. Menn ligger gjerne med damer som er mindre attraktive enn dem selv, men vi vil ikke bli sammen med dere. Siden dere får ligge med oss så tror dere også at det er oss dere kan bli sammen med. Så dere får helt urealistiske forventninger til hva dere kan få. Og så ser dere ned på menn som egentlig er på deres eget nivå. Anonymkode: 9c0f8...9ce Så du mener at damer skal finne seg menn som de synes er frastøtende? Det høres jo flott ut.. not. Anonymkode: 3b34f...aca 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå